Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:30

JewEmm schreef:
Het is niet afschieten in de vorm van doden, zogenaamd "killing" maar het is "culling" het afschieten van dieren als ze het niet meer gaan redden. Hier door behoud je de natuurlijke selectie. Of als quote zoals dit rapport aangeeft: "early reactive culling"

8)7

Het is een grote kinderboerderij of extensieve veeteelt op héél kleine schaal.

De Oostvaardersplassen zijn alleen voor NL postzegel formaat begrip geen parkjé. Je kan van de ene kant de andere zien _O-

Het is echt een giller om het natuur te noemen.
Het is drooggepompte binnenzee en als er niet hard doorgepomp blijft worden loopt het vol. Dat láátste zou natuur zijn.
Die droogepomte binnenzee is vervolgens ingezaaid vanuit vliegtuigen.
Het stuk wat Oostvaardersplassen zou gaan heten is eerst met groot materieel met sloten, plassen, wat accidentatie ingericht. Ook een systeem van sluizen om de veschillende waterstanden in het gebiedje te beheersen.
Voor veel geld is het omheind.
Daarna zijn er gedomesticeerde koeien en -paarden in ´los´ gelaten.

Hou op met pompen en... tatááá; natuur met wáterplanten, mosselen, karpers, meervallen, watervogels :)*
Nee, geen zeekoeien en ook geen zeepaardjes!

Geen uitzondering voor SBB van de welziijnwetgeving voor veehouden.
Het zijn geen zebras en gnoes in de Serengeti :)*
Het zijn gedomesticeerde koeien en -paarden in een nat weiland -:(-

JewEmm

Re: Dierenbescherming blij met advies voor Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Ik zou zeggen, lees het rapport, staat alles in om te weten dat de commissie overal mee rekening heeft gehouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Als je zo'n dier écht dier wil laten zijn dan zul je de hekken moeten weghalen, zodat ze net zoals in het wild verder kunnen trekken naar land waar nog wel eten te vinden is.
Je kan een wild dier toch niet zomaar opsluiten in een weiland en als het gras op is zeggen 'laat ze maar verhongeren, want dat is de natuur, en als ze te verzwakt zijn van de honger dan schieten we ze dood'?!
Sorry hoor, maar ik vind dat barbaars en absoluut niet van deze tijd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:34

Waarom schieten ze er nu niet een berg af en verkopen ze het 'wilde' vlees. Zo hebben andere dieren meer te eten en hoeven ze niet te wachten met schieten tot er al slechte dieren bijlopen.
Wachten tot er zwakke dieren bijlopen vind ik onnodig lijden. Dat kunnen ze voorkomen toch??

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:35

De paarden bijvoeren in de winter weet ik niet of zin heeft...de sterke paarden eten toch al het eten op.
In de echte natuur zijn er ook nog roofdieren zoals wolven etc die de zwakkere eruit halen, die hoeven dan niet lang te lijden...
Maar hier hebben we dat allemaal niet dus daarom lijden de magere paarden heel lang tot de dood...
Ik denk dat schieten de enigste oplossing is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:36

JewEmm schreef:
Maar het gaat hier ook niet om gedomesticeerde diren.

Hoe kom je dáár nu bij???

Het zijn huisdierrassen die door selectie op fenotype inmiddels wat lijken op wat men dénkt zoals het oerrund en de tarpan eruit gezien hebben. Het is niet eens zeker óf ze er op lijken en de Konik heeft om te beginnen geen staande manenkam zoals de Tarpan wel had.
Verder is zelfs die Tarpan geen diersoort die ooit in NL voorkwam.

Er lopen in de duinen ook huiskatten die zich daar prima redden. Blijven exemplaren van de gedomsiceerde soort kat en ze zijn een plaag, faunavervalsing.
De koeien en paarden in de oostvaardersplassen zijn óf veeteelt óf faunavervalsing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:39

JewEmm schreef:
Ik zou zeggen, lees het rapport, staat alles in om te weten dat de commissie overal mee rekening heeft gehouden.

Dat is gewoon niet correct.
Ze gaan al uít van een fundamenteel en aantoonbaar incorrect standpunt :)*

Men gaat totaal voorbij aan het feit dat het loslaten van gedomesticeerde dieren betreft.

Het zijn geen wilde diersoorten, het is geen stuk natuur.

Verder discussieëren is al een stap te ver.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:41

Voor zover ik weet wordt/werd de Konik in Rusland en Polen gewoon gebruikt als rijdier/lastdier, toch?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:42

Hier ook hoor. Het zijn gewoon rijpaardjes!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:47

8nnemiek schreef:
Als je zo'n dier écht dier wil laten zijn dan zul je de hekken moeten weghalen, zodat ze net zoals in het wild verder kunnen trekken naar land waar nog wel eten te vinden is.

