Torius16 schreef:Als fokker moet ik nu toch écht even reageren.
Naar mijn bescheiden mening is het zo dat het overschot wordt veroorzaakt door de particulier die een merrie heeft staan en denkt daar ga ik nou eens een veulentje mee fokken, zonder zichzelf de vraag te stellen of er voor dit veulentje wel een afzetmarkt is.
Met alle respect maar een simpele (stamboek)merrie met gebrek zonder prestaties zou ik niet mee fokken.
Je fokt toch met een doel? Fokken is niet gokken, maar afwegen en de mindere punten van jouw goede merrie opwaarderen met de juiste hengst.
Dit zodat je een goed recreatiepaard (bomproof en fijn karakter, makkelijk te rijden), of een sportpaard (wellicht iets heter en met een groot sporthart) fokt.
Niet een allegaartje die je aan de straatstenen niet kwijt kunt. (gebreken, slecht karakter, belabberde bouw etc.)
Fokkers doen dat vaak heel bewust, temeer daar dekgeld van een goede hengst geen kattepis is. Ook de opfok van zo'n veulen kost veel geld.
Een paard van 3 jaar zit je toch al gauw op euro 3000,00 aan kosten (dekgeld, opfokstalling, dierenarts ed) en dan komt het pas nog.
Ik vind de inzet van het idee dan ook niet verkeerd, maar idd hoe ga je dat controleren/inzetten?
Voor de particuliere merriehouder die graag een veulentje wil fokken zal er dan zoiets als een overeenkomst met de hengstenhouder moeten komen (denk ik)
De hengstenhouder is dan idd diegene die de quota bijhoudt ( maar of dit werkt? geld doet namelijke héééééle rare dingen met mensen...)
Als fokker heb ik dit jaar bewust merrie's gust gehouden, puur om de markt te laten reguleren.
Dat zou elk nuchter en weldenkende fokker eens moeten overwegen.
En paarden waar geen afzetmarkt voor is of waar je niks mee kunt, sorry maar daar is maar één uitweg voor, juist ja......
Ook ik heb dat wel eens met pijn in mijn hart moeten doen (afwijking in de knieën door een virus bij de merrie tijdens de dracht), maar beter dat, dan dat het paard van hot naar her wordt gesleept met alle gevolgen van dien.
Ladydarkness: probleem is dat hééééééél vééééél mensen met een paard zich niet laten inschrijven bij een stamboek, c.q. het papier niet op naam laten overtschrijven. want ja dan heb je een lidmaatschap en dat kost weer geld en ons Nederlanders ben zuunig
Helemaal mee eens.
En dan ook een stop op al die "schattige" kruizingen tussen rassen. Zoals IJslanders x Friezen, Tinkers x KWPN etc.
Alleen fokken met goedgekeurde hengsten en merries uit bewezen stammen en die zich zelf bewezen hebben.