Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:48

Circel schreef:
Ja, maar voor zo'n DA er is, ben je grif 20 minuten verder.

Dan schiet ie, en blijft paard nog minuten doorlopen.

Dat zal wel allemaal net te lang geduurd hebben.

.

Gelukkig hadden ze dan wel 3 uur de tijd om jacht te maken op de paarden. :Z

aerdenhout1

Re: Politie in verdediging na doodschieten van loslopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:51

Hier draait mijn maag van om!
Stelletje amateurs!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:51

3 dagen, suvan. Maar schijnbaar zijn de paarden niet binnen berijk van de wel opgeroepe dierenarts gekomen!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:52

liedje89 schreef:
3 dagen, suvan. Maar schijnbaar zijn de paarden niet binnen berijk van de wel opgeroepe dierenarts gekomen!

ja sommige mensen lezen niet het hele topic door daarom hier nog maar een keer

OP PAGINA 2 staat het originele bericht

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:53

Nils_010 schreef:
liedje89 schreef:

ja sommige mensen lezen niet het hele topic door daarom hier nog maar een keer

OP PAGINA 2 staat het originele bericht van september 2010

sorry quote mezelf perongeluk :+

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:55

Circel schreef:
Zullen het dier niet zomaar hebben doodgeschoten. Wellicht ontstond er een gevaarlijke situatie?

Liever paard dood dan paard op snelweg.

Als ze drie uur bezig zijn geweest om het te vangen, hadden ze in die tijd heus wel ergens een verdovings geweer met bijbehorende raak schietende eigenaar er aan vast kunnen ronselen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:59

Even een wat nauwkeuriger vertaling voor enkelen hier:
Citaat:
[i]The horses had been loose in Dunnington for several days and were eventually shot on Sunday 13 September after attempts to capture and stop them bolting repeatedly across the A1079 failed.

De paarden liepen al enkele dagen los in Dunnington en zijn uiteindelijk afgeschoten nadat meerdere pogingen om ze te vangen en te voorkomen dat ze de A1079 bleven oversteken, faalden.

Citaat:
A police spokesman told H&H that guidelines set out in the Safer Horse Rescues protocol developed by the horse industry after police fumbled the shooting of a mare and foal in Northumbria in 2005 were not followed "because it is aimed at horses that are trapped or stuck".

He added: "But we did call out the equine vet via the British Equine Veterinary Association (BEVA) and sought help from the RSPCA."

Een woordvoerder van de politie heeft H&H verteld dat de richtlijnen voor het veilig redden van paarden (die ontwikkeld zijn nav een eerder drama, waarbij het afschieten van een merrie en veulen de mist in ging) niet gevolgd zijn omdat die waren opgesteld voor een situatie waarin paarden opgesloten of bekneld zijn. Dat was hier niet het geval.
Maar ze hebben wel de ondersteuning van een DA en de dierenbescherming ingeschakeld.

Citaat:
Vet James Christie from Minster Equine Clinic attended the scene. He said in a statement that a number of options, including the use of tranquiliser darts, were discussed before police decided to call marksmen. He added: "At this point I left the scene after advising police I would be available on my mobile phone or to attend should further assistance or advice prove necessary."

DA ... was ter plaatse. Hij verklaarde dat verschillende opties zijn besproken, ook het gebruik van verdovingspijlen, voordat de politie de schutters hebben ingeschakeld. Marksmen zijn dus (scherp)schutters.
Op dat moment is de DA vertrokken met de mededeling dat hij telefonisch beschikbaar zou blijven mocht dat nodig zijn.

Oftewel, in die 3 uur is er wel degelijk een DA ingeschakeld en er is dus bewust voor gekozen om ze af te schieten ipv darts te gebruiken. Daarnaast zijn ze dus afgeschoten door schutters en niet door wildwest agenten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:00

ik weet dat een verdovingsgeweer niet makkelijk gaat als de afstand te groot is maar ze hadden toch wel een kundig jager kunnen laten schieten

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:04

verschrikkelijk vind ik het :(kmag er niet aan denken dat mijn paarden zoiets zouden tegenkomen, mijn paarden zijn heel braaf en laten zich direct door mij uit het weiland nemen, maar door een wildvreemde laat mijn merrie zich toch niet nemen hoor :/

claudia85e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:06

Op hol geslagen paarden krijg je niet te pakken, vooral niet als ze ook nog eens niet te benaderen zijn.
Ze zullen ze wel om een goede reden hebben neergeschoten. Als ze door een auto geraakt zouden worden, dan overleven de mensen in de auto het meestal ook niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:06

Dank voor de aanvullingen dames en heer! :)
Ik heb even het essentiele deel van enkele dagen ipv 3 uur veranderd. In de OP staat nu ook de link naar het originele artikel (bron).