...en dan zijn het gewoon koeien en paarden die lopen waar ze niet horen te lopen en ook gewoon faunavervalsing zijn.

Noem het ´natuuur´ en een Tarpan zou er niet horen = faunavervalsing.
Een gedomesticeerde diersoort in de natuur loslaten = faunavervalsing
Een Konik is een ras gedomesticeerd paard = vlek op vlek; faunaheelvervalsing.

Noem het ´park´ en het is een kinderboerdeij of extensieve veeteelt op kleine schaal. Daarop is dierenwelzijnswetgeving van toepassing.

Noem het ´natuurpark´ en *\o/*

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:50

8nnemiek schreef:
Je kan een wild dier toch niet zomaar opsluiten in een weiland en als het gras op is zeggen 'laat ze maar verhongeren, want dat is de natuur, en als ze te verzwakt zijn van de honger dan schieten we ze dood'?!

Ook in de natuur als de dieren kunnen trekken is het niet ongewoon dat ze door voedsel gelimiteerd zijn (om het even netjes te zeggen). Daarnaast gaat ook in een systeem met roofdieren het grootste deel van de dieren door aan verhongering.
En om hier bij ook op Huertecilla's punt te komen quote ik even het rapport:

"ICMO2 (dat is dus de commissie/raad die dit rapport heeft gemaakt) considers the status of the large herbivores in the OVP to be ‘in between’ fully wild and domesticated/managed. This means that both specific, animal oriented care, (e.g. culling to prevent unnecessary suffering) and non-specific care (e.g. promotion of suitable habitat conditions, ecosystem processes) has to take place in order to satisfy the moral and ethical requirements for the management of these animals."

Het feit dat niet alles wat voor aanbevolen wordt uitgevoerd is helaas op alles van toepassing, zo ook bij het beheer van dit gebied. Zo is de kans op uitbreiding van het gebied niet zo groot door het huidige regeerbeleid. En het blijft ook lastig om goed te bepalen wanneer een dier het einde mogelijk niet meer zal halen. Nu is dus aangeraden om eerder dan op het huidige moment in te grijpen, om zo de etisch verantwoordde zorg aan de dieren te geven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:05

suuzepuus schreef:
Hier ook hoor. Het zijn gewoon rijpaardjes!!

Die alleen in de fantasie van dromers op Tarpans lijken :)*

De laatste wilde tarpans stierven uit tussen 1875 en 1890.

De ´laatste tarpans´ waren al hybride dierentuindieren en de laatste daarvan stief in 1909.

De konik is een product van een fokproject wat begon met op (op de manenkam na) beschijvingen van de Tarpan lijkende gedomesticeerde Poolse ponies.
Het ´terugfokken´ van verschillende reeds uitgestorven diersoorten door het op fenotype selecteren van gedomesticeerde afstammelingen door Lutz Heck and Heinz Heck is een onderdeel van de eugenetica in het Duitsland van de jaren 30.

Het is een gepopulariseerd waandenkbeeld dat de Konik een teruggefokte Tarpan zou zijn.
Dat zijn ze net zo min als de mustangs in de vs de door de natuur daar geselecteerde wedergeboorte van het daar uitgestorven wilde paard zijn.
Die mustangs leven soort van ´wild´ in sommige delen van de VS. De konik staat op een nat weiland met rondom uitzicht op het hek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:15

JewEmm schreef:
"ICMO2 (dat is dus de commissie/raad die dit rapport heeft gemaakt) considers the status of the large herbivores in the OVP to be ‘in between’ fully wild and domesticated/managed. This means that both specific, animal oriented care, (e.g. culling to prevent unnecessary suffering) and non-specific care (e.g. promotion of suitable habitat conditions, ecosystem processes) has to take place in order to satisfy the moral and ethical requirements for the management of these animals."

Dat haalt een aantal begrippen door elkaar en gaat voorbij aan het niet-paardenbiotoop.
De Koniks zijn 100% gedomesticeerde dieren die door een omheining gedwongen worden te leven in niet paarden-leefomgeving.

Ja, het vermeldt inderdaad dat er aan het biotoop gesleuteld moet worden.
Waardoor het dus NOG ONNATUURLIJKER wordt.

Het rapport manouvreert politiek.

