Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Onderzoek naar resistentie van aarsmaden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:43

Ik ben geen expert, maar ik heb mij laten vertellen dat de meeste mensen/dierenartsen denken aan (kleine) spoelwormen, maar dat dat meestal aarsmaden zijn.
Hoe oud is je paard?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:01

Hij is nu 3 1/2. Ben nog niet gebeld door de dierenarts.
Als ik het wormpje vergelijk met foto's op internet vindt ik hem/haar ook meer lijken op een aarsmade dan op een spoelworm.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:19

Waarmee ontworm je je paard normaal? Heb je wel eens mestonderzoek laten doen? Staat hij op de wei? met andere paarden? Jonge of oude paarden?
Zo'n kleine tauge-achtige sliertje lijkt mij ook meer op een aarsmade. Spoelwormen zijn echt veel groter.
Spoelwormen zijn wel echt vervelend. Je paard zou er wat aan de oude kant voor zijn, maar als hij in een grote groep jonge paarden staat, dan zou het eventueel kunnen. Spoelwormeieren kan je erg makkelijk zien bij een mestonderzoek.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:33

mijn paard heeft het ook gehad,met normale ivermectine en equest pramox kuren in dubbele dosis kwam ze er niet van af
verleg gehad met T Woud en toen in 1 keer met fenbendazole ontwormd, toen was ze er in 1 keer vanaf. Panacur helpt ook!!

Je kunt een plakbandmonstertje nemen: plakband over de anus plakken en dit meenemen naar je da.
Die bekijkt het plakband dan onder de microscoop en kan de wormeieeren zien...

mijn merrie schuurde staart en billen tot bloedens toe open, toen de huid geheeld was tijdelijk hydrocortiderm gesmeerd tegen de jeuk

mijn excuses als het er al dubbel in staat....

resistent waren de aarsmaden in ieder geval bij mijn merrie wel, merrie heeft toen trouwens 15 wormenkuren van diverse makelaardij en werkzame stof gehad in 12 weken tijd (in overleg met de da). Deze wist het uiteindelijk ook niet meer en na overleg met een internist uit utrecht en t woud hiertoe gekomen. SOndsdien laat ik alleen nog maar mestonderzoek doen, merrie is inmiddels al 4 jaar niet meer regulier ontwormd. (alleen 1 keer in de 2 jaar op horzellarven in december na de eerste vorstperiode)
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 05-01-11 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:42

Dat is al een paar keer gezegd kim1207..

Ik ga 2x Panacur bestellen & deze met een tussenpoze van 14 dagen geven.
Tussen die spuiten door moet zijn heeele stal leeg.
Dan moet hij er toch wel vanaf komen?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:54

sanne83 schreef:
Waarmee ontworm je je paard normaal? Heb je wel eens mestonderzoek laten doen? Staat hij op de wei? met andere paarden? Jonge of oude paarden?

Heb hem nog niet zo heel lang. Toen ik hem net had heeft hij Equest Pramox gehad, zag toen allemaal rode bloedwormpjes op zijn drollen liggen. Daarom korte tijd later alleen hem behandeld met de gewone Equest, toen geen worm meer gevonden. Heb nu voor de Equimax (ook tegen lintworm) gekozen omdat deze minder heftig is als de Pramox.
Wormonderzoek wil ik in februari laten doen, heb ik bij dit paard nog niet gedaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:09

Met equimax ontwormen in de winter heeft weinig zin, omdat de larven van de rode bloedworm in de darmwand gaan zitten en zich niet verder ontwikkelen tot volwassen wormen. In equimax zit ivermectine, dat werkt alleen tegen volwassen wormen. Daarnaast zit er ook praziquantel in tegen lintwormen, zit ook in de pramox, is niet nodig om dit zo vaak te geven.
weet je hoe hij hiervoor gehouden is? of hij goed ontwormt is? Bij een echt slechte ontworm-geschiedenis zou ik er nu voor de zekerheid nog een keer moxidectine (equest) ingooien.
De kans op spoelwormen is echt vrij klein bij een paard van bijna 4, maar fijn dat je mestonderzoek gaat doen. Dan kan je dat in ieder geval uitsluiten. Geen van deze middelen werkt namelijk tegen spoelwormen, dus daar zou je dan nog iets anders voor moeten geven.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:28

Mijn andere paard heeft een heftige lintworm besmetting gehad. Uit mestonderzoeken is nooit teveel aan wormen aangetoond. Mijn jonkie heeft 2 heftige spuiten gehad, dacht dat hij redelijk schoon zou moeten zijn. Daarom was het voor mij belangrijk om ze nu te ontwormen tegen lintworm.
Maar als het aarsmaden zijn lees ik juist goede berichten over Panacur.
Geen idee hoe mijn jonkie is ontwormt in het verleden. Heeft 3 jaar gewoond waar hij ook geboren is, veel weiland. Daarna een paar weekjes bij een handelsstal gestaan.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

