Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:11

Ik ga geen cursus volgen, ik ga met paarden om zoals ik zelf wil :Y)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:12

Wat wordt het volgende ook een diploma halen voor je kinderen mag krijgen! Geldt dit niet voor alle levende wezens (honden, katten, cavia's, paarden, kinderen) er zijn er genoeg die wel weten hoe het hoort en er zijn altijd uitzonderingen die er een puinhoop van maken. Maar om dan te zeggen dat je een diploma moet halen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:13

Ik vind het goed dat ze wat aan het dierenwelzijn gaan doen, maar nu gaat het volgens mij toch echt nergens over. Een diploma? Zal wel weer een hoop geld gaan kosten en ik zit daar echt niet op te wachten. Ik houd mijn paardjes op een manier waar ik met de volle 100% achter sta, daar gaat een diploma niks aan veranderen. En als ik zak, moeten ze dan weg? Ben idd benieuwt hoe ze dat willen gaan doen.

Volgens mij kunnen ze beter kijken naar maneges, pensionstallen en fokkerijen. Ik ken namelijk zat mensen die op een manege rijden die denken dat het normaal is als het paard de hele dag binnen staat alleen. Zodra zij een eigen paard kopen, stallen ze het vaak op dezelfde manier op een stalling. Dat gebeurd hier iig wel. Zorg dan dat er op de bedrijven anders met dieren wordt omgegaan, daar kunnen de recreatieruiters en de toekomstige paardenhouders van leren hoe het dan wel moet.

Nibbit

Op zich wel goed dat ze iets willen ondernemen, maar het staat er nogal raar.
Citaat:
..en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen"

Ik heb nog nooit een paard 4 uren zien rondrennen :P Even een galopje na het buiten zetten en daarna maar 1 ding; vreten :Y)

easterimage

ik vind het wel goed dat ze paal en perk stellen hoor. als je soms uit het treinraampje ziet hoe sommige paarden erbij staan dan vind ik dat verschrikkelijk (we kennen allemaal de volkstuintjes waar dan zo'n magere pony tot zijn enkels in de blubber staat met een vies en vervallen schuilstalletje).

maar ik vind het zo wonderlijk dat ze blijkbaar in beleid toch een groot verschil zien tussen recreatiedieren en consumptie dieren. want die varkentjes krijgen natuurlijk ook VEEL te weinig beweging. en dat mag dan allemaal wel?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:14

Het is ook nog eens per paard anders hoe je hem moet houden, een andalusier kun je niet houden als een shetlander, een KWPN niet als een belgish trekpaard :')
Sommige KWPN'ers hoef je echt niet de hele dag buiten te laten lopen, worden ze niet vrolijk van, en het andere paard wil dat juist weer wel toch?

Dus is het dan niet krom om 1 vaste regel voor alle paarden te stellen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:14

cissy schreef:
ben toch wel zeer benieuwd hoe ze dit willen gaan doen, paarden niet meer aan hun hoofd vastzetten??? diploma halen en wie gaat dat afnemen? Hoe willen ze eea gaan controleren? Ik vraag me ook af of ze dan gaan zorgen voor plaatsen waar je paard minimaal 4 uur kan rondrennen als je zelf niet over zo'n plek kunt beschikken.... Of we nu van de gemeente wel schuilhokken in de weides mogen gaan plaatsen etc...

Dit bedoelen ze !! De riem boven de hal langs tussen de oren door naar de neus !! heb plaatje van google gehaald.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:kXKr ... el.jpg&t=1

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:15

Janine1990 schreef:
Tuuurlijk, krijgen we de Anky-riedel weer...

Goed stalmanagement bij dure topsportpaarden is niet goed...
Shetlander in de achtertuin ook niet...

:')

Ik vind niks ' goed' of ' niet goed' aan Anky's stalmanagement, het zal me werkelijk een worst wezen hoe zij haar paarden houdt :+.
Maar naar MIJN weten, houdt zij de paarden wel solitair en niet 4 uur per dag rondrennend in de wei.
Dus vond ik de steun van Anky in deze best een grap waard :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:15

_O- dat gaan ze ook nooit doen... tenzij je dr achteraan zit :P vind ze wel ontzettend grappig bij de DB!

als je dan een melding maakt, DOEN ZE NIKS :( :( :(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:16

cissy schreef:
Ik vraag me ook af of ze dan gaan zorgen voor plaatsen waar je paard minimaal 4 uur kan rondrennen als je zelf niet over zo'n plek kunt beschikken....

Deze is makkelijk :-) je mag dan geen paard hebben!
Ik vind het allemaal erg overdreven. Ik sta al een aantal jaren op deze aarde, maar als ik zo terug kijk naar hoe men toen paarden hield. Stands waren heel normaal en dat paarden daar 4 tot 5 dagen daarin vast in stonden keek men niet raar van op.
In die 35 jaar is het voor de paarden zoveel beter geworden. Maar.... de DB moet weer iets zeggen, zodat ze weer in het nieuws komen.
Wie normaal nadenkt kan ook zien dat deze voorstellen absoluut niet realistisch zijn laat staan uitvoerbaar.

LadyMadonna

sandravra

En hoe ziet die cursus er dan uit? Alleen traditionele dingen als hoe poets ik, hoe mest ik uit, hoe doe ik een deken op, hoe doe ik bandages aan?
En geen NH, parelli, paardentaal of andere invloeden en insteken? Dat wordt of een hele brede cursus of een heeeele smalle ;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:17

RustyK schreef:
Wat wordt het volgende ook een diploma halen voor je kinderen mag krijgen! Geldt dit niet voor alle levende wezens (honden, katten, cavia's, paarden, kinderen) er zijn er genoeg die wel weten hoe het hoort en er zijn altijd uitzonderingen die er een puinhoop van maken. Maar om dan te zeggen dat je een diploma moet halen...

