IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:01

vreselijk!

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:12

Tis zonde voor dat meisje. Speculeren over waarom mensen dat doen, helpt jammer genoeg zo weinig. "Had ik maar" of "Deed ik maar" helpt allemaal zo weinig. Jammer genoeg..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:14

randalinpony schreef:
Tja mensen hebben kennelijk een soort kinderboerderijcomplex, als iets vier poten en een vacht heeft is dat een vrijbrief om er maar van alles bij te gooien.
Meestal ook nog dingen die voor de diersoort in kwestie niet eens iets met voer te maken hebben maar eerder ronduit dodelijk zijn...

Je wilt niet weten hoe vaak hier in het voorjaar toeristen stoppen die menen dat onze ponys een soort toeristische attractie vormen. Meestal hangen er dan ook gelijk kinderen in de stroomdraad, die bleren dan alles bij elkaar. Maar een omheining voor vee is niet bedoeld om in te gaan hangen.
Cayenne schreef:
Het zal vast niet met slechte bedoelingen geweest zijn, maar lastig is het wel.

Zo kreeg mijn (inmiddels overleden) paard opeens binnen 2 weken tot 3 keer toe slokdarmverstopping. De eerste keer was erg heftig, de tweede keer kwam een week na de eerste en de derde keer kwam slechts 2 dagen na de tweede keer! Steeds moest de veearts met spoed komen om zijn maag weer leeg te pompen. We snapten er niets van! Paard compleet doorgelicht maar konden nergens een vernauwing of iets anders vinden.
Uiteindelijk bleek dat de achterburen hem steeds een emmertje schapenbiks (suikerbietenpulp) gaven en als er iets is wat uitzet in de maag en slokdarm, dan is dat het wel! Ondanks het bordje dat aan het hek hing met "aub NIET VOEREN!". Ze vonden hem er "wat mager uitzien", maar hij was helemaal niet mager. Het was gewoon een rank paard met elegante bouw, maar absoluut niet mager. Je zag zijn ribben nieteens en hij was gewoon in sportconditie.

Pfff, sommige mensen! Ik heb hem nog wekenlang met angst buiten gezet.
Gelukkig was het na de waarschuwing wel over.

Joh! Ik snap dat echt niet... snap het echt niet.

Ene kere kwam er bij mij ook eentje wat schillen over het hek gooien.... woest werd ik, laaiend, spuwde vuur, steeg op van kwaadheid, hartslag 200 beats a minute, maar ik hield me in: "waar woont u? Honden? Ja? Dan kom ik morgen ffkes wat bedorven slachtafval voeren aan uw honden.... dan weet u alvast waar uw honden doodziek van zullen worden. Dierenartsonkosten zijn helemaal voor uzelf hoor en de honden begraven in de eigen tuin mag niet... dat weet u he."

Ik ben net zo WOEST als hierboven. Zelfs een bordje ophangen hielp niet. Mensen snappen gewoon niet dat ze een pony dood kunnen voeren met gemaaid gras of andere rotzooi die ze in een weiland pleuren.

Ze zien jouw dier gewoon als kliko, met alle gevolgen van dien.

Het is onwetenheid, dat weet ik wel, maar je blijft toch ook met je fikken van andermans spullen af, dus ook van iemands dier.

Ik stort bij jouw toch ook niet m'n rest boerenkool op de stoep omdat ik vind dat je zoon/dochtertje er zo mager uitziet!

Ik vraag me ook ernstig af hoeveel paarden/pony's er al in NL zijn gestorven omdat mensen ze doodvoeren....bah!

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:19

Ah bah wat verschrikkelijk triest voor het meisje en natuurlijk ook voor de pony!
Heel veel sterkte voor de betrokkenen!

_Daniquee

Re: IJslandse merrie per ongeluk doodgevoerd door wandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:00

Jeetje, wat erg zeg! En het arme meisje :(:) Maar ook erg voor de pony!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 07:15

Tja daar gaat mijn meisje waar ik mijn naam aan te danken heb. Ik kende de nieuwe eigenaresse niet maar heb wel heel wat jaartjes op fenja mogen rijden. Ik kende de pony dus en wil de nieuwe eigenaresse veel sterkte toewensen met het verlies van fenja (is ijslands voor reuzenvrouw en dat was ze in haar hartje)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:29

Oh Fenja wat rot om je pony zo terug te vinden...

