Kamer: bosverbod voor grote grazers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:19

randalinpony schreef:
@equimotion: gerechtelijke uitspraak of niet, het zijn gefokte ponys en runderen en ze zijn door mensen binnen een middels hekken afgemaakt terrein gebracht.

Dat geeft verantwoordelijkheid en die wordt in de OVP al jarenlang niet genomen.

Ik vind de uitspraak ook wat discutabel maar hij ligt er wel en daarmee is de FF-wet van toepassing geworden.

Overigens wordt het grote wild in andere gebieden in Nederland heel nauwkeurig beheerd, daar wordt niet maar lukraak tot op een doelstand geschoten maar er wordt heel bewust aangestuurd op een gunstige verdeling mannelijk/vrouwelijk wild en leeftijdsklasse.

Brilletje

Re: Kamer: bosverbod voor grote grazers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:48

worden burgers minder snel geconfronteerd met massale sterfte in het natuurpark, meent de Tweede Kamer.......?????? Vervolgens is het zonde van de bossen?????

Kunnen we niet beter concluderen dat het gewoon niet werkt en dat er gewoon aan geboortebeperking en bijvoeren moet worden gedaan?!!!!

Als in Nederland het mogelijk was om grote grazers in de vrije natuur te laten overleven....waren ze hier vast niet uitgestorven en hadden ze dus ook niet uitgezet hoeven te worden....

Met andere woorden, het werkt niet op de ,,natuurlijke,, manier. Gaan die beesten zoals het hoort trekken op zoek naar voedsel...maar dat mag niet.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:04

Huertecilla schreef:
Orchid schreef:
Die beesten hebben ook niks in dat bos te zoeken.

1- Ze hebben ook niets in de oostvaardersplassen te zoeken.
2- Áls je zo nodig ´natuur´ wil vervalsen, láát het dan ook de gang gaan.

Zoals nu wel heel duidelijk blijkt is dit gewoon dieren én niet verzorgen én niet voor zichzelf laten zorgen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik bedoelde dus dat het zoiets is als een heideveld in drente laten platstampen door afrikaanse olifanten ofzo.

IndianLady schreef:
Orchid schreef:
Die beesten hebben ook niks in dat bos te zoeken.
Zolang het aantal grazers groter is dan een natuurgebied kan hebben kunnen ze daar beter eerst wat aan gaan doen. Kun je ze wel een hoekje bos bijgeven maar als dat in een keer word opgegeten en platgewalst is dat idd zonde. Een paar hertjes in je bos is leuk, maar het moet wel in verhouding zijn anders blijft er niks over, ook niet voor de dieren zelf om een volgend jaar weer van te eten...

Bomen, twijgen, bast ed horen in het dieet van oa herten (en ook die worden genoemd) en ook paarden ;)

Ja dat ben ik helemaal met je eens, is heel fijn en natuurlijk als er wat dieren in het bos lopen. Ik snap ook niet waar je uithaalt dat ik dat niet vind eigenlijk :) Maar als je in een keer een massa grote grazers loslaat in een in verhouding te klein stukje bos dan is het niet in evenwicht en worden beide er niet beter van. Als je toch 4 paarden op een hoekje gras van 20 bij 20 zet, dan word het gras compleet weggevreten, het stukje wei vertrapt en er groeit nooit weer wat zolang ze er staan. De paarden hebben geen gras meer en je wei is foetsie. Ik denk dat dat ongeveer is wat ook gaat gebeuren bij een massa grote grazers in een bos. Uiteindelijk hebben die grazers nog niks te vreten en kun je fluiten naar je bos. Het duurt jaren voor zo'n bos weer herstelt als het in een keer word stukgegeten. Dat is zonde en onnodig. Er leven meer dieren dan een paar grazers die hierheen geplant zijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:11

en verhaal nummer zoveel.

Ze willen in de toekomst bossen in nederland met elkaar verbinden, ook de oostvaardersplassen,
als je het mij vraagt schiet je de zwakkere dieren af, liever 1 knal, als daaaaaagen honger lijden, en sterven van de honger. en iedereen die vind dat we die dieren moeten bijvoeren
wat schiet je daarmee op? de sterkere dieren winnen het toch van de zwakkere, dus uiteindelijk gaan er nog zoveel dood!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:23

Dit is echt te idioot voor woorden.

Als je ene paard hebt dan zorg je er ook maar voor, geld voor de kamer natuurlijk net zo goed.

