Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Re: Zeeuw verdacht van verwaarlozing acht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:58

Er zijn altijd oplossingen te bedenken. Als je een stuk van 10 bij 10 meter afzet. hooiruif in het midden, zand er in en bestraten. desnoods overkappen , bad erin voor water. dan is het uitmesten makkelijk en ze staan droog. wat is de moeite. dit had in 2 dagen gerealiseerd kunnen worden, eventueel 3 dagen. als je van sochtends tot savonds er aan werkt. en dat lijkt mij een kleine moeite als je je paarden niet kwijt wilt raken.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:04

chanicha schreef:
de AID is voor bedrijven en de LID voor particuliers, die kun niet onderling gewisseld worden ;)

Dat bedoel ik dus ook, als de LID ergens mee bezig is kan niet de AID zich ermee gaan bemoeien.
Ik heb er zelf gewerkt dus ik weet hoe het gaat.[/quote]

ik bedoelde meer dat de AID niet gebeld kon worden omdat het om een particulier gaat. de AID zal je dan altijd verwijzen naar de LID, bij een particulier dan...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:50

Het ligt eraan hoeveel paarden ze hebben staan, de grens is nogal vaag.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:17

ik ben het helemaal eens met hebikmail & ashley1
ik ken de dochter van de eigenaresse.
en jullie weten niet waar jullie over praten!
ze is echt hartstikke goed voor die paarden,
die paarden zijn haar alles.
dus voordat jullie allemaal je mond opentrekken en commentaar gaan geven,
ik (wij) weten wel beter!

en wat wil je?
er is in zoveel jaar niet zoveel water gevallen,
het was echt extreem die weken! bij ons in de wei was het ook een grote modderplaats (4paardjes)
kan je nagaan als er 8 staan,
dan is het niet gek he, als je weiland dan zo blubberig is, en dat ze dat de stal in lopen is natuurlijk ook niet mogelijk! ;(
kom op zeg, denk is na.. alhoewel dat natuurlijk wel erg moeilijk is.. ;(

ik hoop echt voor je dat je je paardjes terug krijgt *******
want, ik weet dat je goed voor ze allemaal bent!

Biir7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:02

terecht dat ze weg gehaald zijn, fijn dat ze er iets aan gedaan hebben!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:41

wat een aparte reacties hier zeg! heeft de eigenaar ze alweer terug? als dat niet het geval is, dan was het ook niet voor niets denk ik zo maar, toch?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 02:09

Slechte verzorging en huisvesting

De 8 paarden werden gehouden in een weide achter een woonhuis. De dieren hadden echter beperkte bewegingsvrijheid en konden niet droog liggen door een dikke laag modder van op sommige plaatsen bijna 30 centimeter.
Ook was er te weinig beschutting en de zeecontainers die als stal en voerplaats dienden, waren deels vervuild met mest. De paardenhouder werd daarop gesommeerd en kreeg een periode van 1 week om de huisvestingsituatie te verbeteren. Daarnaast kreeg hij de verplichting de dieren beter te voeren en onder behandeling van een dierenarts te plaatsen.

Geen vooruitgang

Bij een nieuwe controle begin week 47 werd nauwelijks verbetering gezien. Omdat er geen vooruitzicht was op vooruitgang, zijn de 8 paarden in opdracht van Dienst Regelingen van het ministerie van EL&I in bewaring genomen. Ze zijn overgebracht naar een opvangadres waar ze de nodige verzorging krijgen. Daarnaast krijgt de eigenaar een proces-verbaal voor overtreding van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd). De eigenaar is 24 november overgebracht naar het politiebureau en na verhoor weer naar huis gestuurd.

Bron: nVWA.

Hier staat dan weer dat er ook een dierenarts bij moest komen maar dit niet gebeurt is.
Overigens vind ik een week wel erg kort om dingen te regelen, zit hier normaal geen bepaalde termijn voor? Twee weken was al zeker beter geweest.

Ben in ieder geval wel benieuwd wat er verder gaat gebeuren, ik ken de weide en de situatie verder niet dus ook moeilijk om te gaan oordelen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 02:13

ik ken de situatie ook niet, maar er reageren hier nogal bepaalde mensen wat fel
denk dat die er meer van weten
maar feit blijft dat je gewoon goed voor je beesten moet zorgen, en dat merk je vaak pas met dit weer
in de zomer is een paard houden makkelijk...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:59

Zover ik weet, zijn ze al of komen ze weer terug en worden ze voorlopig goed gestald.
Wat er verder nodig is of moet gebeuren, zal wrs nog wel blijken.

