Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 00:48

Ik lees ook erg veel flutargumenten van bepaalde paardeneigenaren hier op bokt, mensen die er gewoon niet aan willen dat een paard houden nou eenmaal bepaalde basisbehoeften vereist. Ongelofelijk....... :roll:

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 05:23

Siesz52 schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar de Sectorraad heeft 'al' op 20 oktober 2010 een brief gestuurd naar Bleker met allerlei (realistische) aanbevelingen. Zie http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads/brief-aan-staatssecretaris.pdf.

Vreemd dat Bleker en ook de Dierenbescherming daar met geen woord over reppen.

Natuurlijk is de Dierenbescherming een zeer sympathieke club, maar de voorstellen die ze nu hebben gedaan om het paardenwelzijn te verbeteren, zijn volslagen on-realistisch.

Die sectorraad mogen ze wat mij betreft meteen opdoeken.
Wat voor jokers zitten daar in Godsnaam in?
Over onrealistisch gesproken: Wat is wel reel? De boel de boel laten, met een stel harken die ook weinig daadkracht tonen?
Die lui :7 zitten er in ieder geval niet namens mij, als paardenhouder.
Wie ze wel vertegenwoordigen? Juist ja, en paar houders en fokkerijen die er alle belang bij hebben om het te laten zoals het is. Geld is geld.

Daar zouden we als paardenhouders en liefhebbers hier op Bokt wel eens een enquête over mogen houden, lijkt me.
En als dat positief uitpakt, dan kunnen we nog een raad oprichten die meer dan 200.000 paarden en eigenaren vertegenwoordigd. Eens kijken of dat het niet beter en sneller kan.

manic

Re: Dierenbescherming is teleurgesteld over besluit van Bleker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:04

Nou, wat let je om plaats te nemen in de sectorraad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:34

Er wordt gezegt dat er veel mis in de paardenwereld?? Nee er is veel mis met mensen die zoals in het filmpje wordt gezegd een paard/pony aanschaffen zonder enig benul van verzorgen.
Er wordt wat gezegt over zweep gebruik bij de ren en draf, maar geloof mij maar dat men daar stenger is dan op menig dresuur/spring wedstrijd!!

Dat klopt idd er zijn teveel mensen die impulsief een paard kopen en vervolgens tot de ontdekking komen wat het allemaal met zich mee brengt(Bezing eer ge begint)

Zweep gebruik draf en rensport is echt loeistreng, mijn broer is leerlingpikeur en heb eens een berisping gehad omdat hij 200 meter voor de finish de zweep gebruikte en dat mag niet!

Ik vind het een goede zaak dat er een goed beleid komt t.a.v. de paardenhouderij, duidelijke regels zijn erg belangrijk dan weet je als paardenhouder waar je je aan moet houden!

Maar dat de dierenbescherming teleur is gesteld, tsja, zo snel gaat dat nou eenmaal niet!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:40

Het is weer bedacht door wat mensen achter een buro. Dierenbescherming laat me niet lachen.
Ik heb dierenbeschermingsblaadjes van 30 jaar oud daar in ging het al over paardentransporten voor de slacht. Wat is er veranderd....niets.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:51

Alane schreef:
@Maura: verzorging is een onderdeel van het koetsiersbewijs.

en we hebben het hier niet over het MBO diploma paardenhouderij, maar over een diploma paarden mogen houden.

Herinner ik me het toch goed, dank. En excuses voor de spraakverwarring, ik had er niet aan gedacht dat er inderdaad een officieel diploma paardenhouderij bestaat, dat bedoelde ik uiteraard niet.

Kim90 schreef:
@ maura : Ja ik denk echt dat het zou helpen, en het zou ook makkelijker gemaakt kunnen worden als er een goed naar gekeken zou worden. Ik denk zeker niet dat het geld smijterij hoeft te zijn. Je zou het zelfs online kunnen doen, waar je zelf de toets kan maken en als je geslaagd ben sturen ze je pasje/bewijsje op via post met je naam. Er hoeft dan alleen een paar man achter een computer te zitten en de doorgestuurd geslaagde mensen hun pasje te sturen. Als je het bedrag 20 euro maakt dan kunnen die paar mensen er echt wel betaald zitten.

