Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:55

ikenindi schreef:
Bramasole schreef:
Het ligt er ook aan of het paard 24/7 buiten stond of alleen overdag in de weide komt. Dan is er iniedergeval meer zicht op gezondheid bij binnen en buiten zetten en is het paard toch een flink aantal uren uit de kou. Op die leeftijd zeker niet onnodig.

Sterven aan kou doet zeker wel pijn. Mijn man heeft ook vingers en tenen bevroren gehad en zelf onderkoeling meegemaakt, en dat doet helse pijn. Bevroren lichaamsdelen blijven ook gevoelloos. Voor en na de onderkoeling voel je zeker wat er gebeurt Suuzepuus.

Dat is echt onzin! Die van mij staat 24/7 buiten, maar dat zegt niks over zicht op gezondheid. Als het goed is voer je een paard sowieso 2 keer per dag. Met dit weer moet ik ook regelmatig controleren of ze nog water kunnen drinken. Op die momenten heb je ook zicht op je dier. Dus beetje onzinnig vind ik je opmerking wel...

Dat mag je natuurlijk vinden maar mijn post is gebasseerd op een paard van 29 jaar (even algemeen genomen want we weten niet of dit paard ook daadwerkelijk 24/7 buiten staat). Niet alle paarden kunnen namelijk 24/7 buiten staan, hoe moeilijk voor sommigen ook te accepteren ;) .

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:12

Nou, onze pony van 41 staat ook dag en nacht buiten (kan zelf de stal in als hij zou willen maar dat doet hij niet :n ) en staat zelfs zonder dekentje of iets. Hij houdt zichzelf prima warm en met voldoende goed eten doet hij het prima :j

Vind het ook vreemd om te gaan speculeren over verwaarlozing. Omdat een paard buiten staat, niet op en top gepoetst en in de vlechtjes staat, een deken op heeft en lekker paard mag zijn in de wei is hij vast heel erg verwaarloosd :roll: Er staat in het bericht meerdere keren dat er alles aan is gedaan om het paard te helpen, beetje vreemd dat je dat doet als je je paard verwaarloost.

Sterkte voor de eigenaar, het beestje heeft een mooie leeftijd bereikt.

Storm

Re: Ouder paard overlijdt in de vrieskou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:33

Moderatoropmerking:
Speculeren heeft hier geen zin, ook de discussie of een mens of paard pijn voelt bij bevriezing heeft weinig nut. Hierbij dan ook de vraag om ontopic te blijven. :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:55

Jolliegirl schreef:
Het bericht komt op mij over dat het paard aan de kou is overleden!

''Ondanks dat het paard al zwaar onderkoeld was''

Eer een paard onderkoeld is, moet er heel wat gebeuren!

Beestje had 2 dekens op, lijkt me dat er genoeg aan gedaan werd om hem warm te houden voordat er al wat aan de hand was ;)
Dus mensen, bekijk ook de foto's! Want daar zie je 2 dekens, en t lijkt me niet dat ze die daarna pas om hebben gedaan ;) Alleen het warmhoudfolie

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:57

Katja schreef:
Klinkt meer als een samenloop van omstandigheden. Als een ouder paard verzwakt raakt door wat dan ook en gaat liggen met dit weer raakt hij onderkoeld daar kun je als eigenaar weinig aan doen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Eigenaren en brandweer hebben hun best gedaan.

Sterkte voor de eigenaren !

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:04

Wat sneu voor de eigenaren en helemaal voor het paard.

Ik ga helemaal met Katja mee. Als het hoogzomer was geweest dan was het dier gestorven door de vreselijke hitte.

Het dier heeft een respectabele leeftijd bereikt en het was op voor dit paard. Erg jammer dat dat op een moment moest gebeuren dat het steenkoud is en de grond ook in en in bevroren. Hopenlijk zet nu niet iedereen zijn 4 voeter maar binnen omdat dit hoogbejaarde paard in de ''vrieskou'' is overleden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:05

als eigenaar hou je het weer toch in de gaten???
zo een oudje van 29 laat je toch niet in deze kou buiten staan?
ik snap het niet in iedergeval

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:07

@DDD
Moet je dan een oudje de hele winter op stal houden?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:08

Een oudje bij ons staat ook gewoon 'in de kou' hoor zonder deken. T dier heeft nog nooit een deken op gehad. Krijgt keurig op tijd haar dikke wintervacht. No problemo. En niet iedereen is in bezit van een stal ed. Maar heeft een schuilstal voor zn paardjes.

