Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Anky: niveau lesgeven sluit slecht aan op de (sub) topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:11

@ lovejw als je dit topic doorleest kun je zien dat ik door dat orun papier mezelf kon verzekeren. aangezien er op veel stallen [terecht] alleen gediplomeerde en verzekerde instrukteurs mogen komen zet ik het er graag bij ja. ik zou een dief van mijn portemonnee zijn als ik dat niet deed.
en ik weet dondersgoed hoe t eraan toe gaat hoor maak je daar maar niet druk om,tjemig jij bent echt aan het pleiten he? vanwaar jouw fanatikiteit als ik vragen mag?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:36

Niveau 1 om te huilen. Niveau 3 meerdere malen mee geweest met iemand anders. Kon me nou niet echt beindrukken eerlijk gezegd. En van sommige deelnemers vroeg ik me echt af wat doen ze hier? Ook qua lesgeven ken ik wat mensen met ORUN en o,a. niveau 4 en daar zou ik geen les van willen hebben.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:15

Als je, je diploma's hebt behaald begint je aan een lange weg om inderdaad je vakmanschap te kunnen verkopen.
Succes.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:20

:O :wave:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:47

Heb afgelopen jaren veel instructrices gezien, er was er een
die liet me alleen rondjes draven en galloperen terwijl ik in het
M moest starten (lang geleden hoor) en ze was druk met telefoneren.
(moet met de trailer naar haar toe ook nog) Toen kwam er een
ander waarbij ik mijn paard letterlijk met zijn kont opzij moest slaan
om hem travers te leren en bokken of niet, kont naar binnen was
beloning (waarbij paard leerde bokken is beloning)

Toen kwam er een ander die liet me iedere les 3 kwartier alleen
maar lang laag en diep rijden. (op een paard dat inmiddels al een
jaar of.. 14 was.. en altijd lang laag werd ingereden en daarna oppakken
en trainen.)

Toen ik bij mijn huidige instructrice kwam (met mijn vorige paard waar
ik het net over had) zag ze me inrijden en in mijn les ging ik ook lang laag
en diep verder.. waarna ze vroeg, "hoe oud is je paard?" Ik: "Uhmm.. 15..." Zij "En
waarom rijd je hem dan zo? Ik: "zijn rug moet loskomen toch?" Zij: "Ach gekke griet
zei ze, kijk eens.. je paard marcheert door zijn hele lijf.. hij is hartstikke los.
Stappen en oppakken, we gaan aan het werk. Losrijden zegt ze... pffff"

Ik vond altijd al dat ik zo weinig bereikte met dat lang laag en diep, voelde geen
verschil met als ik normaal reed :+ Dat was dus de reden.

Goede instructie is moeilijk te vinden.. en of ze nu duur zijn of niet. Daar zit geen
verschil in. Betaalde die ander evenveel als ik deze betaal. Alleen was die ander
jury en startte zelf niet in wedstrijden en diegene waar ik nu bij rijd was jury maar
start zelf ook boven Lichte Tour niveau. Maargoed.. die ene waarvan ik mijn paard
opzij moest slaan om hem travers te leren die reed PG.. en das ook geen kattenpis..toch?

Dus ook ervaring zegt blijkbaar niets.. en niet alle ruiters hebben talent. De paarden
altijd wel, alleen hebben ze meestal goede en slechte kanten en fijne en moeilijke
oefeningen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:43

vandaag op het trainingsseminar geweest en lekker zitten kijken en leren. johan hamminga had een hele duidelijke boodschap en verkondigde dat hij dat ook meer bij de jurering van de dressuur wil gaan zien.hij had dat ook in de herhalingscursussen van de juryleden op laten nemen, de paarden meer op lengte en in balans! *\o/* hij had hele leuke combi's waar duidelijk werk in zat en waar alle toeschouwers verbetering tijdens het werk konden waarnemen.
ik ben het eens met de meesten; lesgeven leer je niet even in een cursus van 20 avonden ,dat kan niet no way.en ook niet in die 20 dagdelen van de volgende,je wordt op het goede spoor gezet,krijgt handvatten en theoretische kennis dat wel maar je zal uren moeten maken .en overal waar je komt en waar mensen aan het rijden zijn kijken en luisteren naar andermans lessen...afkijken...
en het ook nog zo dat al rijdt je grand prix dan hoef je het nog niet uit te kunnen leggen wat je nou allemaal doet.
ook ben ik van mening dat het bepalend is hoe je zelf begeleid bent \wordt. het zegt mij niets of je z2 rijdt,dat rijden er veel en als ik ze zie rijden hoef ik van 97% geen les. het gaat er mij om dat een instrukteur een ruiter en een paard kunnen helpen met zichzelf te ontwikkelen,sterker te worden en in balans te komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:48