Het pasje zou je een algemene naam kunnen geven met een streepjescode die afgelezen kan worden. Kunnen ze zo met de computer wat op je pasje ''bijschrijven '' als er een diploma voor ander dier is gehaald.

Kim, ik snap je gedachte maar volgens mij kan dat om juridische redenen niet werken. Met online examens kan veel te gemakkelijk gefraudeerd worden, we kunnen bijvoorbeeld helaas ook niet online stemmen. Bovendien lijkt me een diploma paarden houden al helemaal zinloos zonder praktijkgedeelte omdat, zoals iemand anders al zei, er een hoop mensen rondlopen met een massa theoretische kennis die in de praktijk nog geen paard kunnen poetsen en ook mensen met alleen maar praktijkkennis die heel goed voor paarden kunnen zorgen maar er op papier niets van bakken. Darnaast denk ik dat je de kosten voor het ontwikkelen van een examen van voldoende kwaliteit om van waarde te zijn in gevallen waar iemand verdacht wordt van mishandeling, echt heel erg onderschat.

Als we uitgaan van 500.000 paarden in Nederland (cijfer is niet heel hard, maar volgens mij zijn er wat registratieproblemen en dergelijke en dit is de beste schatting die ik ken) en 1.000 serieuze gevallen van verwaarlozing/mishandeling per jaar (cijfer dat Bleker noemde) dan hebben we het over 0,2 % van de paardenstapel waar serieuze problemen mee zijn. Daar gaat de overheid (hard, maar in mijn ogen volkomen terecht) niets aan doen zolang de economische gezondheid (werkgelegenheid, omzet, exportpositie e.d.) van die sector niet in gevaar komt. Het is al heel wat dat er contact is met de sector en dat de sector gestimuleerd wordt om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Ik denk dat het goed is om, voordat er geroepen wordt dat dingen verboden moeten worden of juist dat er veel te veel regels in dit land zijn (wat grappig genoeg net zo vaak geroepen wordt), eens heel goed na te denken over waar een rijksoverheid nou eigenlijk verantwoordelijk voor is en waar mensen echt helemaal zelf verantwoordelijk voor zijn.

Dat de DB teleurgesteld is begrijp ik trouwens heel goed, elke organisatie die zich ergens voor inzet waar publiciteit over is, is teleurgesteld als ze haar zin niet krijgt. Dat hoort bij politiek en lobby'en. De DB kon moeilijk zeggen dat ze het bij nader inzien eigenlijk helemaal met Bleker eens waren. Ik ben zelf van mening dat Bleker gelijk heeft dat hij het onderwerp paardenwelzijn teruglegt bij de sector en ik zou graag zien dat de DB en de sector samen gaan (of blijven?) kijken wat ze zelf kunnen regelen. In de eerste plaats veel meer kennis bij de DB over paarden, in de tweede plaats een grondige analyse van die 1.000 gevallen per jaar waar het echt mis gaat. In die analyse moet dan gekeken worden naar de vraag of de situatie voor het dier in kwestie goed is opgelost en of die oplossing sneller had gekund als de DB meer bevoegdheid had gehad, beter had samengewerkt met justitie of als de wet uitgebreider was geweest. Alleen voor die laatste categorie moet dan opnieuw met de overheid bekeken worden of de bestaande wetgeving kan worden aangescherpt of gedetailleerd. Ik weet heel goed dat paardenwelzijn daardoor maar langzaam zal verbeteren, bijvoorbeeld van 1.000 gevallen naar 900 gevallen per jaar, maar complexe problemen kun je domweg niet in een klap oplossen. Als je dat probeert, pak je het volgens mij achterstevoren aan. Net zoals je een paard geleidelijk moet opbouwen en dan helemaal aan het einde een uitgebalanceerde atleet hebt die zichzelf en de ruiter in een mooie houding draagt. Je kunt in 1 keer voor het plaatje gaan, maar dan krijg je in in de krul getrokken paard dat kapot wordt gereden. Een serieuze analyse van de tot nu toe geregistreerde gevallen van zware mishandeling/verwaarlozing die gericht is op oplossingen zal het nodige gaan kosten. Mogelijk kan Bleker overgehaald worden om daar een bijdrage aan te leveren, maar als dat er met de huidige financiële situatie van Nederland niet in zit zal ik als paardeneigenaar en dierenliefhebber graag mijn bijdrage overmaken. Dat lijkt me beter besteed geld dan het ontwikkelen van een diploma. Just my two cents.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:07