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:10

Dat ze geen verdovingspijlen gebruiken snap ik nog. Voordat die verdoving werkt is het misschien al te laat zeker bij een gestresd Dier. Maar waarom dat paard nou eerste zo moet lijden met zoveel kogels dat had toch echt Anders moeten kunnen denk ik :s

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:14

Pff, mensen die zo slecht kunnen mikken zouden geen vuurwapen mogen dragen.
Een beetje geoefend jager schiet een varken of een fazant dood van honderd meter afstand, is het dan zó verschrikkelijk moeilijk om zo'n groot dier als een paard op een plek te raken waar hij niet mee door kan lopen?

Rivendell

BBreedveld schreef:
@WuisDaar zitten de hersen van een paard niet. Je schiet ze dan in de neusholte.

Trek een lijn van rechteroor naar linkeroog en v.v. en mik op waar die twee lijnen elkaar kruisen. Dan schiet je een paard in de hersens.

Of je schiet ze in het oor of in de nek, dar waar de schedel overgaat in de nekwervels.

Maar anyway, politie is slecht opgeleid voor dit soort dingen. Herinner me nog een stier in Nederland die op de snelweg liep en waar ze even gingen proberen om het dood te rijden, nadat het schieten niet lukte.
Een boswachter of ME is zo opgeroepen, die kunnen tenminste raak schieten.

Nils_010

julius_juut schreef:
Een beetje geoefend jager schiet een varken of een fazant dood van honderd meter afstand, is het dan zó verschrikkelijk moeilijk om zo'n groot dier als een paard op een plek te raken waar hij niet mee door kan lopen?

op pagina 2 staat dat er geen mogelijkheid was om dichterbij dan 300 meter te komen. Na wat zoekwerk kwam ik op de site van het jachtforum daar staat het volgende:
de algemeen geldende weidelijkheidsregels: In de praktijk betekent dat dat 150 meter nog geaccepteerd wordt, maar 200 meter niet meer. Daar heb je, om een WEIDELIJK schot af te kunnen geven, veel training voor nodig en ook je wapen en munitie verdienen de nodige aandacht om de foutmarge te verkleinen.

en een andere gebruiker uit noorwegen:

Tijdens mijn opleiding hier in Noorwegen werd verteld dat 150 meter voor eland de grens is, en 75 voor ree. Daarnaast moet het dier volledig in ruste zijn en de jager over meer dan gemiddelde schietvaardigheden beschikken. Een stap op het schot van het dier op 150 meter, doet de inslag al in de maagstreek plaatsvinden, met alle gevolgen van dien.

Deze paarden stonden 2x zover weg en waren hoogstwaarschijnlijk niet in ruste!! dus mensen ga nou niet lopen oordelen over jagen en langeafstandschieten als je niet eerst even zoekt op internet wat de gangbare afstanden zijn. En scherpschutters van het leger ga je er niet krijgen voor 2 losse paarden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:17

Weten ze meteen wat ze bij de opleiding voor nieuwe agenten moeten betrekken.
Een beetje verstand van dieren.

Wat moet dat paard hebben geleden zeg.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:20

Jij bent degene die 300meter noemt, dat staat nergens in het persbericht. Bovendien hebben ze het eerste dier wel goed kunnen raken, dus die afstand zal waarschijnlijk niet zo groot zijn geweest. Daarnaast doe je nog een aanname dat de andere opties waarschijnlijk wel uitgeprobeerd zijn, maar dat blijkt ook niet uit het persbericht, daar staat namelijk in dat ze hebben overlegd en toen juist niet hebben gekozen voor verdoven, maar afschieten.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 07-01-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:21

Nils_010 schreef:
julius_juut schreef:

op pagina 2 staat dat er geen mogelijkheid was om dichterbij dan 300 meter te komen. Na wat zoekwerk kwam ik op de site van het jachtforum daar staat het volgende:
de algemeen geldende weidelijkheidsregels: In de praktijk betekent dat dat 150 meter nog geaccepteerd wordt, maar 200 meter niet meer. Daar heb je, om een WEIDELIJK schot af te kunnen geven, veel training voor nodig en ook je wapen en munitie verdienen de nodige aandacht om de foutmarge te verkleinen.

en een andere gebruiker uit noorwegen:

Tijdens mijn opleiding hier in Noorwegen werd verteld dat 150 meter voor eland de grens is, en 75 voor ree. Daarnaast moet het dier volledig in ruste zijn en de jager over meer dan gemiddelde schietvaardigheden beschikken. Een stap op het schot van het dier op 150 meter, doet de inslag al in de maagstreek plaatsvinden, met alle gevolgen van dien.

