Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:53

nee zo bedoel ik t iik niet stef maar ik zei mij mening en ze vallen gelijk over me heen dus vandaar ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:53

kimmiepimmie schreef:
oke ach jullie denken makelijk over slachten maar ik vind het erg! en dan zal de helft wel zeggen maar verhongeren is nog erger dat is ook zo maar de slacht moeten ze als laatste optie gebruiken.of bvb een spuitje...

oke mensen denk wat jullie willen ik blijf bij mijn mening en jullie bij die van jullie zo einde discussie

Ik denk dat er geen andere optie is..
Het klinkt heel hard maar als ze gewoon in de natuur hadden gelopen hadden ze ten prooi gevallen. Zo wordt een soort in stand gehouden. Hier zijn geen roofdieren dus moeten wij dat deel overnemen..
Ooit het filmpje gezien waarin een hert lag dood te gaan in het water om dat ie te zwak was zichzelf staande te houden door ondervoeding?
Om naar van te worden.. zo kan het ook met de paardjes gaan.
(krijg het filmpje hier helaas niet geplaatst..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 16-12-10 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:54

Wie heeft het over transport naar Italie? In NL wordt ook gewoon geslacht :j
En over castreren, ja! Gooi een ruin gezellig in een harem met een hengst die zijn kudde wil beschermen. Probleem is dat de ruin echter niet meer de juiste hoeveelheid testosteron heeft om het gevecht te winnen of uberhaubt kans te maken :n

Mensen, verdiep je ergens in voor je iets roept...

LindyH

Ik hoop wel dat die paarden niet helemaal vervoerd hoeven te worden naar een slachthuis. Ze zouden niet weten wat hen overkomt. Ik hoop dat ze terplekke kunnen worden afgemaakt zodat hun die stressvolle trip bespaard blijft.

Verhuizen naar het buitenland is ook niet alles, als daar al plek is. In het buitenland zijn vast net zo goed overschotten.

EDIT: Je kunt zulk vlees toch ook ergens kopen? Ik ken wel mensen die alleen zulk vlees eten.

Jolliegirl

kimmiepimmie schreef:
nee zo bedoel ik t iik niet stef maar ik zei mij mening en ze vallen gelijk over me heen dus vandaar ;)

Wil je mijn vragen eens beantwoorden?

Hoe ga je deze dieren vangen?
Hoe ga je ze verdoven voor de dodelijke spuit?

LindyH schreef:
Ik hoop wel dat die paarden niet helemaal vervoerd hoeven te worden naar een slachthuis. Ze zouden niet weten wat hen overkomt. Ik hoop dat ze terplekke kunnen worden afgemaakt zodat hun die stressvolle trip bespaard blijft.

Op transport naar een ander reservaat, of naar de slager.
Maakt imo niet veel verschil ;)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-12-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Jolliegirl schreef:
kimmiepimmie schreef:
oke ach jullie denken makelijk over slachten maar ik vind het erg! en dan zal de helft wel zeggen maar verhongeren is nog erger dat is ook zo maar de slacht moeten ze als laatste optie gebruiken.of bvb een spuitje...

oke mensen denk wat jullie willen ik blijf bij mijn mening en jullie bij die van jullie zo einde discussie

Niets mis met een spuitje. Maar ik stel jou nu even de vraag : Hoe ga je zo'n dier vangen? Hoe verdoof je hem?
Stressloos? Ik geloof het niet.... :n
Maar geef eens antwoord hoe jij dit zou aanpakken . :)

Ik denk dat Kimmiepimmie even dit filmpje moet bekijken:

http://www.myvideo.de/watch/6626899/Due ... efang_2009

Vanaf 5 Minuten ongeveer gaat het interessant worden.
En ga nu niet piepen over de arme nekkies van de veulens, deze veulens zijn voor de verkoop, niet voor de slacht.
Het geeft een indruk hoe wild ze zijn....en dan gaat het over jaarlingen, en geen volwassen dieren!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:55

Ik denk het ook cassidy :) Ik ken het filmpje.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:57

LindyH schreef:

Verhuizen naar het buitenland is ook niet alles, als daar al plek is. In het buitenland zijn vast net zo goed overschotten.

EDIT: Je kunt zulk vlees toch ook ergens kopen? Ik ken wel mensen die alleen zulk vlees eten.

Terplekke lukt niet, maar ze hoeven niet ver hoor. En ze staan nog met een aantal in de vrachtauto dus opzich is het niet zo dat ze totaaaal over de zeik zijn, stressloos is het natuurlijk nooit :).

Dat vlees kun je inderdaad gewoon kopen :j
Sowieso via de website van Free nature.

