TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:09

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:
Achja, wat hebben paarden het toch slecht he in NL?

Arabesk: je scheert weer heerlijk alles over 1 kam. Ja, onze paarden op de manege staan in stands, maar de meeste vinden het geweldig om "hun dagelijkse rondje" te lopen! Plus, in de zomer staan ze zo veel mogelijk buiten.
En, wie zegt dat dat bij élke manege zo is? De 4 hoeven, daar hebben de paarden een box én veel weidegang.

Maar ik vind dan nog steeds 'alleen in de zomer op de weide' voor stand/box paarden echt mishandeling. Natuurlijk vinden die paarden het geweldig om hun dagelijkse rondje te lopen, dat is een enorme afwisseling in hun leven waarbij ze vooral tegen de stalmuur aankijken. :(

Er zijn ook maneges waarbij ze in groepshuisvesting staan.

En wat moeten ze dan doen? Ze maar op het weiland zetten met kans op verwondingen? Uitglijden, door sneeuw? Of toch maar een gebroken been, omdat de grond te hard is?
En dan in de zomer geen lekker groen land, maar een modderpoel omdat alles is kapotgetrapt?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:09

Ik heb ook zo'n raar beest wat ik geen lol doe met op de wei lopen. Maximaal een half uur gaat goed, dan gaat ze rennen en houdt niet meer op. Ze loopt zich echt stuk. Staat ze in een paddockje dan is er niets aan de hand. Dus als het verplicht vier uur op de wei wordt heb ik een probleem. Ze heeft daarentegen een box met buitenluik van 3 x 4 en ze is zelf maar 1.46m. En wordt 6 x per dag gevoerd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:10

Groepshuisvesting kan ook maar met een paar paarden, want er zijn genoeg paarden die elkaar kapot trappen. Loop je daar als 8 jarig meisje tussen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:10

Er zijn vele groepsoplossingen mogelijk tussen boxhuisvesting en modderige weilanden

http://www.deburght.nl/
http://www.mansour.nl/

En paarden glijden niet zomaar uit hoor in de weide, de kans op botbreuken door vast te komen liggen in stal is misschien nog wel groter.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:11

Marjoow schreef:
En wat moeten ze dan doen? Ze maar op het weiland zetten met kans op verwondingen? Uitglijden, door sneeuw? Of toch maar een gebroken been, omdat de grond te hard is?
En dan in de zomer geen lekker groen land, maar een modderpoel omdat alles is kapotgetrapt?

Of een paddock realiseren, dan heb je ook geen probleem met je gras.
En ja, zet ze maar in het land met kans op verwondingen. Je sluit je kinderen toch ook niet in huis op omdat ze misschien wel een knie kunnen schaven tijdens het buitenspelen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:11

Arabesk schreef:
Er zijn vele groepsoplossingen mogelijk tussen boxhuisvesting en modderige weilanden

http://www.deburght.nl/
http://www.mansour.nl/

En paarden glijden niet zomaar uit hoor in de weide, de kans op botbreuken door vast te komen liggen in stal is misschien nog wel groter.

Maar de kans is er wel, en weet je hoeveel dat kost voor een manege wanneer er een paard ingeslapen moet worden?

Nee, ik zie de paarden al glijden als ze over het erf lopen, naar de bak. Dan is het veilig om ze de wei in te sturen? Waar ze in volle galop over het erf het weiland in rennen?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:12

Auky schreef:
weule schreef:
als bepaalde stallen dit willen realiseren zal wellicht de stalhuur met 20/30/40% moeten stijgen, veel mensen willen dit vermoedelijk niet betalen, moeten ze hun paard dan maar zo wegdoen, hun hobby.

Ik ben daar misschien heel hard in, maar dan moet dat maar ja. Als je je paard niet paardwaardig kunt houden (of je het nu niet wilt of niet kunt betalen) dan maar niet.
Natuurlijk is het vervelend als je zo je hobby moet opgeven, maar voor het paard is het minstens zo vervelend zij leven te moeten slijten in een hokje in plaats van buiten tussen zijn soortgenoten.

het treft mij persoonlijk niet, wij hebben 6 paarden, 3 hectare grond en ze lopen altijd samen 360 dagen per jaar minimaal 3/4 uur buiten. liefst 6/7/8 uur per dag. daarbij hebben ze elke dag een schone en frisse stal en zijn de stallen minimaal 3 x 3 (2 stallen) en de andere stallen 3 bij 4 of zelfs 4 bij 4.