Deze paarden stonden 2x zover weg en waren hoogstwaarschijnlijk niet in ruste!! dus mensen ga nou niet lopen oordelen over jagen en langeafstandschieten als je niet eerst even zoekt op internet wat de gangbare afstanden zijn. En scherpschutters van het leger ga je er niet krijgen voor 2 losse paarden.

zouden die politie agenten werkelijk vanaf 300 meter geschoten hebben?
kunnen die dienstpistolen dat wel?
als een jager daar al moeite mee heeft met een jachtgeweer kan ik me nauwlijks voorstellen dat ze iets geraakt hebben vanaf 300 meter met een dienstpistool

gaat zoeken

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:24

Ik zal mezelf even quoten:

hyppolyte schreef:
Even een wat nauwkeuriger vertaling voor enkelen hier:
Citaat:
The horses had been loose in Dunnington for several days and were eventually shot on Sunday 13 September after attempts to capture and stop them bolting repeatedly across the A1079 failed.

De paarden liepen al enkele dagen los in Dunnington en zijn uiteindelijk afgeschoten nadat meerdere pogingen om ze te vangen en te voorkomen dat ze de A1079 bleven oversteken, faalden.

Citaat:
A police spokesman told H&H that guidelines set out in the Safer Horse Rescues protocol developed by the horse industry after police fumbled the shooting of a mare and foal in Northumbria in 2005 were not followed "because it is aimed at horses that are trapped or stuck".

He added: "But we did call out the equine vet via the British Equine Veterinary Association (BEVA) and sought help from the RSPCA."

Een woordvoerder van de politie heeft H&H verteld dat de richtlijnen voor het veilig redden van paarden (die ontwikkeld zijn nav een eerder drama, waarbij het afschieten van een merrie en veulen de mist in ging) niet gevolgd zijn omdat die waren opgesteld voor een situatie waarin paarden opgesloten of bekneld zijn. Dat was hier niet het geval.
Maar ze hebben wel de ondersteuning van een DA en de dierenbescherming ingeschakeld.

Citaat:
Vet James Christie from Minster Equine Clinic attended the scene. He said in a statement that a number of options, including the use of tranquiliser darts, were discussed before police decided to call marksmen.[i] He added: "At this point I left the scene after advising police I would be available on my mobile phone or to attend should further assistance or advice prove necessary."

DA ... was ter plaatse. Hij verklaarde dat verschillende opties zijn besproken, ook het gebruik van verdovingspijlen, voordat de politie de schutters hebben ingeschakeld. Marksmen zijn dus (scherp)schutters.
Dus niks dienstgeweer.
Op dat moment is de DA vertrokken met de mededeling dat hij telefonisch beschikbaar zou blijven mocht dat nodig zijn.

Oftewel, in die 3 uur is er wel degelijk een DA ingeschakeld en er is dus bewust voor gekozen om ze af te schieten ipv darts te gebruiken. Daarnaast zijn ze dus afgeschoten door schutters en niet door wildwest agenten.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:31

spatter schreef:
zouden die politie agenten werkelijk vanaf 300 meter geschoten hebben?
kunnen die dienstpistolen dat wel?
als een jager daar al moeite mee heeft met een jachtgeweer kan ik me nauwlijks voorstellen dat ze iets geraakt hebben vanaf 300 meter met een dienstpistool

gaat zoeken

But witnesses said it took the marksmen 19 attempts to kill one horse.
met het dienstpistool kan je, met een zeer geoefend schutter, op 210 meter een balon raken. Maar dan is de snelheid er wel uit.

Het gaat hier om een marksman oftewel scherpschutter. Ze zullen toch een geweer hebben gebruikt het type staat er niet bij. als ik een gok moet doen uit de standaard wapens die de ME/SWAT/SRR nog heeft denk ik dat het een Heckler & Koch G36 (effectief tot 800 meter met vizier dat stelbaar is tot 600 meter) was
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 07-01-11 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:32

Dan is het nog schadalig dat ervaren marksmen dus toch nog 18 keer moeten schieten om raak te schieten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:35

Ik vraag me dan toch af waarom ze niet voor de verdovingspijl hebben gekozen...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:37

Melanie5 schreef:
Dan is het nog schadalig dat ervaren marksmen dus toch nog 18 keer moeten schieten om raak te schieten.

ik zeg net 2 posts hierboven dat 150 meter normaal de grens is voor een eland, en 75 voor ree. Daarnaast moet het dier volledig in ruste zijn en de jager over meer dan gemiddelde schietvaardigheden beschikken. Een stap op het schot van het dier op 150 meter, doet de inslag al in de maagstreek plaatsvinden, met alle gevolgen van dien.

Zullen we dan geen conclusies trekken, aangezien we de staat van het paard, de weersomstandigheden en de stress van de situatie niet kennen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:41

makkelijk zal het in ieder geval niet geweest zijn
niemand is fier om 18 keer te schieten om een paard te vellen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:55

ze hadden beter even een goede jager erbij kunnen roepen,met de juiste kogels :(
achterlijk zooitje :(