Ellende is dat veel mensen de Z heel hoog vinden en daar tegen op kijken, terwijl het imo een basis is. als men Z rijdt dan kan je lesgeven enz, Helaas is dat absoluut niet zo.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:59

Ik denk wel dat de ORUN een goed begin is.De cursus leert je nadenken en leert je didactische vaardigheden.
Daarna is het de taak om jezelf te blijven ontwikkelen.Als ruiter,maar ook als mens.Sociale vaardigheden zijn daarbij natuurlijk het belangrijkste.
Het is immers de kunst mensen op een positieve manier aan het rijden te brengen.

Ik heb veel aan de cursus gehad,maar verbaas me er nog steeds over geslaagd te zijn.En meerdere anderen die geslaagd zijn.
Ik heb zelf les gehad in de laatste fase op een ponyclub manier;dit meisje slaagde toch.Inhoud had het niet,maar de les was goed opgebouwd....
Verder zul je dus zelf naar bijscholingen moeten gaan en ook vaak clinic's moeten volgen.
'Bedrijfsblindheid' ligt om de hoek.Ik blijf mezelf ontwikkelen door actief te rijden,bij diverse trainers af en toe mee te kijken en te lessen.Ook de jurycursus was zeer nuttig,daar ga ik ook in verder.
Zo kun je je lesklanten op alle mogelijke manieren goed onderbouwd helpen.

Jammer is het wel dat er geen cursussen worden gegeven voor een hoger niveau.Want het is idd moeilijk om goede instruktie te vinden voor na de basis.
Het is echter wel een prachtig vak,jammer dat er soms zo negatief les wordt gegeven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:01

juist wilawander ben ik het mee eens voeg ik er nog aan toe ,en hoe ben je in die z gekomen? met een zelf opgeleid paard of op een leerpaard? zijn voor mij toch allemaal zaken die meetellen.
en ambre met jouw verhaal ben ik het ook eens. het is lastig om een goede instrukteur te vinden!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-01-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:01

Wilawander, daar ben ik het mee eens inderdaad. Veel mensen zien Z als goed, zo van als je Z bent geweest kun je echt wel rijden en dus ook wel les geven. Ik ben er zelf achter gekomen, dat al kun je nog zo goed rijden, of je het ook over kan brengen is een heel ander verhaal..

Ik ben lang opzoek geweest naar fijne instructie en ben er dan ook achter gekomen dat je beter wat duurdere instructie kan nemen, ookal houd veel mensen dit enorm tegen wat ook logisch is. Ik zeg tegen de mensen die opzoek zijn: laat je niet afschrikken door de prijzen, neem een proefles, kijk eens hoe het gaat en wie weet kun je veel minder lessen en ga je harder vooruit en ben je dus misschien wel helemaal niet meer geld kwijt dan als je het dubbele lesde voor de helft van de prijs maar daar amper mee vooruit kwam.

Net als naar iemand toe gaan inplaats van dat degene naar jou komt, kost veel tijd, veel moeite etc dus laten we dat maar niet doen. Maar soms krijg je er zoveel meer voor terug, ik denk echt dat mensen verder om zich heen moeten kijken en inderdaad niet alleen naar ''wie komt er thuis, wie rijd er Z, wie is goedkoop''.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:04

Maar een goede instructie die de basis goed beheerst is voor de meesten goed genoeg.
Duur en heel goed wil niet zeggen beter voor die persoon.Deze mensen zullen hetzelfde tegen je zeggen als een goedkoper iemand die wel een goede basis heeft.
Alleen kun je dan vaker ondersteuning hebben.
Ik kan ook 1x in de 6 weken gaan lessen,moet er naar toe voor 100 euro.Klikt geweldig,maar zit voor mij teveel tijd tussen.Dan ga ik alsnog niet vooruit aangezien ik vaker gecorrigeerd moet worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:08

lovejw schreef:
@ knollentuin.
In je onderschrift geef je ook aan ORUN te hebben, als je er zo weinig waarde aan hecht kun je dat net zo goed weghalen haha! En je VERWACHT minder bij de ORUN te leren, maar daar kun je geen uitspraken over doen want je weet duidelijk niet hoe het daar in zijn werk gaat :=

Maar als de lesgeefkwaliteit van mensen die Orun hebben afgerond in de meeste gevallen zeer laag is, dat de basis zelf nog te moeilijk is en niet overgedragen kan worden, vind je het dan vreemd dat ze die mening heeft? :+
Allemaal leuk en aardig dat je veel hebt geleerd, je moet het alleen ook kunnen onthouden en kunnen overbrengen in de praktijk.

