Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:06

is het dan ook niet erg belastend voor jonge paarden om bijna constant op een volte te lopen, ok, je hebt rechte lijnen, maar veronderstel toch dat je uiteindelijk wel vaker op de volte loopt, waardoor je dus telkens het binnenvoorbeen relatief zwaar belast.. Of is dit idee van mij helemaal niet van toepassing?
Het feit dat je geen 'enge' hoeken hebt, betere lengtebuiging etc kan ik dan wel weer volledig inkomen! Plus dat je paard inderdaad beter op zijn balans moet letten om rechte lijnen te lopen omdat je dus geen ondersteuning hebt van een eventuele rechte bakrand.. Maar toch..

Ik wil dus wel graag weten hoe het nu juist zit met de belasting van de benen voor jonge paarden..? Of is het dan net de bedoeling dat je bvb vaker de rechte lijnen probeert mee te nemen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:14

adoratie schreef:
Ik wil dus wel graag weten hoe het nu juist zit met de belasting van de benen voor jonge paarden..? Of is het dan net de bedoeling dat je bvb vaker de rechte lijnen probeert mee te nemen?

Dat lijkt me wel iets om zeker rekening mee te houden. Al is natuurlijk de cirkel wel een stuk groter.
Hoeveel mensen zie je nu al wel niet teveel op een volte rijden?

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het rijden op deze manier. :)

Cyntje

Re: Redondo, een vernieuwde vorm van de hedendaagse dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:23

Ik zou bijna denken dat het een 1 april grap is _O-
Erg apart dit... :)

Esthermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:57

Voor degene die het Redondo niet zien zitten en dit gelijk rijtechnische afkeuren zonder het ook maar zelf geprobeerd te hebben, moeten het zelf eens proberen, en niet 1 keer nee, enkele dagen achter elkaar, zul je zien dat het meer is dan een circusattractie.

Het is een bijkomstigheid op dressuurgebied, de rechthoekige bak zal hierdoor niet verdwijnen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:57

Dat is inderdaad een punt waar de DA's en hoefsmeden na de tryout dag ook over gesproken hebben, de belasting van het jonge paard. Dat weet niemand, klopt dat er mogelijk meer belastig is op het binnen been.

Van de andere kant, de jonge paarden hebben toen in een cirkel van 50 meter doorsnee gereden. Zie rechts onder in de foto een klein stukje van de crikel. Dat was echt heel erg groot, waardoor er nog makkelijker rechte lijnen te rijden waren en de jonge paarden dus ook niet constant in een buiging hoefde te lopen.. En de buiging waar ze dan in liepen aan de hoefslag was minimaal. Tevens weet ook niemand hoe de belasting is en het effect daarvan in een rechthoek waar 4 keer een scherpe hoek gereden moet worden..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:59

Interessant :D Hier ga ik me even in verdiepen ;)

edit:
Laatst bijgewerkt door mirkip op 15-11-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:06

simonvpret schreef:
Probeer maar eens in een cirkel een perfecte rechte lijn te rijden ;) dat wordt nog pittig.
Het ziet er leuk uit, wil het graag een keertje in het echt bewonderen.

Als je 'afwend' wordt de draaihoek ook kleiner. :D
Ofja... scherper zeg maar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:22

Raggel schreef:
Daarom is het ook nog in de probeer fase, gewoon uittesten, wat werkt en wat werkt niet..

En inderdaad, praktisch is het vrij lastig uitvoerbaar. Het uitleggen van de ring op een outdoor wedstrijd zal nog wel meevallen, maar je moet ook eens kunnen trainen. Dat zou bijvoorbeeld gewoon in een weide ofzo kunnen, daar kun je wel een cirkel van 40 meter doorsnee in leggen toch?

Er zijn wel hoeken in een cirkel, die kun je zelf creeren en zo makkelijk of moeilijk maken zoals je zelf wil. Je kan namelijk een prachtig vierkant van 40 bij 40 in de cirkel rijden. Dan heb je wel hoeken, maar moet je het paard wel zodanig in balans hebben dat de rechte lijnen ook echt recht worden.

in een cirkel van 40 doorsnee gaat het je niet lukken om een vierkant te rijden van 40 X 40 meter zonder over de hekjes te springen :P

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:41

Dat was om duidelijk te maken dat hoeken wel mogelijk zijn in een cirkel. In een bak van 20x40 krijg je net zo in een precieze rechthoek gereden..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:11

Ik denk dat het nog knap moeilijk is om in een ronde piste figuren te gaan rijden. Als je ziet hoeveel moeite het velen nu al kost in een 20 x 40 bak een fatsoenlijke slangenvolte met 4 of meer gelijke bogen te rijden kan ik me prima voorstellen dat een ronde piste in de praktijk heel veel problemen op gaat leveren voor ruiters. Of het daardoor voor echte beginners een aanrader is ben ik niet van overtuigd, die zijn nog veel te veel bezig met het blijven zitten en het rijden van eenvoudige figuren met veel steun van de bakrand, en die steun is er in een cirkel veel minder.

Ik zie wel in dat je wat figuren betreft heel veel extra mogelijkheden hebt en ik denk zeker dat het makkelijker is om in een grote cirkel je paard op eigen benen te laten lopen dan in een keurige, afgezette, rechthoekige bak. Je hoeft immers niet op de hoefslag te blijven, je kan ook vierkanten en rechthoeken rijden in een cirkel waarbij je de "standaard" figuren kan rijden. Is alleen wel een heel stuk moeilijker omdat je veel minder referentiepunten hebt. Ik zie schier oneindige mogelijkheden voor oefeningen in een grote cirkel.

