Voer voor paarden wordt het aankomende jaar fors duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:39

SusanW schreef:
joyce B schreef:
Misschien moeten boeren meer direct naar de consument gaan verkopen?

Voor veel producten is dit (helaas) verboden ;)

Het verschil met prijsstijgingen in de voederindustrie is toch wel dat voor alle huis- en hobbydieren ('luxeproducten') de prijzen vaak stijgen, maar niet meer zakken. Gelukkig is dat in de agrarische sector nog wel zo. Er zijn tijden dat het voer erg duur is, maar gaat het beter, dan zakt het ook weer. En inderdaad op 150 koeien maken die paar centen wel uit.

Inderdaad de mengelingen zakken niet maar granen afzonderlijk hebben meestal dagprijzen en soms dalen die wel. Dat heb ik bij haver en spelt al gemerkt dat ik niet elke maand hetzelfde betaal. De luxe voeders (vb sportmengeling) heb ik nog nooit weten terug zakken van prijs.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:44

Hoe zit dat met geïmporteerd voer? Ik voer voer van dodson and horrel en dat word geimporteerd

Hooiprijzen vind ik wel minder als die nog meer stijgen, die van mij eten dagelijks een flinke portie. Nu betaal ik voor weidehooi inclusief brengen 3,5 per baaltje. Voor grote balen van 450 kg betaal ik per 2 ruim 210 euro. Die werden de volgende keer duurder is me al verteld door de fouragemeneer.

ullaatje

Re: Voer voor paarden wordt het aankomende jaar fors duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:50

Hier haal je grote ronde balen voor zo'n 35 euro.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:34

capopjekop schreef:
Hoe zit dat met geïmporteerd voer? Ik voer voer van dodson and horrel en dat word geimporteerd

Die zijn niet gestegen in prijs, bepaalde produkten hebben een prijsdaling gekend eind 2009.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:44

patrick76 schreef:
moeten we maar een baaltje sjek minder roken in de week of een pilsje minder drinken . . . . . .

Als je bedenkt dat de beste landbouwgronden ter wereld worden gebruikt voor de productie van voer voor onze hobbydieren en biefstukjes e.d. terwijl er elders nog mensen honger lijden denk ik dat dat inderdaad de meest sportieve reactie is. Niet alleen boeren klagen veel. Nederlanders in het algemeen hebben een naam hoog te houden en zo te lezen lukt dat hier aardig.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:49

ach ja so be it,
het is natuurlijk wel duurder, maar volgens mij is het wel nog redelijk,
niet dat ik heel veel verstand van jullie voer prijzen heb, hier is alles super goedkoop ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:16

Inn schreef:
Een verhaal moet je van alle kanten bekijken. Naast ons staat er nog mais de grond was te nat om hem af te doen. Ik zag niet dat die boer daar ook maar iets mee inzat, die is toch vergoed (door ons belastingsgeld of verzekeringspremies waarschijnlijk?).

Is die mais echt vergoed ja? Want dan wil ik graag weten waardoor :7 Dan kunnen wij namelijk ook nog een claim in gaan dienen :o In de landbouw kunnen voor zover ik weet alleen fruitelers tegen "het weer" verzekeren en dat is heel prijzig.

capopjekop schreef:
Voor grote balen van 450 kg betaal ik per 2 ruim 210 euro. Die werden de volgende keer duurder is me al verteld door de fouragemeneer.

En is dat echt hooi of voordroog? Er zijn ook nog wel goedkopere adressen in de buurt te vinden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:31

Dat is graszaadhooi, dat is bij mij in de buurt alleen bij dat adres te vinden willen ze het komen bezorgen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:57

Voor graszaadhooi is dat al helemaal een stevige prijs :o Maar voor graszaadhooi was het al helemaal geen weer natuurlijk dit jaar :(:)
En schaarste betekend weer duurder :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:59

Klopt, ze hebben het ergens anders vandaag moeten halen. Ik wilde eigenlijk veldbeemd, maar daar handelde ze al niet meer in omdat ze er niet aan konden komen. Met moeite heb ik engels raai kunnen krijgen. Hopelijk gaat dat volgend jaar makkelijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:08

capopjekop schreef:
Hopelijk gaat dat volgend jaar makkelijker.

Ik neem aan dat je dit jaar bedoelt? :D

Maar voor de volgende oogst; nieuwe kansen en nieuwe prijzen :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:13

En wat kosten de Duitse merken brok???? Zijn die ook veel duurder aan het worden? Misschien is het wel goedkoper "over de grens"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:26

Daaarom kopen wij elk jaar bij onze leveranciers steeds alles of grote hoeveelheden. Omdat zij weinig bemesting gebruiken (specifiek hooiland voor paarden) en daarnaast ook werken met natuurlijk onderhoud zitten hun prijzen al wat lager, en komt het voor ons ook goedkoper uit. Het voornaamste wat bij ons wel doorgerekend wordt, is de prijs die de loonwerker vroeg voor het verpakken van de balen in plastic + zijn uurloon. Worden plastic + uurloon duurder, gaat onze prijs ook iets omhoog. Gelukkig is dat nooit meer dan enkele eurie's op het geheel.

