"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:12

marenmar85 schreef:
ik vind wel goed idee alleen plan nog ff goed uitwerken ....
Misschien dat de hengstenhouderij ( gaan ze niet doen) moet gaan vragen wat het plan is het met het veulen te gaan doen , dat je moet gaan aantonen bijv voor eigen paard of ?
Maar dat mogen zij uit gaan zoeken. Hopelijk kan ik over 2 jaar wel een veulen fokken bij mijn merrie
Voor eigen gebruik. Dan kan tegen de tijd dat ik mijn veulen kan rijden mijn merrie met pensioen ;)

De merriehouder bedoel je denk ik...die krijgt na 11 maanden een veulentje...niet de hengstenhouder(mits hij geen eigen merrie heeft ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:28

Het probleem met het invoeren van quota en beperkingen van bovenaf is dat je geheid een keer een punt krijgt waarin er een tekort optreed. Nu is dat op het gebied van paarden niet zo'n probleem, je gaat op zoek naar een land waar je dergelijke quota niet hebt en haalt daar je paard vandaan. Het risico is dat je op lange termij het verdwijnen van rassen als het BWP of het KWPN in de hand werkt als ze die regeling ook in Nederland gaan invoeren, omdat iedereen overstapt op bijv. Duitse rassen. Treed er een tekort op aan BWP of KWPN ben je daar niet zo een-twee-drie weer uit. Maar goed, het gaat om een paardenras, geen probleem toch? De problemen met het Friese ras omdat de genetische basis te klein is, daar hebben ze in Belgie zeker nog nooit van gehoord?

Je ziet de invloed van de overheid bij de toelatingsbeperkingen van bijv. geneeskunde en tandartsopleidingen. In sommige steden is nu al een tekort aan tandartsen. Ik ben van mening dat de overheid gerust toezicht mag houden, maar leg ook de verantwoording bij de fokkers neer. Een fokquota op de goedgekeurde hengsten gaat in de hand werken dat de kwaliteit van de fokproducten achteruit holt. Degenen die een veulen willen gaan er toch voor, en al is het de hengst van de buurman die je daarvoor moet gebruiken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-12-10 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:30

Als fokker moet ik nu toch écht even reageren.

Naar mijn bescheiden mening is het zo dat het overschot wordt veroorzaakt door de particulier die een merrie heeft staan en denkt daar ga ik nou eens een veulentje mee fokken, zonder zichzelf de vraag te stellen of er voor dit veulentje wel een afzetmarkt is.
Met alle respect maar een simpele (stamboek)merrie met gebrek zonder prestaties zou ik niet mee fokken.
Je fokt toch met een doel? Fokken is niet gokken, maar afwegen en de mindere punten van jouw goede merrie opwaarderen met de juiste hengst.
Dit zodat je een goed recreatiepaard (bomproof en fijn karakter, makkelijk te rijden), of een sportpaard (wellicht iets heter en met een groot sporthart) fokt.
Niet een allegaartje die je aan de straatstenen niet kwijt kunt. (gebreken, slecht karakter, belabberde bouw etc.)
Fokkers doen dat vaak heel bewust, temeer daar dekgeld van een goede hengst geen kattepis is. Ook de opfok van zo'n veulen kost veel geld.
Een paard van 3 jaar zit je toch al gauw op euro 3000,00 aan kosten (dekgeld, opfokstalling, dierenarts ed) en dan komt het pas nog.
Ik vind de inzet van het idee dan ook niet verkeerd, maar idd hoe ga je dat controleren/inzetten?
Voor de particuliere merriehouder die graag een veulentje wil fokken zal er dan zoiets als een overeenkomst met de hengstenhouder moeten komen (denk ik)
De hengstenhouder is dan idd diegene die de quota bijhoudt ( maar of dit werkt? geld doet namelijke héééééle rare dingen met mensen...)

