Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:31

Kim90 schreef:
x_trees, waarom zou een 2 jarig volbloed wel naar de ** gaan als hij als 2 jarige wordt gebruikt en een draver niet??

En als er in 163 races 58 dode paarden zijn, dan is minimaal 1 op de 3 races voor een paard fataal, dat heb ik nog niet gezien bij welke andere wedstrijdvorm ook. Leuk dat jullie het een leuke sport vinden, maar vind je dit aspect dan totaal niet boeiend/erg en normaal? En wens je dan niet dat er hier wat aan gedaan wordt?

Je doet anders aan mij een beetje af als dierenliefhebber :n

Waar doel je op met dat bovenste? Volgens mij spreek je even de verkeerde aan?

Artikel klopt eigenlijk al niet. Vanwaar komt dat cijfer? De race wordt gehouden sinds 1836, dat zijn dus 174 races als ik goed kan rekenen (-3 tijdens de oorlog)? Bovendien geeft dat cijfer niet weer of dat nu over de edities gaat, of de specifieke race. Het artikel zegt dat vorig jaar 3 paarden stierven, dus als je ervan uit gaat dat die 58 paarden over 174 jaar, over al die races die per editie, al die paarden aanwezig, klopt je rekensommetje al helemaal niet..

Baileys_7, in de dressuursport gaan er inderdaad minder plaatsen ter plaatse sterven. Maar als je vraagt welke paarden het gelukkigst in het leven staan, volgens mij is het antwoord niet moeilijk. Blessureleed zal uiteindelijk niet meer of minder zijn.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:39

sorry ik bedoel quadripes idd..

Maar ik ben dan nogsteeds benieuwd naar dit:

Kim90 schreef:
En als er in 163 races 58 dode paarden zijn, dan is minimaal 1 op de 3 races voor een paard fataal, dat heb ik nog niet gezien bij welke andere wedstrijdvorm ook. Leuk dat jullie het een leuke sport vinden, maar vind je dit aspect dan totaal niet boeiend/erg en normaal? En wens je dan niet dat er hier wat aan gedaan wordt?

Je doet anders aan mij een beetje af als dierenliefhebber :n

Oja en 58 paarden in 174 races vind ik alsnog veel ;)

Edit: mijn rekensom klopt wel, als er 174 (races) : 58 (doden) = 3 , Dus in een op de 3 wedstrijden van de grand national steeplechase sterft er een paard. In mijn ogen veel.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-01-11 20:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:41

X__Trees schreef:
Baileys_7, in de dressuursport gaan er inderdaad minder plaatsen ter plaatse sterven. Maar als je vraagt welke paarden het gelukkigst in het leven staan, volgens mij is het antwoord niet moeilijk. Blessureleed zal uiteindelijk niet meer of minder zijn.

dus een crosspaard loopt geen blessures op? (hiermee bedoel ik ook de slachtoffers die steeplechase moeten lopen)
Naar mijn mening is dressuur dan een stuk minder inspanning wat jullie doen en dus ook een stuk minder van het lichaam vraagt dan dressuur.
Er zijn dus blessures bij dressuur.
Er zijn ook blessures bij cross/chase maar ook doden.

Dus al wat jij slecht vindt aan dressuur daar doet cross nog een schepje bovenop.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat een dressuurpaard tijdens de wedstrijd niet even lekker los kan gaan.
Een beetje ruiter laat zn paard ook wel even in de bak/wei spelen buiten de trainingen om. => een dressuurpaard mist niets.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:43

ik bedoelde alleen dat je in een topic over rensport niet over dravers moet gaan praten.

en daarbij vallen die paarden echt niet altijd dood neer op de renbaan. meestal zijn het ongelukkige valpartijen, waarbij een paard zodanig geblesseerd raakt dat men later besluit om het dier alsnog te laten inslapen. en natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar het kan gebeuren.

en dat soort ongelukken komen ook voor in andere takken van sport, alleen er wordt hier niet bijgehouden hoeveel spring en dressuurpaarden er deze week weer afgevoerd zijn vanwege een peesblessure of andersoortige mankementen.

en daarom trekt zo'n artikel alles uit verband. Nogmaals: er vinden dagelijks van dit soort races plaats en ongelukken zijn eerder uitzondering dan regel. Het is jammer dat altijd de nadruk op de ongelukken moet liggen ipv op de sport.

