Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Solvej schreef:Pff, het gaat erom dat die opmerking van jou ook kant noch wal sloeg omdat een hardhouten hek van 2m. hoog echt wel genoeg zou moeten zijn en een paard áltijd zou kunnen ontsnappen...
Maar waar gáát dit weer over hier.
Ayasha schreef:Solvej schreef:Pff, het gaat erom dat die opmerking van jou ook kant noch wal sloeg omdat een hardhouten hek van 2m. hoog echt wel genoeg zou moeten zijn en een paard áltijd zou kunnen ontsnappen...
Maar waar gáát dit weer over hier.
Als een paard "niet binnen te houden is" dan laat je hem maar gaan onder het mom van "er staat al zo'n hek, meer kan ik niet doen"? Want dat was wel waar de reactie van diegene waar ik op reageerde op neer kwam.
Dat vind ik een vreemde manier van redeneren.
Citaat:Een mensen leven telt zwaarder dan dat van een paard.
Als je dat niet kunt inzien, dan is dat een een ernstige afwijking, waar je snel iets aan moet laten doen.
Want dan ben je een gevaar voor de samenleving.
. Je kunt ook gewoon echt lezen en niet alleen maar zien wat je wil zien
.
.
, en al was dat wel zo, een paard IS GEEN VEE.
. Officieel zijn de eigenaren aansprakelijk, in de praktijk heeft men waarschijnlijk gekeken naar de schuldvraag, die ligt niet bij de eigenaren.
Citaat:Maar ik blijf in de antwoorden lezen, dat als je alcohol op hebt, eigenlijk de doodstraf verdient.
En dat is in mijn opinie een zieke gedachte.
In dit geval is de vrouw fout vanwege haar aandeel, maar de bezitter van de paarden is net zo goed fout. Anders had er in het wetboek wel gestaan "behalve als de bestuurder van een voertuig te veel op heeft".
En dat staat in geen enkel wetboek.
Blijft over: Wat als de vrouw niet gedronken had, en, maar dat staat niet in het artikel, te hard gereden had? Ik durf te beweren dat de kans dat de vrouw, ondanks haar rijstijl, heelhuids thuis was gekomen, groter was als die paarden niet op de rijbaan stonden. Daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.
Enkelen gaan er dan glashard vanuit dat er dan geen aanrijding had plaatsgevonden. En dat is een foute conclusie.Hier gebeuren dit soort aanrijdingen (met vee en wild) minstens 2 tot 3 x per jaar. En ik ken geen enkel geval dat de bestuurder van een voertuig hiervoor aansprakelijk werd gesteld, maar wel de eigenaar (als die te achterhalen is). Vaak zijn het jongeren of mensen die de streek niet kennen die dit soort ongelukken overkomen...
hyppolyte schreef:Hoe hoog is jouw omheining dan? Bij mij is het ook 1 keer gebeurd, maar niet omdat ze uitgebroken waren. Ze stonden namelijk binnen een houten hek met daarbinnen nog stroomdraad (zat een meter tussen), het waren ook geen wilde jonge beesten die eroverheen gesprongen zijn. Maar toch stonden ze een keer buiten het hek, de reden? Een stel ettertjes die op de een of andere manier het hek (met cijferslot hebben open gekregen) en de stroomdraden hebben losgemaakt. Toen zijn ze uiteindelijk de weg op gewandeld. Gelukkig stonden we daar midden in de polder, dus weinig risico, maar het kan evengoed gebeuren. Nu staan we wel aan een drukke weg, dus nu hebben we gezorgd voor rondom stroomdraad en een extra barrière, omdat wij ook niet willen dat ze op de weg terecht komen.
Verder vind ik de uitspraak absoluut terecht, drank op in het verkeer hoort toch altijd zwaarder te wegen dan een losgebroken knol.
Daar zijn ook uitzonderingen voor in de wet meen ik. _Rhiannon_ schreef:De eigenaren van het paard hebben er voor gekozen om het paard op dat weiland te zetten, en daarom aansprakelijk als het paard uitbreekt.

Solvej schreef:Gezien de alcoholpromillage, het te hard rijden en dimlichten maar vooral gezien die alcohol snap ik niet dat dit überhaubt tot een rechtzaak is gekomen?! Die vrouw zat dan toch duidelijk fout.. Die eigenaren hebben hun paard toch niet bewust op straat neer geplant hoe kunnen die dan in godsnaam schuldig zijn? Terechte uitspraak dus en triest voor de nabestaanden. Paard niet gewond trouwens?