Brandweer probeert paarden uit de Maas te redden *update 2*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:51

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:53

Alles uiteindelijk gelukkig goed verlopen!

mbkaatje

Re: Brandweer probeert paarden uit de Maas te redden *update 2*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:55

Mooi, dat is weer een bokt zorg minder.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:57

Ik zie dat de paarden gered zijn. Gelukkig!!

Hopelijk dat die boeren/handelaren/fokkers vanaf nu dit soort waarschuwingen tijdig serieus nemen en niet pas nadat de pers er is....
Woest wordt ik hiervan. Het was zooooo niet nodig geweest!!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:34

Sjuimpje schreef:
Marrit13 schreef:
Lijkt allemaal weer enorm opgeklopt door de media dus :+

Jij vindt het normaal dat die dieren er zo bij staan?

Nee zeker niet. Maar ik irriteer me ma-te-loos aan alle mensen die er niet bij zijn (geweest) en hun mening kant en klaar hebben (bedoel jou niet specifiek hoor ;) ). Je weet niet wanneer er gewaarschuwd is, wat de boer al heeft ondernomen etc etc. De media maakt er weer een heel circus van, bah.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:44

Inderdaad, volgens de berichten is eigenaresse Anne-Martine nog gaan kijken en toen stonden ze er nog goed bij. Is ook niet iemand die de paarden zo aan het lot overlaat.
Laatst bijgewerkt door Storm op 15-11-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: achternaam verwijderd, niet iedereen vind het fijn om met naam genoemd te worden op Bokt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:52

Ik blijf vinden dat de eigenaresse nalatig geweest is, want ze heeft de waarschuwingen in de wind geslagen.

Logisch dat de paarden er goed bijstonden, gisteren. Overstromingen e.d. zijn accute problemen die niet dagen vooraf te zien zijn...
Vandaar dat er waarschuwingen afgegeven worden, ook in dit geval.
En dat is niet voor niets he.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:59

ik moet eventjes mijn andwoord aanpassen, zei dat het wilde paarden waren maar zie nu dat het andere zijn als dat ik in gedachten had.
wel is het zo dat er naast de maas een natuur gebied is met wilde paarden. dus ben benieuwt wat daarmee zou gebeuren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:14

Marrit13 schreef:
Nee zeker niet. Maar ik irriteer me ma-te-loos aan alle mensen die er niet bij zijn (geweest) en hun mening kant en klaar hebben (bedoel jou niet specifiek hoor ;) ). Je weet niet wanneer er gewaarschuwd is, wat de boer al heeft ondernomen etc etc. De media maakt er weer een heel circus van, bah.

Ik vind niet dat je er in dit geval bij had moeten zijn om er een mening over te hebben, er wordt al geruime tijd gewaarschuwd en het kan niemand ontgaan zijn dat er in de rest van Europa zo ontzettend veel wateroverlast is. Die paarden staan in een 'risicogebied', dan hoor je als eigenaar dit te weten zodat je deze situatie kan voorkomen. Dit was gewoon niet nodig geweest.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:19

aronneke schreef:
Doet me hier weer aan denken. Met dit filmpje krijg ik altijd zon brok in mn keel... Vooral die muziek erbij ..
http://www.youtube.com/watch?v=i6vSvOw- ... re=related

Inderdaad, ik moest bij dit nieuws ook meteen aan Marrum denken; maar dan kleinschaliger.
Dat filmpje vind ik overigens ook nog steeds geweldig mooi; ik kon het nog steeds niet droog houden toen ik het weer zag...

Gelukkig is alles alweer goed gekomen.
Of het nou voorkomen had kunnen worden of niet, dat blijft 'achteraf-geklets'. Niemand wist toch vantevoren dat er zo'n wateroverlast zou komen in Zuid-Nederland en België? Dat het nat werd wisten we; maar zelfs het KNMI had volgens mij geen specifiek alarm of een waarschuwing uitgegeven voor wateroverlast (daar kwamen zij ook pas mee toen het leed al geleden was).
Aan de andere kant had de eigenaar de paarden misschien wel eerder weg kunnen halen met de tractor; want het weer was gisteren ook al wat beter?

