'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:24

easygoing schreef:
Ik weet het erg flauw maar laten we voor het gemak even niet vergeten dat er meer dieren lopen dan alleen de paarden.

Idd, dat stoort mij nog het meest, daar is niks flauws aan, ooooh je mag niet aan het wezen paard komen, geen afschot, dat is zielig, dat ze dat dan wel doen met runderen en herten is natuurlijk lang zo erg niet :roll: Beetje hypocriet hoor, meten met twee maten noem ik dat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:26

easygoing schreef:
daffie1986 schreef:
omdat de jonge koeien nog wel eens het kalf willen vertrappen. En het is voor de boer makkelijker om het kalf te behandelen zonder moeder omdat sommige moeders behoorlijk fel worden en de boer de wei uit jagen(heb al eens een paar horens gevoeld, dus heb ervaring).

Over het filmpje. Die kippen op die ijzeren bakken zijn geen legbatterijen maar toch echt scharrelkippen, definititie van een scharrelkip is dat ie vrij kan rond lopen. Die ganzen, ik ben zoiezo tegen Foie Gras want dat gebeurt inderdaad echt. Die kuikens is allang niet meer bij de boer, is bij de fabriek. Het knippen van de snavels is verboden en kan door de aid gecontroleerd worden en staan hoge boetes op. Die kalfjes, er word weer een bedrijf gefilmd waar er nog maar heel weinig van zijn en het worden er ook steeds minder, maar evengoed zou volgens wakker dier de hele sector dit doen dat is niet waar. Dat kalf met de tekst over bloedarmoede is een kistkalf, dus dat geeft al aan hoe oud die foto is. Ze worden ook niet express ziek gemaakt, want ze krijgen gewoon ijzer binnen. Ellendige lange transporten is ook onzin, slagers in nederland betalen veel meer als in het buitenland. Wel worden ze geregeld voor het leven naar het buitenland verkocht om daar als melkkoe of dekstier te gaan dienen. De kalveren hier komen zeker niet uit het buitenland, wel om geslacht te worden. Die varkens op transport naar het buitenland, dit zijn niet eens nederlandse varkens(te zien aan het oormerk).

Veel van deze dingen zijn dus de verantwoording van de regering en dus niet de schuld van de boer. En dat is dus ook het gene wat mij zo kwaad maakt, de boer wordt in een slecht daglicht gesteld terwijl het door toedoen van de overheid is dat er kalfjes vanuit ierland hierheen komen om geslacht te worden. Vlees van nedrlandse bodem wordt allemaal uitgevoerd naar het buitenland en er wordt goedkoop en slecht vlees uit b.v. brazilie ingekocht. We verkopen dus een kwalitatief goed, duurder product om goedkope troep te verkopen. Boeren hebben hier ook steeds meer moeite mee en stoppen ermee(met heel veel pijn) of gaan in protest tegen onder andere de supermarkten en de overheid. Denk maar aan de DDB, die actie voerden in den haag voor een betere melkprijs. Mevr verburg had hier geen zin in en gaat dus gewoon door met de plannen. Heel veel boeren verdienen dus ook veel te weinig en moeten er een 2de tak bijnemen of de dieren worden de dupe.

Dus wie is nu de bio-industrie, de overheid(onder andere de oostvaarderse plassen) of de boer die zo goed mogelijk voor zijn beesten probeert te zorgen tot vechten tegen de overheid aan toe??

Daar geef je het zelf al aan. Als moeders de koe genoeg ruimte zou hebben om voor haar kalf te zorgen dan word het kalf ook heus zo snel niet vertrapt. En omdat de ruimte niet gegeven word en de boer het zichzelf makkelijker en goedkoper wil maken moeten de dieren maar inleveren.

Voor de rest ben ik het gedeeltelijk met je eens bv het ingevoerde vlees.
Maar om nou te verkondigen dat de bio industrie in nederland niet meer plaats vind of de lange slacht transporten vanuit nederland niet meer plaats vinden is dingen niet willen zien.
Zolang mensen geld kunnen verdienen aan dieren doen ze dat en hoe meer winst hoe beter of dat dier er nou wel of niet onder lijd zal veel mensen een rotzorg zijn.