Maar met teveel regels maak je de hele sector gewoon kapot, inclusief economische gevolgen etc..., regeldruk, bureaucratie. In Den Haag vanaf de computer wordt dan gezegd, jij mag wel paarden houden, jij niet, jij doet dit fout, rechts een boete, links een verbaal etc.....

Hoe mooi het ook lijkt als alles goed geregeld is, dat is gewoon een utopie. beter is het aanspreken/doceren en het inpraten op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel van mensen/eigenaren. En misstanden houd je altijd en overal (onder de mensen zijn ook criminelen, onder de paardeneigenaren net zo goed, en als je mensen al niet aan regels kunt laten binden, hoef je dit met dieren ook al zeker niet te proberen)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:12

Als paarden dagelijks in de weide komen, heb je al veel minder kans dat ze idioot gaan lopen doen, omdat ze geen overtollige energie kwijt moeten van het op stal staan ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:13

Auky schreef:
Marjoow schreef:

Of een paddock realiseren, dan heb je ook geen probleem met je gras.
En ja, zet ze maar in het land met kans op verwondingen. Je sluit je kinderen toch ook niet in huis op omdat ze misschien wel een knie kunnen schaven tijdens het buitenspelen?

Een kind is geen financieel probleem als die een schaafwond heeft.

Realistisch blijven denken, niet overal is geld voor. Natuurlijk is het ideaal om paddocks te hebben, maar hoe groot maak je die? Welke paarden zet je bij elkaar? Hoe lang denk je dat het duurt, om bijna 50 paarden elke dag in en uit dat paddock te halen?

(Ze gaan bij ons overigens wel de bak in, een paar uurtjes per dag ;) )

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:14

Auky schreef:
Als paarden dagelijks in de weide komen, heb je al veel minder kans dat ze idioot gaan lopen doen, omdat ze geen overtollige energie kwijt moeten van het op stal staan ;)

Nou, nee hoor ;) Die paarden rennen allemaal de wei in, iedereen wil de eerste zijn (ik zie het zo vaak) en daarna gaan ze nog even lekker te keer.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:15

Natuurlijk moet een paard zoveel als mogelijk beweging , maar nu een stal
met 200 paarden ....hoe gaat de DB controleren dat deze paarden allemaal een X-aantal uur
per dag buiten komen ??
Kan ik wel gaan solliciteren bij DB want dan hebben ze nog wel wat personeel nodig :D
Allemaal leuk en aadig maar in de praktijk komt er niets van terecht !

Maandag stond er een stuk in de krant over een vrouw die haar jonge katjes uit de auto gooide
en er bewust over heen reed , 1 katje moest ingeslapen andere 2 hadden het gelukkig overleefd :(
Denk je wat heeft dat er mee te maken......als ze deze vrouw pakken kunnen ze dus helemaal
niets !!! Huisdieren vallen onder persoonlijk eigendom en het is niet verboden om
je eigendom te vernietigen.
Strekking van het verhaal er moet wettelijk nog heel wat gebeuren in dit land wil het
dierenmishandeling aan kunnen pakken.
Ben dus erg benieuwd wat het nieuwe wetsvoorstel inhoud , ik ben bijvoorbaat al sceptisch ! :o

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:17

Marjoow schreef:
Maar de kans is er wel, en weet je hoeveel dat kost voor een manege wanneer er een paard ingeslapen moet worden?
Nee, ik zie de paarden al glijden als ze over het erf lopen, naar de bak. Dan is het veilig om ze de wei in te sturen? Waar ze in volle galop over het erf het weiland in rennen?