Als er over springconcoursen of SGW bij elke wedstrijd alleen maar vermeld zou worden hoeveel paarden er nu weer een ongelukkige val hebben gemaakt, dan zou iedereen dat ook heel snel zielig vinden. Maar dat wordt niet gedaan, dus we weten niet hoeveel paarden in de sport eigenlijk 'achteraf' gedood worden na een ongeluk of blessure. of denk eens aan kissing spines of koliek tengevolge van stress bij wedstrijdpaarden of koliek en cornage of hoefkatrol door verkeerde training of overbelasting van jonge paarden...
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-01-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:50

Laat ik nog even voorop stellen dat de grand National de laatste jaren bijzonder is verandert. Het grootste deel van de dodelijke ongevallen zijn gebeurt voor deze aanpassingen. De laatste jaren zijn dodelijke ongevallen een zeldzaamheid. Hindernissen zijn verlaagd, omstandigheden veiliger, etc.
Deze race is het summum in het paardenrace gebeuren. Het enige wat net zo zwaar (of volgens sommige nog zwaarder) is, is Pardubice. Een dergelijke wedstrijd vergt heel veel van paard en ruiter, maar de omstandigheden zijn momenteel wel zo dat een dodelijk ongeval niet vanzelfsprekend is.

Ik cross zelf en nee bij gebeuren echt niet zoveel dodelijke ongevallen. Ik zou zeggen, kom zelf eens kijken bij een eventinjg wedstrijd en oordeel dan zelf of neem een kijkje in mijn profiel.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:55

Baileys_7 schreef:
X__Trees schreef:

dus een crosspaard loopt geen blessures op? (hiermee bedoel ik ook de slachtoffers die steeplechase moeten lopen)
Naar mijn mening is dressuur dan een stuk minder inspanning wat jullie doen en dus ook een stuk minder van het lichaam vraagt dan dressuur.
Er zijn dus blessures bij dressuur.
Er zijn ook blessures bij cross/chase maar ook doden.

Dus al wat jij slecht vindt aan dressuur daar doet cross nog een schepje bovenop.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat een dressuurpaard tijdens de wedstrijd niet even lekker los kan gaan.
Een beetje ruiter laat zn paard ook wel even in de bak/wei spelen buiten de trainingen om. => een dressuurpaard mist niets.

Hallo, lees eens? Ik zeg toch niet dat er GEEN blessures zijn? Niet meer of minder...!
Bovendien is er een studie geweest naar slijtage van een sportpaard, in elke verschillende tak, op het hoogste niveau. Het dressuurpaard had het meeste last van slijtage en blessures. Verbaasd?
Een paard heeft nu eenmaal meer natuurlijke aanleg snel te gaan galloperen dan zich te gaan verzamelen.

Om verder te gaan op jou Kim, het is geen objectief cijfer, dus daar ga ik ook niet verder op in. Er is geen referentie voor. 174 edities, met zoveel races op 1 dag, over verschillende dagen. Je 1/3 cijfertje klopt dan langs geen kanten. Dat is 174 maal zoveel.

Wat zou jij voorstellen? Afschaffen?

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:00

VDB schreef:
Da's een hoop geld....

Gaan ze ook weddenschappen afleggen hoeveel paarden er nu weer gaan overlijden? :\

Als je dat goed hebt kan je 950.000 pond winnen denk ik.
Als ik een concurrent (in welke sport dan ook) zie sterven (of zo slecht neer zie komen dat ik weet dat het einde verhaal is. Dan staak ik mijn race.
Dus het wedstrijdelement lijkt me een beetje vergald als er steeds paarden en ruiters sterven.

Dan maar wedden Hoeveel het er dit keer weer zijn (houdt het lekker spannend i guess)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:03

@ x_trees nee, ik zou zeggen veiliger maken, hindernissen lager maken en daar bovenop balken plaatsen die losliggen, ik denk dat je daarmee een hoop doden minder hebt.

