Ratina Z overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:07

Mooie leeftijd en zo'n paard vergeet je niet meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:07

Suzanne F. schreef:
Ja jeugdsentiment. Vroegah deed ik met mijn vriendinnetje altijd hindernisjes bouwen in de bak van emmers en bezems en strobalen. (ja heel slim) En dan speelden we dat onze paarden/pony's Ratina Z, Libero H of Milton waren..... :D

:D :D

Ik ben van nog wat eerder...

Wij waren Deister en Gladstone als we over zelf gemaakte hindernissen sprongen.

Ben benieuwd of er nu meisjes zijn die Totilasje spelen :D

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:12

Suzanne F. schreef:
Ja jeugdsentiment. Vroegah deed ik met mijn vriendinnetje altijd hindernisjes bouwen in de bak van emmers en bezems en strobalen. (ja heel slim) En dan speelden we dat onze paarden/pony's Ratina Z, Libero H of Milton waren..... :D

Hier ook :D en ook Jappeloup :D

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:14

Cassidy schreef:
Het sprookje van een supermerrie die het geluk heeft gehad in de goede handen te belanden.
Heel jammer dat ze is overleden, maar ze heeft een hele mooie leeftijd behaald.

Inderdaad! Als deze merrie bij een amateur was gekomen was er het helemaal misgegaan. Zoals in het filmpje Piet en Ludger zeggen: ze was een freak, ze deed alles, maar altijd op haar manier!

I am what i am was zo mooi toen!

Legendarische merrie met een heel mooi leven!

Myfairytale

Re: Ratina Z overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:18

Ongelooflijk jammer, want zo klein als ze was, zo groot was ze in haar karakter en vechtlust in het parcours!
Fijn dat ze wel een respectabele leeftijd heeft mogen bereiken, het was haar van harte gegund, zij had het meer dan verdiend.

Rust zacht lieve Ratina Z, we will never forget you!

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:23

In het nieuwsbericht stond: "Ondanks het overlijden van Ratina Z, 'leeft' ze voort. Vorig jaar stelde Studbook Zangersheide namelijk drie gekloonde veulens van Ratina Z voor."

Ik wil jullie erop attent maken dat het klonen van dieren nog steeds onmogelijk is - en in mijn ogen zelfs principieel onmogelijk is.

Het principe van klonen lijkt erg simpel, maar dat is het niet. Alle gekloonde dieren bleken altijd allerlei erfelijke afwijkingen te hebben. Dat komt, simpel gezegd, doordat in de ontwikkeling van een embryo allerlei genen tijdelijk nodig zijn die vervolgens worden uitgeschakeld en dus in het volwassen dna ontbreken, althans uitgeschakeld staan. En zo'n embryo wordt gecreëerd door in een eicel het moederlijk dna te verwijderen en het te vervangen door het complete dna van een volwassen dier. Het volwassen dna is echter niet geschikt om een embryo te laten groeien. Het beroemde schaap Dolly bijvoorbeeld - het eerste min of meer succesvol gekloonde zoogdier - is al op zesjarige leeftijd uit haar lijden verlost. Er was van alles en nog wat mis met dat arme schaap.

Ik zou geen stuiver geven voor die gekloonde veulens van Ratina Z, want het zit er dik in - hoewel ze als twee druppels water lijken op Ratina Z - dat er van alles mis is met zo'n gekloond veulen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:41

ach..de tante van mijn paard..Ja dat klonen is zeker iets heel raars,moet nog kijken wat dat voor effecten op de lange termijn heeft,mijn ding is het ook niet.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:04

Ik was "vroeger" altijd een groot fan van Milton, Libero H en Ratina Z. Vond het toen ook heel jammer dat ze ons Pietje verliet. Wat een merrie was dat. Mooie leeftijd voor zo'n sportpaard. Niets dan lof over Ratina Z. Rust zacht knappe merrie!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:06

Een legendarische merrie was ze...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:08

Myfairytale schreef:
Ongelooflijk jammer, want zo klein als ze was, zo groot was ze in haar karakter en vechtlust in het parcours!
Fijn dat ze wel een respectabele leeftijd heeft mogen bereiken, het was haar van harte gegund, zij had het meer dan verdiend.

Rust zacht lieve Ratina Z, we will never forget you!

Ze was niet zo klein hoor. Ze was 165 ofzo. Hele normale stokmaat.