De dierenarts heeft gebeld. Zij denkt ook dat het wormpje een aarsmade is. Met de plakbandtest zijn er geen eitjes of larfjes gevonden. Kan zijn dat mijn paardje geen resistente wormen heeft en de aarsmade die hij had zijn overleden.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:25

Zeer interessant topic dit. Ik ben zelf ook van mening dat je een goed wormschema moet hanteren waarin verschillende ontwormingsmiddelen worden gebruikt zodat er geen resistentie tegen één middel ontstaat. Ik zit echter met het volgende probleem en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Mijn paardje komt vanaf maart in een weide met een ezel te staan. Op internet las ik dat middelen met Ivermectine of Moxidentine hier goed tegen werken.
De andere paarden in die wei worden afwisselend met Equest en Equest Promax ontwormd omdat deze middelen tegen bijna alle wormsoorten werken en ook altijd bescherming tegen de longwormen bieden die een ezel kan hebben.
Ik wil dus ook graag afwisselen en bv. ook eens Pyrantel geven tegen de aarsmade maar kan dit wel want beschermd Pyrantel wel ook tegen de longworm? De longworm is namelijk het hele jaar actief en als je daar niet continu tegen bescherm kan hij een stuk zieker worden dan dat hij ooit van Aarsmade zal zijn.

Graag hoor ik ervaringen :)

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:10

Dat oxyuris equi (=aarsmade) onvoldoende kan reageren op een aantal 'moderne' ontwormingsmiddelen is al jarenlang bekend, mijn eerste eigen ervaring is al weer 10 jaar oud. Goede hygiene (schoonhouden achterhand!) en het geven van fenbendazole (=Panacur) een paar keer achter elkaar couperen de problemen gewoonlijk wel.

Ireen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:51

mijn paard heeft er 10 maanden last van gehad. ik kon ontwormen wat ik wilde, maar niets leek te helpen, totdat ik pyrantel gebruikte. toen kwamen er enorm veel wormen uit. het advies van de dierenarts was echter om pas na de gebruikelijke tijd weer te ontwormen, want hij zou na een aantal dagen wel leeg moeten zijn. dit was helaas niet zo. ik heb er eigenwijs om de 4 weken, 3x een kuur ingedaan en sindsdien wormenvrij. waarschijnlijk is de resistentie na gebruik van ivermectine ontstaan.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:36

Had vorige week mest van alle drie mijn paarden weggebracht en van die ene met aarsmaden ook een plakbandje van zijn anus erbij gedaan. Vandaag de uitslag dat ze alledrie wormen en eitjes vrij zijn.
Ik had een uitgebreid onderzoek laten doen waar ze dus op alle wormen controleren.
Voor nu zijn de aarsmaden bij mijn ene paard dus ook weg en heeft hij geen eitjes rond zijn anus.
Maar ik blijf wel controleren, want wie weet of hij toch nog eitjes, die er eerder afgekomen zijn, heeft opgegeten. Dat heeft weer vijf maanden nodig om worm te worden die weer eitjes kan leggen.
Over een paar maanden breng ik weer mest weg in plaats van gewoon te ontwormen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:27

sanne83 schreef:
Zo werkt een mestonderzoek ook niet..
Vraag van te voren even als je ergens op wilt testen en ga niet zomaar wormen of aanslag ergens bij doen. Dat heeft echt geen enkel nut.

Eieren van de aarsmade kan je vinden door een plakbandje tegen de anus aan te drukken en die onder de microscoop te bekijken. Daar wordt dus niet naar gezocht in de mest.
Bij mestonderzoek wordt een klein beetje mest genomen. Als je daar zomaar wormen bij doet, wordt daar helemaal niet naar gekeken. Mestonderzoek is microscopisch op eieren.
Als je wormen in de mest hebt, ga naar de dierenarts en vraag je wat voor wormen het zijn.

Van de aarsmade zelf heeft je paard geen last. Je hoeft je paard dus niet "zielig" te vinden dat hij wormen heeft. Hij krijgt alleen jeuk als ze eitjes afzetten op de anus. Je hoeft dus ook geen mestonderzoek te doen op aarsmaden. Je controleert er alleen op bij jeuk aan de staart.