Ik weet niet wat voor manege dit is natuurlijk, maar kennelijk staat het economisch belang hoog in het vaandel. Het is toch niet zo dat je geen enkel paard naar buiten zet omdat het zo duur is als er een ingeslapen moet worden. Onze paarden gaan iedere dag vanuit hun stal naar de paddock en de afgelopen weken was dat over een ijzig en soms glibberig pad. Maar paarden wéten dan dat ze voorzichtig moeten doen (en wij ook) en écht er gebeurt helemaal niets. Ja als je dit soort zaken door pennymeisjes laat doen, dán misschien wel. Maar als managehouder heb je ook een eigen verantwoordelijkheid voor je beesten.

Trouwens: waarom zouden ze in volle galop over het erf het weiland inrennen? Die paarden zijn toch wel een beetje opgevoed? Ze kunnen toch wel aan een touwtje meelopen zonder door je heen te denderen. Ik volg dit echt niet !
Laatst bijgewerkt door Netje op 12-01-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:18

Nogmaals, als er geen geld voor is, dan moet men geen paarden houden.
Of in het geval van een manege, dan wellicht minder paarden zodat het behapbaar blijft.

Door op een manege de paarden in stands/stallen te houden zonder vrije uitloop, geef je dus al het verkeerde beeld aan de manege-gaande kinderen mee.
Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:18

Wat een onzin lees ik hier allemaal..... over paarden die niet in de wei kunnen/willen, weet-ik-veel, wat voor onzinargumenten er weer aangehaald worden. :roll:

Mijn paard staat 24/7 op veengrond, hele jaar door. Gaat prima :j !!! Zeker met zo'n winter als deze (sneeuw/ijs).
Hij staat met 4 pony's en indien het land te nat wordt, verweiden we ze. Of we storten zand. In het meest ideale geval maak je een verhard stuk. Nou hebben wij veel land gelukkig, maar paddocks moeten bij elke stalling toch echt wel te realiseren zijn. Een paard hoort niet te lang opgesloten te staan. Denk toch eens na, zo'n dier hoort NIET urenlang opgesloten te staan. Ik zou dan ook als een gek rondrennen, als ik eindelijk eens vrijgelaten wordt. :+

Bij eventueel stuk gelopen land, trek je het van het voorjaar weer recht en binnen no time staat er weer gras op (desnoods zaai je wat bij). Ik zie dit jaar in, jaar uit en dat gaat prima. What's the problem?

Overigens heb ik geen problemen met paarden die 's nachts naar binnen gaan ofzo, hoor (al hoef ik de mijne dat niet aan te doen), maar dat er meer beweging/vrijheid/sociaal contact voor veel paarden moet komen in ons land, is voor mij allang duidelijk. Wanneer worden mensen nou eens wakker?????
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-01-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:19

Arabesk schreef:
ezri1978 schreef:
Allemaal heel leuk en aardig die wetsvoorstellen, maar wat nu als je paard er totaal geen lol aan beleefd om elke dag de wei in te moeten?

Die van mij (ik heb hem nu al weer 18 jaar) maak je niet blij om hem elke dag op de wei te knallen, dit heb ik meerdere keren geprobeert maar hij vindt het echt niet leuk - 10 minuten hoog uit en dan wil meneer weer naar binnen.
Daarnaast krijgt hij vreselijk veel jeuk van al dat zand in zijn manen en staart waarop hij dus als een bezetenen gaat schuren (tot bloedens toe).

Versta me niet verkeerd dat er een wet komt vindt ik juist een aanbeveling, maar laat het in samenhang zijn met de sector zelf en het kabinet.

Vraag me af waar jouw paard het meeste zal staan als je hem zelf de keuze geeft; een inloopstal met uitloop naar een paddock of w
eiland. Kan me háást niet voorstellen dat hij bij gewoon normaal weer zichzelf 23/7 in het stalletje zet. :7

Nou mijn vorige paard vond de wei lekker als het niet kouder is als 10 gr.In de winter mocht ze ook in de wei 5 min dan was ze het zat.Ze had dekens op en hooi.
Dus het kan wel hoor dat paarden het gewoon niet fijn vinden in de kou en regen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:20

Auky schreef:
Of in het geval van een manege, dan wellicht minder paarden zodat het behapbaar blijft.