Na een kijkje in je profiel ben ik nog minder gecharmeerd van crossen, ik zie hangen aan het bit na gekke sprongen of omhoog komen van het paard en vreselijk veel spoorgebruik wat ik al helemaal niet snap, aangezien je weet dat je bij crossen gekkere houdeningen kwa been kunt hebben en je dan onbedoeld in je paard gaat zitten.
En dat terwijl ik echt geen NH persoon ben oid en ik ook niet tegen spoorgebruik ben.

Maar dat is een andere discussie.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:05

[quote="X__Trees"
Hallo, lees eens? Ik zeg toch niet dat er GEEN blessures zijn? Niet meer of minder...!
Bovendien is er een studie geweest naar slijtage van een sportpaard, in elke verschillende tak, op het hoogste niveau. Het dressuurpaard had het meeste last van slijtage en blessures. Verbaasd?
Een paard heeft nu eenmaal meer natuurlijke aanleg snel te gaan galloperen dan zich te gaan verzamelen.

Om verder te gaan op jou Kim, het is geen objectief cijfer, dus daar ga ik ook niet verder op in. Er is geen referentie voor. 174 edities, met zoveel races op 1 dag, over verschillende dagen. Je 1/3 cijfertje klopt dan langs geen kanten. Dat is 174 maal zoveel.

Wat zou jij voorstellen? Afschaffen?[/quote]

het valt niet te lezen want jij blijft angstvallig stil over de blessures bij eventing.
een dressuurpaard ligt daadwerkelijk uit de running als hij/zij geblesseerd is. zo'n wegwerppaard dat gewoon hard kan lopen en over wat boomstammen springt... daar kraait geen haan naar als die geblesseerd is want dan pak je gewoon een nieuwe. een beetje als polo, dat is nog bruter.
Dus inderdaad er worden wat meer meldingen gemaakt van geblesseerde dressuurpaarden.

Als er op de best geregelde steeplechase 'maar' 1 op de 3 wedstrijden een paard sterft dan wil ik niet eens weten hoeveel paarden er in totaal aan de steeplechase sterven per jaar.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:07

weten jullie dat hindernissen juist zo gemaakt zijn omdat ze veiliger zijn? de steeples zijn van solide materiaal zodat de paarden erover heen kunnen glijden. het is dus ook een andere manier van springen dan in een springconcours.

een springconcours kan namelijk niet op topsnelheid gereden worden.

bij deze hindernissen moet je een bepaalde snelheid aanhouden, anders kom je er niet veilig overheen.

over deze vaste hindernissen kunnen paarden dus glijden en de takken die erop liggen, zorgen ervoor dat ze dus doorglijden en er niet op vast komen te zitten.

vandaar dat paarden die moe worden of te weinig snelheid hebben, deze hindernissen niet meer kunnen springen zoals het moet en dan vaak stoppen voor de hindernis.

balken zijn juist erg gevaarlijk ! die kunnen tussen de benen terecht komen en zo voor gebroken benen zorgen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:09

de grand national is niet de best geregelde steeple chase... het is de zwaarste ter wereld.

ongelukken zijn eerder uitzondering dan regel... jullie lezen niet goed.

en steeple chasers/SGW/eventing paarden zijn geen wegwerppaarden!!!! weet je wel hoe duur die beesten zijn? een gemiddeld dressuurpaard is goedkoop vergeleken bij een goed renpaard of goede Eventer!

En polo idem dito... weet je wat een goed polo paard kost?

hoe komen jullie aan dit soort aannames? ???

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:12

quadripes schreef:
de grand national is niet de best geregelde steeple chase... het is de zwaarste ter wereld.

ongelukken zijn eerder uitzondering dan regel... jullie lezen niet goed.

en steeple chasers/SGW/eventing paarden zijn geen wegwerppaarden!!!! weet je wel hoe duur die beesten zijn? een gemiddeld dressuurpaard is goedkoop vergeleken bij een goed renpaard of goede Eventer!