Wisselen van producten is al enorm lang achterhaald. Ontwormen doe je op basis van mestonderzoek. Je ontwormt met het product dat het beste is voor die wormen.
Ook in nederland is er al langer een vermoeden dat de aarsmade resistent wordt tegen ivermectine, maar het is nog nooit aangetoond.

En waarom niet? Als je de worm erbij doet dan moeten zij mij kunnen vertellen om welke worm het gaat.
Ik heb daarbij vermeld er wormen gevonden zijn, alleen welke soort was het raadsel.

En je paard kan echt wel last hebben van aarswormen, die van mij had er een onsteoken anus van. Om aan te geven hoe ernstig hij schuurde want hij schuurde tot bloedens toe!

Mestonderzoek heb je niks aan dus in dit geval want bij mij kwam eruit: geen wormen. Had het paard niet zo heftig aangegeven dat er iets was dan had ik het niet geweten.

Daarbij kon het lab mij niet vertellen welke middelen er nodig waren bij welke soort worm, dus dan heb je toch weer gewoon je da nodig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:57

Een mestonderzoek is gebaseerd op ei-onderzoek. Ze kijken niet naar wormen.

natuurlijk kan het paard last ervan hebben (van de eieren, niet van de worm zelf!), maar het is niet iets waar iedereen specifiek voor hoeft te ontwormen. Krijgt je paard in een keer jeuk, dan doe je een testje of het oxyuris is, dan kan je daarna daar specifiek voor behandelen.

Dat het lab je niet kan vertellen welke middelen je nodig hebt, ligt aan het lab. Bij het woud doen ze dat in ieder geval wel. Als het echt alleen een lab is en geen adviescentrum, dan waarschijnlijk niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:10

Het was het woud, en de worm was voor de soort worm te bepalen. Die hele worm hebben ze niet gezien. ik vind het schandalig als een paard zich tot bloedens toe jeukt, je stuurt de mest op en de worm en evrzoekt om uit te zoeken elke worm actief is en je krijgt een reactie terug dat er geen wormen/eitjes zijn aangetroffen.

Ik ben iig erg blij dat ik van die aarsworm af ben want het is een hardnekkige.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:16

In mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken. Dat ze de worm niet hebben gezien is dus logisch, daar kijken ze namelijk helemaal niet naar.

De eitjes zitten aan de anus vastgeplakt en zitten dus niet in de mest. Daar kijken ze dus ook niet naar.

Mestonderzoek heeft zijn beperkingen. Als je weet wat je onderzoekt, is het een heel mooi diagnostisch middel, als je dat niet weet, kan je het net zo goed niet doen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:14

AaronYve schreef:
ik vind het schandalig als een paard zich tot bloedens toe jeukt, je stuurt de mest op en de worm en evrzoekt om uit te zoeken elke worm actief is en je krijgt een reactie terug dat er geen wormen/eitjes zijn aangetroffen.

Vind het ook schandalig dat er bij een wormonderzoek niet duidelijk wordt verteld welke mogelijk- en onmogelijkheden aan het onderzoek vast zitten. Als leek zijnde denk je dat alle wormen te zien zijn in een mestonderzoek. Zo heeft mijn paard een zeer ernstige lintworminfectie gehad. Lintwormeieren zijn ook niet te vinden in een mestonderzoek.
Laatst weer een info-avond gehad over wormeitelling. Heb nog eens nagevraagd hoe het nu zit met lintworm. Kreeg als antwoord. Als alle andere wormsoorten binnen de normen blijven gaan we ervan uit dit ook voor de lintworm geldt.
Als ik de uitslag krijg dat je paard binnen de wormnorm zit ga ik er als leek vanuit dat dit voor alle wormen is. Weet nu inmiddels beter.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:34

In de laatste PaardenSport stond een heel artikel over resistentie van wormen en effectief wormbeleid. Misschien goed om te lezen.

Ik denk dat de dierenarts een begeleidende rol rol moet hebben en uitleg en advies moet geven, niet een lab wat testen uitvoert. Als je als particulier direct naar een lab gaat ga ik er vanuit dat je weet waar je mee bezig bent.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:52

Sprintje schreef:
In de laatste PaardenSport stond een heel artikel over resistentie van wormen en effectief wormbeleid. Misschien goed om te lezen.

Ik denk dat de dierenarts een begeleidende rol rol moet hebben en uitleg en advies moet geven, niet een lab wat testen uitvoert. Als je als particulier direct naar een lab gaat ga ik er vanuit dat je weet waar je mee bezig bent.

Helaas heb ik dat blad niet. Afgelopen periode veel gelezen over wormen en in zo'n beetje elk artikel spreken de deskundige elkaar wel tegen.