Dus: de betrokkenen oppakken en ook op hongerdieet zetten :Y) de paarden nu bijvoeren en ook gelijk aan geboortepreventie doen. Tadaa!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:36

tja, en bij het bijvoeren zie je altijd nog de zwakkere dieren omkomen, die krijgen gewoonweg niet de kans om te eten.....

ik ben absoluut voor het afschieten van de dieren, op deze manier voorkom je een hoop zorgen, discussie, leed.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:41

Ik schiet jou paard toch ook niet af omdat ik denk dat die van mij sterker is? Hoe had je dat willen doen? Eerst alle pony´s onderzoeken en dan de ´zwaksten´ eruit halen en afschieten?
Soms gaan er paarden dood, dat gebeurt, ook met goede verzorging. Maar je moet ze wel voeren. Gewoon 1 lang stuk, een mega hoeveeleid hooi neerkiepen. En als het bijna op is weer (evt iets verderop). Door zo´n vorm krijgen alle paarden de kans om te eten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:48

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:53

Uiteindelijk vind ik ook doodschieten beter dan laten doodhongeren.

maar misschien moet men maar eens structurele maatregelen genomen worden, zodat er niet telkens deze discussies ontstaan.

Voorop moet staat dat Dierenleed voorkomen wordt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:07

ik sluit mij aan bij brilletje.

we maken er een hele heisa van, terwijl we zelf de veroorzakers zijn van dit probleem.....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:10

Pardon?

Ik heb die dieren daar niet neergezet, dus wie bedoel je met we?

Ik denk dat dat ook wel een probleem is, niemand voelt zich verantwoordelijk genoeg om ervoor te zorgen. Dieptriest. En dat zou dan beschaving heten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:26

Ik vond het eigenlijk een heel goede suggestie. Immers de groene hoofdstructuur zou ook daar van deel moeten uitmaken.

Ik reed van de week langs het praambos, maar daar bij de wildroosters stonden nu hekken, denk niet dat de paarden daar nog kunnen doorkruisen. Van daar zou het makkelijk zijn om verbinding te leggen naar hollandse hout, wat 35 hectare is. Het helpt misschien niks, maar voor nu wel.

Overigens zou de boel ooit moeten worden verbonden met de hosterwold. Is het dan niet gewoon een beter idee om dat door te zetten en de natuur en grond die daarvoor word aangekocht meteen te laten gebruiken door het vee.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:50

Ze kunnen alles beter gaan opheven!

Dieren verhongeren, strenge kou doet ze de das om, bepaalde gebieden worden ze geweerd..... nou nog even en ze staan met 100 stuks op een hectare te verhongeren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:50

Ongelooflijk, dan laat je ze bewust verhongeren, want in de natuur gaan de dieren juist naar het bos voor wat beschutting en ze eten van de bomen.

Bah hier wordt ik doodziek van, waarom houden ze er dan dieren? of ga ze verdomme bijvoeren, dit zijn geen wilde dieren meer, ze worden in alles beperkt en of tegengehouden, nou dan moet je er voor gaan zorgen of ga er helemaal geen dieren meer houden of schiet ze af.

Stomme beheer daar.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:00

8nnemiek schreef:
En toch zit iedereen nog steeds achter zijn/haar computer, lekker warm binnen, met een kop warme chocomel, te roepen dat het allemaal niet kan :Y)
Ik vraag me af, is het niet tijd dat we zelf eens actie ondernemen, als burger zijnde? Een petitie? Een demonstratie? Of de aandacht trekken op een andere manier? Er moet toch zeker wel iets zijn waarmee wij die dieren kunnen helpen als hun baasjes het niet doen!

zat gelijk te denken ja! kunnen we niets zelf bijvoeren?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:39

ja wil jij paar honderd dieren gaan bijvoeren :)
hoe wil je dat gaan doen?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:33

Elk dier wat je niets te vreten kan geven moet je niet hebben dus afschieten die hap.
Kun je ze wel gaan bijvoeren maar kom op het gaat hier om nogal wat dieren dat kost klauwen vol geld voor .. ja voor wat? een stuk sprookjesnatuur dat niet in nederland thuishoort. Kun je beter betaald naar de sprookjeshof gaan :P

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:57

Uit de link van hierboven:
[citaat]Het experiment om de grote grazers op een natuurlijke manier te laten leven is mislukt, vinden de partijen[/einde citaat]
Kijk, zóver zijn ze dus inmiddels wel. Dat is al een hele stap. En nu dus bijvoeren, hengsten castreren en daarmee doorgaan tot de populatie op niveau is. En vanaf dan gewoon beschouwen als een soort dierentuin, dus tijdig bijvoeren als het nodig is, en de kudde qua omvang goed in de gaten houden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:59