Dat er mensen fel reageren, is ook logisch, dat zijn de mensen van hier, dus de mensen die er zicht op hebben of de mensen persoonlijk kennen.........
De situatie is vele malen minder als elders in het land, ik weet hier in de buurt een veel schrijnender geval, maar ja, het is maar net of er klachten komen, het is ook maar net soms om wie het gaat, krijg ik het idee.

Al met al hoop ik dat ze de situatie onder controle krijgen, de wei is super, mooie locatie en veel ruimte, als ze het kunnen bestraten o.i.d is het grootste probleem opgelost.

Het verhaal van geen ruimte, dat was een vorige situatie, niet van dit jaar, die situatie is al lang opgelost, ter verbetering van de paarden, alleen de wei is zompig, maar ja, dat is de wei waar mijn paard in staat net zo......

Niet te snel oordelen, gaat natuurlijk ook erg makkelijk via internet, maar wij wonen hier en zien het hoe en wat, geloof maar gerust, als het echt misdadig was, had ik dit niet geschreven!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:59

In de eerste waarschuwingsbrief stond o.a. dat de paarden onder behandeling van een veearts moesten komen ( ging over ontwormen), lekker makkelijk schrijven maar dat was 2 weken daarvoor gewoon al gebeurd... die brief is dus gewoon geschreven zonder dat ze van te voren even een fastoenlijk gesprek zijn aangegaan. Verder stond er in die brief dat de paarden perse op stro moesten staan ipv waar ze nu op staan (zit tussen vlas en zaagsel in, weet de naam ff niet meer). Waarom perse stro... het lijken wel leken daarzo bij die nVWA... het liefst knieen dik in het stro met gevette hoefjes in een box met gouden knoppen erop, zucht...
Ook zijn ze zelf, voor dat dit allemaal speelde, al bezig geweest met een kraantje wat betreft de blubber maar dat heeft dus gewoon geen zin gehad. Bestraten hadden ze zelf ook heus wel aan gedacht, maar omdat 't kleigrond is had dat niet zoveel zin omdat t niet stabiel genoeg was en de paarden (zeker met 2 trekpaarden) het zo zouden vertrappen, ik bedoel dat de bestrating dan helemaal schots en scheef zou komen te liggen.
Het mest uit de stallen gooide ze naast de stallen (naast de containers) en haar vader haalde dit eens per x aantal tijd weg omdat er inderdaad niet met een kruiwagen door zoveel blubber te komen is.

De nVWA is (bij hoge uitzondering) bij de persoon thuis geweest, zij heeft uit kunnen leggen hoe zij uitmest (iedere dag een beetje en 1 x per week nieuwe baal erbij), dat zulk spul snel bruin wordt terwijl het dan nog niet vies en verzadigd is (zelfde als zaagsel dus), dat de paarden gewoon ontwormd waren en dat ze zelf ook al bezig waren geweest met een kraantje. Verder heeft ze aangegeven dat zij 2x per dag bij die paarden komt en in het weekend 3 tot 4 keer per dag. Ook werden de paarden gewoon bereden/gemend dus het was echt niet zo dat er niet naar omgekeken werd.

Gelukkig (nouja, niet dat dat nog iets uithaalde) werd er toen door die personen aangegeven dat ze het jammer vonden dat zij niet eerder met haar het gesprek hadden gehad, en met de info gaven ze aan dat de paarden weghalen eigenlijk toch wel een overtrokken reactie was.
De veearts van de nVWA heeft de paarden nagekeken en gezegt dat ze in goede conditie zijn (duh!).

De paarden gaan voor de rest van de winter naar een pensionstal (geeft mijn vriendin ook wat rust) en hopelijk kunnen ze van het voorjaar iets verzinnen om het gedeelte voor de stallen droog te houden.

Dus inderdaad, er is nu toegegeven dat de paarden niet verwaarloosd werden en dat het niet is zoals je wel eens ziet, zoals bij die Quirine K. uit Den Haag enzo.

Hopelijk hebben jullie nu een iets ander beeld.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:32

Bestraten is no problemo op kleigrond.... ik heb hier ook bestraat en de tractoren met kuil (= ruim 5.000 kilo tesaam) rijden erover zonder dat het verzakt o.i.d.

40 kuub op modder = ook een oplossing.

Wellicht is dat een idee voor komend voorjaar? Gewoon heel veel zand en stelconplaten. Is een grote investering, richting de 2.000 a 3.000 euro. Zeker als je een oppervlak voor 8 paarden moddervrij moet maken.