Dat heb ik nooit gezegd. waar ik heb moeten helpen gebeurden in een weiland, is volgens mij genoeg ruimte als er maar 1 koe in staat? Vaak is het onkunde van de koe waardoor het kalf gewond raakt b.v.: Koe moet precies op die plek gaan liggen waar het kalf ligt en gaat er dus boven op liggen. Kalf moet opstaan van moe om te drinken of te lopen en begint kalf te porren wat soms zo bruut geberut waardoor het kalf een paar gebroken ribben oploopt en/of kneuzingen. Het heeft niks te maken met dingen niet willen zien, maar met wat jullie je laten vertellen. Tuurlijk heb ik niet overal verstand van en kan ook niet elk transport zien dat er gebeurt gaf ook aan dat jonge melkkoeien verkocht worden aan portugal en rusland. Maar ik blijf er bij dat ik er niet tegen kan dat de overheid dit veroorzaakt en de boeren dus 3x de dupe zijn. Ze worden door iedereen uitgemaakt voor dierenbeulen, ze verdienen bijna niks, en de overheid zal ze nog even het laatste stootje in de rug geven om over de rand te springen. Enig idee hoeveel boeren er jaarlijks hun bedrijf stoppen en zelfmoord plegen??? afgelopen jaar zijn er alleen in nederland al 1000 melkveebedrijven gestopt, in 1 jaar tijd hebben er al 6 boeren zelfmoord gepleegd omdat ze tot over hn oren in de schulden zitten omdat ze het voer voor hun beesten niet meer konden betalen(Dit is het aantal die in het nieuws geweest zijn, of uit vriendenkringen). Vindt het dus ook nogal klakkeloos om aan te nemen dat het aan de boeren ligt.

Dat ik mijn eerste post schreef had ik al verwacht om bokt over me heen te krijgen maarja, ook op bokt mag je geen eigen mening en inzicht hebben want dan krijg je van iedereen een grote mond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:32

Mindim schreef:
daffie1986 schreef:
Nee ik ben absoluut geen vetariër, mag graag een stukje vlees eten, maar helaas zoals ik zojuist aangaf troep uit het buitenland. Varkens bio-industrie, oja ze zitten in een hok appart van hun kalf en dus is het bio-industrie. Wat is de paardenhouderij dan, waar een paard blij mag zijn als ie een uurtje zijn box uitkomt om te mogen rijden? Hier gaan we ook massaal staan. En ik had het niet over varkens maar over koeien- en paardenvlees.

Denk je nu dat ik zo naief ben dat ik dat denk?
Je had het alleen over koeien en paarden vlees? Ik kom in jouw post toch echt het woord big tegen hoor ;)

Jij noemt het misschien geen bio-industrie, maar als jij het een dierwaardig leven vind hoe de meeste dieren worden gehouden, nou dan ben ik met jou gauw uitgepraat.
De varkensindustrie vind ik verschrikkelijk, hoeveel melkveehouderijen zijn over gegaan op robot melken en komen koeien niet meer buiten. Scharrelkippen is nog niet een dierwaardig bestaan.
Als jij liever zo'n stukje vlees kauwt, dan een stuk rund, dat in vergelijking met bovengenoemde in vrijheid heeft kunnen leven :n

Big kwam inderdaad voor in het stukje teks als antwoord op easy going, maar zelf had ik het alleen over koeien en paarden want daar gaat dit om en herten, maar van herten heb ik echt geen kaas gegeten. Zeg ook niet dat jij zo naïf bent maar blijkbaar moet ik bij elke post zetten dat ik het neit persoonlijk bedoel. Veel mensen die over bio-industrie praten hebben hun paard wel zo staan. Dat beesten niet buiten komen is ook voor mij not done. Ik vindt dat elk beest buiten hoort te komen. Ik geef alleen aan wat de definities van bepaalde dingen zijn. Maar zoals ik al aangaf is de overheid hier de schuld van want die dwingt de boeren tot deze acties. Ik zeg dus ook niet dat dat goedkeur, maar vindt neit dat hun daar steeds de dupe van moet worden en dat probeer ik alleen maar duidelijk te maken. Ik probeer dus niet duidelijk te maken of ik iets goedkeur ja of nee. Hoop dus ook dat jullie nu wel beter begrijpen waar ik op doelde.