Als ze weten dat het mislukt is, warom gaan ze dan deze winter weer de minst in met die paarden.
Want er gaat dit jaar exact hetzelfde gebeuren als vorig jaar, misschien gaan er nog wel meer paarden verhongeren, omdat ze nu de tereinen waar de paarden vorig jaar toevlucht zochten, af gaan sluiten.
Kom op zeg, waar zijn ze nou toch mee bezig.
Zorg dat de kudde voor de helft uitgedunt wordt, op wat voor manier dan ook, afschieten, verhandellen iets. En aangezien dat nu al niet meer gaat lukken voor deze winter, moeten ze nu gewoon gaan bijvoeren.
Maarja hooi is duur he dit jaar, dus daar zullen ze wel niet om te springen staan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:42

.Tjeeez! zijn die beesten nu nog niet afgeschoten? dit duurt maar en dat duurt maar, al dat geouwehoer, help die beesten zsm uit hun lijden zodat de anderen wel de winter nog door kunnen komen!!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:59

Zidore schreef:
.Tjeeez! zijn die beesten nu nog niet afgeschoten? dit duurt maar en dat duurt maar, al dat prutsmuts, help die beesten zsm uit hun lijden zodat de anderen wel de winter nog door kunnen komen!!!!

Tja, veel gepraat, maar weinig actie. Het verbaasd mij eigenlijk niets, dat er meer gedaan wordt aan schone schijn dan aan adequaat aanpakken.

Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:19

Ja kunnen we (we zijn i.p met zovelen) niet een aktie op touw zetten, erheen in ieder geval; de aandacht erop vestigen en kuil verzamelen met zn allen.....
niks doen vind ik niks..passieve dierenmishandeling vind ik dit beleid, een boer die zijn dieren laat verhongeren pakken "ze"..ook (uiteindelijk/ooit/veel te laat vaak)......"aan"....dat mag niet in Nederland, maar in de Oostvaardersplassen mag het wel? Opportunisten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:23

Ja, we zijn hier toch met veel mensen....ik ben er ook voor om iets te ondernemen. Blijkbaar voelt niemand zich verantwoordelijk voor de dieren (althans niet diegene die zich verantwoordelijk zouden moeten voelen). Maar wat kunnen we doen? Er loopt al wel ergens een petitite, maar die is eigenlijk van vorig jaar en ik betwijfel of het iets uithaalt. Andere ideeen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:27

bijvoeren heeft geen zin, tenzij jullie dit t/m april 2011 elke dag gaan doen??? nee, dat dacht ik al

laat ze ophouden met ouwehoeren en gewoon doen wat er gedaan moet worden, straks is het weer te laat!!! ik zie die beesten al lijden...

Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 23:59

Het gaat er niet om dat ik/wij elke dag gaan bijvoeren, het is een middel om tot een doel te komen;dat er actie ondernomen gaat worden door degene die er verantwoordelijk voor zijn, nu doet NIEMAND iets..
Ik zie en hoor alleen maar "ze moeten er wat aan doen", ja maar "ze" doen er niks aan, dus als we met zijn allen er heen gaan en de aandacht erop vestigen, de pers erbij..andere mediakanalen....
Dan alleen worden de "verantwoordelijken" onder die publieksdruk gezet en gebeurt er hopelijk wat; dus met zijn allen erheen op een dag; demonstratief gaan bijvoeren, dus bijvoeren als middel....
alle kranten/omroepen op de hoogte brengen...het gaat om media aandacht; dat heeft al vaker tot resultaten geleid in andere zaken.....
Ik heb al eens eerder een tv. station laten helpen bij dieren-(en mensenleed)..het helpt!!!! de instanties nemen dan plotseling wel hun verantwoordelijkheid.

dus wie komt? Het gaat vooral om de mensen die aanwezig zijn...een statement maken. Eten meenemen is mooi meegenomen...maar we gaan voor een structurele verandering pleiten....
Je ziet zo vaak demonstraties voor allerlei doelen op tv..wij kunnen als "Bokt'ers "omdat we met zo velen zijn misschien wat terweeg brengen, ons nek uitsteken voor een goed doel...

en welke dag is handig, een dag in het weekend...
en niet onbelangrijk, wie weet precies waar we moeten zijn in de Oostvaarderplassen, een plek die makkelijk bereikbaar is.
Opgeven en suggesties kan je mailen naar;
oostvaardersplassen@hotmail.com
Ik ben benieuwd......Carmen, Amsterdam.