Ik ben mijn eerste pony (heel toevallig ook een bruine IJslander, Djarfur) ook kwijtgeraakt aan vergiftiging, gewoon achter het huis in de paddock...
En ook daar waren vermoedens dat buren er wat bijgegooid hadden, maar er kon natuurlijk ook iets in het krachtvoer gezeten hebben dat giftig was.

Ik wens jouw en het meisje waar Fenja nu van was heel veel sterkte.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:05

Zidore schreef:
randalinpony schreef:
Tja mensen hebben kennelijk een soort kinderboerderijcomplex, als iets vier poten en een vacht heeft is dat een vrijbrief om er maar van alles bij te gooien.
Meestal ook nog dingen die voor de diersoort in kwestie niet eens iets met voer te maken hebben maar eerder ronduit dodelijk zijn...

Je wilt niet weten hoe vaak hier in het voorjaar toeristen stoppen die menen dat onze ponys een soort toeristische attractie vormen. Meestal hangen er dan ook gelijk kinderen in de stroomdraad, die bleren dan alles bij elkaar. Maar een omheining voor vee is niet bedoeld om in te gaan hangen.
Cayenne schreef:
Het zal vast niet met slechte bedoelingen geweest zijn, maar lastig is het wel.

Zo kreeg mijn (inmiddels overleden) paard opeens binnen 2 weken tot 3 keer toe slokdarmverstopping. De eerste keer was erg heftig, de tweede keer kwam een week na de eerste en de derde keer kwam slechts 2 dagen na de tweede keer! Steeds moest de veearts met spoed komen om zijn maag weer leeg te pompen. We snapten er niets van! Paard compleet doorgelicht maar konden nergens een vernauwing of iets anders vinden.
Uiteindelijk bleek dat de achterburen hem steeds een emmertje schapenbiks (suikerbietenpulp) gaven en als er iets is wat uitzet in de maag en slokdarm, dan is dat het wel! Ondanks het bordje dat aan het hek hing met "aub NIET VOEREN!". Ze vonden hem er "wat mager uitzien", maar hij was helemaal niet mager. Het was gewoon een rank paard met elegante bouw, maar absoluut niet mager. Je zag zijn ribben nieteens en hij was gewoon in sportconditie.

Pfff, sommige mensen! Ik heb hem nog wekenlang met angst buiten gezet.
Gelukkig was het na de waarschuwing wel over.

Joh! Ik snap dat echt niet... snap het echt niet.

Ene kere kwam er bij mij ook eentje wat schillen over het hek gooien.... woest werd ik, laaiend, spuwde vuur, steeg op van kwaadheid, hartslag 200 beats a minute, maar ik hield me in: "waar woont u? Honden? Ja? Dan kom ik morgen ffkes wat bedorven slachtafval voeren aan uw honden.... dan weet u alvast waar uw honden doodziek van zullen worden. Dierenartsonkosten zijn helemaal voor uzelf hoor en de honden begraven in de eigen tuin mag niet... dat weet u he."

Ik ben net zo WOEST als hierboven. Zelfs een bordje ophangen hielp niet. Mensen snappen gewoon niet dat ze een pony dood kunnen voeren met gemaaid gras of andere rotzooi die ze in een weiland pleuren.

Ze zien jouw dier gewoon als kliko, met alle gevolgen van dien.
Het is onwetenheid, dat weet ik wel, maar je blijft toch ook met je fikken van andermans spullen af, dus ook van iemands dier.

Ik stort bij jouw toch ook niet m'n rest boerenkool op de stoep omdat ik vind dat je zoon/dochtertje er zo mager uitziet!

Ik vraag me ook ernstig af hoeveel paarden/pony's er al in NL zijn gestorven omdat mensen ze doodvoeren....bah!

Mijn pony's zien ze als varkens,ze gooien er echt van alles in de wei.Zelfs eierschillen gooien ze in de wei!
Als ik het zag ging ik er heen en zei dat ze dat niet mogen hebben en dat er bordjes hangen "NIET VOEREN".Ja dat had die wel gezien maar hij voerde toch!Nou dan kook je echt van binnen hoor.
Maar wat doe je eraan?je kan moeilijk die vent een klap voor zijn harses geven,dan ben jij fout.
Ik weet het niet meer hoor wat ik moet doen,je kan volgens mij niets meer doen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:24

gohya schreef:
Mijn pony's zien ze als varkens,ze gooien er echt van alles in de wei.Zelfs eierschillen gooien ze in de wei!
Als ik het zag ging ik er heen en zei dat ze dat niet mogen hebben en dat er bordjes hangen "NIET VOEREN".Ja dat had die wel gezien maar hij voerde toch!Nou dan kook je echt van binnen hoor.
Maar wat doe je eraan?je kan moeilijk die vent een klap voor zijn harses geven,dan ben jij fout.