Hier trouwens nog een artikel over wildernisvlees opzich, staat ook het een en ander uitgelegd voor de geinteresseerden.
http://www.freenature.eu/UserFiles/File ... lasten.pdf

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:01

In Nijkerk is er ook wel eens een groepje wild geschoten.
Paarden stonden op de wagen, deze is helemaal tot de schietruimte geparkeerd. Klep open, paarden liepen zelf de ruimte in, achter hun werd het hek gesloten, en zodoende konden ze gewoon met zn 3e ''tegelijk'' geschoten worden. Geen stress, niets. En ja deze kwamen uit een natuurgebied.

Het is dus allemaal prima mogelijk!

CK88

Misschien al genoemd, maar is de slacht niet heel veel stress voor een wild paard? Kunnen ze de paarden beter afschieten in de kudde. En hoe zit het met incest in een kudde? Hengsten worden verstoten, maar de merrie's worden dus weer door hun vader gedekt?

Rennie89

Jolliegirl schreef:
In Nijkerk is er ook wel eens een groepje wild geschoten.
Paarden stonden op de wagen, deze is helemaal tot de schietruimte geparkeerd. Klep open, paarden liepen zelf de ruimte in, achter hun werd het hek gesloten, en zodoende konden ze gewoon met zn 3e ''tegelijk'' geschoten worden. Geen stress, niets. En ja deze kwamen uit een natuurgebied.

Het is dus allemaal prima mogelijk!

super +:)+ en zo hoort het ook... stressloos tot hun einde komen zonder te leiden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:02

Er worden af en toe nieuwe dekhengsten toegevoegd zodat incest beperkt blijft.
En in grotere natuurgebieden, waar de ruimte is voor meerdere kuddes, lopen meerdere hengsten/kuddes rond.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:03

Jolliegirl schreef:
LindyH schreef:

Op transport naar een ander reservaat, of naar de slager.
Maakt imo niet veel verschil ;)

Dat bedoelde ik ook:

LindyH schreef:
Verhuizen naar het buitenland is ook niet alles, als daar al plek is.

:)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:03

balli schreef:
Mag ik vragen waarom jullie de slacht een slecht idee vinden? Deze paarden zijn waarschijnlijk niet raszuiver, hierdoor zijn ze eigenlijk "niets waard". Kun je beter verder fokken met de raszuivere en zorgen dat die uiteindelijk een plek in een natuurgebied krijgen (of gewoon heel het "rassen" idee afschaffen).

Dat deze naar de slacht mógen is al heel wat, zo gebeurt er in ieder geval nog iets mee, in plaats van de destructor in te gaan. Denk hierbij ook aan de koeien in veel natuurgebieden die niet geslacht mogen worden, als ze geen oorflappen hebben.

Ik ben zelf vegetariër, maar ik eet toch 100 keer liever zo'n paard dan een gemiddeld biefstukje van de Appie.

Helemaal mee eens! :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:04

CK88 schreef:
Misschien al genoemd, maar is de slacht niet heel veel stress voor een wild paard? Kunnen ze de paarden beter afschieten in de kudde. En hoe zit het met incest in een kudde? Hengsten worden verstoten, maar de merrie's worden dus weer door hun vader gedekt?

Zie mijn bovenstaande bericht over wild slachten. :)

''In Nijkerk is er ook wel eens een groepje wild geschoten.

Het is dus allemaal prima mogelijk!''

Er zullen meer slachthuizen zijn die het op deze manier kunnen doen.

Project ontwikkelen, en er zijn echt wel slagers die hier een slachtdag voor willen inlassen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-12-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:04

Cassidy schreef:

jeutje, hoeveel zijn dat er wel niet?! Machtig gezicht als die groep zo binnen komt. Vind het ook een erg leuk ras trouwens :j

Nee, hier kan ik echt geen moeite mee hebben

CK88: Incest komt in de natuur in principe niet voor. Jonge dieren verwijderen zich van de kudde als ze vruchtbaar worden en stichten zelf nieuwe kuddes (maar dan moet daar dus wel de ruimte voor zijn, hoe dit bij semi-wild zit durf ik niet te zeggen)

2001345

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:06

de veulens kunnen ze ook gewoon verkopen
zijn echt wel tam te krijgen
ik kom daar bijna elke week
en aai regelmatig de veulens met wat geduld
de merries staan er meestal ook nog bij
als de hengsten echt gevaarlijk waren, hadden ze me allang een keer te pakken gehad.

zielig gewoon
hadden ze maar voorzorgsmaatregelen moeten komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:07

stef schreef:
Cassidy schreef:

jeutje, hoeveel zijn dat er wel niet?! Machtig gezicht als die groep zo binnen komt. Vind het ook een erg leuk ras trouwens :j