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:32

Marrit13 schreef:

Bloodymary schreef:
Inderdaad, volgens de berichten is eigenaresse Anne-Martine van Liere gisteren nog gaan kijken en toen stonden ze er nog goed bij. Is ook niet iemand die de paarden zo aan het lot overlaat.

Marrit13 ben het helemaal met je eens, zie bericht Bloodymary die kennelijk de situatie en de eigenaar kent.
En laten we er voor de verandering de paarden bij Marrum er ook maar weer eens bij halen :roll: .
Daar raakt ook niemand over uit gesproken!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:38

Het ziet er vrij simpel uit op de foto's, paardje aan een touw en de rest volgt... of zie ik dat verkeerd? Gek dat de brandweer het dan al opgegeven had, het ziet er nou niet echt uit als Marrum-de-tweede.

Ben blij dat ze weer droog staan. In de tekst staat dat paarden wel 2 dagen in het water kunnen staan, voordat het slecht wordt (hoefrot). Maar diervriendelijk vind ik wat anders, denk niet dat de paarden echt op hun gemak zouden staan, 2 dagen in het water.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:47

GamblersCup schreef:
In de tekst staat dat paarden wel 2 dagen in het water kunnen staan, voordat het slecht wordt (hoefrot). Maar diervriendelijk vind ik wat anders, denk niet dat de paarden echt op hun gemak zouden staan, 2 dagen in het water.

Idd, en ook zonder eten....en zéker omdat er tijdig gewaarschuwd is. Gelukkig zijn ze gered.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:50

Als het toch zowiezo al meer dan 2 dagen regent dan haal je je dieren op een plek waar ze op zn minst kunnen schuilen!
De weilanden naast en in de nabijheid van de maas staan erom bekend dat ze snel onderlopen!
Dit was weer zo'n domme inschatting van een "paardeneigenaar" pffff

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:50

Maar ze hebben er dus geen twee dagen zo gestaan, want gisterenmiddag was er nog niets aan de hand....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:55

Bloodymary schreef:
Maar ze hebben er dus geen twee dagen zo gestaan, want gisterenmiddag was er nog niets aan de hand....

Nee, maar overstromingen "zie" je ook niet aan de paarden vooraf he. Overstromingen zijn accute dreigingen.
Daarbij is er wel degelijk waarschuwing vooraf gegeven en deze heeft de eigenaresse dus genegeerd....en dus nalatig....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:56

jes_sira schreef:
Bloodymary schreef:

Nee, maar overstromingen "zie" je ook niet aan de paarden vooraf he. Overstromingen zijn accute dreigingen.
Daarbij is er wel degelijk waarschuwing vooraf gegeven en deze heeft de eigenaresse dus genegeerd....en dus nalatig....

Hoe weet jij dat dan?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:09

In de telegraaf gisteren ochtend stond al dat boeren die aan de maas hun dieren hadden staan, geadviseerd werden de dieren weg te halen.
Heb gezocht, naar het bewuste artikel, maar kan het niet vinden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:12

Dat is ook op de radio geweest en naar aanleiding daarvan is zij gisteren gaan kijken en toen leek het volkomen veilig. Zij laat die paarden (die behalve dat het geweldige dieren zijn ook nog veel geld waard zijn..) echt geen gevaar lopen.

Maar laat maar, het is gewoon een schande, animal cops er op af!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:14

Jongens, tot de knieen in het water is wel ff wat anders dan in marrum toen he! En dit heeft nog geen halve dag geduurd! Vind ook dat het veel te veel opgeblazen wordt..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:18

Uit eigen ervaring weet ik hoe snel het water kan wassen. In 1993 werden wij ook geheel verrast door het wassende water. Rijkswaterstaat meerdere malen gebeld, teletekst in de gaten gehouden. Kon allemaal geen kwaad, niets aan de hand. We waren na de les geweest in nog geen 2 uur tijd was de maas zeker 1.5 mtr gestegen. In totaal moesten we zo'n 16 paarden van ons en mijn schoonzusje onderbrengen. We hebben zo goed als kwaad tot 's nachts 3 uur gewerkt om onze hooi en stro in veiligheid te brengen. Paarden waren al in veiligheid.