Als we uitgaan van 500.000 paarden in Nederland (cijfer is niet heel hard, maar volgens mij zijn er wat registratieproblemen en dergelijke en dit is de beste schatting die ik ken) en 1.000 serieuze gevallen van verwaarlozing/mishandeling per jaar (cijfer dat Bleker noemde) dan hebben we het over 0,2 % van de paardenstapel waar serieuze problemen mee zijn.

Ja, maar jij rekent de zwaar lichamelijk verwaarloosde paarden bij de luie/achteloze/onwetende eigenaren. Ik reken onder mishandeling ook alle paarden die jarenlang alleen staan zonder soortgenoten, paarden in stands, paarden die tussen drie gesloten muren staan met uitzicht op een blinde muur, paarden die nooit daglicht zien van box in binnenbak, paarden die na het afspenen nooit meer een wei gezien hebben, paarden die maanden worden opgesloten in de winter (fokmerries en veulens/jaarlingen), veulens die veel te vroeg worden afgespeend,
en die kom je vooral tegen bij de leden van de sectorraad. Dat is de stille paardenmishandeling hier in Nederland.

Die 500.000 is een complete gok ze hebben geen idee en volgens mij was het 400.000 maar kan best zijn dat ze dat weer bijgesteld hebben het is net inflatie ;) . Eind jaren '90 werkte ik bij een stamboek, iedere keer kwamen ze weer met vragen hoeveel paarden wij dachten dat wij in ons stamboek hadden. Wij hadden geen idee, we weten wat er geboren is maar haast niemand geeft door wat er gestorven is. Dan pakte ze er maar de tellingen bij van wat de boeren hadden opgegeven, hoeveel krachtvoer er verkocht werd, hoeveel op wedstrijden kwamen etc en zo zijn ze aan een schatting gekomen. Volledig uit de lucht gegrepen.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:10

manic schreef:

Nou, dat de sectorraad helemaal niet zitten wachten op iemand die tegengas geeft dus die toestemming tot toetreding
kan je lang op wachten

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:15

kohtje schreef:
Het is weer bedacht door wat mensen achter een buro. Dierenbescherming laat me niet lachen.
Ik heb dierenbeschermingsblaadjes van 30 jaar oud daar in ging het al over paardentransporten voor de slacht. Wat is er veranderd....niets.

En ligt dat aan de dierenbescherming dat die regels nog steeds niet zijn aangepast of ons kiesbeleid van bestuurders in NL en Brussel.
Met decennialang CDA op ministerie van Landbouw was het de afgelopen jaren ook niet verwonderlijk dat dierenwelzijn niet echt hoog op de agenda stond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:18

ponies schreef:
manic schreef:

Nou, dat de sectorraad helemaal niet zitten wachten op iemand die tegengas geeft dus die toestemming tot toetreding
kan je lang op wachten

Als je ziet wie er in de sectorraad zitten, zitten ze idd niet op een persoon zoals bijvoorbeeld ikzelf te wachten (met mijn ideeen over deze problematiek). :D
Dus helaas........ En dat zegt misschien al genoeg over die hele sectorraad. ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:33

ponies schreef:
Ja, maar jij rekent de zwaar lichamelijk verwaarloosde paarden bij de luie/achteloze/onwetende eigenaren. Ik reken onder mishandeling ook alle paarden die jarenlang alleen staan zonder soortgenoten, paarden in stands, paarden die tussen drie gesloten muren staan met uitzicht op een blinde muur, paarden die nooit daglicht zien van box in binnenbak, paarden die na het afspenen nooit meer een wei gezien hebben, paarden die maanden worden opgesloten in de winter (fokmerries en veulens/jaarlingen), veulens die veel te vroeg worden afgespeend, en die kom je vooral tegen bij de leden van de sectorraad. Dat is de stille paardenmishandeling hier in Nederland.