Als fokker heb ik dit jaar bewust merrie's gust gehouden, puur om de markt te laten reguleren.
Dat zou elk nuchter en weldenkende fokker eens moeten overwegen.
En paarden waar geen afzetmarkt voor is of waar je niks mee kunt, sorry maar daar is maar één uitweg voor, juist ja......
Ook ik heb dat wel eens met pijn in mijn hart moeten doen (afwijking in de knieën door een virus bij de merrie tijdens de dracht), maar beter dat, dan dat het paard van hot naar her wordt gesleept met alle gevolgen van dien.

Ladydarkness: probleem is dat hééééééél vééééél mensen met een paard zich niet laten inschrijven bij een stamboek, c.q. het papier niet op naam laten overtschrijven. want ja dan heb je een lidmaatschap en dat kost weer geld en ons Nederlanders ben zuunig

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:36

Torius16 schreef:

Naar mijn bescheiden mening is het zo dat het overschot wordt veroorzaakt door de particulier die een merrie heeft staan en denkt daar ga ik nou eens een veulentje mee fokken, zonder zichzelf de vraag te stellen of er voor dit veulentje wel een afzetmarkt is.
Met alle respect maar een simpele (stamboek)merrie met gebrek zonder prestaties zou ik niet mee fokken.
Je fokt toch met een doel? Fokken is niet gokken, maar afwegen en de mindere punten van jouw goede merrie opwaarderen met de juiste hengst.
Dit zodat je een goed recreatiepaard (bomproof en fijn karakter, makkelijk te rijden), of een sportpaard (wellicht iets heter en met een groot sporthart) fokt.
Niet een allegaartje die je aan de straatstenen niet kwijt kunt. (gebreken, slecht karakter, belabberde bouw etc.)
Fokkers doen dat vaak heel bewust, temeer daar dekgeld van een goede hengst geen kattepis is. Ook de opfok van zo'n veulen kost veel geld.
Een paard van 3 jaar zit je toch al gauw op euro 3000,00 aan kosten (dekgeld, opfokstalling, dierenarts ed) en dan komt het pas nog.
Ik vind de inzet van het idee dan ook niet verkeerd, maar idd hoe ga je dat controleren/inzetten?
Voor de particuliere merriehouder die graag een veulentje wil fokken zal er dan zoiets als een overeenkomst met de hengstenhouder moeten komen (denk ik)
De hengstenhouder is dan idd diegene die de quota bijhoudt ( maar of dit werkt? geld doet namelijke héééééle rare dingen met mensen...)

Als fokker heb ik dit jaar bewust merrie's gust gehouden, puur om de markt te laten reguleren.
En paarden waar geen afzetmarkt voor is of waar je niks mee kunt, sorry maar daar is maar één uitweg voor, juist ja......
Ook ik heb dat wel eens met pijn in mijn hart moeten doen (afwijking in de knieën door een virus bij de merrie tijdens de dracht), maar beter dat, dan dat het paard van hot naar her wordt gesleept met alle gevolgen van dien.

Ladydarkness: probleem is dat hééééééél vééééél mensen met een paard zich niet laten inschrijven bij een stamboek, c.q. het papier niet op naam laten overtschrijven. want ja dan heb je een lidmaatschap en dat kost weer geld en ons Nederlanders ben zuunig

Helemaal mee eens.

En dan ook een stop op al die "schattige" kruizingen tussen rassen. Zoals IJslanders x Friezen, Tinkers x KWPN etc.
Alleen fokken met goedgekeurde hengsten en merries uit bewezen stammen en die zich zelf bewezen hebben.

Cassidy

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:39

Ook niet helemaal mee eens. Want de goedkeuring van de hengsten gebeurt door een selecte groepje mensen (bolhoedbrigade) en helaas is er ook de nodige politiek mee gemoeid. En als een merrieeigenaar geen ambities heeft om het paard eerst in de sport uit te brengen, is het dier dan minderwaardig als fokmerrie?