Nee, hier kan ik echt geen moeite mee hebben

CK88: Incest komt in de natuur in principe niet voor. Jonge dieren verwijderen zich van de kudde als ze vruchtbaar worden en stichten zelf nieuwe kuddes (maar dan moet daar dus wel de ruimte voor zijn, hoe dit bij semi-wild zit durf ik niet te zeggen)

In het gebied Mehrfelder Bruch van ongeveer 350 hectare leven volgens Wikipedia 300 dieren

http://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%BClmener_Wildpferd

Of ze dit allemaal zijn betwijfel ik...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:08

Dan ben je in overtreding Stefanie, aangezien bij elk natuurgebied toch echt bordjes staan dat je de grote grazers NIET mag benaderen.

maar goed, ga lekker met je lasso paardjes vangen zou ik zeggen....
Sorry hoor, ik wordt een beetje simpel van het eeuwige zielig verhaal

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:09

Incest komt ook in het semi-wild in principe niet voor. Sowieso wordt om de zoveel jaar gedaan aan bloedvernieuwing (nieuwe beesten met andere bloedlijnen er in en de ouwe naar een ander gebied) vaak is het ook zo dat de dieren het instinctief weten.

Mooi verhaal over een tweetal koniks die bij een hobby-ist op een groot landgoed woonde, liepen jaren bij elkaar, doel was om te fokken maar elk jaar opnieuw was de merrie niet drachtig. Uiteindelijk bleek dat ze ergens familie van elkaar waren (nichtje - oom geloof ik) en toen er een andere hengst bij de merrie werd gezet was ze direct de zomer daarop drachtig en de andere hengst is naar een ander gebied gegaan en heeft daar ook merries gedekt :j

Prima geregeld door de natuur dus :j

In elk gebied lopen trouwens meerdere harems rond. Er moet sowieso altijd twee harems en een hengstenkudde rondlopen, anders kun je niet spreken van een sociale kudde.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:09

x_Rebecca schreef:
LindyH schreef:

Terplekke lukt niet, maar ze hoeven niet ver hoor. En ze staan nog met een aantal in de vrachtauto dus opzich is het niet zo dat ze totaaaal over de zeik zijn, stressloos is het natuurlijk nooit :).

Waarom kan dat eigenlijk niet?
Het is even gedoe en het zal ook wel wat kosten, maar het moet toch mogelijk zijn voor zo'n grote groep?
Of geeft het te veel stress voor de achterblijvende dieren?

Of... zou het problemen geven met eventueel publiek?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:10

stefanie1 schreef:
als de hengsten echt gevaarlijk waren, hadden ze me allang een keer te pakken gehad.

zielig gewoon

Dan zorg jij er voor dat die veulens die jij nu aait over een aantal jaar geslacht moeten worden omdat ze teveel naar mensen toetrekken en later wél gevaarlijk worden. +:)+ goed bezig meid! Ik heb dierenartsen en andere mensen zien moeten rennen voor de leidhengst hoor. Er staat niet voor niks dat je een afstand van 25 meter moet houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:10

stefanie1 schreef:

zielig gewoon

Nogmaals, het woord "voorzorgsmaatregelen" vind ik een losse flodder in de ruimte.
Wat versta jij onder voorzorgsmaatregelen? Castreren? Beetje lastig als je wilt fokken
Bijvoeren? Dan werk je alleen maar overpopulatie in de hand.

En wat betreft het gevaar van een dergelijke groep...als jij in een rustige situatie een paar paardjes kunt aaien, betekend dat niet dat ze echt ongevaarlijk zijn.
Een hengst kan namelijk aanvallen, en dan ben je he-le-maal niets meer.
Dus de volgende keer als je weer zo blanco die schattige veulentjes staat te aaien, realiseer je even wat voor gevaar je loopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:11

Je kunt ook gewoon terplekke schieten. heb je wel flink wat stevige mannen en hekken nodig...
Kan je ze nog beter een vrachtwagen in zien te krijgen...

Gedoe allemaal hoor.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:11

LindyH schreef:
x_Rebecca schreef:

Waarom kan dat eigenlijk niet?
Het is even gedoe en het zal ook wel wat kosten, maar het moet toch mogelijk zijn voor zo'n grote groep?
Of geeft het te veel stress voor de achterblijvende dieren?

Of... zou het problemen geven met eventueel publiek?

Voornamelijk het publiek :j Je ziet hoe een bericht over slachten op bokt ontvangen wordt, laat staan hoe ter plekke slachten en vervoeren wordt ontvangen ;)