We gaan nu ook wel heel erg off-topic dus laten we weer even on-topic gaan.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 21-11-10 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:33

Nogmaals, 'wij ons laten vertellen?". Ik heb zelf ook ogen in mijn hoofd hoor.
Jij baseert je theorie op 1 koe in een weiland? En hoevaak gebeurt het volgens jouw dat kalveren vertrapt worden en in verhouding met het aantal dat goed gaat?

We hebben het verder ook niet over boeren en daar gaat het topic niet over. Je mag best een eigen mening en inzicht hebben, verwacht echter niet dat iedereen je mening en inzicht klakkeloos deelt.

Maar goed laten we weer ontopic gaan, dit is niet een topic over de nederlandse boeren en hun gesteldheid.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:35

Van mij mag jij je eigen mening hebben hoor maar het is niet fair om te gaan roepen dat er geen bio industrie is in nederland terwijl dat er zeer zeker wel is.

Terugkomend op dat kalf. Veulens mogen toch ook bij hun moeders blijven lopen en puppie's liggen toch ook bij de moeder? Denk je nou echt dat daar nooit dingen gebeuren?
Maar omdat het voor de boer makkelijker is om kalf en moeder gescheiden te houden en ook goedkoper is dat oke volgens hun. En dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Tuurlijk hebben boeren het moeilijk maar het zijn heus niet alleen de boeren die het moeilijk hebben hoor.
Iedereen moet inleveren en er zijn bepaalde klasses in nederland die helemaal de kop niet boven het water kunnen houden, waarvan de kinderen niet eens wat krijgen voor sinterklaas of kerst omdat er gewoon niets is. Eten is al te duur voor veel gezinnen. Laten we dan niet gaan roepen van och die arme boeren.

Ook vraag ik me af waarom er wel steeds nieuwe veeflats gebouwd worden als het echt allemaal zo slecht gaat en bepaalde boeren het zo goed met hun dieren voor hebben.

Nee hoor ik blijf erbij dat ik liever heb dat er een hoop geld verdient word aan het vlees van dieren uit de oostvaarderplassen of zoiets dergelijks dan aan de dieren die nooit een echt waardig leven hebben gehad. Misschien zouden de boeren allemaal over moeten stappen om het "zo natuurlijk mogelijk" systeem.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:37

daffie1986 schreef:
. Maar zoals ik al aangaf is de overheid hier de schuld van want die dwingt de boeren tot deze acties. Ik zeg dus ook niet dat dat goedkeur, maar vindt neit dat hun daar steeds de dupe van moet worden en dat probeer ik alleen maar duidelijk te maken.

Dus liever de dieren zonder stem de dupe laten worden dan de boeren? Sorry dat gaat erbij mij echt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:38

daffie1986 schreef:
Big kwam inderdaad voor in het stukje teks als antwoord op easy going, maar zelf had ik het alleen over koeien en paarden want daar gaat dit om en herten, maar van herten heb ik echt geen kaas gegeten. Zeg ook niet dat jij zo naïf bent maar blijkbaar moet ik bij elke post zetten dat ik het neit persoonlijk bedoel. Veel mensen die over bio-industrie praten hebben hun paard wel zo staan. Dat beesten niet buiten komen is ook voor mij not done. Ik vindt dat elk beest buiten hoort te komen. Ik geef alleen aan wat de definities van bepaalde dingen zijn. Maar zoals ik al aangaf is de overheid hier de schuld van want die dwingt de boeren tot deze acties. Ik zeg dus ook niet dat dat goedkeur, maar vindt neit dat hun daar steeds de dupe van moet worden en dat probeer ik alleen maar duidelijk te maken. Ik probeer dus niet duidelijk te maken of ik iets goedkeur ja of nee.