Ondanks dat wij teletekst in de gaten hielden, belde met rijkswaterstaat klopte dus helemaal niets van hun voorspellingen.. De mensen nu hard roepen over straffen wie wil je straffen?? De voorspellers of de mensen de voorspelling die de voorspelling voor waar aannemen??

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:24

Ja, het water kan heel snel komen en soms sta je voor verrassingen waar je niets aan kunt doen.

Maar in dit geval waren er wel degelijk waarschuwingen en als je deze negeert, zit je in mijn ogen fout en ben je schuldig aan het leed dat de dieren hebben.
Zaterdag middag sloegen hulpdiensten al alarm lees ik nu. Ja en als je dit allemaal negeerd, tja.

In dit geval viel het inderdaad mee. Ze stonden tot hun knieen en maar 1 dag.
Maar in een net andere situatie had het veel erger kunnen aflopen voor de dieren.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:37

Van een mug wordt weer eens een olifant gemaakt. Zoals altijd. O jee ze staan in het water, zielig. En dan de media die de zaak even totaal opblaast. Hup tractor erbij waar een paard aan vast staat en de rest volgt vanzelf. Zo gaat het ook met de reacties hier op bokt. Een persoon zegt iets en de rest volgt wel even mee. Net zoals het o zo bekende spreek woord.

Het irriteert me echt mateloos dat er mensen bij zijn die hun oordeel al klaar hebben terwijl ze helemaal niet weten wat er nu precies aan de hand is, en waar mensen al mee bezig zijn.

Tuurlijk is het niet goed dat ze in het water staan. Gelukkig hebben ze ook niet lang zo gestaan. Maar de meesten weten niet hoe snel het ineenkeer kan gaan. Eigenaresse is gisteren geweest en toen was er niets aan de hand. Weten jullie veel of ze voor vandaag gepland had de paarden naar een andere wei te brengen. En wie zegt dat alle paarden van haar zijn. Misschien staan ze wel in pension en heeft de stalhouder te laat gereageerd en was hij van plan ze vandaag te verplaatsen.

Maar dat is mijn vrije meningsuiting.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:43

Cassagrande schreef:
Van een mug wordt weer eens een olifant gemaakt. Zoals altijd. O jee ze staan in het water, zielig. En dan de media die de zaak even totaal opblaast. Hup tractor erbij waar een paard aan vast staat en de rest volgt vanzelf. Zo gaat het ook met de reacties hier op bokt. Een persoon zegt iets en de rest volgt wel even mee. Net zoals het o zo bekende spreek woord.

Het irriteert me echt mateloos dat er mensen bij zijn die hun oordeel al klaar hebben terwijl ze helemaal niet weten wat er nu precies aan de hand is, en waar mensen al mee bezig zijn.

Tuurlijk is het niet goed dat ze in het water staan. Gelukkig hebben ze ook niet lang zo gestaan. Maar de meesten weten niet hoe snel het ineenkeer kan gaan. Eigenaresse is gisteren geweest en toen was er niets aan de hand. Weten jullie veel of ze voor vandaag gepland had de paarden naar een andere wei te brengen. En wie zegt dat alle paarden van haar zijn. Misschien staan ze wel in pension en heeft de stalhouder te laat gereageerd en was hij van plan ze vandaag te verplaatsen.

Maar dat is mijn vrije meningsuiting.

En het feit dat er vanaf zaterdag al waarschuwingen uit gegaan zijn en daar geen gehoor aan gegeven is door in dit geval de eigenaresse van deze paarden moeten we dan maar effe vergeten?

In mijn vrije meningsuiting hierover vindt ik dus dat je als eigenaar van paarden de verantwoording hebt te handelen. En als je dit niet doet ben je schuldig als je paarden iets overkomt..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:46

De paarden zijn gered, zie nu.nl!