Dat is voor mij nou exact het verschil tussen wat van de overheid verwacht mag en kan worden en wat onder de eigen verantwoordelijkheid van mensen valt. Persoonlijk ben ik het met je eens dat mishandeling meer is dan die 1.000 gevallen. Maar ik denk niet dat het de taak van de (rijks)overheid is om iets aan die stille mishandeling te doen. Dat is volgens mij iets waarvoor belangenorganisaties bestaan, die moeten de discussie aanjagen en daardoor ontstaat geleidelijk een gedragsverandering. Een voorbeeld is het anti-bont comité, later Bont voor Dieren. Nog niet zo heel lang geleden liep half Nederland 's winters in een bontjas. Vanuit de maatschappij kwam daar weerstand tegen, in allerlei vormen van ludieke acties tot geweldpleging. Sinds die tijd is het dragen van bont in Nederland not done. Nu, jaren later, is de bont-dicussie geëvolueerd tot een nertsenvraagstuk op overheidsniveau. Mijn punt is dat het de verantwoordelijkheid van mensen zelf is of ze bont dragen, en ook of ze hun paard 23/7 opsluiten in een stal. Ik verafschuw dat, maar ik vind niet dat de verantwoordelijkheid daarvoor in Den Haag ligt. Voor het ernstig mishandelen van dieren, waaronder paarden, bestaat al de kaderwet gezondheids- en welzijnswet voor dieren. De stille paardenmishandeling vind ik de eigen verantwoordelijkheid van mensen en er zijn genoeg organisaties (DB, KNHS, sectorraad, SRR, NVVR, bokt?) die in mijn ogen prima in staat zijn of zouden moeten zijn om dat te veranderen. Stop met rijden op maneges waar paarden in stands staan. Koop geen paard van een fokker die z'n veulens op drie maanden speent. Ga massaal op wedstrijd met een paard in een gezonde wintervacht, neem zelf je verantwoordelijkheid en spreek, als je een stapje verder wilt dan je eigen dieren, zelf de DB aan, of de sectorraard of de directie van de manege waar je zelf rijdt.

ponies schreef:
Die 500.000 is een complete gok ze hebben geen idee en volgens mij was het 400.000 maar kan best zijn dat ze dat weer bijgesteld hebben het is net inflatie ;) . Eind jaren '90 werkte ik bij een stamboek, iedere keer kwamen ze weer met vragen hoeveel paarden wij dachten dat wij in ons stamboek hadden. Wij hadden geen idee, we weten wat er geboren is maar haast niemand geeft door wat er gestorven is. Dan pakte ze er maar de tellingen bij van wat de boeren hadden opgegeven, hoeveel krachtvoer er verkocht werd, hoeveel op wedstrijden kwamen etc en zo zijn ze aan een schatting gekomen. Volledig uit de lucht gegrepen.

Dat weet ik en daarom heb ik erbij gezet dat het cijfer niet heel hard is. Misschien is het maar de helft en dan kom je op 0,4 % (die 1.000 is volgens mij wél een hard cijfer). Misschien is het het dubbele en dan kom je op 0,1 %. Hoe dan ook een probleem dat op zichzelf heel ernstig is, maar niet zo groot en dringend dat men zich daar op dit moment in Den Haag mee bezig moet houden. Anders gezegd: waarom zou er belastinggeld besteed moeten worden aan een relatief klein probleem waar maar een handvol van de direct belanghebbenden (alle paardenliefhebbers in Nederland) zélf een vinger naar uitsteekt?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:59