Misschien heet het geen bio-industrie meer, maar de situaties zijn veelal niet verbeterd, ook in nederland niet. En dan kan een boer het nog zo goed bedoelen.
Het heeft verder ook niets te maken met de oostvaardersplassen. Ik heb liever vlees van een koe of paard die ze nu met afschot doden, dan het vlees van de gemiddelde meststier. Want die staan er nog steeds belabberd bij, in vergelijking heeft het dier in OVP het dan een stuk beter gehad.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:40

Zoals ik al aangaf is er genoeg dat ik niet goedkeur, maar vindt niet dat de boeren daar de dupe van moeten worden. Dat geld inderdaad ook niet voor de dieren, maar ik ben van mening dat de overheid ondertussen gewoon eens gruwlijk teruggevloten moet worden en dat geld voor nog veel meer dingen.

Dit is het laatste wat ik off-topic zeg.

daffie1986

Re: 'Afschieten grazers Oostvaardersplassen de beste oplossing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:42

Ik zou ze nooit eten want het blijft waarschijnlijk een grote invloed om de dieren lekker door te laten fokken en geen beleid te maken.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:45

[b]DE NATUUR IN NEDERLAND MENSEN!!!
gewoon absurt om de beesten af te schieten
dit zijn niet de boeren
maar natuurorganisatie,s

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:09

Citaat:
Hun hebben ervoor gekozen die dieren daar neer te zetten dan moeten hun ze ook verzorgen!
Als ik 20 paarden heb en kan ze niet meer voeren en ik zou ze laten af schieten denk ik dat ik vele reacties (gemene ) over me heen krijg.

dan onteigen je toch gewoon de boer naast je en maak je daar een prachtig natuurgebied bij zodat je 20 paarden weer extra tevreten hebben en je paarden door kunnen gaan naar de 30 stuks, totdat je daarna de volgende boer moet onteigenen omdat je weeeeer ruimte tekort heb, zoals t normaal gesproken gaat bij de regering, waar is de grens.....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:12

moniquelief schreef:
Citaat:
Hun hebben ervoor gekozen die dieren daar neer te zetten dan moeten hun ze ook verzorgen!
Als ik 20 paarden heb en kan ze niet meer voeren en ik zou ze laten af schieten denk ik dat ik vele reacties (gemene ) over me heen krijg.

dan onteigen je toch gewoon de boer naast je en maak je daar een prachtig natuurgebied bij zodat je 20 paarden weer extra tevreten hebben en je paarden door kunnen gaan naar de 30 stuks, totdat je daarna de volgende boer moet onteigenen omdat je weeeeer ruimte tekort heb, zoals t normaal gesproken gaat bij de regering, waar is de grens.....

danku

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:31

daffie1986 schreef:
Oke, om die verwilderde paarden te castreren.. moet je ze eerst al vangen. Dit brengt sowieso stress met zich mee. Vervolgens moeten ze onder narcose en behandeld (wie gaat dat betalen?). En dan moeten ze ook nog even rustig aan doen tot ze genezen zijn, zeker geen nattigheid bij de hechtingen. Dus op stal. En dan vervolgens weer teru bij de kudde, die er net aan gewend was dat de betreffende hengst weg was. Dus wederom onrust en stress.
Zulke uitspraken zijn echt niet doordacht :n

Afschieten is een mooie oplossing, mens fungeert inderdaad als natuurlijke vijand bij gebrek aan wolven,lynxen, ed.