Als we allemaal lekker gaan voortborduren op de prestaties van een select groepje paarden, komt er geen nieuw bloed meer bij. Als er alleen gekeken wordt naar wedstrijdprestaties, vallen er een heleboel kwalitatief goede dieren buiten de boot. Een fokmerrie kan zichzelf gerust bewijzen via de nakomelingen, maar moet deze dan wel eerst de wereld in mogen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:40

Maar de sportpaarden staan niet massaal op paardenmarkten en worden niet losgelaten of aan bomen gebonden (echt dat gebeurd!)

Sportpaarden fokken kost een hoop geld (dekgeld, veeartskosten met insemineren), ik denk niet dat die richting een quota nodig heeft. Meer de kuddes ponys en paarden die met een hengst in het land lopen. Denk aan papierloze shetten en welshjes. En zijn we die kudde paarden in het water van Marum al vergeten? Pure wildfok.

En hoe regel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:40

Torius16 schreef:

Exactly.
Het zijn de hobby fokkers die de markt om zeep helpen. Doordat er zo ontzettend veel paarden zijn, zijn de prijzen gedaald, en kan je nu opeens een leuk jazzje voor 5000 hebben. Echter die hobby paarden die eerst nog 2000 kosten, worden nu frikandellen (of niet, en staan te creperen ergens achteraf)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:48

Het punt is dus niet dat er teveel paarden zijn, er zijn teveel mensen die denken dat ze een paard moeten/kunnen houden. En op die vraag is gewoon ingespeeld.
Wanneer daar beter over nagedacht wordt raakt een fokker zijn paard niet kwijt en die gaat zelf dan ook niet massa's fokken om te verkopen want daar hou je dan ook niks aan over. Is toch net als met weet ik t hamsters en cavia's? Iedereen denkt leuk zown beest is er zat van en hops het raam weer uit. Kun je wel allemaal regels verzinnen voor de fok maar zolang er vraag is naar salami en trap-de-deur-uit-paarden kan het uit dus is er geen overschot. Kan het niet uit, waarom zou je dan veel paarden fokken. Dan doet die ene kruizing van de hobbyist het m ook niet (al ben ik wel van mening dat als je een nogal afwijkende fokgedachte hebt zoals tinkerxshet of weet ik t dat je dan ook zelf zo'n beest moet willen houden).
Maar om nou te moeten bewijzen dat je een paard kan houden }:0 Het zal de laatste tijd wel veel mensen tegen zijn gevallen met de financien en een paard, maar dat nou alle beesten er voor 2 tientjes doorvliegen? Tijden veranderen ook wel weer.
En als een hobbyfokker een markt om zeep helpt, is er dan toevallig niet ook een beetje vraag naar een gewone leuke kruizing, een gewoon boscrosshobbelpaardje ipv al die sportpaarden? Als iedereen een mooi stamboek sportpaard wou, dan zou de hobbyfokker de markt toch met geen mogelijkheid omver krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:52

Asyaa schreef:
Exactly.
Het zijn de hobby fokkers die de markt om zeep helpen. Doordat er zo ontzettend veel paarden zijn, zijn de prijzen gedaald, en kan je nu opeens een leuk jazzje voor 5000 hebben. Echter die hobby paarden die eerst nog 2000 kosten, worden nu frikandellen (of niet, en staan te creperen ergens achteraf)

En welke zijn dan het probleem, de sportpaarden van 5000 euro of de frikandellen?

Paarden die goedkoop gefokt/gehouden worden staan eerder te creperen dan een sportpaard waar veel in geinvesteerd is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:56

[***] schreef:
[En welke zijn dan het probleem, de sportpaarden van 5000 euro of de frikandellen?

Paarden die goedkoop gefokt/gehouden worden staan eerder te creperen dan een sportpaard waar veel in geinvesteerd is.