Aangifte doen.... politie. En aan de wijkagent aangeven dat als dit doorgaat, er daadwerkelijk klappen vallen. Althans ;-) dat zou ik doen. Plus je moet de foute voerder wel kennen natuurlijk, anders is het moeilijk aangifte doen.

Ik ben echt van de hippi-believe hoor = peace&happiness, maar als ze -ondanks waarschuwingen mijnerzijds- mijn paarden in gevaar brengen, dan sta ik te popelen om me te verantwoorden op het politiebureau voor mijn agressieve reacties/acties.

Anderzijds, op het bordje VERBODEN VOEREN, kan je wellicht een tekst met uitleg geven = een lijstje van de gevaren door foute bijvoering.
Dan moet je echt een weirdo zijn als je dan nog gaat bijvoeren, lijkt me?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:29

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.telegraaf.nl

De veearts vermoedt dat het zogenaamd Atypische Myopathie de oorzaak is van de dood van het paard. Deze ziekte komt, aldus de veearts, naar alle waarschijnlijkheid van de schimmel op het blad van de esdoorn, maar ook eikeltjes kunnen dit gif bevatten.

"Isabelle durft nog niet te denken aan een nieuwe IJslandse vriendin waarop ze rijden kan."

Klik hier voor een foto.

Heel sneu voor het meisje dat haar pony dood is.

Wat ik niet snap... men weet nog steeds niet met zekerheid te zeggen wat de oorzaak is van atypische myopathie.
Er gaan regelmatig paarden dood aan deze aandoening, zonder dat er gevoerd is door voorbijgangers. De schimmel die de (mogelijke) oorzaak is, komt gewoon voor in het weiland.
Dus om nou direct wandelaars de schuld te geven, vind ik een beetje 'gezocht'. (voorzichtig uitgedrukt)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:48

scoxxx schreef:
gohya schreef:

Aangifte doen.... politie. En aan de wijkagent aangeven dat als dit doorgaat, er daadwerkelijk klappen vallen. Althans ;-) dat zou ik doen. Plus je moet de foute voerder wel kennen natuurlijk, anders is het moeilijk aangifte doen.

Ik ben echt van de hippi-believe hoor = peace&happiness, maar als ze -ondanks waarschuwingen mijnerzijds- mijn paarden in gevaar brengen, dan sta ik te popelen om me te verantwoorden op het politiebureau voor mijn agressieve reacties/acties.

Anderzijds, op het bordje VERBODEN VOEREN, kan je wellicht een tekst met uitleg geven = een lijstje van de gevaren door foute bijvoering.
Dan moet je echt een weirdo zijn als je dan nog gaat bijvoeren, lijkt me?

Er heeft zelfs een hele brief gehangen dat de pony's eraan dood kunnen gaan!mét uitleg.
Het intresseerd ze weinig,sommige dan,want er zijn ook mensen die idd. zijn gestopt met voeren.
Mijn weiland ligt aan een volkstuin complex en die mensen gooien al hun tuin en groente afval in mijn weiland.Ook gemaaid gazongras gooien ze erin,ik gooi alles altijd weer terug als ik het zie liggen.
Ik zou eventueel aangifte kunnen doen van dumpen van afval?maar dan nog moet ik wél de juiste persoon weten,het zijn er meerdere die het doen.Ze doen het meestal als ik er niet ben.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:58

Ja, ik zou aangifte doen ja.... 1 problem is, je moet wel een naam weten van de dader zodat de politie ffkes langs kan gaan bij de dader thuis.