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat de dierenarts hier een adviserende rol in moet hebben, maar het lijkt erop dat je tegenwoordig door schade en schande wijs moet worden en alles zelf moet uitzoeken. Dierenartsen geven ook geen volledige uitleg en daar baal ik van.
Info avond was van het lab en dierenarts als combinatie. Misschien heb ik ergens iets onduidelijks getypt maar bij mij gaat alles via de dierenarts en niet direct naar het lab.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:27

Op de vraag van Odi over goed schoonmaken met babydoekjes. Dit helpt zeker alleen moet je het zeker 4 keer per dag doen en heel lang volhouden zou zeker ook met de werkzamestof fenbendazole ontwormen. En schoonmaken met wegwerpdoekjes en niet met een spons smeer je het alleen maar verder uit gebruikte zeker wel 6 doekjes per keer hierna deed ik er sudocreme op baby billen zalf.
Dan was de plakzooi er beter vanaf te krijgen.Maar ook honden en katten kunnen aarsmade hebben gaan dan sleetje rijden over de grond laten zo ook weer eitjes achter. Veel succes het is echt wel een ramp jeuk is erger dan pijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:54

sanne83 schreef:
In mestonderzoek wordt niet naar wormen gekeken. Dat ze de worm niet hebben gezien is dus logisch, daar kijken ze namelijk helemaal niet naar.

De eitjes zitten aan de anus vastgeplakt en zitten dus niet in de mest. Daar kijken ze dus ook niet naar.

Mestonderzoek heeft zijn beperkingen. Als je weet wat je onderzoekt, is het een heel mooi diagnostisch middel, als je dat niet weet, kan je het net zo goed niet doen.

Dat is dus niet waar! Die man zei dat ze stonden te springen als ze wormen zagen. Normaliter zien ze die niet omdat men ze niet opstuurt maar als er eentje bij zit kijken ze er naar. Hij vond het daarom ook vreemd dat de wormen niet waren opgemerkt.

Da speelt de grootste rol als het om ontwomen aangaat maar als hij je advissert om een mestonderzoek te dioen bij het lab en je krijgt zo'n belachelijke resultaten dan kun je imo dat lab afschaffen want je bent er niet mee geholpen in de meeste gevallen, vooral niet bij deze worm.

Jammer dat mij dat niet eerder is verteld van dat plakbandje. Je moet het echt goed gaan schoonhouden om de jeuk te verminderen.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:55

Interessant topic dit! Ik hoop dat ik hier mijn vragen mag stellen? Of moet ik daar een ander topic voor openen? Ik probeer het eerst wel hier, mag het niet, dan hoor ik het wel :)

Onze 3 pony's (2 shetlanders + d-pony) schuren alle 3 hun staart en billen kaal. Dit doen ze eigenlijk al heel lang, dierenarts is al vaak gekomen. Van alles hebben we geprobeerd. De dierenarts dacht aan luizen, maar er waren geen luizen te zien. Op zijn advies toch maar gewassen met sebacil. Het hielp ongeveer 1 dag. Mestonderzoek gedaan, geen wormen. Na meerdere dierenartsbezoeken is er nog steeds niks uit gekomen. Totdat ik dit topic las, had ik nog nooit gehoord over aarsmaden. Maar nu ik dit dus allemaal lees, begint het er wel steeds meer op te lijken. Alleen onze pony's schuren ook de hals en het hoofd een beetje? Hoe kunnen we nu het beste gaan handelen? Eerst weer een dierenarts er bij? Of gewoon beginnen met behandelen met Panacur en over 2 weken nog een keer? Wie kan mij vertellen wat de beste manier/volgorde is om dit te bestrijden?
Waarschijnlijk hebben onze 2 honden ook last van aarsmaden. Ze schuren erg vaak met hun anus over de vloer :? Meerdere keren naar de DA geweest, die heeft dan de anaalklieren uitgeknepen, maar echt veel kwam er ook niet uit. Conclusie: de dierenarts wist het ook niet. Dus nu zullen we ook de honden moeten behandelen. Maar hoe en wat? En onze poes? De kippen? :o Of is het niet besmettelijk? :=
Sorry voor mijn vele vragen, ik hoop dat er iemand is die mij meer kan vertellen/helpen/advies geven. :)
Alvast bedankt!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:28

De meeste wormen zijn diersoortspecifiek, weet niet hoe het met aarsmaden zit? Schuren je paarden nu ook?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:24

Odi schreef:
De meeste wormen zijn diersoortspecifiek, weet niet hoe het met aarsmaden zit? Schuren je paarden nu ook?

Ja, ze schuren nu ook :j
Dus in principe zou het niet besmettelijk zijn van paard op hond en andersom?