Zes politiepaarden onwel na rookoefening *update p.2*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:16

Mist, zou jij je paarden voor zoiets lenen? Ik denk dat ze ergens een leegstaande stal hebben gebruikt, daar die paarden ingezet en ze toen zijn gaan redden. Dus niet op het paard, maar wel de politiepaarden ervoor gebruikt.

Mist

Re: Zes politiepaarden onwel na rookoefening *update p.2*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:38

no-brainer Jet, maar ook geen realistische situatie dan he ? als dat het scenario was.
Politiepaarden worden op knallen, rook etc. getrained.

Ik heb op een manege gewerkt, lang geleden, daar hebben we ook een oefening gehouden, om te kijken hoe snel we bv 24 paarden uit de "lange stal" konden krijgen. Dwz bij sommige halsters aandoen, en naar buiten jagen. Zonder rook. Maar lijkt me meer realistisch.

Los daarvan, er waren ook menselijke slachtoffers, al waren die er eerder bovenop. Ik hoop dat het goedkomt met de paarden.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:52

Jet schreef:
Mist, zou jij je paarden voor zoiets lenen? Ik denk dat ze ergens een leegstaande stal hebben gebruikt, daar die paarden ingezet en ze toen zijn gaan redden. Dus niet op het paard, maar wel de politiepaarden ervoor gebruikt.

Nee, het is gewoon gebeurd op de locatie van de bereden politie Houten. Ik loop stage bij een andere bereden politie, heb er veel over gehoord omdat er op het moment dat dit gebeurde een paard van mijn stage in Houten logeerde. Die is er als één van de besten vanaf gekomen overigens.

Magrathea schreef:
Ik vraag me af of, mochten ze weer ingezet kunnen worden, ze niet zouden beginnen panikeren als ze weer rook ruiken..
Nouja, het is te hopen dat die beestjes in elk geval uiteindelijk weer kunnen functioneren, desnoods ergens anders dan bij de politie. Anders wordt het waarschijnlijk enkeltje slacht denk ik :(

Nouja zeg ! Waar slaat dat op ? Een paard van de politie kan prima weer door verkocht worden naar een particulier hoor, waarom zouden ze dan meteen maar bij de slacht moeten belanden ? En wat betreft paniek als ze weer rook ruiken... Ik hoorde dat de paarden heeel erg rustig waren toen ze gered werden, wss doordat ze moeite hadden met ademen maar mss ook wel door angst. Of de paarden hier in de toekomst een trauma van krijgen, moet de tijd zich uitwijzen. Het hangt er net vanaf hoe een paard deze gebeurtenis opgevat heeft en onthoudt, en ook de nuchterheid van het paard speelt een rol. Met mijn ervaring op stage bij de beredenen kan ik wel zeggen dat het ene paard bepaalde diensten veel beter aankan dan het andere paard, ze reageren toch allemaal anders.

Wat ik toch ook even wil zeggen, agz de ''buitenwereld'' (het publiek) weinig mee krijgt van hoe er nou met deze paarden om gegaan wordt en hoe ze verzorgd worden, ik kan niet anders zeggen dan top ! Paarden staan er op mijn stage allemaal tiptop bij, er wordt veel gedaan met supplementen, als een paard iets mankeert wordt dit goed behandeld, zelfs met een osteopaat/fysio of een nieuw zadel bijv. Ze staan allemaal superdik in het stro of vlas, krijgen goed te eten, en de spullen die er gebruikt worden zijn ook echt van goede merken, geen troep. Wat mij betreft een dik compliment aan de beredenen. Het is in de paardenbranche toch een apart wereldje, het zijn tenslotte eigenlijk nog maar de enige échte werkpaarden die er zijn. Het publiek ziet de paarden af en toe eens op straat maar weet niet wat er verder mee gebeurt, ik wist dat voor ik hier stage liep ook niet. Ik leer hier enorm veel en ik ben ook echt gaan begrijpen hoe het werkt voor een agent en zijn paard, de diensten, trainingen en alles er omheen. Ik heb er heel veel respect voor. Een oud dienstpaard wordt ook een goede oude dag gegund in het paardenrusthuis de Paardenkamp in Soest, of een beredene die hem overneemt. De paarden krijgen heel wat te verduren in hun leven, maar ze worden er ook op uitgezocht dat ze het aankunnen, en daarin getraind. Als het niet werkt, dan houdt het op met dat paard, jammer maar beter voor de veiligheid en ook voor het paard zelf. Zo is het nou eenmaal, en daar is niks mis mee. ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:09