Kan je niet via via netwerkje van al die volktuinmensen bepaalde namen achterhalen?
Gemaaid gazon in de wei = zoeken naar een net gezaaid grasveldje + achterhalen van wie dat grasveldje is?
Noem maar een dwarststraat?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:37

Kijk de mensen die ik op heterdaad betrap,zullen mij echt hun naam niet geven.En aangezien ik heel slecht ben in het onthouden van gezichten en alleen een gezicht zie als ik er 5meter vanaf sta [heb zicht van 30% veraf] word het wel erg lastig.Wat ik nog wel zou kunnen doen is:een bordje neer hangen aan het hekje v.d. ingang v.h tuincomplex?
Met daarop een waarschuwing dat als ze afval storten in het weiland ik aangifte ga doen?Een kleine kans dat ze dat afschrikt.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:20

Agosch,
Wat erg!
Vooral voor zo'n jong kindje die een hechte band had met dr merrietje! :(:)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:32

gohya schreef:
Kijk de mensen die ik op heterdaad betrap,zullen mij echt hun naam niet geven.En aangezien ik heel slecht ben in het onthouden van gezichten en alleen een gezicht zie als ik er 5meter vanaf sta [heb zicht van 30% veraf] word het wel erg lastig.Wat ik nog wel zou kunnen doen is:een bordje neer hangen aan het hekje v.d. ingang v.h tuincomplex?
Met daarop een waarschuwing dat als ze afval storten in het weiland ik aangifte ga doen?Een kleine kans dat ze dat afschrikt.

"Hallo, ik ben die&die... mag ik u een handje geven. U ken ik nog niet? Net nieuw hier in het tuinencomplex? Joh wat leuk, gezellie en wat was uw naam ookalweer zei u?"

"Hallo, ik ben de buurvrouw, bakkie koffie? Wat een mooie rozen-tomaten-tuinkersen heeft u in uw tuintje staan. Verkoopt u die? Ja? Wat wilt u er voor hebben? Vraagie.... kent u de mensen hiero een beetje in dit tuinencomplex? Ja? Echt? Joh. Gezellig clubbie of nie? Ja, leuke mensen? Weet u wellicht goedbedoelde mensen die mijn paardjes wat willen helpen met bijvoeren? Tis echt heel lief van hen klopt, weet u hoe ze heten?"

Is er niet een stichting (van gemaakt) met een voorzitter o.i.d.? Algemeen contactpersoon? Dat is helemaal makkie dan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:36

Citaat:
"Hallo, ik ben die&die... mag ik u een handje geven. U ken ik nog niet? Net nieuw hier in het tuinencomplex? Joh wat leuk, gezellie en wat was uw naam ookalweer zei u?"

"Hallo, ik ben de buurvrouw, bakkie koffie? Wat een mooie rozen-tomaten-tuinkersen heeft u in uw tuintje staan. Verkoopt u die? Ja? Wat wilt u er voor hebben? Vraagie.... kent u de mensen hiero een beetje in dit tuinencomplex? Ja? Echt? Joh. Gezellig clubbie of nie? Ja, leuke mensen? Weet u wellicht goedbedoelde mensen die mijn paardjes wat willen helpen met bijvoeren? Tis echt heel lief van hen klopt, weet u hoe ze heten?"

.. en dan? aanbellen en vriendelijk vragen of... en dan ben jij weer die zeikerd!

ik ben m'n gft afval al aan het sparen voor degene die het doet en dat stort ik straks elke x op z'n stoep als die niet ophoud (agenten doen niets, die kijken je ook zo medelijdend aan)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:42

Ik weet het, het is heel slecht, maar ik kan hier ZOOOO PISLINK om worden!

Bij de wei waar mijn mini staat precies hetzelfde gedoner, altijd mensen die menen de ponies te moeten bijvoeren!
En dan ook nog eens met de meest vreemde dingen, tot hondenbrokken aan toe nota bene!
We hebben al wel 3x een bordje niet voeren opgehangen, maar elke keer word het er af gebrand of er af gerukt en meegenomen.
En als ik het zie en ik zeg er iets van, dan krijg ik nota bene een grote bek, want het is maar "witbrood" wat ze voeren :roll:

Waarom bemoeien mensen zich met dieren van een ander, blijf er toch vanaf! -:(-

Vind het heel erg sneu voor het meisje!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:12

Nou vanmiddag komt er een oma met kleinkind,maar die vraagt netjes of ze wat boterhammen mogen hebben.Natuurlijk mag dat best,zolang het normale boterhammen zijn en geen afval vind ik dat helemaal niet erg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:45

Zidore schreef:
.. en dan? aanbellen en vriendelijk vragen of... en dan ben jij weer die zeikerd!

ik ben m'n gft afval al aan het sparen voor degene die het doet en dat stort ik straks elke x op z'n stoep als die niet ophoud (agenten doen niets, die kijken je ook zo medelijdend aan)

Nee, dan heb je een naam om aangifte te doen. Agent die niks doet? Je bent verplicht als agent om langs te gaan aan huis bij officiele aangifte! Ik kan het weten: mijn hond blaft nml :D :D :D en de eend kwaakt en mijn kat miauwt.
Hoe vaak ik al niet agenten aan de deur heb gehad.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:53

Hallo allemaal

Ook ik wil de eigenaresse van Fenja heel veel sterkte wensen met het verlies.
Ik kende het paardje ook goed en heb er ook op gereden toen ze nog op de manege stond.