Zou je denken? Dat een paard duur is geweest in aanschaf betekend niet automatisch dat er netjes mee wordt omgegaan...of dat er goed voor wordt gezorgd. De eigenaar had er bij de aanschaf voldoende geld voor. Als het geld er niet meer is om misschien anderen de opdracht te geven voor het paard te zorgen, en de eigenaar er zelf de tijd voor moet nemen en dit niet heeft, of er geen zin meer in heeft, of de stalling niet meer kan betalen, heb je de neerwaartse spiraal snel te pakken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-12-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:07

[***] schreef:
[En welke zijn dan het probleem, de sportpaarden van 5000 euro of de frikandellen?

Mensen die kiezen voor een goedkoop gefokt paard kiezen bewust iets wat wsl nooit echt hoog gaat presteren en verwachten dat ook niet. Als je een duur paard koopt en dan blijkt dat er iets is waardoor het hoge niveau dat verwacht werd niet gehaald kan worden, dan staan die ook snel te creperen of gaan naar de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:11

[***] schreef:
Asyaa schreef:
Exactly.

En welke zijn dan het probleem, de sportpaarden van 5000 euro of de frikandellen?

De frikandellen.
De sportpaarden die weinig kosten kan ik ook een aantal argumenten tegen verzinnen (drempel om zulke hete paarden, want dat zijn het vaak, te kopen word lager), maar dat is puur de marktwerking. Echter de hobby fokkers (en broodfokkers trouwens ook) fokken er op door en maken zo frikandellen. Kijk is naar de shetlanders, wat jij op een mooie lente ochtend in een wei naast een snelweg ziet staan aan veulens, is na 3 maanden frikandellen. Zelfde slaat over naar de huis tuin en keuken ponys. Of jij nou een lompe koe zonder papier die links van rechts nog niet snapt en nog scheef loopt ook, maar gelukkig niet schrikt, of een mooi ponyke wat heel slim is en toch eerlijk, want leuk is afgericht mooi recht geen gebreken en ook bijgeleverd papier, welke ook niet schrikt. Waar kies je dan voor? En daar zit het probleem.

Even simpel gezegd, een boel minder mensen willen een paard, maar diegene die wel eentje willen daarvoor is het maximale aanschaf bedrag gelijk gebleven. Zeg 4000 euro. Waar je eerst 5 mensen hadden die een paard wouden, zijn er nu nog maar 2. Vraag word minder, maar het aanbod blijft gelijk, dus dalen de prijzen, over de hele linie (behalve de uiterste top sport, dat spendeert vrolijk door) Logisch dus de sportpaardjes die eerst voor 6000 gingen, nu voor 3000 gaan. Oftewel dat leuk bewegend paardje met papier komt nu in bereik van de mensen wie eerst alleen een kutbok konden kopen. Dus wat zullen de hobby fokkers doen? Zakken met de prijzen. Maar die kunnen ook niet ver meer naar beneden, en waarom zouden de mensen een lompe aap kopen als ze ook een eerlijk paardje kunnen kopen? Oftewel er is niemand meer voor die HTK paarden.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:13

ik denk zoiezo dat het niet rendabel is om alleen nog maar uit dure hengsten en top merries te gaan fokken gewoon weg omdat de prijs daar niet naar is voor iemand die een fijn paard voor naar het bos wil.

heb zelf 3 merrie's, zou er graag een veulentje van willen maar alleen met de mogelijkheid om ze van alle 3 zelf aan te houden. anders begin ik er niet aan.
als iedere fokker zich dat nou eerst eens bedenkt als je geen geschikte eigenaar vind dat je het dan kunt houden. dan word het al weer een heel ander verhaal. dan hoeven ze niet weg voor een paar tientjes, maar mensen doen tegewoordig verdrietiger over de auto die ingeruild moet worden als over levende dieren.
niet alleen paarden.
konijnen, honden, katten en ga zo maar door worden ook gewoon geloost, de mentaliteit van de eigenaren moet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:15

