Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:16

Ik denk dat het niet persé weiland moet zijn. Er zijn nog andere dingen waarop paarden buiten moeten zoals stapmolen en rijden. Want elke dag mijn paarden op wei zetten is geen goed idee. Ze lopen in sport en dan moeten ze wel fit zijn.
Omdat ze elke dag zeker uur tot 2 uur in molen staan en daarnaast nog rijden en 1 keer per week (soms 2 keer)(jonge paarden vanaf 3 meerdere keren) op wei. Bovendien meeste paarden willen niet lang op wei na een uur staan ze allemaal aan ingang te wachten om naar binnen te mogen.

Ook gaat de wei wel rap kapot als de paarden ieder dag erop gaan. Want paarden die opgesloten zijn in stal en daarna op wei gaan, gaan altijd crossen en lopen, dus ze lopen hun wei kapot.

Maar ik ben wel voorstander dat paarden elke dag eens uit de stal komen ookal is dat voor een half uur.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:18

Ik maak me nergens druk om. Er gebeurd zo als gewoonlijk toch niets en als dat al wel gebeurd hebben alle paardenhouders die het niet voor elkaar hebben minimaal 5 jaar de tijd om alles aan te passen.

Bij ons gaan de paarden zowiezo elke dag buiten. opgehoogde paddocks doen wonderen. In de zomer staan ze op de wei. En dan worden ze nog gereden en een aantal gewandeld. Dus daar maak ik me ook geen zorgen om.

manic

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:24

Als ik het artikel goed lees gaat het er toch juist om dat de sectorraad zelf met een voor alle partijen acceptabel voorstel moet komen? De dierenbescherming maakt daar alleen maar handig gebruik van om hun eigen visie te promoten die mijn inziens te ver doorgetrokken is...

Maar goed, dat is dan toch geen enkel probleem als de sectorraad zelf eens gaat nadenken over wat ze willen? Dat het plan van de DB overdreven is kan best, maar kennelijk vindt de sector dat er helemaal niets veranderd hoeft te worden.

Ik vind ook dat er best steviger opgetreden mag worden tegen "overtreders" die hun beesten niet te eten/drinken geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:25

Maar hoe willen grote manege's dat straks gaan doen dan?Als alle paarden minimaal 4 uur buiten moeten kunnen lopen?Ik ken een manege die geen weiland heeft,alleen 2 kleine paddocks.Er staan heel veel paarden in stalling daar,ze kunnen nooit al die paarden 4 uur lang buiten zetten.Ik ben heel benieuwd hoe dat opgelost gaat worden dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:25

Dakario schreef:
Ik denk dat het niet persé weiland moet zijn. Er zijn nog andere dingen waarop paarden buiten moeten zoals stapmolen en rijden. Want elke dag mijn paarden op wei zetten is geen goed idee. Ze lopen in sport en dan moeten ze wel fit zijn.

Jíj rijdt in de ´sport´. Zij dragen jou rond en mogen daarom niet als paard leven.

Dit is exact wat in een officieel stuk vanuit Wageningen over het nertsenverbod aan de Minister werd geschreven.
Dat er geen verschil is tussen paardhouden voor de ´sport´ en nertsenhouderij voor bont.

Paarden hebben recht op welzijn.
De minimale levensvoorwaardes zijn zeer goed wetenschappelijk onderzocht en ondeerbouwd bekend.
Wie wel een paard houdt en dit niet weet moet zich schamen.
Onkunde is geen excuus.
Wie het wel weet en diens paard niet zo houdt mis-behandelt diens paard(en) bewust. Laat bewust het eigen finaciële- or ruiterbelang zwaarder wegen dan het welzijnsrecht van het paard.

De sector heeft bewezen niet te willen.
De ruiterij etaleert niet te willen.
Bokt is geen paardenforum, maar een ménsenforum waar argumenten voor paardmis-behandeling worden uitgewisseld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:27

manic schreef:
hun eigen visie te promoten die mijn inziens te ver doorgetrokken is...

Wat is de basis voor jouw mening?

Kan jouw paard ´natuurlijk´ gedrag vertonen?
Ken je de vijf universele vrijheden van jouw paard?
Ken je het equid ethogram?
Ken je ´de Waring´ uit je hoofd?
Dát zou je een basis geven :)*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:32

http://www.sectorraadpaarden.nl/ is trouwens de website van de sectorraad, die de volgende zaken claimt:

* De Sectorraad Paarden (SRP) is een zelfstandige stichting (sinds 1 januari 2007)
* De Sectorraad Paarden is hét aanspreekpunt voor de paardensector richting overheid
* De Sectorraad Paarden is dé spreekbuis van de paardensector richting overheid
* De Sectorraad Paarden behartigt de collectieve belangen van de paardensector in Nederland.
* De Sectorraad Paarden wordt gevormd door samenwerkende partijen in de Nederlandse paardensector.
* De Sectorraad Paarden behartigt de gemeenschappelijke belangen vanuit een samenwerking tussen de sport, de fokkerij en de ondernemers.