Vervolgens worden zelfs die kool-en-geit sparende aanbevelingen genegeerd 8)7

Zorg er verdorie gewoon voor dat die paarden en koeien zonder lijden in een voor hen geschikte leefomgeving leven of laat de natuur haar gang gaan en HAAL ZE DUS WEG!
Het zijn geen wilde runderen noch wilde paarden en ze horen ook niet in wetlands.
Jee wat is NL diervriendelijk.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:25

Voor wie een goéd geschreven boek over paarden wil lezen wat en een goed verhaal is en heel leerzaam is:

http://www.frankwesterman.nl/start.php? ... g=nl&id=94

Het is boek bevat een hoofdstuk wat onverwacht toepasselijk is op de situatie rond de Konik vanuit een voor velen wellicht onbekend perspectief. Het is haast ´verstopt´.

Ik ben echt heel bij met de hele inhoud van dit boek. Echt een aanbeveler voor paardenliefhebbers.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:37

ja ok, haal ze weg
maar waarheen dan? of allemaal maar afknallen dan omdat ze daar niet horen volgens jou?
leuke theorie allemaal, maar ik zie hier geen oplossingen

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:38

niet alle koniks paarden zijn wild trouwens
bij mij in de buurt lopen ook konikspaarden in een natuurgebied
ik ben daar ene keer geweest
de leider v/d kudde zag me lopen dus keek me eerst nogal briesend aan
ik ben op mijn hurken gaan zitten om geen agresieve houding te hebben
de leider kwam naar me toe en besnufelde me van top tot teen
toen ze vlak met haar snuit bij mijn neus was blies ik briesend in haar neusgaten dit deed ze ook terug
dit was een aangename begroeting
toen hinnikte ze en deed haar lip omhoog
ze draaide zich om en keek achterom met om te zeggen dat ik mee moest
ik liep achter haar aan en de hele kudde besnuffelde me
ik heb alle paarden mogen aaien
en ben bij de leider gebleven die vond dat heerlijk volgensmij.
toen ik later weg ging zag ik een paard op de grond liggen met een vlies en een veulen achter zich (bevalling dus)
de leider stond erbij en ik knikte ze keek om net alsof ze zei: kom zo snel terug ik heb je nodig
natuurlijk ga ik er nu vaker heen
en ze laten me toe ik de kudde
dus niet alle (wilde)paarden zijn wild
je moet gewoon geen agressieve houding aan nemen dan komt het allemaal goed
ps:het veulen is nu ook een mooi en druk veulen is nu ongeveer 1 jaar
en ga er nu nog steeds heen

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:49

Huertecilla schreef:
Het rapport manouvreert politiek.

Het rapport is in elkaar gezet door een commissie waarin alle partijen vertegenwoordigt zijn. Het stukje dat ik aan haalde was een antwoord op een vraag die over ethiek en zorg van dieren werd gesteld. Ik raad nogmaals aan om het rapport zelf te lezen. Het is namelijk erg jammer dat iedereen die het waanzin vindt en (zoals menigmaal op bokt is gezegd) het ondoordacht vindt daarmee gelijk het vertrouwen in onafhankelijk (wetenschappelijk) onderzoek in de lucht gooit. Er wordt nu ronduit gezegd door vooral paarden eigenaren dat biologen en natuurbeheerders op dit gebied niets weten en ook niet van dieren houden. (misschien is het wat gegeneraliseerd, maar die mensen zouden zich misschien iets meer in biologie en interacties in een ecosysteem moeten verdiepen). In deze quote wordt ook indirect gezegd dat fundamentele wetenschap niet onafhankelijk is, jammer...

Het is trouwens een prima paarden biotoop. Waarom zou het geen goede leefomgeving zijn? Ook wetlands zijn graslanden waar menig paard en rund en hert prima kan leven, wereldwijd.

Bijna alle aanbevelingen zijn gehanteerd, maar er zit nog steeds een menselijke draai aan, omdat er altijd nog extra regels en emoties zijn die bijvoorbeeld het afschieten van dieren bemoeilijkt (zo moet bv een groot gebied rondom het te schieten dier vrij zijn en dat kan even duren...)
Door deze strengere maatregels lijden de dieren niet. Daarom is de dierenbescherming het er ook mee eens.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:54

De paarden zijn vaak inderdaad helemaal niet 'wild' en juist erg nieuwsgierig. Maar ze zijn niet gedomesticeerd, geen halsters of hoofdstellen gewend, geen menselijke leider, geen touw, geen borstels etc.
Koniks worden voor dit soort doeleinden gebruikt omdat ze vriendelijk en sober zijn, en 'mooi' in het landschap passen.
Natuurbeheerders willen geen Koniks verkopen aan particulieren omdat dit voor grote verwarring zou (kunnen) zorgen en de (semi) wilde dieren als knuffeldieren kunnen worden gezien.

Het proces van 'breng ze dan ergens heen' levert erg veel stress op voor zo wel de paarden als de runderen die daar rondlopen, wat je zo'n beest ook niet aan wil doen. Afschieten zal (voor zo ver mogelijk) pijnloos gebeuren en het enige wat de rest van de kudde daarvan merkt is wellicht het schot (wat waarschijnlijk zelfs gedempt zal worden geleverd).