Luf_Midnight schreef:
ik denk zoiezo dat het niet rendabel is om alleen nog maar uit dure hengsten en top merries te gaan fokken gewoon weg omdat de prijs daar niet naar is voor iemand die een fijn paard voor naar het bos wil.

heb zelf 3 merrie's, zou er graag een veulentje van willen maar alleen met de mogelijkheid om ze van alle 3 zelf aan te houden. anders begin ik er niet aan.
als iedere fokker zich dat nou eerst eens bedenkt als je geen geschikte eigenaar vind dat je het dan kunt houden. dan word het al weer een heel ander verhaal. dan hoeven ze niet weg voor een paar tientjes, maar mensen doen tegewoordig verdrietiger over de auto die ingeruild moet worden als over levende dieren.
niet alleen paarden.
konijnen, honden, katten en ga zo maar door worden ook gewoon geloost, de mentaliteit van de eigenaren moet veranderen.

Punt is het is niet meer duur :)

Tuurlijk de echte talenters zullen altijd duur blijven, maar gewoon een mooi paard met papier en leuk karakter kost nu veel minder. IPV dat mensen financieel gedwongen een papierloze kruising moesten kopen, kunnen die nu een paard met papier kopen.

Ik ben het met je eens dat de mentaliteit moet veranderen, maar dat verandert weinig aan de markt werking. Puur vraag en aanbod.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:21

Nou zolang er vraag en aanbod is wat ist punt?
Ik snap het punt overschot paard niet, want zolang er vrolijk kan worden doorgefokt overal kan dat kennelijk nog steeds uit dus is er nog vraag zat. De vraag is misschien een beetje te specifiek. Mensen kopen geen paard voor het leven mensen kopen een paard voor het sporten. Zit er 1 spriet hooi dwars dan is het paard niet geschikt meer en moet er een betere komen. Gebrek aan rijkunst word op n paard gegooid dus weer n nieuwe want 'hiermee kom ik niet verder'. Ik vraag me af wat je dan verder wil komen, ben je 5 jaar heerlijk met je paard bezig en moet er opeens wat nieuws komen terwijl het gros never verder komt dan de basissport. Dit draait dan toch meer om de paarden die een beetje met n papiertje zijn gefokt dan de kruizingen ed. En tja die shetten enzo wat allemaal naar de slacht gaat daarvan snap ik ook niet dat het uit kan.
Ik ben begonnen met fokken van rasschapen, die brengen zelfs bij de slacht meer op dan n paard :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:26

Opzich goed idee, maar mijn inziens niet haalbaar. Maar ik denk persoonlijk niet dat het probleem ligt bij bijv de KWPNers, maar vooral al die kruisingen. Al hengstenhouder van een tinker(bijvoorbeeld) moet je gewoon geen merries anders dan het Tinkerras laten dekken. Zo kom je in een klap van al die mislukte kruisingen af die uiteindelijk voor de dumpprijs wegmoeten en dat scheelt al heel wat paarden op de markt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:29

Straks moeten we allemaal bwp gaan fokken,ik wil zulk beest niet in mijn stal.
Je kan geen fok verbieden.
leg er een soort tax aan vast per veulen dat je op de wereld helpt,ongeacht de afkomst.
Maar we betalen al een dure databank voor elk paard.

Voor diegene die tegen kruising zuin, Uw warmbloed is ook een mix van rassen,en geen fokzuiver dier!!

supersambo

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:32

Wat een idioot geneuzel. Betutteling ten top.
Laat ze aandacht besteden aan de controle op de huisvesting van paarden e.d.
Een quota gaat niks veranderen aan het welzijn van paarden. Alleen dat ze duurder worden.
Er blijven altijd stomme koeien die paarden kopen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:34

smeetjoew schreef:
Opzich goed idee, maar mijn inziens niet haalbaar. Maar ik denk persoonlijk niet dat het probleem ligt bij bijv de KWPNers, maar vooral al die kruisingen. Al hengstenhouder van een tinker(bijvoorbeeld) moet je gewoon geen merries anders dan het Tinkerras laten dekken. Zo kom je in een klap van al die mislukte kruisingen af die uiteindelijk voor de dumpprijs wegmoeten en dat scheelt al heel wat paarden op de markt.