Hedendaags kan je ook niet meer zeggen dat je trots bent dat je het Z hebt bereikt in mijn ogen.. als je ziet dat er knetterscheve, gespannen paarden tussen lopen :n En als IK dat dan kan zien, iemand die nog volop lerende is vraag ik mij af waar die juryleden naar hebben gekeken.
Hulde aan juryleden die geen punten kado geven maar streng en rechtvaardig zijn, goed kijken naar wat ze zien en dat eerlijk beoordelen, ookal is de ruiter daar dan misschien niet blij mee. Maar daar leer je wel van.

Dure instructie zegt niks.. ik zie vaak genoeg clinics of rijfoto's langskomen van mensen die daarop een clinic of les volgen van een bekendere ruiter die in de 'top' zit. Ik vind dat behoorlijk dramatisch af en toe := Als er iemand naar jou clinic komt maar daar zit geen corrcte basis in moet je dat ook kunnen zien en durven zeggen en daar aan werken ipv. een stap verder te gaan dan dat de ruiter daadwerkelijk is.

(Aleen al een kijkje bij praktijkproblemen bij informatief nemen laat je zien dat het gewoon bedroevend is. Welk lesgeefniveau?!)
Laatst bijgewerkt door Air op 15-01-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:10

ik heb t geluk dat ik elke week les heb aan huis en elke maand ga ik ook nog naar iemand toe,daarnaast probeer ik zoveel mogelijk clinics te volgen ,waar ik maar kan; ik wil wakker blijven!
ik vind dat je dat moet als instrukteur,investeer in jezelf en dan kan je dat doorgeven aan je leerlingen. en als je dan iemand vooruit ziet gaan geeft dat energie!

toegevoegd ,dankjewel air :o

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:12

ambre schreef:
Maar een goede instructie die de basis goed beheerst is voor de meesten goed genoeg.
Duur en heel goed wil niet zeggen beter voor die persoon.Deze mensen zullen hetzelfde tegen je zeggen als een goedkoper iemand die wel een goede basis heeft.
Alleen kun je dan vaker ondersteuning hebben.
Ik kan ook 1x in de 6 weken gaan lessen,moet er naar toe voor 100 euro.Klikt geweldig,maar zit voor mij teveel tijd tussen.Dan ga ik alsnog niet vooruit aangezien ik vaker gecorrigeerd moet worden.

Ja het ligt natuurlijk erg aan de persoon en ook aan het paard, ik lesde vorig jaar met het eene paard bij een andere instructeur als bij een andere, dat werkte gewoon beter. Maar wat ik probeer te zeggen is als mensen wat breder gaan kijken, dat het dan misschien ook duidelijker wordt wat bij hen (en het paard) past. Dat je je dus in eerste instantie niet moet laten tegenhouden door geld of tijd (en natuurlijk zijn er uitzonderingen dat dat echt niet kan).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:28

knollentuin schreef:
juist wilawander ben ik het mee eens voeg ik er nog aan toe ,en hoe ben je in die z gekomen? met een zelf opgeleid paard of op een leerpaard? zijn voor mij toch allemaal zaken die meetellen.
en ambre met jouw verhaal ben ik het ook eens. het is lastig om een goede instrukteur te vinden!

Precies, hoeveel mensen rijden een paard in de Z na? Paard is al opgeleid en sommige paarden zijn heel gemakkelijk na te rijden ook voor mensen die geen talent hebben. Geef je ze een jong paard dan is de L al een groot probleem.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:16

Wilawander schreef:
knollentuin schreef:

Precies, hoeveel mensen rijden een paard in de Z na? Paard is al opgeleid en sommige paarden zijn heel gemakkelijk na te rijden ook voor mensen die geen talent hebben. Geef je ze een jong paard dan is de L al een groot probleem.

Is dit niet een heel andere discussie?
Om mijzelf even te verdedigen: je hoort mij niet zeggen dat mensen met ORUN volleerd zijn. Maar het is grappig om te lezen dat mensen die eerst zo klagen over de ORUN nu zich wat klempraten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:04

hoe bedoel je klempraten? ik denk dat jij met een andere bril leest en ik dacht dat jij je teruggetrokken had uit dit topic,en vragen die we aan jou stellen beantwoord je niet. jij voert dus een eenzijdig gesprek en daar hou ik niet van :n

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:16

Tijdens een gesprek luister je naar de ander. Dat doe jij niet en daar houd ik niet van! Maar nu trek ik me terug hoor, voor het geval het je interesseert.