ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:00

De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.

Hopelijk is dit straks dan pas vanaf de zz-zwaar :) kan ik met me pony van 1,48 nog zz-licht starten! Yeahh dacht dat het al bijna ophield voor ons!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:17

Little_pony schreef:
De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.

Hopelijk is dit straks dan pas vanaf de zz-zwaar :) kan ik met me pony van 1,48 nog zz-licht starten! Yeahh dacht dat het al bijna ophield voor ons!

Zelfde bij mij, hoop dat ik (mocht ik er komen hoor) ook verder kan

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:26

Volgens mij betekent deze 'terugplaatsing' dat er geen nationale juryleden meer vereist zijn. Dit scheelt in ieder geval in de kosten.
[/quote]
De huidige Z-juryleden kunnen het ZZ-L er niet zomaar bij gaan doen natuurlijk. Ik ben wel benieuwd hoe dat opgelost gaat worden.[/quote]
Volgens mij kunnen zij bijgeschoold worden en dan het ZZ-L erbij gaan jureren. Tenminste als ik het me goed herinner :o[/quote]

Mijn instructrice is betrokken geweest bij de herschrijvingen van de proeven en zij heeft mij al het een en ander hierover verteld. Volgens haar krijgen alle Z juryleden extra bijscholing. Dit betekende dus ook dat sommige juryleden afvallen en geen zz licht mogen jureren. Dit zou volgens haar betekenen dat deze juryleden dus minder vaak zullen worden gevraagd..... Ook mag je als vereniging een nationaal jurylid uitnodigen.
In de Z2 dressuur worden er minder wissels gevraagd en niet meer op de moeilijke a-c lijn. Om de overgang iets makkelijker te maken van nul wissels naar zes!! Ook is nu de overgang naar het ZZ-licht kleiner geworden. Ik ben hier persoonlijk erg blij mee. Bij ons in de buurt zijn de ZZ-licht wedstrijden voor Februari/maart al VOL!!!!

Kathleen_vW

Re: ZZ-licht voortaan niet meer de subtop maar basis dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:33

Aan de ene kant jammer, maar ik ga vanaf januari nog even genieten.

Ben inderdaad wel benieuwd hoe de jurering aan gaan pakken en ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe proeven :j

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:52

Het was mij al wel opgevallen dat er meer Cat2 wedstrijden zijn.
Dus het ZZL al bij het Z1 en Z2.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:01

Het is denk ik inderdaad even wennen, en wat Anneke okal zegt, over 10 jaar weten we niet beter. Maar denk dat de overstap zo wel makkelijk word van Z2 naar ZZL. Ben ook erg benieuwd hoe dit gaat met het jureren.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:08

Ik vindt het erg jammer dat er voor deze oplossing is gekozen. Ik denk dat de KNHS zich moet richten op het huidige punten- en jurysysteem en de scholing van de juryleden. Er zitten nu teveel ruiters in de hogere klasses die daar niet thuis horen. Denk dat een wijziging in manier van jureren en een ander puntensysteem tot een beter resultaat komt. Waarom kan een ieder die 10 winstpunten haalt over gaan naar een nieuwe klasse? Ik ben van mening dat je eerst minimaal 65% moet kunnen rijden voordat je in staat bent om in een hogere klasse mee te kunnen doen. Als er op deze manier door wordt gegaan. Kunnen we over 10 jaar ook het ZZ-Zwaar bij de basis dressuur trekken.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:29

Ik heb nog steeds geen ECHT antwoord op mijn vraag!
Bovendien denk ik dat het juist een verslechtering is voor het niveau van het ZZ-L /ZZ-Z
Zelf heb ik ZZ-L gereden en het is idd waar dat er soms te veel mensen meedoen. Maar ik denk dat als je ZZ-L bij de breedtesport toevoegt je nog meer mensen krijgt die snel overgaan. Mensen hebben toch het gevoel 'gewoon' over te gaan. Daarnaast krijg je jury's zonder of met weinig ervaring in het ZZ-L. Het risico is hier van onjuiste beoordeling. En ook tot gevolg dat mensen te hoog beoordeeld worden omdat ze toch een stukje beter zijn dan de Z2 ruiters. Daarnaast verschuif je volgens mij gewoon het probleem zeker omdat een voorganger hier net aangaf dat de overstap van Z2 naar ZZ-L nog makkelijker werd! De KNHS had beter een een eis kunnen stellen als "minimaal 15 wp en 3 keer een score van 65 % of hoger) want volgensmij is het probleem juist dat er veel mensen reden die 15 keer net een wp hadden gereden. Dan wordt de eis strenger, de rubriek kleiner, kost het minder geld en stijgt het niveau en wordt er weer waarde gehecht aan de "subtop". Bovendien waarom zou de Z2 verbeteren door een kleiner aantal wissels? Het niveau moet toch omhoog? (Ik moet wel toegeven dat er wel erg veel wissels in zaten maar toch?)