Twiggy2008 schreef:
ponies schreef:
kan je lang op wachten

Als je ziet wie er in de sectorraad zitten, zitten ze idd niet op een persoon zoals bijvoorbeeld ikzelf te wachten (met mijn ideeen over deze problematiek). :D
Dus helaas........ En dat zegt misschien al genoeg over die hele sectorraad. ;)

Ik heb voor de gein heel even gekeken. Kennelijk is er een afdeling Sport, een afdeling Fokkerij en een afdeling Ondernemers. Zou het niet leuk zijn om de sectorraad formeel te vragen of er plaats is voor een afdeling Liefhebbers? Of een afdeling Recreatie, als aanvulling op de afdeling Sport? Dan kan de NVVR misschien in het lijstje van samenwerkende partijen worden opgenomen? Gaat ook niet in één dag lukken hoor, maar als er mensen zijn die het werk ervoor willen verzetten kan het best. Dat wordt dan wel een circus, want eerst moeten voldoende mensen gemobiliseerd worden om de sectorraad te bestoken met brieven, dan moet er overleg gevoerd worden, dan moet de organisatie van de sectorraad officieel worden aangepast en dan moeten er geschikte kandidaten gevonden worden om Recreatie te vertegenwoordigen. En de sectorraad zal niet direct leuk meedoen, dus moet er publiciteit gezocht worden. Eerst de paardenbladen, Hoefslag, Bit etc, dan de televisie, handtekeningenacties om aandacht van Bleker te krijgen etc. Ik ga heel eerlijk zijn: ik ga daar geen tijd in steken. Ik beschouw het als mijn verantwoordelijkheid om naar beste kunnen voor mijn eigen dieren te zorgen en om er melding van te doen als ik in mijn omgeving een geval van zware mishandeling zie. In zo'n geval zal ik ook blijven volgen hoe het afloopt en ik zal zelfs aanbieden om het dier in kwestie zelf op te vangen. Als ik stille mishandeling zie bij mensen die ik ken, zal ik tactvol proberen om informatie aan te dragen die die mensen hopelijk op andere gedachten brengt. Als ik stille mishandeling zie bij mensen die ik niet ken, zal ik die mishandeling niet indirect steunen door mijn paard daar te stallen of iemand aan te raden zaken met die mensen te doen. Voor de rest hoop ik van harte voor die dieren dat ze het op een dag beter zullen krijgen, of dat ze gauw dood gaan. Het is zelfs zo erg dat als iemand mij vraagt om een voorbeeldbrief op te stellen voor de sectorraad, of mee te helpen aan de analyse van gevallen van mishandeling om te kijken of daar concrete, controleerbare en nog niet bestaande voorstellen voor aanvullende wetgeving uit gehaald kunnen worden, dat ik daar alleen vrijblijvend aan meewerk als dat mij minder dan 2 dagen per maand gedurende maximaal 6 maanden kost. Wordt het meer werk dan die 12 dagen, dan wil ik daarvoor betaald krijgen. En ik vraag me af hoeveel mensen hier echt meer doen dan dat.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:56

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:04

Maura, ik heb ook met verbazing zitten kijken naar wie er daadwerkelijk in de sectorraad zitten. Goh, het verbaast me nou helemaal niets dat er van die kant weinig oplossingen komen :+ . Ze vergeten idd nog een hele belangrijke groep!!! Oh man, als ik er de tijd voor had, flexibeler zou zijn, zou ik me er best in willen verdiepen om iets te kunnen doen......