Erg triest dat gelijk door veel mensen wordt verweten dat het de schuld van de eigenaar is!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:08

en dan even een positieve reactie:
Wat mooi om zoveel mensen aan het werk te zien om het leven van een 29 jarig paard te redden. Tig brandweerlieden en een takel hebben ze laten uitrukken om het paard zijn allerlaatste kans te geven. Toen het niet meer nuttig bleek te zijn hebben ze hem laten gaan. Vind het een net einde van een leven.
Enige manier om zo'n scenario te voorkomen is voortijdig laten inslapen. Vind dit niet perse slechter.

Citaat:
zo een oudje van 29 laat je toch niet in deze kou buiten staan?

Als een paard niet meer naar buiten kan rond het vriespunt met een deken en een flinke portie ruwvoer moet je je afvragen of je hem nog wel de winter in wil laten gaan. Je kunt zo'n dier toch ook niet 3 weken op stal laten staan omdat het koud is? Is wat mij betreft lood om oud ijzer.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:10

Dit paard heeft tenminste tot zijn dood lekker buiten in vrijheid kunnen zijn. Menig paard wordt op dit moment 24 uur in een hokje van 3x3 gepropt. Want acht wat zielig dat het koud is buiten....

Sterkte voor de eigenaren met dit verlies!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:13

Brainless schreef:
@DDD

nee dat zeg ik niet maar een uurtje zou ook kunnen
het was afgelopen week gevoelstemp van -15!!!
dan ben je zelf blij als je binnen zit en zou je dan je paard(die dus blijkbaar al niet helemaal lekker meer was)
dan wel buiten laten staan?
verder veroordeel ik niemand maar klinkt gewoon zo horror
zo ken ik een stal waar de paarden hoogzomer in de stal staan s'middags en er alleen in de avond uit komen de hele nacht als het afgekoelt is
en zodra het weer stik heet word gaan ze weer naar binnen.
het is maar net wat je als eigenaar wil

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:14

Wat een discussie weer zeg! Het is erg voor het dier en de eigenaar, maar inderdaad, een respectabele leeftijd bereikt. Ik ga ook helemaal met Katja mee!

En degenen die zeggen dat een oudje op stal moet, mijn "oudje" van 24 (valt nog mee dus) heb ik plechtig beloofd dat hij zijn hele leven nooit meer in een stal opgesloten hoeft te worden. Hij vindt het verschrikkelijk en scharrelt liever lekker rond. Prima, ik weet dat het risico er is dat hij ooit ook ergens ligt en niet meer overeind komt, dat zien we dan wel weer. Vooralsnog gaat het prima en geniet hij van het 24 uur per dag buiten lopen. (en hij heeft ook nog eens geen deken, zielig he)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:19

DDDMakkink schreef:
Brainless schreef:
@DDD

nee dat zeg ik niet maar een uurtje zou ook kunnen
dan ben je zelf blij als je binnen zit en zou je dan je paard(die dus blijkbaar al niet helemaal lekker meer was)
verder veroordeel ik niemand maar klinkt gewoon zo horror
zo ken ik een stal waar de paarden hoogzomer in de stal staan s'middags en er alleen in de avond uit komen de hele nacht als het afgekoelt is
en zodra het weer stik heet word gaan ze weer naar binnen.
het is maar net wat je als eigenaar wil

Maar rust roest.
Vaak zie je dat de oudjes meer last hebben van "pijntjes" als ze langdurig op stal moeten staan.
Ook is het vaak niet mogelijk als de rest wel naar buiten mag en het oudje moet blijven staan.
Daarnaast is niet elk paard gewent om op stal te staan. In de OP staat ook niet hoelang het beestje buiten heeft gestaan. Hij kan bv ook een koliekaanval hebben gehad...
Het blijft gissen wat zo'n beestje gemankeerd heeft waardoor hij is gaan (en blijven) liggen.
Maar nergens staat vermeld dat hij al wat gehad zou hebben. Je weet ook niet hoe de conditie was, er zijn paarden die tot 35 jaar nog lekker gereden kunnen worden en waar niets aan te merken is dat ze al wat ouder zijn.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:21

Ik sluit me bij Bjarni aan en super dat er zoveel hulp is gekomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:23

Hier zijn de afgelopen jaren ook twee oude paarden in de winter overleden. De één stond overdag buiten, niets aan de hand. Mijn man lag toen met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis en toen ik daar was, is het paard gaan liggen en kon niet meer overeind komen. Die is in de wei ingeslapen.

