EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:50

Ben zelf al jaren in bezit van E en ben blij dat ik hem toen gehaald heb.
Regel geldt neem ik aan voor max totaallaadgewicht auto + max totaallaadgewicht trailer, dus geldt alleen voor 1,5 paards (nou zijn er zowiezo maar weinig gewone personen auto's die een 2 paards mogen trekken en met een 4 x 4 kom je al snel boven die 3500kg).

Lante

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:55

Ze geven mij vast niet mijn geld terug, ik vind het ook raar dat die regels versoepeld worden eigenlijk, maar goed...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:58

Voor andere landen zal het waarschijnlijk juist een verscherping zijn.

Er wordt gewerkt aan uniforme regelgeving voor rijbewijzen in de gehele EU. Dus alle regelgeving van alle EU-landen wordt 'op een hoop gegooid' en daaruit worden nieuwe regels geformuleerd. Dan ontkom je er niet aan dat regelgeving voor hetzelfde soort rijbewijs (aanhanger, motor, vrachtwagen) in het ene land strenger wordt en in het andere land soepeler. In dit geval wordt het dus voor NL blijkbaar soepeler als het om het rijden met aanhanger gaat.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:00

mmm en menig geen kan nu al niet achteruit hun trailer in parkeren. oke het is veel geld dat je er aan uitgeeft.
maar je leert er (meestal) wel iets van.
vind het een slecht plan er gebeuren gewoon weg al te veel ongelukken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:03

Ik snap deze versoepeling dus echt niet. Mensen moeten beseffen hoe een aanhanger reageert achter een auto en hoe deze in het verkeer meedraaien.

Buiten het feit dat het voor veel mensen financieel meezit, vind ik het onverantwoordelijk om iedereen maar zonder rijbewijs op pad te sturen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:06

Waarom wordt er toch steeds zo gehamerd op dat achteruit inparkeren? :?

Je moet het voor je examen kunnen idd, maar achteruit inparkeren is IMO nou niet echt een vaardigheid die voor gevaarlijke situaties op de weg zorgt. Dat wordt over het algemeen gedaan op een parkeerveld of op een eigen erf waar stapvoets wordt gereden.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat je weet wat je moet doen als je je met 80-90 km in het verkeer bevindt en hoe je de rit voor je paard zo aangenaam mogelijk houdt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:44

Ben het helemaal eens met Karin- het gaat om de veiligheid, en die is dus met het E rijbewijs niet gewaarborgd. Ik heb het ook niet, maar rij al jaren met een trailer. Kan achteruit slalommen als het moet, ook met een 1 assige aanhanger.

Ik heb zelf vroeger in de verzekeringen gewerkt, en de mensen die met caravans + fiat panda en dat soort lichte auto's een caravan (met verkeerde, te zware belading) op pad gingen, die het voor de rest van ons verkloot heeft. Liefst nog naar zuid Frankrijk via de binnenwegen :-(

Toen ik nog geen rijbewijs had bracht mijn vader mij wel eens weg met zijn mercedes, op papier mocht het allemaal, hij had zijn E gratis gekregen, auto mocht het trekken. Maar met filerijden moest toch de verwarming aan :-)

De combinatie maakt het veilig, *ikels houdt je altijd, ook al hebben ze hun E, dat wil niet zeggen dat ze zich aan de verkeersregels houden + zou ik me (als ik mijn E uberhaupt zou halen) niet veilig voelen in een auto die met de trailer niets "extra power over had"

Laat mij maar dan rijden, zonder E, in een auto die 120kg kogeldruk mag hebben en 3.300kg mag trekken...wie is nu veiliger ?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:00

sflj schreef:
Wil ik de combinaties wel eens zien waarmee dat mag. Met 2 paards trailers (over t algemeen al gauw een mtm van 2000kg en dus een auto van minimaal 1500 er voor?) zullen dat er niet heel erg veel zijn en combinaties met 1 paards trailers en zwaardere auto's dan de trailer heb je nu ook al.

Renault clio met anderhalf paards trailer :D Mijn moeder rijdt met haar BE omdat ik het niet mag rijden. Reden; auto lichter dan de trailer. :+ Ik had echt verwacht dat ze de regels strenger zouden maken en nu worden ze versoepeld :+ :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:41

ik denk dat de groep die hierin valt nu ook al snel zonder E rijdt :o

of ze laten de trailer terugkeuren ;)

Met 2 paarden heb je alsnog je E nodig, met 1,5 wordt het iets makkelijker. Een gevoelige is nog een 2 paards trailer met 1 paard... Volgens mij mag dat niet, maar ken wat mensen die ervan overtuigd zijn dat het wel mag...

maar is het niet zo dat die reden er is omdat je minder grip hebt met een combinatie waarvan de trailer zwaarder is als de auto? dat je dan toch wel moet weten wat je doet?