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:19

Lekker wedstrijden rijden met wintervacht???????????? Arm dier in een hal van 20 graden met een bontjas je uitsloven en dan lekker nat op de wei gezet puur natuur.........HOEZO
Als je nu perse een paard/pony wilt koop een stuk bos met een grasland erbij, laat de natuur zijn gang gaan.
Paardrijden is volledig uit de boze. dit lijkt mij het beste voor alle paardenminnende mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:24

macke schreef:
Lekker wedstrijden rijden met wintervacht???????????? Arm dier in een hal van 20 graden met een bontjas je uitsloven en dan lekker nat op de wei gezet puur natuur.........HOEZO
Als je nu perse een paard/pony wilt koop een stuk bos met een grasland erbij, laat de natuur zijn gang gaan.
Paardrijden is volledig uit de boze. dit lijkt mij het beste voor alle paardenminnende mensen.

Wie zegt dat? Er staat toch niets in over het scheren? Of over dekengebruik?
Het gaat om minimaal 4 uurtjes buiten staan (paddock/wei) om even lekker te socializen met andere paarden.
Maak er niet meer van dan het is. Het is gewoon heel basis, want ik persoonlijk vind 4 uurtjes al veel te weinig.
Maar voor veel stalpaarden is het al een enorme verbetering. En dat jij dan je paard scheert, wedstrijden rijdt en 'm verder op stal
houdt, daar wordt verder niets over gezegd. So what's the problem?????

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:40

Twiggy2008 schreef:
macke schreef:

Wie zegt dat? Er staat toch niets in over het scheren? Of over dekengebruik?
Het gaat om minimaal 4 uurtjes buiten staan (paddock/wei) om even lekker te socializen met andere paarden.
Maak er niet meer van dan het is. Het is gewoon heel basis, want ik persoonlijk vind 4 uurtjes al veel te weinig.
Maar voor veel stalpaarden is het al een enorme verbetering. En dat jij dan je paard scheert, wedstrijden rijdt en 'm verder op stal
houdt, daar wordt verder niets over gezegd. So what's the problem?????

Waar staat dat ik hem /haar scheer waar staat dat ik mijn paard niet naar buiten doe????????? Vooroordelen daar staat heel bokt vol van!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:52

macke schreef:
Waar staat dat ik hem /haar scheer waar staat dat ik mijn paard niet naar buiten doe????????? Vooroordelen daar staat heel bokt vol van!!

Zijn geen vooroordelen, maar ik dacht dat op te maken uit jouw post. ;)
Ik heb geen idee hoe jij je paard(en) houdt, maar waarom dan zo'n post van jou?
Is even een vraag van mijn kant.

Je kunt mijn reactie ook even in zijn algemeen opvatten!
Dat was ook mijn bedoeling trouwens, niet zozeer jou persoonlijk. ;)

Het gaat nu even om het punt dat er geen problemen zijn met scheren/dekens, wel met het feit dat een paard niet gemaakt is om 24/7 binnen te staan in z'n uppie met een uurtje rijden oid. ;)

Er zit dus een nuance in 24/7 buiten en 4/7 buiten, naar mijn idee. Al hoewel ik 4/7 wel erg basic vind, hoor, maar dat is mijn bescheiden mening. :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:47

ponies schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom hier in NL maar geroepen wordt dat de eisen te hoog zijn en niet haalbaar terwijl in andere landen om ons heen verbod op stands, alleen staan, minimale boxafmetingen etc. wel gewoon al vele jaren in de wet zijn opgenomen. Nederland loopt decennia achter in welzijnswetten voor paarden. Maar goed de bio-industrie is hier ook uitgevonden dus het zal ons wel in de genen zitten.

Wetten hebben alleen maar zin als ze nageleefd worden, en die gevallen die de DB laat zien zijn die gevallen waar mensen willens en wetens de regels treden.
Je hoeft geen paardenkenner te zijn om te weten dat een hoeven niet zo horen. Dat een dier gevoel heeft en een levendwezen is.
Ik ben voor meer educatie, betere educatie, maar zo'n houderschapsdiploma welke meerwaarde heeft die?
Vergelijk het eens met een autorijbewijs: er zijn nog steeds mensen die de regels overtreden en daarbij andere mensen in gevaar brengen.

ponies schreef:
Als je paard niet met andere paarden kan staan dan is er in zijn opvoeding iets heel erg mis gegaan en dat is enkel maar triest. Een mens kan nooit de plek van een ander paard innemen. Ik heb hier nooit een paard alleen staan. De enkele keer dat ze op stal staan, heb ik ze zelfs samen in een box van 3x8 of 3x10. Zelfs mijn dekhengst samen met zijn vriend.