Als ik naar het organogram op die website staat zie ik dat de sectorraad voornamelijk is opgebouwd uit sportorganisaties, hengstenhouders, grote handelsstallen en andere bedrijven die voornamelijk om zakelijke redenen paarden houden. Ik zie er nergens in terug dat ook de gewone recreatieve eigenaar (en dan bedoel ik dus iedereen die niet uit zakelijke overwegingen zijn paard(en) houdt) vertegenwoordigd wordt. Is dat eigenlijk niet een heel gemis?

Ook aardige artikelen op die site... Ik ga eens lezen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:33

citaat: Onkunde is geen excuus.

Helemaal mee eens!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:39

Tja, of dit haalbaar is.. Ik ben het er wel mee eens dat paarden naar buiten moeten kunnen en een soortgenootje erbij moeten hebben, maar hoe controleer je dit? Wij hebben meer dan genoeg land, het is altijd droog en als ze willen mogen ze de hele dag buiten, maar toch staat mijn paard als het regent/sneeuwt al na 20 min voor het hek te stampen.. Moet ik hem dan 2 uur laten staan omdat dat voorgeschreven is? Het hele idee vind ik niet zo slecht, je ziet te vaak paarden die verpieteren in een stalletje.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:41

Ik wordt een beetje moe van: kan niet, bodem niet goed, te veel paarden, enz enz. Hier hebben we ook alleen maar veengrond en dat is drama in de winter met weiland, maar met een goed aan gelegde buiten bak, verharde paddocks en een longeer cirkel met zand komen de paarden dagelijks gewoon buiten!
Waar een wil is is een weg!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:44

Ook zijn er écht pony's die helemaal niet graag bij een andere pony willen staan,het zijn echt eenlingen en mens gericht.Ik heb zo'n pony erbij gehad,die heb ik echt apart in een stuk weiland moeten zetten,die wilde nix met andere pony's te maken hebben.Oke dat zijn er maar weinig natuurlijk,maar ze zijn er wel.
Net als wat "LETS" zegt: haar paard wil na 20 min.al naar binnen,die paarden heb je ook,die willen niet 4 uur lang buiten staan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:46

ik zet mijn dieren ook binnen als het lange tijd regent.Zeker zoals vandaag. Veel regen en nog vorst in de grond met als gevolg in het hele weiland 10 cm water. Als ik ze laat lopen direct db op de stoep. Ook als de merries een veulen hebben gekregen en het regent heb ik de db er snel bij. Hoop dat Bleker zelf thuis ook alles voor elkaar heeft voor het welzijn van zijn pony's.

Slurffje: wat is dierenmishandeling dan precies is jouw ogen? Alle dingen die niet natuurlijk zijn? Volgens mij valt daar paarden/pony's opzadelen en rare dingen laten doen toch ook onder? Zeker het over tuinbankjes springen 8-)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:49

Wie gaat al die paarden opvangen van al die mensen die niet voldoen aan de regelgeving straks?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:50

DameBlanche schreef:
Ik wordt een beetje moe van: kan niet, bodem niet goed, te veel paarden, enz enz. Hier hebben we ook alleen maar veengrond en dat is drama in de winter met weiland, maar met een goed aan gelegde buiten bak, verharde paddocks en een longeer cirkel met zand komen de paarden dagelijks gewoon buiten!
Waar een wil is is een weg!

Ja maar dan moet dit wel aangeboden worden in de omgeving.. Hier in Ridderkerk is er geen enkele stal waar ze het hele jaar aanbieden om paarden overdag buiten te zetten in paddocks of weilanden. Dus moeten de paardeneigenaren het zelf doen.. Ik zou er heel veel geld voor over hebben om mijn paard heel de dag in de paddock/weiland te hebben.. maar waar??