Vorig jaar is mijn oude merrie (ze was 27) overleden,. Zij stond 's nachts gewoon op stal, maar met de kou van vorige winter is het zelfs op stal nog behoorlijk fris. Zij is 's nachts gaan liggen (of gevallen, ik weet het niet) en lag er nog toen ik 's morgen bij haar kwam. Ze kon niet meer overeind komen, ook niet met hulp van de da. Ze was gewoon op, ook haar hebben we in laten slapen.

Het is natuurlijk heel makkelijk om de eigenaar van dit paard aan te vallen, maar oude paarden lopen nu eenmaal het risico met deze kou te sterven. Ook als ze 's nachts op stal komen, eens gaan ze gewoon.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:26

DDDMakkink schreef:

Dat is de fout die veel mensen maken. Wij vermenselijken paarden te veel. Als wij het koud hebben, heeft een paard het nog niet koud.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:31

Jammer dat de eigenaars hier zo veroordeeld worden. Ik sluit me helemaal aan bij Diablo, Brainless en Bjarni.

Niet leuk om een paard zo te verliezen, maar ja, 29 is een respectabele leeftijd. Sterkte voor de eigenaars.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:35

Ik denk zelf dat dit paard toch een fijn en lang leven heeft gehad.
Lekker buiten, en als baasje dit allemaal doet voor hij het opgeeft zal die er vast veel om gegeven hebben.
En tja soms is het gewoon in eens op, dat kan heel snel gaan.
Voor de eigenaar, sterkte!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:10

Heel sneu voor de eigenaar... maar ff reeel... 29 is een mooie leeftijd.
Mijn paard ging op 24 jarige leeftijd in de stal dood. Het was najaar, geen vrieskou e.d en gewoon in stal van de pensionstalling.

Mijn paarden staan nu 24/ buiten met schuilstal en ik zou niet anders willen. Ook niet als ze oud worden. Omdat beweging en vrijheid goed voor hun is.
En wat is -15 nu voor een gezond paard.

Hier ben je verplicht om paarden min 8 uur de kans te geven hun benen te laten strekken en paard laten zijn buiten. Temp zakken hier tot -25 en in het noorden tot -40
En ook daar kan een gezond paard, goed voorbereid, tegen.

Mits genoeg ruwvoer en beschutting.

Titel is een beetje provocerend. In het najaar zouden ze hebben geschreven dat paardje in natte wei is gestorven, liggend in de modder, in de zomer door de hitte en in het voorjaar... tja, wie zal het zeggen...
Paard wat 29 jaar wordt en waar nog alles voor wordt ondernomen om het te redden, heeft m.i. niet slecht.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:05

Diablo schreef:
DDDMakkink schreef:

Dat is de fout die veel mensen maken. Wij vermenselijken paarden te veel. Als wij het koud hebben, heeft een paard het nog niet koud.

Nou inderdaad...dat is een hele grote valkuil van veel Bokt-gebruikers..

Als dit paard in de zomer was overleden dan was er vast niet zoveel om te doen geweest..

Fijn dat de eigenaar de brandweer nog heeft ingeschakeld en er volgens mij zoveel mogelijk aangedaan heeft om het paard nog te redden..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:11

sterkte voor de eigenaar...hij zal zich ook wel rotvoelen en alleen hij weet de waarheid omdat hij voor zijn paard zorgde.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:53

Veel sterkte voor de eigenaar....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:07

sterkte voor de eigenaar !

Voor het dier een mooie leeftijd bereikt.
ik kan me kwa mening niet meer dan aansluiten bij o.a Brainless
Bokt moet eigenlijk eens leren niet zo snel hun conclusies te trekken, en daar dus onnodig mee te gaan speculeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:09

dan moet de titel van het bericht verandert worden...