Nope... ik heb er nu nog een staan, komt uit de opfok, eerste levenmaanden in een kudde met andere merries en veulens gestaan, maar die is niet lief naar andere paarden op de weide of op stal... laten castreren maar is niet veranderd.

ponies schreef:
Wij moeten echt heel anders gaan denken. Laat afspenen, oudere paarden in de groep met jonkies, veel beweging en socialisatie. Daar krijg je zowel fysiek als emotioneel stabiele paarden van. Laat inrijden en de tijd nemen. Tja, dan worden paarden wel heel erg duur maar mischien doe je dan ook wel twee tot drie keer zolang met je paard en scheelt je mogelijk vooral een da rekening.
Steek het geld dat je bespaart op da rekeningen in goede bodems in paddocks dan is buiten houden op klei en veen ook mogelijk. De sectorraad is geen organisatie voor de consument maar voor de ondernemer handelstal/fokker/trainer en heel cru gezegd gaan die minder verdienen als de gemiddelde leeftijd van het "sport"paard naar 18 gaat ipv de 7 nu. Je kan toch niet verwachten dat een bestuur van een orgaan zijn leden gaat straffen met een voorstel dat economisch gezien grote gevolgen voor ze heeft.

paarden houden kun je niet met vaste regels, paarden zijn geen fietsen of auto's maar individuen met ieder hun eigen behoefte.
Neem nu afspenen met 6 maand, dat had mijn merrie het leven gekost. Ik heb, samen met de DA, besloten op 3 maand te spenen, in een keer (en ben daar niet echt een voorstander van) denk je dat een leek een DA had gebeld? die had alles volgens het boekje gedaan maar paard was gaan hemelen...
En een pensionhouder is ook een ondernemer net als de manegehouder, en daar staan de meeste particuliere paarden.
Als je juist op de grote hoop kunt kijken wat goed en minder goed is voor paarden, wat zwart is, wit is en wat het grijze gebied, dan gaat de particulier zo mee in de optocht.
Als de boxenbouwers geen te kleine boxen meer maken/verkopen, stands niet meer verkrijgbaar zijn. Dan zal de particulier mee moeten en profiteren de paarden van dat wat de grote 'jongens' doen of laten.

en daar is ook een stukje wat verkeerd gaat, de informatievoorziening van de DB richting het publiek.. de sectorraad onterecht zwart maken en roepen als een kip zonder kop... en waarom? vanwege de centjes....

want de shet die ergens in een schuurtjes staat te verpieteren die zie je niet. Daar krijgen ze geen melding over...

Want wat de DB wil is, dat gene wat ik nu met de DA bespreek op papier komt te staan... dat mijn paard boxrust moet hebben bijv.
Want ik blijf mijn DA bellen als het nodig is, maar of die mensen dat gaan doen die het nu ook niet doen???

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:43

Straks komt er nog iemand op het idee om een 'vergunningsplicht" in tevoeren voor het houden van 1 of meerdere paarden. Dat als je een paardje wilt houden je bezoek krijgt van een ambtenaar die checked of wel aan alle richtlijnen en regelgeving voldoet en of het paardenwelzijn is gewaarborgd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 03:55

Dat is een goed idee!
Ik zou zelfs zeggen: Een verplichte APK (wordt dan: Algemene Periodieke Paarden Keuring APPK), elk jaar.
Verplichte afmelding (net zoals bij auto's), bij overlijden.
Dan weet je de gezondheidstoestand (en indirect ook de kwaliteit van verzorging) en wordt er ook fatsoenlijk bijgehouden hoeveel paarden er in NL zijn en waar.
De kosten vallen mee, je kunt dezelfde software gebruiken als de RDW, (in plaats van kenteken het chipnummer) en ook de procedures zijn nagenoeg hetzelfde.