Vind wel dat er een groot slachtofferrol gespeeld wordt overigens.... je zorgt toch al in augustus dat alles piecobello in orde is!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 21:31

De paarden zijn inmiddels al een aantal dagen thuis, nouja niet thuis maar op een pensionstal... waar ze echt enorm chagrijnig zijn volgens mijn vriendin, de dochter van de eigenaar. Ze staan gewoon in een box in een stalgang waarvan de deuren aan de voorkant wel open zijn, geen spijlen dus ze kunnen met hun hoofd en hals wel over de boxdeur. Ondanks dat zijn ze echt niet te genieten en zodra ze op de wei mogen gaan ze volledig uit hun naadje. Fijn he, als je paard dag en nacht op stal staat en 2 uurtjes per dag z'n benen mag strekken in een paddock... dan staat je paard tenminste goed omdat hij kniehoog in het stro staat en er gouden knoppen op de boxdeuren staan, dan is je paard veeeeel gelukkiger dan 24/7 op een wei met wat modder en zooi... volgens de nVWA....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:54

Toe Ashley hou op zeg... het wordt bijna irritant hoe je modder tot aan de knieeen probeert te verdedigen.

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:12

scoxxx schreef:
Toe Ashley hou op zeg... het wordt bijna irritant hoe je modder tot aan de knieeen probeert te verdedigen.

pff, ik weet niet hoor.
maar wij kennen de situatie,
en jij oordeeld vanachter je pc..
dus zullen wij het wel beter weten als jou ..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:34

Ik wil niets verdedigen en niemand aanvallen.
Immers ken ik de situatie niet, maar vraag me zo nu en dan toch wel eens af wanneer ze nu eens in gaan grijpen op stallen waar paarden niet tot amper buiten komen.

Ja natuurlijk, een fijne, warme en droge stal gevuld met stro (hopelijk), maar ik denk dat een paard liever in de modder buiten staat, dan 22-24/7 op stal...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:44

scoxxx schreef:

Makkelijk he, vanachter je pc,ik weet wel wat mijn pony;s waarderen, en dat is 24/7 buiten en niet opgesloten in een box, beetje modder ontkom je nu niet aan, en veel meer was het nml niet....

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:00

Ik wilde al hetzelfde schrijven als Scoxxx.
Je kunt nu niet echt beweren dat er GEEN modder was. Overal in NL was het hartstikke nat. En overal waar paarden op wei stonden, was er modder. Ook bij mij, alleen heb ik dus meteen bij de bouw van de stallen hier rekening mee gehouden en voor de stallen (die 10 meter breed zijn in totaal) een strook van 11 meter bij 3 bestraat.
Zo kan ik zelf zonder moddervoeten bij de stallen komen en de paarden hebben altijd een plek waar ze met droge voeten kunnen staan.
Elke dag staan we dat stukje schoon te vegen, anders ligt het nog vol met modder.
Er is gewoon niks simpeler dan dat. Je schept er zo de poep van af en de modder veeg ik weer terug de wei op.
Voordat ze hun stal inlopen is de meeste modder al van hun voeten af (behalve als ze echt natte voeten hebben) en zo blijven de stallen ook schoner.
Bij ons is de boel ook niet verzakt en we hebben gewoon stoeptegels gebruikt. Wel natuurlijk goed gelegd, met een laag zand eronder, aangetrild, tegels erop en weer goed aantrillen.
Er hebben al heel wat paarden op gestaan. Op dit moment ook een groot paard van ca. 1.65m hoog.

Dus ik blijf er bij.....het is niet onmogelijk je dieren een stuk verhard aan te bieden wat in ieder geval een stuk droger blijft. Stoeptegels zijn altijd wel ergens gratis op te halen.

Mij verbaast het telkens weer dat er mensen zijn die zo hard gillen dat ze er niks aan kunnen doen, dat het aan het weer ligt, dat het overmacht is. Tuurlijk ligt het aan het weer, maar dat betekend niet dat je niet een beetje vooruit hoeft te denken. Ons kikkerland heet niet voor niks zo; nat nat en nog eens nat. Als je net aan paarden begint, dan kan ik me voorstellen dat je hier niet op gerekend hebt, maar ik kan je vertellen dat je dat na 1 jaar al ontdekt hebt, dat het in de herfst een grote blubberboel wordt. En dan heb je dus de mogelijkheid om er het jaar erop voor te zorgen dat de paarden er wat beter bij kunnen staan.
Niet alleen voor je paard prettiger, maar ook voor jezelf.