Mist, niet realistisch misschien, maar welke oefening is wel realistisch? Het blijft hoe dan ook een oefening, waar veel van geleerd kan worden ( zeker als de oefening zonder letsel gebeurd).
Dat het in dit geval mis is gegaan is naar mijn idee gewoonweg vreselijk domme pech.

Maxilover, inderdaad, je had al gezegd dat het op de eigen locatie was. Maar dat doen ze waarschijnlijk toch met eigen paarden omdat niemand zijn/haar paard/stal hiervoor zal laten gebruiken, ben ik bang.
Natuurlijk zijn ze heel goed voor hun paarden en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook begrijpelijk dat die paarden niet ingeslapen/afgemaakt worden als het niet nodig is, als ze voor politiewerk niet meer geschikt zijn ( misschien toch bang voor rook geworden), zijn ze vast nog wel geschikt voor een andere ruiter.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:16

Ben het met Maxielover eens. Het is heel vervelend wat er is gebeurd met de paarden maar ik vind dat er vergeten wordt dat er misschien wel heel veel paarden gered gaan worden door de oefeningen die de brandweer doet met deze paarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:23

saartjuh88 schreef:
Ben het met Maxielover eens. Het is heel vervelend wat er is gebeurd met de paarden maar ik vind dat er vergeten wordt dat er misschien wel heel veel paarden gered gaan worden door de oefeningen die de brandweer doet met deze paarden.

Heheh iemand die het doorheeft.

Op bijna alle stallen waar ik ben geweest heeft de brandweer wel 1x per jaar een oefening puur om te kijken wat ze kunnen en hoe.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:37

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg, maar ik ben het ook met jullie eens dat dit soort oefeningen goed zijn.
Ik denk alleen dat als zulke oefeningen op gewone stallen gebeuren, dit zonder rook gebeurt. Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:03

Euh bij ons hadden ze ook rook alleen deze stonden buiten/ Nu was dit een ander korps dus ik weet niet in hoeverre ze het anders doen.

Tja ook een rookmachine kan stuk gaan en tja vaak op de verkeerde momenten had net zo goed op een andere stal kunnen gebeuren.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:43

Ik begreep op mijn stage overigens dat het probleem ontstaan is doordat er wss verkeerde rookpotten gebruikt zijn, die mogelijk niet geschikt waren voor binnen of teveel rook gaven. Erg dom natuurlijk... Maarja, om maar even reeel te blijven : als er echt brand uit zou breken, doe je er ook niks aan en is het wss nog veel erger. Een oefening is om van te leren, maar wel jammer dat er zulke grote fouten gemaakt zijn die ben ik bang wel problemen gaan opleveren....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:19

Dit soort oefeningen wordt regelmatig met rook gedaan, juist om te zien hoe de situatie dan is. Met vol zicht heb je paarden zo buiten, maar door de rook zullen ze anders reageren, heb je geen zicht, etc. Dat is exact de situatie die ze willen oefenen.

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:44

arme paarden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:49

Ik hoop dat de paarden er geen nare dingen aan over houden en dat ze goed herstellen.
Ik vind het heel goed dat de brandweer zulke oefeningen doet. Zo leren ze in ieder geval hoe om te gaan met een paard in geval van nood/brand.
het is natuurlijk heel vervelend dat dit nu is fout gegaan, maar ook dit is weer een les voor in de toekomst. Hier leren ze allemaal weer van.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:25

Kom op...de paarden van de bereden politie krijgen een ontzettende goede verzorging en ze worden gebruikt als werkpaarden..niets mis mee..dat het nu fout is gegaan is erg vervelend....maar ik weet zeker dat er alles aan gedaan wordt om de paarden weer de oude te laten worden.