Maar als dus het dumppaard op de markt komt en zo de markt voor de 'betere' paarden verpest, dan is er toch vraag naar een dumppaard en niet naar een 'beter' paard? Waarom zou je dan raspaarden fokken?
Als er geen vraag was naar het dumppaard, zou deze de markt ook niet verpesten.
Misschien moet er eens wat economischer met de fok worden omgegaan. Ik fok alleen dat wat uit kan, en dat zijn dus geen paarden bij mij :+
Al denk ik dat dat ook wel gaat gebeuren, dat veel paardenhouders nu hun paard op straat zetten ten gevolge van de economische crisis gaat er ook wel toe leiden dat er vanzelf minder word gefokt. Dus snap de betutteling niet.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:36

savath schreef:
Straks moeten we allemaal bwp gaan fokken,ik wil zulk beest niet in mijn stal.
Je kan geen fok verbieden.
leg er een soort tax aan vast per veulen dat je op de wereld helpt,ongeacht de afkomst.
Maar we betalen al een dure databank voor elk paard.

Voor diegene die tegen kruising zuin, Uw warmbloed is ook een mix van rassen,en geen fokzuiver dier!!

Hoezo, zie jij meerwaarde in kruisingen als KWPN x Fries, Haflinger x Tinker, Welsh x Shetlander, etc etc? Om nog maar te zwijgen van kruisingen met kruisingen kruisen?
Het KWPN is gebaseerd op het kruisen van gelderse/groningers met volbloeden. Maar daar zat wel een gedachte achter en dat is bij het kruisen van haflingers met tinkers en appaloosa's met friezen niet het geval. Dat is domweg op een leuk kleurtje fokken of voor de gein eens kijken wat daaruit zou komen. Bij het KWPN werden deze kruisingen toegepast om de ras en het uithoudingsvermogen van de een te combineren met de hardheid en het doorzettingsvermogen van de ander. En door steeds de beste te selecteren zijn we nu uitgekomen op het beste stamboek van de wereld.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:38

ptiteblue schreef:
Daar spreek je over sportpaarden en stamboeken!

Maar wat over al de wandelpaarden, enz die geen papieren hoven te hebben?
Een vriendin van mij fokt iedere jaren een tiental "toeristenpaarden", paarden met een mooie kleur, niet te groot, niet te duur en heel goed in hun hoofd om wandelpaarden te worden.
En die worden zonder probleem verkocht als ze zadelmak zijn!
En die hoeven niet in een stamboek!
Iedere ruiter wilt niet gaan sporten met zijn paard, dus ja, die mensen die moeten maar toch dure sportpaarden gaan kopen die schrik gaan krijgen van een plas water op het grond??? Neen toch!

maar dat zijn -sorry misschien voor de uitdrukking - wel degene die eigenaren hebben die het meeste lijden onder de crisis ..het zijn ook vaak die "toeristenpaarden " die als verwaarloosde dieren dienen opgevangen te worden of die ergens op een weide gesmeten worden omdat op stal te duur geworden is ..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:40

Orchid schreef:
Maar als dus het dumppaard op de markt komt en zo de markt voor de 'betere' paarden verpest, dan is er toch vraag naar een dumppaard en niet naar een 'beter' paard? Waarom zou je dan raspaarden fokken?
Misschien moet er eens wat economischer met de fok worden omgegaan. Ik fok alleen dat wat uit kan, en dat zijn dus geen paarden bij mij :+
Al denk ik dat dat ook wel gaat gebeuren, dat veel paardenhouders nu hun paard op straat zetten ten gevolge van de economische crisis gaat er ook wel toe leiden dat er vanzelf minder word gefokt. Dus snap de betutteling niet.