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:52

Volgens menigeen hier moet je dan dus geen paard nemen.....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:55

Het lijkt altijd of paardenhouden op 'tradities' is gebaseerd, onderbouwde onderzoeken worden 'weggeschoffeld' met de woorden;
'Ja maar zo deden we het vroeger ook al'

Ik ben blij dat er veranderingen moeten gaan plaatsvinden, het zal eens tijd worden!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:56

Ik denk dat de pensionhouders in eerste instantie zullen worden 'aangepakt.'
Minimale afmetingen voor de boxen is controleerbaar, aantal paddocks per aantal paarden ook.
Rond de grote steden is er minder ruimte dus zullen mensen misschien moeten kiezen
om wat verder te rijden voor hun paard.
Die van mij staat 20 km van mijn huis omdat hij daar zomer en winter naar buiten kan.
Ik kan hem hier om de hoek kwijt op een fantastisch mooie manege met alle mogelijke luxe,
maar wel zomer en winter op stal.

Ik ben in Amerongen bij een stal gaan kijken, zij hadden naast een hit-actief systeem
nog 60 boxen, maar ook 20 paddocks.
Dan biedt je al de mogelijkheid om elk paard dagelijks 3 a 4 uur buiten te laten lopen.
Is daar niet voldoende ruimte voor? Dan heeft de stal in die vorm misschien geen bestaansrecht.
Stalhouder zal moeten investeren, misschien minder paarden gaan stallen.
En om dit te compenseren zal hij de pensionprijs omhoog kunnen doen.
Uiteindelijk betaal je als klant dan ook een stukje mee aan het welzijn van je paard.
Van mij mag het hoor. :D Graag zelfs.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:59

Interessant stukje uit het plan van aanpak van de SRP mbt het welzijn:

De grootte van een individuele box is minder belangrijk, mits het paard genoeg contact met andere paarden kan hebben en dagelijks voldoende beweegt. Als de paarden lange tijd per dag op stal staan, is het noodzakelijk om zorg te dragen voor andere aspecten van het natuurlijk gedrag. De dieren moeten dan sociaal contact kunnen hebben en ook beweging door een grotere afmeting van de box of een uitloop. De richtlijn voor de oppervlakte van een paardenbox is 3m x 3m. Belangrijker vindt de SRP het verband tussen grootte, beweging, sociaal contact en het klimaat in de stal. De SRP vindt dat de stal dusdanig aangepast moet zijn, dat een paard sociaal contact kan hebben. Nadat de resultaten van onderzoek met behulp van het monitoringssysteem bekend zijn, wordt bekeken of de richtlijnen moeten worden aangepast.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:59

Maar als de prijzen duurder worden betekend dat weer meer paarden op marktplaats die niet verkocht worden. En mocht het dan zo zijn dat sommige mensen door regelgeving hun paard af moeten staan is mijn vraag: waar moeten al die paarden heen?????

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:04

Vala schreef:

:+ Dat is dus geen optie, want dan zou je een overschot van duizenden paarden krijgen. Allemaal afmaken? Want dat is natuurlijk heel vriendelijk..

Het is dat ik de middelen zelf niet heb, maar mijn handen jeuken om een natuurlijke pensionstal hier in de omgeving op te richten..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:06

Vala schreef:
Maar als de prijzen duurder worden betekend dat weer meer paarden op marktplaats die niet verkocht worden. En mocht het dan zo zijn dat sommige mensen door regelgeving hun paard af moeten staan is mijn vraag: waar moeten al die paarden heen?????

Naar de slacht, maar dat is een direct gevolg van de onnadenkendheid waarmee we het afgelopen decennium paarden aangeschaft hebben zonder eerst te bedenken of we aan de basisbehoeften van dat paard konden voldoen. Bezint eer ge begint.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:06

Wat is een natuurlijke pensionstal dan?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:10

manic schreef:
Wat is een natuurlijke pensionstal dan?

De Hit-actief stalling is toch de enige stalling die daar redelijk in de buurt komt..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:12

Tulandro schreef:
Vala schreef:

:+ Dat is dus geen optie, want dan zou je een overschot van duizenden paarden krijgen. Allemaal afmaken? Want dat is natuurlijk heel vriendelijk...

Denk even na.
De paarden in NL zijn massaal geestelijk en/of lichamelijk niet in orde door verkeerd houden. Hun lijden is al
verankerd in hun gedrag en lijf. Ja, die zijn dood beter af.

We hebben het over minimale welzijnseisen.
´Minimaal´ = minder dan dat = niet acceptabel welzijn = dood beter af want geen lijden.
Zie de geestelijke en lichamelijke toestand van een groot deel van de paardenpolulatie in NL.

De vergangsregeling welke ik genoemd heb is al schandalig.
De sectorraard heeft dit al 10 jaar bewust niet ingevuld.
De sector heeft 100 jaar achterstand in dierenwelzijns-wetgeveing.

´Alles voor mijn paard´????
Nee. Alles voor geld en paardhébben.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:13

Is naar mijn mening ook gewoon een "gulden tussenweg" oplossing