Ik zou het graag eens willen proberen, lijkt me zowel voor het paard als voor mezelf veel leuker dan de rechthoek. Jammer dat onze weilanden niet geschikt zijn om in te rijden!

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:14

mirkip schreef:
simonvpret schreef:
Probeer maar eens in een cirkel een perfecte rechte lijn te rijden ;) dat wordt nog pittig.
Het ziet er leuk uit, wil het graag een keertje in het echt bewonderen.

Als je 'afwend' wordt de draaihoek ook kleiner. :D
Ofja... scherper zeg maar.

volgens mij is normaal afwenden altijd 90 graden toch? de draaihoek wordt volgens mij niet kleiner, of je nou in een cirkel, vierkant of rechthoek rijdt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:18

Ayasha schreef:
Ik zie de meerwaarde eigenlijk niet zo... :+ Dan doe je je kunstjes in een cirkel ipv een rechthoek... Dus...? :?

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:32

Het lijkt mij erg fijn rijden. Maar dan wel met een minimale doorsnede van 40 meter. Ik wil wel een rechte 40 meter lijn kunnen rijden. Dat is al vrij kort.
Ik zou de gewone rijbaan ook niet schrappen. Maar volgens mij is het een prachtige aanvulling.

Helaas hebben wij geen ruimte om dit uit te proberen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:46

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:49

ik denk dat ik toch maar bij mijn rechthoekige bak blijf...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:54

wie weet heeft het veel voordelen hoor... maar ik zie het toch als een heeeeele grote volte.

verder postte iemand hier net een opmerking waarbij hij of zij aangaf dat er geen enge hoeken meer zijn (als voordeel). naar verloop van tijd loopt een paard daar ook wel door. Dus dat noem ik niet zozeer een voordeel. En wie weet valt er in een ronde rijbak ook wel wat engs te zien.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:56

ilse86 schreef:
wie weet heeft het veel voordelen hoor... maar ik zie het toch als een heeeeele grote volte.

verder postte iemand hier net een opmerking waarbij hij of zij aangaf dat er geen enge hoeken meer zijn (als voordeel). naar verloop van tijd loopt een paard daar ook wel door. Dus dat noem ik niet zozeer een voordeel. En wie weet valt er in een ronde rijbak ook wel wat engs te zien.

Inderdaad, jonge paarden kunnen overal wel iets eng zien. Ik zie ook trouwens alleen maar een hele grote volte

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:00

Over de letters lees ik hier af en toe dat het er zo veel zijn... maar ik zie er niet meer dan in de 'normale' rijbak?

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:06

Esthermuis schreef:
Voor degene die het Redondo niet zien zitten en dit gelijk rijtechnische afkeuren zonder het ook maar zelf geprobeerd te hebben, moeten het zelf eens proberen, en niet 1 keer nee, enkele dagen achter elkaar, zul je zien dat het meer is dan een circusattractie.

Het is een bijkomstigheid op dressuurgebied, de rechthoekige bak zal hierdoor niet verdwijnen.

Dan zullen ze opener in hun bevindingen moeten zijn. Heb de site ook even bekeken en daar staat weinig informatie in. Nog niet eens een A4tje (of ik moet ergens iets hebben gemist). Ik zie dit alleen als een afwisseling en weer wat anders. Zolang er niet onderbouwde praktijk ervaringen worden gepubliceerd wat deze methode van rijden toevoegt aan mijn huidige training of waarom het beter zou zijn voor mijn paard, blijf ik lekker rechthoekig rijden. Ik denk dat ik meer eraan heb om geregeld lekker op het land te rijden zonder hekjes.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:07

Lijkt me echt wennen zo'n bak, zeker als je dit nog nooit gedaan hebt!
Maar eerdat de Belgen hier mee weg zijn, rijden de Nederlanders al 15 jaar in zo'n bak, zeker weten :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:09

Ik zou dit zeker graag uit willen proberen, het klinkt mij interessant in de oren. Het idee dat je de bakrand 'kwijt' bent en alsnog rechte stukken kunt rijden klinkt imo positief. Dit vind ik dus interessante stof om bij te houden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:10

Haha inderdaad, zijn er net zo veel als in een normale Z ring. Maar het is de eerste keren inderdaad wel even zoeken hoor. Gelukkig hadden ze in Limbricht de AC en BE lijn gemaaid en de helft hier weer van, zoals je kunt zien op de foto als je goed kijkt.

Tsja er valt nog vrij weinig over te zeggen daantjesjoy. Het is 1 keer geprobeerd door een groepje ruiters, meer nog niet. Aan de hand hiervan zijn wel veel positieve geluiden naar voren gekomen, maar verder is er nog niet veel mee gedaan. We hopen dat na de meer landelijke presentatie zaterdag er ook wat meer animo voor zal komen en er misschien verder meer mee gedaan kan worden.

De site is inderdaad niet zo heel erg uitgebreid, alles wat daar nog op staat is van voor de tryout dag,

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:12

ik zou er ook wel meer over willen weten hoor. maar met de info die ik nu heb, komt het op mij over als gewoon een hele grote volte. dat is toch geen ramp, mag ik hopen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:12

Owja en nog om in te haken over de belasting; in een normale bak rijd je ook niet steeds op dezelfde hand daar wissel je dus ook af daarnaast heb je, zo te zien, hier zat mogelijkheden in om alsnog rechte lijnen te kunnen rijden. Dus dat argument kan ik niet echt plaatsen.

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:31

Amalarab schreef:
Al zullen alle binnen/buitenbakken in NL er nog jaren over doen om er zo uit te zien als dit de nieuwe hype wordt.

Ik hou het liever bij een binnen- of buitenbak :n