En polo idem dito... weet je wat een goed polo paard kost?

hoe komen jullie aan dit soort aannames? ???

polopaard mag wel duur zijn maar je wil niet weten hoeveel ze er achter de hand hebben voor als nummer 1 2 en 3 uitvallen.
Wie is jullie? of spreek je me aan in koninklijk meervoud? <3

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:14

nou zo'n polopony is echt niet goedkoop en er zit heel wat training in die beesten.

daarbij: edward gal heeft toch ook meteen weer een aantal paarden waarmee ie in de top meedraait? als je een sport wil beoefenen, dan kom je er meestal niet met eentje. dat is nou eenmaal zo in de sport. in elke sport.

juist als je op een bepaald niveau wil blijven presteren zul je telkens opvolgers achter de hand moeten hebben.

wil niet zeggen dat het allemaal maar wegwerppaarden zijn?
Laatst bijgewerkt door quadripes op 04-01-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:15

ik zou met mijn paard niet over vaste hindernissen willen springen want ik weet dat als het fout gaat ik hem kwijt ben.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:24

Niet iedereen kan bepaalde takken van de paardensport waarderen, is ieder zijn eigen gevoel, maar ben t met anderen eens, dat als je je zelf nooit echt in een tak (in dit geval de rensport) hebt verdiept, laat staan hebt mee gewerkt, dan meteen maar alles zielig vinden. Zielig is geen meetbaar begrip, dus geen argument, tis een menselijke emotie, die helaas vaak nergens op gestoeld is..

Paarden die geboren zijn om te rennen zijn niet zielig. Ook is t nogal overdreven om te zeggen dat een renpaard niet voor zijn 3e levensjaar belast mag worden. Men begint al vroeg met de training en houdt zeer zeker wel rekening mee dat het jonge paard niet overbelast wordt. Daarbij komt dat t rennen op zich lang niet zo'n grote belasting is als bijv een 5 jarig dressuur paard dat Z loopt en dus volop getrained wordt thuis. Of een 2 1/2 jarige hengst die voor de keuring gaat en dus thuis volop getrained wordt op een kleine volte aan de longeerlijn 5 dagen per week en ook nog eens ff zonder blikken of blozen over een hindernis van 1 meter 25 gestuurd wordt, dit om te leren "vrij" springen.
Dan na evt. goedkeuring nog ff de hengstencompetitie mag lopen om zich in de kijker te springen. En das voor 4, 5 en 6 jarige hengsten echt niet mals!

Renpaarden worden vaak rechtuit getrained als ze jong zijn en worden al zeker niet tijdens een training gepushed om 1 1/2 mijl in een zo snel mogelijke tijd te rennen. Er wordt veel galop werk gedaan (natuurlijke gang vh paard!) om de spieren, pezen en gewrichtsbanden sterk te laten worden, in die fase wordt er echt nog geen snelheid van ze gevraagt, vaak worden ze zelfs ingehouden om er voor te zorgen dat ze niet te hard gaan lopen als ze daar nog niet klaar voor zijn. Als ze dan eenmaal klaar zijn voor meer werk, dan nog laten de trainers die jonge paarden maar heel even op topsnelheid lopen en zeker geen 1 1/2 mijl. Om ze daarna weer terug te rijden naar de trainingsgalop.

Renpaarden kunnen heel oud worden met nog ijzersterke benen, kijk maar naar bijvoorbeeld Eclipse, Man o' War, Sir Barton, Exterminator, Cititation, Count Fleet, Northern Dancer, War Admiral. De belasting voor hun 3e jaar heeft blijkbaar geen invloed op hun verdere leven.

Net als in iedere ander tak vd paardensport komen ongelukken helaas voor, erg treurig voor t paard, maar ongelukken gebeuren nu eenmaal helaas.

Heb hierboven even een antwoord van mij op een ander topic gequote. Wil er nog wel even wat aan toevoegen:

Er zijn volbloeden die al jong "kapot" gaan, maar dit zijn dan meestal wel paarden uit bepaalde bloedlijnen waarvan bekend is dat ze "zwak" beenwerk/hoeven hebben. Andere volbloeden met gezonde benen/hoeven kunnen gewoon oud worden ondanks hun race-carriére. Zie een paar bovengenoemde namen.

