Jet schreef:Mist, zou jij je paarden voor zoiets lenen? Ik denk dat ze ergens een leegstaande stal hebben gebruikt, daar die paarden ingezet en ze toen zijn gaan redden. Dus niet op het paard, maar wel de politiepaarden ervoor gebruikt.
Nee, het is gewoon gebeurd op de locatie van de bereden politie Houten. Ik loop stage bij een andere bereden politie, heb er veel over gehoord omdat er op het moment dat dit gebeurde een paard van mijn stage in Houten logeerde. Die is er als één van de besten vanaf gekomen overigens.
Magrathea schreef:Ik vraag me af of, mochten ze weer ingezet kunnen worden, ze niet zouden beginnen panikeren als ze weer rook ruiken..
Nouja, het is te hopen dat die beestjes in elk geval uiteindelijk weer kunnen functioneren, desnoods ergens anders dan bij de politie. Anders wordt het waarschijnlijk enkeltje slacht denk ik

Nouja zeg ! Waar slaat dat op ? Een paard van de politie kan prima weer door verkocht worden naar een particulier hoor, waarom zouden ze dan meteen maar bij de slacht moeten belanden ? En wat betreft paniek als ze weer rook ruiken... Ik hoorde dat de paarden heeel erg rustig waren toen ze gered werden, wss doordat ze moeite hadden met ademen maar mss ook wel door angst. Of de paarden hier in de toekomst een trauma van krijgen, moet de tijd zich uitwijzen. Het hangt er net vanaf hoe een paard deze gebeurtenis opgevat heeft en onthoudt, en ook de nuchterheid van het paard speelt een rol. Met mijn ervaring op stage bij de beredenen kan ik wel zeggen dat het ene paard bepaalde diensten veel beter aankan dan het andere paard, ze reageren toch allemaal anders.
Wat ik toch ook even wil zeggen, agz de ''buitenwereld'' (het publiek) weinig mee krijgt van hoe er nou met deze paarden om gegaan wordt en hoe ze verzorgd worden, ik kan niet anders zeggen dan top ! Paarden staan er op mijn stage allemaal tiptop bij, er wordt veel gedaan met supplementen, als een paard iets mankeert wordt dit goed behandeld, zelfs met een osteopaat/fysio of een nieuw zadel bijv. Ze staan allemaal superdik in het stro of vlas, krijgen goed te eten, en de spullen die er gebruikt worden zijn ook echt van goede merken, geen troep. Wat mij betreft een dik compliment aan de beredenen. Het is in de paardenbranche toch een apart wereldje, het zijn tenslotte eigenlijk nog maar de enige échte werkpaarden die er zijn. Het publiek ziet de paarden af en toe eens op straat maar weet niet wat er verder mee gebeurt, ik wist dat voor ik hier stage liep ook niet. Ik leer hier enorm veel en ik ben ook echt gaan begrijpen hoe het werkt voor een agent en zijn paard, de diensten, trainingen en alles er omheen. Ik heb er heel veel respect voor. Een oud dienstpaard wordt ook een goede oude dag gegund in het paardenrusthuis de Paardenkamp in Soest, of een beredene die hem overneemt. De paarden krijgen heel wat te verduren in hun leven, maar ze worden er ook op uitgezocht dat ze het aankunnen, en daarin getraind. Als het niet werkt, dan houdt het op met dat paard, jammer maar beter voor de veiligheid en ook voor het paard zelf. Zo is het nou eenmaal, en daar is niks mis mee.