Vind het wel apart dat er ook een keer iets makkelijker gemaakt wordt, komt niet vaak voor <:)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:50

Nu een vraag: als ik een groot Bestelbusje koop voor een koets met daar achter een 2 paarden trailer. En om even gek te doen 4 shet in a 200kg/stuk. Moet je dan een BE rijbewijs of niet?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:53

Ja, want een bus + laadvermogen van een tweepardtrailer komen ver boven de 3500 kilo.

Ik vind het trouwens wel slecht dat ze dit gaan toepassen, je leert voor de E toch wel even anders rijden.. weet niet of het er nou veiliger op wordt zo

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:54

Dus het gaat om het laat vermogen en niet om wat je erin stopt?

xNaomi_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:55

Begrijp ik dat mijn vader dan zijn BE rijbewijs niet meer nodig heeft die hij net heeft gehaald? :+
En mag hij dan met een Opel Astra een twee paards trailer trekken? Dat begrijp ik...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:56

Top om te weten wilde hem volgend jaar gaan halen maar dat laat ik nu wel zitten half jaartje later krijg je hem gewoon :P <:)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:58

klinkt top, maar ik denk niet dat ik het halen van mijn E rijbewijs ervoor ga afstellen, wil volgende zomer de weg op kunnen, niet over anderhalf jaar :Y)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:00

Binnen Europees verband is afgesproken dat de regels na 1 januari 2013 gaan veranderen. Als de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn in gaat zou het mogelijk zijn om met een B rijbewijs elke caravan te trekken mits het totaal toegestaan gewicht van de combinatie onder de 3500 kg blijft. Een verruiming van de mogelijkheden dus.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/r ... _de_regels!

Ze kijken dus wel nog steeds naar wat er in de trailer zou mogen (bv 2 paarden) en niet naar wat er werkelijk in staat?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:00

Het gaat inderdaad om het maximale laadvermogen die is van een bus erg hoog en van een 2 paards trailer 2000 kg. Wil je met een 2 paards trailer + auto binnen die 3500 kg blijven moet je hem terug laten keuren. (hele eenvoudige handeling trouwens voor 50-60(?) euro)

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:04

lekker, net een maand geleden mn BE gehaald!!! :(

zonder mn BE had ik overigens echt niet de controle beheersing over de trailer (achteruit rijden, keren, insteken etc)
dus vraag me idd af hoeveel ongelukken dat op gaat leveren..

als ze over de stront op straat nou ook eens wat soepeler deden.... zucht

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:05

Karin schreef:
Waarom wordt er toch steeds zo gehamerd op dat achteruit inparkeren? :?

Je moet het voor je examen kunnen idd, maar achteruit inparkeren is IMO nou niet echt een vaardigheid die voor gevaarlijke situaties op de weg zorgt. Dat wordt over het algemeen gedaan op een parkeerveld of op een eigen erf waar stapvoets wordt gereden.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat je weet wat je moet doen als je je met 80-90 km in het verkeer bevindt en hoe je de rit voor je paard zo aangenaam mogelijk houdt.

9 van de 10 kunnen het niet eens met hun auto en die hebben ook een rijbewijs..
als ik af en toe zie hoe mensen klungelen met in parkeren dat is gewoon drama..
Maar goed ik ben blij met die nieuwe regel.. en heb al geregeld op het pad de trailer geparkeerd dus no problemo

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:06

monicees schreef:

zonder mn BE had ik overigens echt niet de controle beheersing over de trailer (achteruit rijden, keren, insteken etc)

Nou, dan is het toch zinvol geweest voor jou om je BE te halen? Waarom dan die boze smiley?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:07

dom idee vind ik, je moest ze niet voor niets halen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:08

Mooi, dan ga ik die er niet apart bij halen, mag vriendlief de komende 2 jaar het nog doen :+

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:10

@ Karin, nou ben maar 600E kwijt ofzo, verder niks hoor.... LOL

PS. dan kun je bij wegrijden wel je trailer goed hebben staan, maar als je onderweg pech krijgt, of verkeerd rijdt..
wie gaat em dan omkeren voor je :S

voor mij is ie idd zinvol!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:10

ik heb toch maar een pony :D
dus als ik straks een golfje wil kopen kan ik er makkelijk een 1,5 paards trailer achter hangen, zo niet dan keur ik hem terug en red ik t nog steeds makkelijk

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

Karin schreef:
monicees schreef:

Nou, dan is het toch zinvol geweest voor jou om je BE te halen? Waarom dan die boze smiley?

:( is geen boze smiley maar verdrietig alleen op bokt is hij rood want het zijn deze tekens : (