Het is naar om je paardje te verliezen. Maakt niet uit op welke manier.
Ik weet dat er rond het weiland waar de paarden stonden weinig bomen zijn.
In het land zijn bladeren en takken van een Esdoorn gevonden deze bomen staan nergens in de buurt van het weiland. Daarom vermoedt men denk ik dat het gevoerd is door wandelaars.

Neemt niet weg dat de wind e.d het ook heeft mee kunnen nemen. (al lijkt mij dat onwaarschijnlijk over zo'n grote afstand)
IK begrijp dus niet dat er hier mensen zijn die wel erg gemakkelijk zeggen dat het niet de schuld is van wandelaars terwijl ze zelf de plek waar het gebeurt is niet kennen.

Het was gisteren ook op hart van nederland (late editie.) Djarfur , witte ijslander , en BLD (Black lady's daughter) zullen hun maatje wel missen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:06

gohya schreef:
Nou vanmiddag komt er een oma met kleinkind,maar die vraagt netjes of ze wat boterhammen mogen hebben.Natuurlijk mag dat best,zolang het normale boterhammen zijn en geen afval vind ik dat helemaal niet erg.

ook dan zeg ik nee en leg uit dat paarden niet geschikt zijn om brood te eten. nu is het een 'normale' boterham en straks is het een heel (beschimmeld) brood wat ze er bij kieperen.

barbalala ik vind het voor jou heel erg en zou dan ook aangifte gaan doen als ik jou was..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:27

moes schreef:
Zo vond mijn schoonmoeder (die niets maar dan ook niets met dieren heeft) dat ik me niet zo druk moest maken als de kat achter een wesp aan rent want de kat zou m nooit pakken want hij wist wel dat de wesp stak. Dat was zijn instinct... |o

Ik wil niet zeuren hoor maar mijn katten zijn zeker wel voorzichtiger met wespen/bijen dan met niet-stekebeesten. En niet omdat ik ze dat geleerd heb :+

Vreselijk dat dit paard zo aan haar einde is gekomen. Ik hoop dat het meisje mogelijkheid heeft om haar eventuele volgende paard ergens neer te zetten waar niet zomaar iedereen langs loopt en bij kan :(:)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:23

hestejente schreef:
moes schreef:
Zo vond mijn schoonmoeder (die niets maar dan ook niets met dieren heeft) dat ik me niet zo druk moest maken als de kat achter een wesp aan rent want de kat zou m nooit pakken want hij wist wel dat de wesp stak. Dat was zijn instinct... |o

Ik wil niet zeuren hoor maar mijn katten zijn zeker wel voorzichtiger met wespen/bijen dan met niet-stekebeesten. En niet omdat ik ze dat geleerd heb :+

Dan heb ik blijkbaar domme katten! :+
Mijn katten rennen als bezeten achter alles aan wat vliegt en proberen dat dan uit de lucht te meppen (of waar dat beest dan ook zit) om er vervolgens bovenop te duiken! Ik hoor ook wel eens verhalen van dieren die gestoken zijn omdat ze zo onvoorzichtig zijn en er word ook voor gewaarschuwd...Maar goed dit is erg off-topic

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:25

Wat verschrikkelijk zeg, ik hoorde het vandaag van iemand! Fenja heb ik ook gekend, het is de moeder van mijn paard. Ik wil de eigenaresse ook erg veel sterkte wensen!

esprit44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:36

heel erg snui, ik vind dit heel erg. mensen moeten gewoon geen dieren voeren die niet van hun zijn.. zo is mijn vriendin haar pony ook bijna kwijt geraakt. er waren mensen uit een dorp die hadden het afgemaaide gras uit de gras maaier, over het hek gegooit bij deze shetlander.. met gevolg dat deze pony heel ernstig hoefbevangen geworden was. door die eiwitten! gelukkig is het goed gekomen, maar er zijn dus ook gevallen dat dit niet gebeurt.

heel veel sterkte.