Door op een manege de paarden in stands/stallen te houden zonder vrije uitloop, geef je dus al het verkeerde beeld aan de manege-gaande kinderen mee.
Weule zegt net dat de oplossing misschien wel ligt in het doceren en aanspreken op het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe gaan we dat ooit bereiken als het in de beginfase op de manege al fout gaat?

Nou, daar erger ik me ook zo aan. En dan komen die kinderen bij ons en vinden de buitenpaarden zo sielug.
Mijn hemel, waar ben je dan mee bezig als manege, om kinderen al te leren dat een paard buiten zielig is?
Ik vind het echt verschrikkelijk en hoop dat daar nou eens echt verandering in gaat komen!!!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:20

Netje schreef:
Marjoow schreef:

Ik weet niet wat voor manage dit is natuurlijk, maar kennelijk staat het economisch belang hoog in het vaandel. Het is toch niet zo dat je geen enkel paard naar buiten zet omdat het zo duur is als er een ingeslapen moet worden. Onze paarden gaan iedere dag vanuit hun stal naar de paddock en de afgelopen weken was dat over een ijzig en soms glibberig pad. Maar paarden wéten dan dat ze voorzichtig moeten doen (en wij ook) en écht er gebeurt helemaal niets. Ja als je dit soort zaken door pennymeisjes laat doen, dán misschien wel. Maar als managehouder heb je ook een eigen verantwoordelijkheid voor je beesten.

Trouwens: waarom zouden ze in volle galop over het erf het weiland inrennen? Die paarden zijn toch wel een beetje opgevoed? Ze kunnen toch wel aan een touwtje meelopen zonder door je heen te denderen. Ik volg dit echt niet !

Nee, onze paarden worden niet aan touwtjes het weiland in gebracht ;) Dat is onbegonnen werk :P
Over het erf loopt een soort pad, dat richting het weiland gaat, dus ze worden dan losgelaten uit de stal, en lopen dan vanzelf het weiland in ;)

En ik weet niet hoe hoog het economisch belang is bij onze manege, ik kan me alleen wel voorstellen dat je de risico's zo klein mogelijk wilt houden ;)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:21

Citaat:

Dat heeft te maken met hoe je de paarden in de wei zet...een voor een of alle staldeuren open...

en het is echt wel zo als je ze rustig in de wei zet en ze komen er dagelijks voor langere periodes dat er lang niet zo veel gestierd wordt als elke dag 1 uurtje

Over het bericht...ze nemen hier veel te veel hooi mee op hun vork, ga eerst de meest schrijnende toestanden verbeteren. Ga ervoor zorgen dat er geen stands meer zijn, geen paarden meer meerijden in mangelessen die kreupel zijn. Paarden slecht verzorgt worden, achter prikkeldraad op alleen modder staan in een weiland met een heleboel zooi. Een paard of pony die voor een poos alleen in een weitje staat valt heus niet zomaar dood neer, tuurlijk geven we de voorkeur aan een maatje, maar is dat nou echt de grootste noodzaak? Ik vind andere zaken toch echt prioriteit hebben...zolang dat niet opgelost is kunnen ze ook niet de puntjes op de i gaan zetten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:23

Marjoow schreef:
Over het erf loopt een soort pad, dat richting het weiland gaat, dus ze worden dan losgelaten uit de stal, en lopen dan vanzelf het weiland in ;)

En dat noemen ze risico's beperken?

Begrijp me niet verkeerd, heb niks tegen die manier van 'naar de wei brengen', maar ga dan niet lopen mauwen over risico's dat paarden elkaar op de wei kunnen verwonden en dat geld kost.
Laatst bijgewerkt door Auky op 12-01-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

weule

Auky schreef:

de totale regelgeving komt juist terug van het regeltjes opstellen en de bureaucratie. de overheid probeert in te perken qua regels. Onderzoeken tonen aan dat meer/teveel regels juist averechts werken. en natuurlijk gaat het in de basis al fout. Maar een manege kun je makkenlijker sturen qua doceren, specifieke (veiligheids) regels, qua aankleding, rijlaarzen, caps e.d. en ook met keurmerken voor bijvoorbeeld educatie en huisvesting, koppel hier een subsidie systeem aan, en het wordt voor maneges aantrekkelijker om zich te profileren.

hierdoor stijgt de kennis in de basis en voor de toekomst en dat is wellicht financieel nog wel gunstiger voor de overheid ook. regels maken en handhaven is moeilijker/duurder dan motiveren en inspireren.

een hond doet meer voor een worst, dan dat je hem met schoppen en slaan africht. dus wellicht zijn progressieve sancties (subsidie, advies, beloning) wel beter als punitieve (straffende) sancties.