Dat er in de USA meer gerommeld wordt met de renpaarden, wat hier eerder vermeld werd, weet ik nog zo net niet. Bekend is dat eind 1800 begin 1900 veel renpaarden "hot" renden. Ookwel "hopping" genoemd houdt in dat de paarden caffeïne, strychnine (rattegif dat het samentrekken vd spieren versneld), maar ook heroïne, cocaïne en morfine toegedient kregen om beter te presteren, de paarden kwamen in een flow, een soort paniek en daar een paard een vluchtdier is, kun je het effect hiervan makkelijk raden. Kenners konden toendertijd vaak een "hot" paard van een "cold "paard onderscheiden, maar soms ook niet. Toen waren er geen dopingtests, nu gelukkig wel, en die worden echt wel gebruikt!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:02

en de hindernissen waar ik over sprak, waren steeple hindernissen, geen cross hindernissen... dus daar ging de discussie ook al scheef.

steeple hindernissen zijn vast omdat ze veiliger zijn. maar goed, ik besef nu ook dat discussie voeren met iemand die zo weinig op de hoogte is, totaal geen zin heeft.

en ik vind het nogal wat dat je iemand die zo duidelijk veel gepresteerd heeft en nog steeds presteert, via PB durft aan te vallen.

quadripes

Re: Recordbedrag van 950.000 pond voor zege Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:22

ja, in jouw ogen...

maar de Grand National en andere steeple chases zijn met een bepaalde bedoeling zo gebouwd... en dan kun jij hier wel gaan zeggen dat het anders is, maar dat klopt gewoonweg niet.

en dit geldt evenzeer voor de cross... ook daar zijn losse balken gevaarlijk vanwege de hoge snelheid waarmee hindernissen worden genomen.

het zijn andersoortige hindernissen dan in een gewoon balkjesparcours en ze moeten anders worden gesprongen, met een andere techniek. laag en lang ipv hoog en voorzichtig.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:38

Ik durf het bijna niet toe tegeven, maar ik vind het wel een mooi gezicht die steeplechase,
zelf heb ik er nooit het 'lef" voor gehad om tedoen, want je moet wel behoorlijk wat lef hebben volgens mij.
Is wel een andere tak van sport dan dressuur, maar of het nou echt zo veel slechter voor een paardje is? Denk dat het sterk afhankelijk is van de ruiter of amazone die er opzit.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:12

Vind het hartstikke mooi om te zien! Is echt spannend, zoveel actie..zou het alleen zelf nooit durven maarja ben niet zo'n held op een paard :o Natuurlijk gebeuren er weleens ernstige ongelukken, maar die worden ook vaak lekker breed uitgemeten in de media.. :O
Bij Dakar valt ook bijna elk jaar een dode maar dat evenement wordt toch ook niet verboden (gelukkig niet zeg, prachtige rally!!) Geloof ook wel dat ruiters echt wel verantwoord met zo'n paard omgaan, je wilt je opgeleide dure paard toch niet de dood in sturen lijkt me...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 03:40

Ik zag hier iemand het hebben over het glijden over de steeples en kon me voorstellen dat sommige daar geen beeld bij konden krijgen daarom hierbij een foto(alle foto's zijn van Evan o'Carroll tenzij anders in de foto vermeld: (is Kauto Star )
Afbeelding
Hier zie je heel goed waarom losse balken juist heeel gevaarlijk is.
Kijk op deze zie je het ook goed:
Afbeelding
Ze worden ook vaak van behoorlijke afstand gesprongen niet altijd in dit zijn wel een beetje extreme gevallen maar toch:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:58

ik heb er ook weinig verstand van, maar kom op jongens als er bijna in 1 op de 3 edities een dood paard valt is dat toch geen leuke paardensport meer?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:07

Cindyuniek je weet de oorzaak toch ook niet van de dood van de paarden?
bedoel je hoort in NL ook niet hoeveel paarden er dood gaan aan koliek, pees problemen Ks

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:11

Brrr niets voor mij! Wat een prijzengeld.. maar wat een ongelukken!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:23

Over het aantal dode paarden tijdens de Grand National. Je kunt niet zomaar klakkeloos dat middelen en zeggen 'oh dus eens in de 3 Grand Nationals valt er een dood paard'. Vroeger overleden er gemiddeld meer paarden per race, nu zijn de regels aangescherpt, de hindernissen aangepast, noem maar op, om de race veiliger te maken. De statistieken van vroeger kun je er niet op los laten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:39

wat een prachtige foto's en ik hoop dat mensen nu zien wat een atleten dit zijn... deze prestaties kun je niet leveren met dieren die niet fatsoenlijk verzorgd, getraind en gereden worden. - zit ik me weer te verdedigen... wat een onzin eigenlijk...