Hoho, dat is niet waar wat je zegt. Hier in het noord-hollandse pwn gebied worden de hengsten gecastreerd gewoon in de natuur. Worden met een verdovingspistool verdoofd en dan allemaal op dezelfde dag gecastreerd, ze blijven een tijdje in deze afgezette kraal en worden daarna weer losgelaten. Ook worden er afentoe paarden verkocht aan een aantal manege's hier in de buurt.[/quote]

Ah oke, dat wist ik dan niet. Neemt niet weg dat het alsnog voor veeeel stress en onrust zorgt. Verdoven, boven op elkaar in die kraal en vervolgens weer in de kudde..
Ik blijf bij het afschieten :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:03

Ongelovelijk!!!! We zijn nu bijna een jaar verder en nog steeds hebben ze geen concrete oplossing gevonden. Grote kans dus dat er dit jaar weer dieren doodhongeren als het weer zo bar word.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:46

Deze dieren zien hier geplaatst om de natuur te onderhouden. Nu hebben de mensen niet nagedacht over het feit dat normaal gesproken alle dieren natuurlijke vijanden hebben. Normaal gesproken worden zwakke/zieke dieren gepakt en opgegeten door roofdieren. Hier in Nederland heb je geen grote roofdieren meer die de stand van de prooidieren gelijk houd. Om de natuur en het dierenaantal te onderhouden is het denk ik het beste om af te schieten. Om heel eerlijk te zijn lijkt me doodhongeren geen prettige dood. Bij afschieten voelt het dier er als het goed is niets van.
Bijvoeren is geen optie. Dan maakt je het probleem ieder jaar groter.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:59

Overigens is het neerschieten net zo stressvol als het gevaar wat een roofdier teweeg kan brengen.

Weg vangen geeft ook een hoop stress en castreren ook, dus hoe we het ook wenden of keren stress zal er altijd aan te pas komen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:40

tja blijft lastig maar zo doen ze t met eenden, ganzen en ander wild ook al jaren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:20

belachelijk... ieder jaar jonge dieren.. en afschieten maar..

zorg dan dat ze in elk geval niet meer kunnen door fokken.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:31

Al jaren wordt er 'wildbeheer 'gepleegd
Op dieren als herten,zwijnen konijnen,fazanten enz enz
Dit wordt gedaan door jagers, je weet wel,mannen in groene pakken en geweren.
Denk nu maar niet dat dat altijd netjes gebeurt.
SBB maakt er al jaren een zootje van dat weet iedereen en nu om dieren te redden van de hongerdood komen ze met het plan om ze af te schieten.
Oke altijd nog beter dan verhongeren dat is waar,maar zorg dat het wel netjes gebeurt.
Aangeschoten dieren niet uren tot dagen laten lopen met een kogel in het lijf.
We kunnen natuurlijk ook wachten op de wolven die zich al op sommige plaatsen in Duitsland hebben laten zien.
Of nog beter we vangen er een paar en laten ze los
Hebben de grote grazers ook weer natuurlijke vijanden

Tja het kan dus nog gekker

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 00:44

We kunnen ook wat van die waardeloze beleidsmakers ruimen die het zover hebben laten komen. Ze haden ook wat dieren kunnen castreren voor ze als grazer los werden gelaten.
Je kan natuurlijk op je vingers natellen dat de aantallen zouden gaan groeien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:48

Castreren en de pil o.i.d. vind ik geen oplossing,dat slaat nergens op i.m.o. Herten, zwijnen etc worden al jaren afgeschoten op de veluwe en in de polder omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben. Ik zie niet in waarom dat bij de paarden hier ( én de edelherten, runderen die er ook lopen) niet zou mogen.
Als je het overschot afschiet blijft er een gezonde kleine groep over.
Ik vind het beetje vreemd dat over de andere dieren die al jaren geschoten worden nooit wat geroepen wordt, nu zijn het opeens paarden en dan mag het niet ??