Huh, nee? Het dumppaard verpest de markt niet per definitie hoor. Het feit dat er zo ontieglijk veel gefokt en verkocht wordt zorgt ervoor dat de markt verpest wordt. In de zin van dat de prijzen kelderen en goede paarden voor veel te weinig geld weggaan en de al niet dure paarden voor slachtprijzen wegmoeten omdat men ze aan de straatstenen niet kwijt kan.
Dan wordt er nu dus gezegd dat er fokquota moet worden opgelegd en dan roep ik: weg met de kruisingen. :D

En er is geen vraag naar dumppaarden. Deze zogenaamde "vraag" is er enkel omdat deze beesten zo goedkoop zijn. Maar tegenwoordig is het gat tussen een raspaard en een kruising economisch gezien niet meer zo hoog omdat het aanbod enorm is en de vraag gering, ivm de economische crisis en het overmatig fokken. En dat overmatig fokken komt echt niet bij de echte fokker vandaan, maar puur omdat iedereen met een merrie wel eens een veulentje wil fokken uit z'n paard.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 07-12-10 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:42

besita schreef:
ptiteblue schreef:
Daar spreek je over sportpaarden en stamboeken!

Maar wat over al de wandelpaarden, enz die geen papieren hoven te hebben?
Een vriendin van mij fokt iedere jaren een tiental "toeristenpaarden", paarden met een mooie kleur, niet te groot, niet te duur en heel goed in hun hoofd om wandelpaarden te worden.
En die worden zonder probleem verkocht als ze zadelmak zijn!
En die hoeven niet in een stamboek!
Iedere ruiter wilt niet gaan sporten met zijn paard, dus ja, die mensen die moeten maar toch dure sportpaarden gaan kopen die schrik gaan krijgen van een plas water op het grond??? Neen toch!

maar dat zijn -sorry misschien voor de uitdrukking - wel degene die eigenaren hebben die het meeste lijden onder de crisis ..het zijn ook vaak die "toeristenpaarden " die als verwaarloosde dieren dienen opgevangen te worden of die ergens op een weide gesmeten worden omdat op stal te duur geworden is ..

Vind dat je nogal wat opmerkingen rondstrooit zo, waar baseer je dit op? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:45

Waarom worden toch maar steeds de sportpaarden erbij gehaald??? Er zijn toch nog veel meer type paarden in Nederland? Er zijn heel veel types en rassen die niet de sport als doel hebben.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:46

smeetjoew schreef:
Orchid schreef:

Huh, nee? Het dumppaard verpest de markt niet per definitie hoor. Het feit dat er zo ontieglijk veel gefokt en verkocht wordt zorgt ervoor dat de markt verpest wordt. In de zin van dat de prijzen kelderen en goede paarden voor veel te weinig geld weggaan en de al niet dure paarden voor slachtprijzen wegmoeten omdat men ze aan de straatstenen niet kwijt kan.
Dan wordt er nu dus gezegd dat er fokquota moet worden opgelegd en dan roep ik: weg met de kruisingen. :D

En er is geen vraag naar dumppaarden. Deze zogenaamde "vraag" is er enkel omdat deze beesten zo goedkoop zijn. Maar tegenwoordig is het gat tussen een raspaard en een kruising economisch gezien niet meer zo hoog omdat het aanbod enorm is en de vraag gering, ivm de economische crisis en het overmatig fokken. En dat overmatig fokken komt echt niet bij de echte fokker vandaan, maar puur omdat iedereen met een merrie wel eens een veulentje wil fokken uit z'n paard.

Als die beesten zo goedkoop zijn en dus gekocht worden, dan is er vraag naar. Verwar het niet met of het gewenst is of niet, maar er is dus wel degelijk vraag naar dumppaarden. En als de raspaardenfokker geen goede prijs krijgt voor zijn paard, dan helpt deze net zo hard mee met een overschot. En helpt zichzelf ook om zeep dus denk dat dat wel meevalt.