Alleen bijvoeren is, zoals veel mensen al hebben gezegt, ook geen optie omdat de zwakkere dieren alsnog aan hongersnood sterven. Die paarden denken heus niet van ach ja we hebben nou toch eten, laten we die lageren in rangorde ook maar even wat laten snoepen. Ook vergroot je hier inderdaad het probleem mee.
De combinatie afschieten/bijvoeren bij 40% verzwakte dieren/uitval lijkt mij een goede oplossing.

Het was, toen de beesten in de oostvaardersplassen geintroduceerd werden ook helemaal niet de bedoeling ze in 'een groot omheide weide' te houden. In het kader van de EHS zouden de OVP samengevoegd worden met de Veluwe en wellicht met andere stukken van Nederland, wat voor een groter gebied zou zorgen en de mogelijkheid om te trekken zou bieden.
Helaas door de plannen van het huidige kabinet wordt er nou flink bezuinigd op natuur en de ontwikkeling van de EHS, waardoor dit waarschijnlijk slechts een droom blijft.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:41

Jolandaa_ schreef:
Hmm, op eenden word ook gejaagd, net zoals herten/zwijnen en hazen..

Verder niets anders dan dat er al jaren word gedaan. Alleen wij rijden paarden vinden het dus 'zielig' dat het bij een paard gebeurd.

De populatie word alleen uitgedund zodat overbevolking niet voor komt.

En dat is net zo vreselijk dat die beesten worden afgeschoten als paarden.
Maar hier op dit topic gaat het nou eenmaal over paarden ;)

Ik vind het echt vreselijk dat ze die arme beesten gaan afschieten :x
Zorg er dan voor dat er niet zoveel beesten zijn die zich kunnen voortplanten dan heb je dat probleem ook niet meer.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:53

Eindelijk duidelijkheid en geen zelfde taferelen als vorig jaar. Dat was echt te gruwelijk voor woorden. Natuurlijk is het hartstikke zielig als er dieren afgeschoten moeten worden. Maar laten ze dan wel volgend voorjaar maatregelen treffen, door hengsten(en stieren) te castreren en desnoods wat dieren over te plaatsen naar andere natuurgebieden, waar nog wel ruimte genoeg is. Zodat de populatie niet te groot word.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:13

JewEmm schreef:
Ook wetlands zijn graslanden waar menig paard en rund en hert prima kan leven, wereldwijd.

Incorrect.

Paarden zijn geëvolueerd voor harde ondergrond.

Dat in menig deel van de wereld paarden zijn verbannen naar de voor de mens niet makkelijk ontginbare streken zoals bijvoorbeeld moeressen en (half) woestijnen is geen bewijs voor dat dit voor hen goed biotoop zou zijn.
Er overleeft ook een groep Trakheners in de Namibische woestijn in gebied wat zelfs voor ezelachtigen marginaal is!
http://www.wild-horses-namibia.com/

Die lopen daar al langer door de natuur geselecteerd rond dan het konik project sinds het prilste begin oud is.
Toch zijn ze pure faunavervalsing en is het geen paardenbiotoop.

Zoals ik al schreef is het project in de oostvaarderplassen óf faunavervalsing óf extensieve veeteelt.
Dat weet inderdaad elke bioloog.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:23

Klaaswoeba schreef:
Natuurbeheerders willen geen Koniks verkopen aan particulieren omdat dit voor grote verwarring zou (kunnen) zorgen en de (semi) wilde dieren als knuffeldieren kunnen worden gezien.
.

wat een onzin, er staan ook fjorden, haflingers, trekpaarden en shets in natuurgebieden.

en we zouden ze toch aan polen verkopen???

dan nog vind ik dat de veulens er tussenuit gehaald kunnen worden en dat de hengsten gecastreerd moeten worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:34

Zidore schreef:
en dat de hengsten gecastreerd moeten worden

Dat zou enorme sociale problemen geven want in ruinen is in paardengdrag niet voorzien.
Je zou ze moeten steriliseren. Permanent of tijdelijk.
Dat kan heel makkelijk zowel bij hengsten als bij merries mbv PZP en Improvac.

Blijft echter dat ze er gewoon zo niet horen. Fundamenteel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:41

Ik heb wel zin om heel erg enorm te gaan demonstreren ofzo :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:47

Steriliseren dan, ook goed. Dat ze er niet horen is nu een beetje te laat...erg te laat zelfs.

Dus wat jou betreft allemaal maar neerknallen dan??

demonstreren is echt dom, dat helpt die beesten toch niet!