Alleen Piet en Ludger...die zijn zo lang.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:15

1m65 is zeker wel een kleine maat in de topsport :j

Ik ben ook nog uit de tijd van Milton, Libero H en Ratina Z...
Ik zou ook geen kloon willen maar eerder een volle broer of zus van Ratina.
Haar ouders hebben namelijk voor dit fenomenale paard gezorgd, wie weet Ratina doorgeeft, en dan ook nog in welke combinatie ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:16

Niet voor een springpaard. 164, nog wat is de gemiddelde stokmaat van een KWPNer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:17

En toch is het klein.
Ik heb bij internationale springruiters gewerkt, en die hebben het liefst paarden boven de 1m70...
WAt gemiddeld is, wil niet zeggen dat het ook gewenst is ;)

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:18

een legende is niet meer.................
maar leeft voort in onze herinneringen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:39

een legende van een paard <3
iedere springruiter heeft de droom om ooit zo'n paard te mogen rijden...
maar ze was geen makkelijke...
een groot legende die is gegaan...
maar zoals de op al zegt... ze gaat niet snel vergeten worden ;)

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:42

dubbel
Laatst bijgewerkt door bastiano680 op 23-12-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:44

Ratina Z was trouwens 1.69m.

Zeker niet klein dus!!!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:47

M_D_H schreef:
een legende van een paard <3
iedere springruiter heeft de droom om ooit zo'n paard te mogen rijden...
maar ze was geen makkelijke...een groot legende die is gegaan...
maar zoals de op al zegt... ze gaat niet snel vergeten worden ;)

Net als die andere legendes Milton en Libero H, waren ook geen makkelijke paarden, maar wat een prestaties! Mooi wat Ludger ook zegt over Ratina Z: Riding the first few days, oh it was a nightmare, I really had to adept myself to this horse...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:01

Bij dit paard heb ik ook zo'n 'wauw'-gevoel! Klinkt heel penny, maarja :P Een hele mooie leeftijd, en ze zal niet snel vergeten worden, maar ik vind het toch altijd sneu als er een paard overlijdt ;( Ze heeft een mooi leven gehad :j

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:09

weer een paard die haar plaats inneemt in het rijtje van de legendes... Tijdens haar afscheid in Aken, heb ik toch een traantje weg moeten pinken.
Vaarwel Ratina!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:11

Wat was ze toch een prachtpaard!
Gelukkig heeft ze een hele mooie leeftijd mogen bereiken!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:50

Wel bizar dat haar zoon Rex van haar volle broer is :=

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:51

Wat een prachtige leeftijd, zo oud worden er niet veel!

Ik was als klein meisje fan van Ratina Z, spaarde plaatjes uit de hoefslag etc. om die in mijn kamer te plakken ;)

Ik had altijd gedacht dat ze ook klein was? Net aan een paard (1.59m- 1.60m)?

En dat klonen, tja ik ben daar zwaar op tegen. Vind ook dat wanneer een paard zo goed is geworden, je dat paard in zijn / haar waarde moet laten. En niet proberen zo veel mogelijk kopie'en van het paard op een onverantwoorde manier produceren.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:53

Illusion1990 schreef:
Ik was "vroeger" altijd een groot fan van Milton, Libero H en Ratina Z. Vond het toen ook heel jammer dat ze ons Pietje verliet. Wat een merrie was dat. Mooie leeftijd voor zo'n sportpaard. Niets dan lof over Ratina Z. Rust zacht knappe merrie!

Ja ik was toendertijd ook fan van dezelfde paarden als jij, en Jappaloupe! Ratina was echt niet klein, 1.66m is een hele normale maat. Jappaloupe was wel klein. 1.59m als ik me niet vergis, maar uiteindelijk is t belangrijker dat ze lef en een groot hart hebben, en dat Had Ratina Z meer dan genoeg! (en Jappaloupe ook!) Een groot paard (lees boven de 1.75m) kan meer moeite hebben met de afstanden, een iets minder groot paard kan makkelijker een pasje erbij doen en schakelen om een afstand naar de hindernis passend te maken, Bovendien zijn ze veel wendbaarder. En idd Piet Raaijmakers en zeker Ludger Beerbaum zijn echt niet de kleinste ruiters :+

Heb Ratina Z ooit in levende lijve gezien op t CSI Geesteren. Was prachtig om haar van zo dichtbij te zien. Je kunt daar bij de inspringring kijken en toen ze naar de hoofdpiste ging konden we haar even aanraken/aaien (ja weet t klinkt penny, maar ze was zo speciaal en had zo'n eigen karakter * zucht* wat een supermerrie!) Ga maar fijn daarboven rondrennen en genieten van je welverdiende rust!
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 23-12-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:55

Was Jappeloupe niet nog kleiner? 1.56m?