@horsmoment! Volledig mee eens!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:36

ze hadden het laats in de paard en sport er ook al over dat we straks de proeven in een ronde baan moeten gaan rijden omdat dit voor jonge paarden veel bevoorderlijker zou zijn. Ook daar ize ik het nut niet van in. Wordt er zo moe van dat steeds die proeven veranderd worden, daarom ben ik nu dus ook gestopt met dressuurwedstrijden.

edit: Zie net dat het ook bij het voorpagina nieuws van vandaag staat, redondo.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:52

Tayga schreef:
Volgens mij betekent deze 'terugplaatsing' dat er geen nationale juryleden meer vereist zijn. Dit scheelt in ieder geval in de kosten.

Dit is wat ik laatst ook van juryleden heb gehoord, die dachten dat het met name daar mee had te maken. Een ZZ-licht jury verdient meer met een uur jureren dan een Z2 jurylid en door het ZZ-licht bij de breedtesport te trekken kun je daar best op besparen.

Persoonlijk vind ik het wel jammer, het is juist zo'n stap om over te gaan naar de subtop, daar probeer ik me goed op voor te bereiden. Wanneer het straks is doorgevoerd ligt die lat een stuk hoger.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:54

Suzanne F. schreef:
Je mocht al een aantal jaren met een pony ZZ licht rijden.
Vroeger mocht dat niet. Nu wel.

Alleen met een D-pony.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:03

HorseMoments schreef:
Ik vindt het erg jammer dat er voor deze oplossing is gekozen. Ik denk dat de KNHS zich moet richten op het huidige punten- en jurysysteem en de scholing van de juryleden. Er zitten nu teveel ruiters in de hogere klasses die daar niet thuis horen. Denk dat een wijziging in manier van jureren en een ander puntensysteem tot een beter resultaat komt. Waarom kan een ieder die 10 winstpunten haalt over gaan naar een nieuwe klasse? Ik ben van mening dat je eerst minimaal 65% moet kunnen rijden voordat je in staat bent om in een hogere klasse mee te kunnen doen. Als er op deze manier door wordt gegaan. Kunnen we over 10 jaar ook het ZZ-Zwaar bij de basis dressuur trekken.

Dat zou dan betekenen dat je met een heel gewoon paard niet meer kunt promoveren. Met dat hele gewone paard waarmee je foutloos rijdt is 65 een enorme opgave. Dan ben je blij met 60/61.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:12

Vudress schreef:
HorseMoments schreef:

Dat zou dan betekenen dat je met een heel gewoon paard niet meer kunt promoveren. Met dat hele gewone paard waarmee je foutloos rijdt is 65 een enorme opgave. Dan ben je blij met 60/61.

Niet mee eens. Kan echt wel. Als je maar netjes rijd. echt ik had ook niet zo'n spectaculaire. Bovendien moet elk talentloos paard alles kunnen halen boven de ZzZ?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:33

Er zit nog wel een heel verschil tussen eenvoudig, correct gaand paard en een talentloos dier. Ik vind dat als je dat paard netjes tot dat niveau opleidt, dat je dat moet kunnen starten. Dressuur gaat nog altijd om het correct kunnen africhten van een paard, niet om wie het meest aparte paard kan kopen.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:44

Vudress schreef:
HorseMoments schreef:

Nee, dat is zeker niet het geval. Het gaat erom dat je een paard correct voorstelt. Het gaat er niet om wie het mooiste of duurste paard heeft. Als een paard correct gereden wordt dan kan een combinatie zeker 65% scoren. Wat heeft een combinatie eraan die met moeite net een winstpunt bij elkaar rijd om te promoveren? Als een combinatie daar niet klaar voor is, dan werkt dit alleen toch maar demotiverend? Waarom zou je klassen maken, als die klassen voor iedereen haalbaar zouden zijn? Bovendien is het niet alleen demotiverend voor de ruiter of amazone maar ook voor de jury's. Want niets is moeilijker om een combinatie te jureren die niet in een bepaalde klasse thuis hoort. Dat heeft ook weer te maken met de scholing van juryleden. Wat is correctheid? Wat is een goede africhting? Wat is zuiverheid? Wat is ontspanning, wat is lengtebuiging? Wat is verzameling? Wat is balans? Ik ben van mening dat er veel meer aandacht gevestigd mag worden op het rijtechnische aspect in de proeven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:11

Ik begrijp de overstap ook niet echt, net als de wissels die er minder gevraagd worden in het Z2? :?
Naar mijn mening haal je daar het niveau niet mee omhoog.
Wel weet ik 100% zeker dat je met een Epony tot en met de GP mag rijden.
Ik heb daar contact over gehad met de KNHS omdat ik mijn merrie (epony) graag ZZ-L wil gaan starten.
Enige voordeel is straks dat het ZZ-L ws. dichterbij wordt uitgeschreven! :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:14

xSOULSISTER schreef:
Suzanne F. schreef:
Je mocht al een aantal jaren met een pony ZZ licht rijden.
Vroeger mocht dat niet. Nu wel.