Het voer stijgt hier ook in prijs hoor. Maar vorlopig wordt dat in mijn stalhuur nog niet opgedreven. Omdat er ook zo'n problemen waren met stro (veel verloren gegaan of gewoon ronduit barslechte kwaliteit) hadden ze ook duurder goed stro kunnen laten overkomen, en de stal zo'n 25€/maand duurder maken als elke klant op stro wou blijven. Dus zijn ze vrijwillig gaan aanbieden om vlas te gebruiken waar het kan, zo blijft voor ons de prijs ook laag. Vind ik ook wel netjes, er zijn genoeg stallen die gewoon eender welke prijsstijging aangrijpen om de huurprijs an een box/land te lucht in te jagen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:31

Varekaj schreef:
Dus zijn ze vrijwillig gaan aanbieden om vlas te gebruiken waar het kan, zo blijft voor ons de prijs ook laag. Vind ik ook wel netjes, er zijn genoeg stallen die gewoon eender welke prijsstijging aangrijpen om de huurprijs an een box/land te lucht in te jagen.

Maar niet iedere stal kan zomaar omschakelen op vlas. Dat heeft ook weer met je mestafvoer te maken :o
Er zijn vele bedrijven die paardenmest ophalen voor nog redelijke prijzen mits het paardenmest met stro is... Voor paardenmest met vlas of krullen loopt het niet zo storm omdat ze dit niet goed kunnen gebruiken als cahmpionmest :(:)
Dus dan kan het aan de ene kant goedkoper zijn, maar als je dan weer duurder uitbent met je mestafvoer heb je nog weinig gewonnen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:17

ullaatje schreef:
er zou eigenlijk een soort Fair trade systeem moeten komen,
zodat je weet dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun produkt.

Voeren doe je toch wel, of de prijs nu meer of minder is,
maar ik zou me er wel beter bij voelen als de boeren een betere prijs krijgen.
en de handelaren iets minder.

Boeren werken gewoon 24/7 op hun bedrijf en daar word zo minachtend over gedaan door de mensen die niet weten wat dat inhoud.

Ik haal het rechtstreeks van de boer maar ik betaal me blauw (grote baal hooi en grote baal stro samen 95 Euro). Voordeel is dan wel weer dat ik kan langsgaan of bellen en dat het dezelfde dag nog in de stal geleverd wordt als het nodig is. Ook beschimmelde balen kunnen zonder problemen terug. Ze hebben zelf dieren en weten dus ook goed dat je die niet even twee dagen zonder voer kunt zetten of slecht voer kunt geven.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:25

Voor dat geld word het dus bij hun opgeslagen en gebracht bij jou thuis, wanneer je het nodig hebt,
dat is wel heel netjes.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:37

Een kleine reactie op agrarisch bedrijf.
Het maakt natuurlijk wel uit of iemand melkkoeien heeft of zich bezighoud met akkerbouw, zoals graan etc.
Met koeien ben je inderdaad elke dag in de weer en dat 365 dagen per jaar.
Met akkerbouw ligt dat natuurlijk iets anders, als het buiten vriest heb je niet zoveel werk, afgezien van wat reparaties uitvoeren etc.
Als ik zou moeten kiezen zou ik akkerbouwer worden.

Denk wel dat we de komende jaren de prijzen alleen maar zullen zien stijgen, niet alleen door toenemende kosten en verder gaande regelgeving, maar ook doordat de vraag naar biobrandstoffen steeds groter wordt (met dank aan de overheid die het verplicht om bio toevoegingen aan brandstoffen tedoen etc.)

happy_horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:48

oh hellupie, en ik wou juist graag gaan vragen of ik een eige pony mocht... :s

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:05

capopjekop schreef:
Voor grote balen van 450 kg betaal ik per 2 ruim 210 euro. Die werden de volgende keer duurder is me al verteld door de fouragemeneer.

Krijg je daar een weegbrief bij ? Want hooibalen van 450 kg zijn wel giga balen.... onze balen wegen ong. 250 kg en dat zijn al hele flinke.

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:20

alexonline schreef:
Een kleine reactie op agrarisch bedrijf.
Het maakt natuurlijk wel uit of iemand melkkoeien heeft of zich bezighoud met akkerbouw, zoals graan etc.
Met koeien ben je inderdaad elke dag in de weer en dat 365 dagen per jaar.
Met akkerbouw ligt dat natuurlijk iets anders, als het buiten vriest heb je niet zoveel werk, afgezien van wat reparaties uitvoeren etc.
Als ik zou moeten kiezen zou ik akkerbouwer worden.

Denk wel dat we de komende jaren de prijzen alleen maar zullen zien stijgen, niet alleen door toenemende kosten en verder gaande regelgeving, maar ook doordat de vraag naar biobrandstoffen steeds groter wordt (met dank aan de overheid die het verplicht om bio toevoegingen aan brandstoffen tedoen etc.)

Hey alexonline,
klinkt bijna alsof jij een olie-boertje bent hahaha, maar dan weet je vast ook hoe groot de vraag naar die bio toevoegingen (bio diesel??) en wat wij daardoor meer moeten betalen voor een baaltje hooi?

claudia85e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:12

ze maken toch alles duurder, maar de mensen gaan er niet meer op verdienen

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:45

Onze hooibalen wegen ook 450 kilo,
kan wel hoor,
zijn vaak grote ronde of vierkante verpakte balen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:51

ullaatje schreef:
Onze hooibalen wegen ook 450 kilo,
kan wel hoor,
zijn vaak grote ronde of vierkante verpakte balen.

Ja verpakt is een ander verhaal.... die zijn veel zwaarder, en dat is voordroog.
Maar hooibalen van 450 kg...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:03

Die bestaan ook echt :j We hebben hier nu kleine pakjes van het jaar, maar andere jaren hebben we ook echt hooi, zonder folie dus van ruim 400 kilo, dus ze bestaan echt ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:17

En wat betaal je dan per kg?