Helemaal mee eens!
Echt DB, ga je druk maken om dingen die écht belangrijk zijn!

Erretje

En alle kippen, varkens, koeien, konijnen, vogels, etc. mogen zeker dan ook 4 uur per dag lekker rondrennen resp. rondvliegen! Ze zitten gelukkig meestal niet alleen, ze zitten lekker gezellig dicht op elkaar, opgesloten :roll: ! Over meten met 2 maten gesproken.

Wat overtrokken gedoe weer! Ben ik even blij dat mijn stal aan de eisen voldoen, krijgt ik ook een 'beter leven' sticker op mijn sjabrak?

Richtlijnen prima, voorlichting ook heel belangrijk, maar je kunt ook overdrijven. Laten ze gewoon een goede voorlichtingscampagne houden over het houden van dieren. Dat het levende wezens zijn, geen producten, dat je ze te slecht kan verzorgen, maar ook kan doodknuffelen.

NikkivanOlst

Ik vind het juist belangrijk dat mensen weten wat een paard denkt en doet, en dan kun je de rest denk ik van zelf wel invullen? Dan zie je of ie blij is of niet. Maar dat is een cursus die de DB moet volgen denk ik :')

Onali

stef schreef:
Peanutbutter schreef:
Dit bedoelen ze !! De riem boven de hal langs tussen de oren door naar de neus !! heb plaatje van google gehaald.

Dat is een opzetteugel en mits goed gebruikt, niks mis mee :n

Dit bedoel ik, ze weten de naam niet en het gebruik er niet van. Laat de DB zich zelf eerst hierin verdiepen voordat ze dingen gaan roepen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:18

Tuurlijk is er op alle vlakken van dierenhouderij veel te behalen, en ook wat betreft het krijgen van kinderen, maar ik snap de weerstand niet helemaal: er is eenn initiatief waarin wordt aangegeven dat mensen meer zouden moeten weten over de basisbehoeften van een paard. Lijkt me een prima initiatief toch? Zeker gezien de hoeveelheid reacties hier dagelijks op bokt waarin er echt veel onwetendheid is over wat nu die basisbehoeftes zijn: eten drinken, sociale contacten, beweging, weidegang en beschutting...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:18

Natuurlijk is het goed dat er naar het welzijn gekeken wordt, alleen vraag ik me af of zo'n regeltjesoerwoud wel nut heeft.... Al die regeltjes zijn toch amper naleefbaar, wie gaat daar dan allemaal op toe zien??

Mijn inziens kan de DB beter achter hun vergaderdesks vandaan komen en zich bezig houden met het bestrijden van de echte excessen ipv aantal minuten weidegang etc gaan bepalen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:19

Erretje schreef:
Richtlijnen prima, voorlichting ook heel belangrijk, maar je kunt ook overdrijven. Laten ze gewoon een goede voorlichtingscampagne houden over het houden van dieren. Dat het levende wezens zijn, geen producten, dat je ze te slecht kan verzorgen, maar ook kan doodknuffelen.

**AMEN**

NikkivanOlst

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:20

Dat is een goed idee ^^
maar wie moet die voorlichtingscampagne doen? Een paardenfokker? Een Anky?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:20

Hoe heet dat ook alweer.... STUDIO 51?? vond die radiospotjes vorig jaar wel erg leuk....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:21

IK STA HIER VOOR 100% ACHTER!!!!

Iedereen met een beetje verstand van zaken moet makkelijk zo'n papier kunnen halen. En wanneer je geen geld hebt voor een papiertje heb je dus ook geen geld voor een DA of een goed zadel, en heb je sowieso de verkeerde hobby gekozen!
Ik ben alle ellende rond paarden ook meer dan zat, en zie graag zsm dat er strengere regels worden ingevoerd.

MAAR:
- gemeenten zullen moeten meewerken om meer buitenruimte te realiseren en schuilstallen toe te staan.
Ik vind persoonlijk dat daar een groot probleem ligt. Mensen wiens paarden 24/7 buiten staan moeten de mogelijkheid krijgen hun paarden een schuilplaats aan te bieden.
Mensen wiens paarden nu 23/7 opgehokt staan, moeten de kans/ ruimte krijgen meer buitenruimte te benutten (meer paddocks ipv parkeerplaatsen of NOG een binnenbak).. pensionhouders zullen juist meer in paardvriendelijke alternatieven moeten investeren. Eigenaren moeten er het geld voor over hebben dit te helpen realiseren.

NikkivanOlst

man, ik ga niet nog eens een paar honderd euro in zo'n stom papiertje stoppen waar ik verder niks aan heb? :')

geerke

stef schreef:
Peanutbutter schreef:

Dat is een opzetteugel en mits goed gebruikt, niks mis mee :n

Dit bedoel ik, ze weten de naam niet en het gebruik er niet van. Laat de DB zich zelf eerst hierin verdiepen voordat ze dingen gaan roepen.[/quote]

het tegengestelde van de roll-kur

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:22

djuulsie schreef:
Erretje schreef:

**AMEN**

Dat is allemaal dikke prima... maar op Bokt is het de gehele dag niets anders dan een online info-programma... en nog staan paarden de gehele dag in hun stront op 3x3!
Dus dikke neus... mensen hebben geen idee wat ze hun dieren aandoen.