Alleen met een D-pony.

Nee met een E-pony die internationaal gezien dus wél paard zijn.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:19

vind het ook weer een rare regel >;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:19

HorseMoments schreef:

Vudress schreef:

HorseMoments schreef:
Nee, dat is zeker niet het geval. Het gaat erom dat je een paard correct voorstelt. Het gaat er niet om wie het mooiste of duurste paard heeft. Als een paard correct gereden wordt dan kan een combinatie zeker 65% scoren. Wat heeft een combinatie eraan die met moeite net een winstpunt bij elkaar rijd om te promoveren? Als een combinatie daar niet klaar voor is, dan werkt dit alleen toch maar demotiverend? Waarom zou je klassen maken, als die klassen voor iedereen haalbaar zouden zijn? Bovendien is het niet alleen demotiverend voor de ruiter of amazone maar ook voor de jury's. Want niets is moeilijker om een combinatie te jureren die niet in een bepaalde klasse thuis hoort. Dat heeft ook weer te maken met de scholing van juryleden. Wat is correctheid? Wat is een goede africhting? Wat is zuiverheid? Wat is ontspanning, wat is lengtebuiging? Wat is verzameling? Wat is balans? Ik ben van mening dat er veel meer aandacht gevestigd mag worden op het rijtechnische aspect in de proeven.

HM, je brengt het super onder woorden en ben het helemaal met je eens! :D

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:28

Krijg je dan ipv. 2jury's ook gewoon weer 1 jury???

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:56

@ zooist. In een ideale wereld zou het zo gaan. Helaas telt het correct afgerichte en rijtechnisch goed gereden zijn in de praktijk veel minder dan een spectaculaire beweger met een minder rijtechnisch niveau.

Ik heb het idee dat deze actie van de KNHS, het een algehele verlaging van het niveau tot gevolg heeft. Er zijn al (te) veel rijders die doorstromen naar de subtop en daar heeft de KNHS geen antwoord op. De organisatie is er niet op gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opleiding van juryleden. Oorzaak is volgens mij niet dat het algehele niveau zo vreselijk veel beter is geworden. Wel dat de jurering er niet beter op is geworden en dat er teveel onterechte winstpunten worden gegeven. Met als gevolg snelle promotie naar een volgende klasse. Als de grens voor een winstpunt bij de 65% komt te liggen, is dat op zich geen oplossing. Een grens is een grens en er nu bij 60% sinterklaas punten worden gegeven dan zal dat bij 65% ook zo zijn. Dat heeft te maken met het feit dat Juryleden ook voor hun plezier zitten te punten. En soms gezeur uit de weg gaan. Heel menselijk maar niet altijd wenselijk. Nu gaan minder goed opgeleide juryleden ook het ZZL jureren. Gevolg is dan meer instroom in het ZZZ. Gaan we die dan ook door Z jury's laten beoordelen?
Als dit de oplossing is dan kan over 30 jaar grand prix ook wel in de breedtesport. Zijn we allemaal Anky of Edward en houden we onszelf voor de gek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:03

ik ben het zo eens met horse moments ,apple en oline ...echt heel jammer dat er voor deze verandering gekozen is. in mijn ogen probeerd de knhs een probleem verkeerdom op te lossen...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:11

1 grote brief/mail met alle goed onderbouwde (feiten) uit dit topic naar de knhs :D

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:36

Hmm, eerst zien. Denk dat er wel een goed punt in zit. Nu gaan we van het Z1 ineens naar 6 wissels in een Z2 proef en vanaf het ZZ l waarin qua oefening enkel de kwartpirouettes bij komen maar toch meer dan de helft van de deelnemers zonder winspunt naar huis gaan. Die overgangen zijn dan toch te groot?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:42

ja die overgangen zijn te groot maar dat heeft geen ene moe.. te maken met die 6 wissels hoor en op welke lijn je ze rijdt , het gaat erom dat iemand die de wissels alle 6 onvoldoende rijdt toch winst kan scoren en de overstap naar het zz-l maakt. dat ze in het zz-l naar meer kijken dan het plaatje,daar wordt je echt beoordeeld of je paard gedragen loopt ,meer de puntjes op de I engazomaardoor. er had beter een z-3 ingevoegd kunnen worden een tussenklasse waar meer in de trant van subtop gejureerd wordt door bv een subtopjurylid [ipv de twee]om alvast aan deze manier \jurering te wennen. dan kan je de keus maken of je eraan toe bent om over te stappen