Ik vind het ook heel goed dat de brandweer dit soort oefeningen doet.
Het zou ook heel verstandig zijn als we zelf eens kritisch gingen kijken in onze eigen stal, hoe te handelen tijdens een crisis..

marjan1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:07

Bij mij op de vorige stal waar ik stond, is stiekem een brandweer oefening geweest. Wij als pensiongasten mochten hier niks van weten. Alleen de vriend van mijn beste vriendin die daar ook stond is opgebeld of hij s'avonds ff op stal kon komen, waarom wist hij niet, dat kreeg hij dus te horen toen hij er was. Die vriend heeft gelijk zijn vriendin en mij opgebeld om dus te melden dat er een brandweeroefening zou komen, waar de paarden ook in betrokken zouden worden met rook en ze mijn mini shetland hengst wouden gebruiken als slachtoffer. wij schrokken hier behoorlijk van. de reden dat ze ons niks wouden vertellen was omdat die vriendin van mij haar paard, zo'n 10 jaar geleden dus in een boerderij heeft gestaan waar echt brand is uitgebroken en 3 paarden dood zijn gegaan en haar merrie brandwonden heeft opgelopen en mijn paarden 5 jaar geleden een ongeluk hebben gehad met een bliksem inslag in een boom bij het weiland waar ze in stonden. Vind die oefeningen wel goed dat ze ze doen, maar bij ons hadden ze het beter niet kunnen doen, denk dat onze paarden dus doodsangsten hebben uitgestaan in de stal vol rook. Merk aan mijn fjord dus al zodra die sirenes hoort dan raakt hij helemaal in paniek!

Moet er wel bij melden, dat wij dus niks van de oefening afwisten en zodra wij het ook hoorden we dus als een idioot naar de paarden zijn gereden. De brandweer was ook niks verteld over wat een aantal paarden dus meegemaakt hadden. We nemen het onze oude pensionhouder wel kwalijk dat hij dit voor ons heeft geprobeerd te verzwijgen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:36

Maxielover: oke grotendeels ben ik het met je eens.. maar over dat paard van jou stage niet (undercover toevallig?!) Ik loop stage bij de bereden brigade in Houten.. en het gaat goed met de paarden! 1 staat nog op de universiteit van Utrecht, maar gaat ook vooruit!
Undercover was niet degene die er het beste vanaf was gekomen.. dat zijn 2 paarden van houten zelf, 1 heeft bijna nergens last van en een ander heeft helemaal nergens last van ;)

Overigens kan ik iedereen mededelen dat de mensen hier heel goed voor de paarden zorgen, en zodra er maar iets is dan word de DA ingeschakeld!!
DA is vandaag geweest, ben zelf bij de onderzoeken aanwezig geweest, en 2 paarden krijgen nog medicijnen, de rest is nu weer rustig aan het opbouwen met stappen in de stapmolen of onder het zadel!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:18

Jet schreef:
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg, maar ik ben het ook met jullie eens dat dit soort oefeningen goed zijn.
Ik denk alleen dat als zulke oefeningen op gewone stallen gebeuren, dit zonder rook gebeurt. Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?

Dit wordt op ALLE stallen gedaan zodat de brandweer weet waar ze heen moeten. Jullie doen het overkomen of deze locatie zo bijzonder is om te oefenen?.
Zover ik weet wordt er ieder jaar op diverse locaties geoefend soms met paarden en soms alleen met hooi enz...

Ik heb het een keer met rook meegemaakt daar gingen dan alleen paarden doorheen waarmee in overleg was afgesproken. Was een goede oefening voor de brandweer mensen en de eigenaren van stal om te kijken hoe te handelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:24

marjan1986 schreef:
De brandweer was ook niks verteld over wat een aantal paarden dus meegemaakt hadden. .

Dit is alleen maar logisch. Als er echt brand is weet een brandweermedewerker ook niet de achtergrond van de paarden, en daar is ook helemaal geen tijd voor.

De rest van je verhaal... tja...Vind idd wel dat de pensionhouder met jullie had moeten overleggen