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:35

En kunnen ze er niet een aantal vangen en die ergens anders onder brengen? Zijn er geen natuurgebieden, desnoods in Duitsland of zo, waar ze heen gebracht kunnen worden?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:44

linky schreef:
Heerlijk, biologisch scharrelvlees................. het Fryske Gea werkt zo al jaren, daar zijn nog NOOIT protesten tegen geweest!
voor de winter wordt het teveel aan dieren geslacht en het vlees verkocht aan leden van het Fr. Gea. wij eten hier al vele jaren van, zonder enig schuldgevoel. De dieren hebben een goed leven gehad zolang ze op deze aarde waren.

Ik wil hier wel graag één heel hardnekkig misverstand dat steeds terugkomt uit de wereld helpen. Bij afschot is het vlees prima geschikt voor consumptie, daarvoor hoef je ze niet te vangen en te slachten (wat meer gedoe is en veel meer stress geeft)

Overigens zijn er vorig jaar 900 herten geschoten in de OVP. Dat zijn er ongeveer net zoveel als op de gehele Veluwe!
Het voornaamste verschil is dat op de Veluwe op grond van kennis van de populatie naar een streefgetal wordt gewerkt. Dit gaat overigens niet maar lukraak. Naast selectie op zwakkere/meer gebrekkige dieren wordt ook nauwkeurig gemonitord hoe de leeftijdsverhouding van de populatie in elkaar zit. Ook op de Veluwe lopen dus zeer oude herten rond.

Als je het hebt over de grote grazers in de OVP vind ik het een discussiepunt of je daar wel van wild kunt spreken (bij de paarden en runderen). Echter zijn deze een aantal jaren terug bij bestuursbesluit aangemerkt als wild en dien je ze dus ook als zodanig te benaderen.

Er zijn trouwens studies verricht om te bekijken hoe stressvol afschot is. In de praktijk blijkt dat als je uit een groep wild er 1 uitschiet dat vrij weinig effect heeft op de rest van de groep. Er is geen sprake van ver op de vlucht slaan (als ze gaan lopen komen ze doorgaans binnen een paar honderd meter weer tot rust). Er is ook geen aantoonbaar verband tussen jachtdruk en het aantal verkeerslachtoffers.
Aangeschoten wild dat niet meteen valt wordt heel grondig nagezocht met honden. Er is een aparte groep mensen met speciaal opgeleide honden die via een dienstensysteem worden ingeschakeld als het de jager niet lukt het stuk wild te bemachtigen. (zie www.zweethonden.nl)

Tevens moet je onderscheid maken tussen wildbeheer waarbij heel gericht naar de samenstelling van een populatie wordt gekeken en schadebestrijding waarbij bijvoorbeeld ganzen geschoten worden op het moment dat ze invallen op een gewas. Los daarvan zijn er 5 jachtsoorten die voor benutting gejaagd mogen worden gedurende enkele maanden van het jaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:47

ElCamino schreef:
Ik vind het beetje vreemd dat over de andere dieren die al jaren geschoten worden nooit wat geroepen wordt, nu zijn het opeens paarden en dan mag het niet ??
Misschien is dat ook omdat dit nu zo in het nieuws is (en de OVP al jaren onder een vergrootglas ligt)? Toen vorig jaar er zo'n overschot aan zwijnen was kwam dat ook in het nieuws, inclusief het feit dat dat overschot werd afgeschoten, wat leidde tot een requiem voor al die gestorven zwijntjes (heb het maar even opgezocht: *klik* ).
Dat er idd elk jaar dieren worden afgeschoten om de wildstand op peil te houden vergeet men voor het gemak maar even, anders kun je kruisjes blijven zetten...
Ik vind het ook geen leuk idee dat er dieren afgeschoten worden, maar als dat inhoudt dat de rest er gezonder door blijft, tja, dan moet het maar. Of alle hekken weghalen...Denk alleen dat dat ineens veel minder mensen het zielig vinden als er wat wordt afgeknald. Zeker als hun prijsrozen er de dupe van worden...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:34

Volgensmij hoorde ik op radio vandaag dat de conclusie van de advies commissie afschieten is!
Dus geen verhongerende dieren deze winter :)
Hopen dat alle commotie nu een beetje minder wordt..