Ik hou ook niet van paarden de hele dag in stal opsluiten, dat doen wij dus ook nieet.
We hebben een ruime uitloop aan de stallen vast waar ze continu op kunnen lopen. Maar waar staan ze het liefst? NIET in de modder in ieder geval. Maar wel lekker droog voor de stallen of zelfs in de stal.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:25

goed gezegd isabonny, helemaal mee eens...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:33

Niet dat deze discussie hier over gaat, en natuurlijk is er nog altijd een verschil tussen modder en modder, om het maar even zo te zeggen ( :+ ) maar er staan gewoon pony's en paarden héle dagen binnen! Bovendien vergeten mensen vaak dat de dag voor een paard niet ophoud als het buiten donker word en de mensen gaan slapen. Nee, dan staat het paard nog steeds opgesloten.
Sommige mensen slaan zich gewoon de borst omdat hun paarden niet de hele dag binnen staan, maar wel twee (!!!!!) uur per dag buiten komen. Over verwaarlozing gesproken :n

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:13

Even teruggrijpend op het modderverhaal,
De paarden stonden op een grote wei, die gehuurd wordt, nu weet wrs iedereen in Nederland wel dat je niet zomaar iets mag bouwen op je wei, zo ook mocht en mag dat hier niet.
De paarden eigenaar heeft daardoor voor zijn paarden containerstallen neergezet, illegaal dus, maar in het belang van de dieren....
Dan doe je het toch zo slecht niet, maar dit terzijde.

De ingang van de wei naar de containers is zeker een 150 meter, bestrating op andermans grond is ook niet haalbaar, als het al mag.
Dat er bestraat moet worden voor aankomend jaar is duidelijk, maar wat als de weide eigenaar dat niet toestaat,wat dan?

Nu zijn de containers weggehaald vanwege het illegale karakter, wat stellen jullie nu dan voor, aangezien half internet zo goed weet hoe het hoort?

Ze moeten in Nederland dat maar eens goed uitdenken, paarden hebben een onderdak/droge plek nodig, in dit verhaal halen ze dus zelf de droge stal weg, ben benieuwd hoe dit volgend seizoen verder gaat, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk, maar zoals eerder gezegd, er is hier van een mug toch echt een olifant gemaakt........

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:22

mammaslamma schreef:
Nu zijn de containers weggehaald vanwege het illegale karakter, wat stellen jullie nu dan voor, aangezien half internet zo goed weet hoe het hoort?

Vergunningloos = stelconplaten die kun je laten neerleggen en bij opzeggen huur, kan je die laten weghalen. Hier in het Zeeuwse zijn stelconplaten heel normaal bij bijv werkzaamheden. Stelconplaten = tijdelijke karakter + legaal.

Vergunningloos = een hele muur aan grote strobalen laten neerzetten als windscherm, zodat de dieren windvrij kunnen staan.

Vergunningloos = een hele muur aan kuilbalen laten neerzetten als windscherm.

Half internet weet inderdaad beter omdat ze vaak met hetzelfde bijltje hebben gehakt.

Dus ja, ik irriteer me aan de "wij kunnen er niks aan doen"-houding want "24/7 binnen is veel zieliger". Gooi er gewoon wat geld tegenaan ipv dat gejammer.

En of ik mijn paarden binnenzet? Nope... hele bups staat 24/7 buiten op zand & stelconplaten met droge voeten.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:41

Allemaal prima uitgedacht, maar wat als dat van de verhuurder niet mag?
Ik probeer met hun mee te denken, al die optie's die genoemd zijn, zijn goed te doen, behalve iets neerleggen of bestraten, ik ken de verhuurder ook niet, dus weet niet of hij in is voor dit soort actie';s.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:55

Andere wei zoeken als het niet mag. Eventueel iets wat je zelf kunt kopen.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zie hier regelmatig stukjes land te koop. Dan weer hier, dan weer daar.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:58

In het Zeeuwse is idd veel stukjes land te koop. Te beginnen bij €20.000,-- om en nabij.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:05

scoxxx schreef:
In het Zeeuwse is idd veel stukjes land te koop. Te beginnen bij €20.000,-- om en nabij.

Helaas, geen centimeter te koop hier, we zitten zo'n beetje in het duurste stukje zeeland,niet in Zeeuw Vlaanderen ofzo, direct aan zee,in de directe omgeving is dit de enige wei, verderop in het dorp wel wat huurweitjes, maar er is hier een overschot aan npaarden, dus alles is bezet.
De beste plek heeft hij nml al, dus het zou voor hem mooi zijn als de eigenaar mee zou werken, zo'n grote wei is hier nergens te vinden.