Marjo

Kitty84 schreef:
Citaat:

Dat heeft te maken met hoe je de paarden in de wei zet...een voor een of alle staldeuren open...

en het is echt wel zo als je ze rustig in de wei zet en ze komen er dagelijks voor langere periodes dat er lang niet zo veel gestierd wordt als elke dag 1 uurtje

Over het bericht...ze nemen hier veel te veel hooi mee op hun vork, ga eerst de meest schrijnende toestanden verbeteren. Ga ervoor zorgen dat er geen stands meer zijn, geen paarden meer meerijden in mangelessen die kreupel zijn. Paarden slecht verzorgt worden, achter prikkeldraad op alleen modder staan in een weiland met een heleboel zooi. Een paard of pony die voor een poos alleen in een weitje staat valt heus niet zomaar dood neer, tuurlijk geven we de voorkeur aan een maatje, maar is dat nou echt de grootste noodzaak? Ik vind andere zaken toch echt prioriteit hebben...zolang dat niet opgelost is kunnen ze ook niet de puntjes op de i gaan zetten

Zodra het weer het toelaat, staan ze vanaf de laatste les 's avonds, tot de eerstvolgende les (nouja, 1 uur daarvoor) in de wei. In het weekend, gaan ze ook na de laatste les (zat. om 2 uur denk ik?) en komen ze maandag pas weer terug.

En elke keer als de paarden de wei in gaan, doen ze wedstrijdjes wie er het eerste is, gaan ze nog even lekker lopen rennen, de nieuwe ponys worden uitgedaagd en zo gaat het dan een half uurtje ong.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:24

Auky schreef:
Marjoow schreef:

En dat noemen ze risico's beperken?

Waar zeg ik dat dit risico's beperken is? Ik zeg alleen, dat ze het zo doen bij ons.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:25

Twiggy2008 schreef:
Auky schreef:

Nou, daar erger ik me ook zo aan. En dan komen die kinderen bij ons en vinden de buitenpaarden zo sielug.
Mijn hemel, waar ben je dan mee bezig als manege, om kinderen al te leren dat een paard buiten zielig is?
Ik vind het echt verschrikkelijk en hoop dat daar nou eens echt verandering in gaat komen!!!!

Erger nog een vmbogroenschool hier in de buurt heeft z'n paardenklas op zó'n manege. Wat leer je die leerlingen? Dat het vastbinden van een paard aan de muur geen enkel probleem is? Ze leren dat stands normaal zijn en dat het excuus 'het kan hier nou eenmaal niet anders' genoeg is om dit af te doen. Joh als je geen ruimte hebt voor een paard, kun je hem gewoon in een stand aan de muur binden. :)*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:27

Marjoow, mijn paard staat 24/7 op het land en trekt ook graag een sprintje. Ook als het geregend heeft (ken je veengrond als het geregend heeft), maar ik heb hem ook zien racen in de sneeuw. Ik lig er niet wakker van, ik word er juist blij van om hem zo vrolijk en speels te zien. Ja, er zijn risico's, maar die zijn er ook voor mij als ik op een paard zit of ga autorijden. En dus? Niet genieten van het leven?

Overigens heeft mijn paard zich prima aangepast aan de gladheid afgelopen periode. Zag de anderen zich ook prima aanpassen. Juist die 24/7 stalpaarden leren soms niet om zich aan te passen, omdat ze te lang stil hebben gestaan en dan moet de energie er uit. Je creeert de problemen dus altijd zelf, door ze op die manier te houden. ;)

Arabesk

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:28

Ik voorspel een topic met meer dan 20 bladzijdes 8-)