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:21

Het fijne is dat er over gesproken wordt, over nagedacht wordt en dat in Nederland aan een paardenwet gewerkt wordt.

Jammer is dat zelfs de discussies over die paardenwet hier en op Bokt duidelijk laten zien dat er onder het paardenvolk nog veel verschil van mening is, dat ze elkaar nog regelmatig aanvallen en dat bespoedigd het welzijn van de paarden en het succes van akties natuurlijk niet. Veel paardenmensen denken dat het geen nut heeft...! En dat is echt eng om te lezen.

Er is veel meer aan de hand in de paardenwereld nationaal als international,

Even om alles helder te stellen. Ik heb alle seminare bij gewoond van Richard Hinrichs-Athur kottar Heldenberg-Christofh Hess-Horst Becker.
met het thema de internationale Reitsport met als thema het arme paard. Alle zijn afkomstig uit de weense rijschool en funtionaren van het
wereld verband paarden sport FEI. Velen ruiters waren geschokt waaronder ik zelf. Waarom
heb ik dit niet eerder opgemerkt, met deze vraag zit ik echt mee.

Velen top ruiters zijn op weg naar roem en zeker zich financieel zich te verbeteren,
een weg ingeslagen welke veel paarden liefhebbers de huiveringen over de rug lopen.
Dit brutaal geweld t.o.v paardjes moet gestopt worden. Bij het springen wordt nog
steeds met balken tegen de benen van het paard geslagen en noemt men touchering
door de duitse paarden bond de FN toegestaan. Blisteren is het smeren van de voorbenen
met een zalf welke hevige pijn veroorzaakt bij het aanraken van een balk bij het springen.
Doping is en blijft in de paarden sport waarom weinig controle. Het LDR rijden verboden
maar wordt nog steeds toegepast. het paard wordt op deze wijze zo beschadigd dat
hieraan veel paarden stuk gaan. Jonge paarden van 3 jaar worden zo brutaal aangereden
dat 40 % kapot gereden worden dit alleen maar om op een veiling waar de heren profie's
aanwezig zijn zoveel mogelijk geld opbrengen.

Deze uitspraak van de heer sluyter zegt ook genoeg.
Dat zegt Frits Sluyter, hoofd van de veterinaire dienst van de FEI, de internationale hippische-sportorganisatie. Sluyter: ,,Sommige gevallen van doping zijn veel erger dan we ooit hadden kunnen bedenken.''

Volgens Sluyter worden verboden middelen verstrekt ,,door dierenartsen die niet te beroerd zijn om de hippische sport kapot te maken door ruiters in staat te stellen snel succes te halen'

Verder heb ik contact gezocht met de paarden afdeling vierpfoten
gevestigt in Oostenrijk Wenen over dit thema,
met het vogende antwoord,Sehr geehrter Herr/Frau Sierd,

sie haben vollkommen Recht. Der Sport ist brutal, und leider werden immer noch illegale schmerzende Methoden angewendet um das Pferd gefügig zu machen. Leider gibt es im Pferdebereich sehr viel Leid dem man entgegen treten muss

Da unsere Pferdeabteilung gerade im Aufbau ist, und 3 Projekte unterstützt werden, muss das Thema „Pferdesport“ leider etwas warten. Es tut mir leid Ihnen das sagen zu müssen, nichts desto Trotz müssen wir mit
den gegebenen Ressourcen auskomen

Mit freundlichen Grüßen,
Robert Hengl
PS: Sie können mir natürlich auch Informationen zukommen lassen, die ich ggf. auch an unsere

Kampagnenabteilung weiterleiten kann.
Ik persoonlijk vind het prachtig dat deze discussies mogelijk zijn in nederland.
En dat Nederland de moed heeft om ook zulke nare film openbaar te maken.
Dit is een groot goed waar we voorzichtig mee moeten omgaan.
zowel in het belang van onze paarden en ook voor onze paarden liefhebbers.
sierd