Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:26

Calanddra schreef:
Als er nu dan ook nog schuilstallen gebouwd mogen worden is alles opgelost :+

Precies, leuk al die onderzoeken maar het veranderd nog niks aan de regels van gemeenten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:29

BarbaLala schreef:
Nou, als alle nederlandse gemeente's dit nou eens lezen, kijken of er dan meer vergunningen voor schuilstallen worden vrijgegeven :\

Mensen kunnen zelf een burgerinitiatief starten. Dat heb ik ook gedaan. De gemeente was er toevallig net zelf mee bezig, maar ze hebben mijn initiatief meegenomen. Hier zijn stallen in het buitengebied nu toegestaan :j

jantineS

Re: Onderzoek bevestigt: paarden hebben een schuilstal nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:08

onze paarden staan liever onder de bomen dan in de stal. Zelfs in de storm van gister.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:09

Mijn shire heeft de hele zomer overdag de hele dag in de schuilstal gestaan. Hij verkoos het droge hooi in de stal boven het sappige gras.
Hij had behoorlijk last van de warmte en dazen.
Mijn fjord was meestal in de wei te vinden. Die ging zo nu en dan even voor de schuilstal staan om bij zijn vriendje te zijn. Hij had ook veel minder last van de dazen (hij smaakte waarschijnlijk niet zo lekker :+ )
Als ik de schuilstal weg zou halen zou de shire het de volgende zomer flink moeilijk krijgen in de brandende zon.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:11

Maar een paard heeft nu toch helemaal geen beschutting van de bomen? bij mij hangt er geen blaadje meer aan,gewoon kale takken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:12

liess1 schreef:
Maar een paard heeft nu toch helemaal geen beschutting van de bomen? bij mij hangt er geen blaadje meer aan,gewoon kale takken...

Bomen kunnen wel de sterke wind wat "breken".

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:14

oja dat is zo,had ik nog niet aan gedacht

LoveHorse15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:08

goed dat er onderzoek naar is gedaan, maar dan moet het ook mogen van de gemeente.

en ik denk ook dat het voor ieder paard anders is, of ie wel goed tegen wind en regen kan of niet

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:17

lienepien610 schreef:
hihi dan heb ik zeker de uitzondering op de regel, vergeleken met de rest die hier gepost heeft...
Heb 2 shetten en een shetxwelsh die samen staan met nog 4 shetlanders. Ze hebben een stal in schuur tot hun beschikking, tegenover de andere paarden. Ze kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen. Zoals gister met dat weer stonden ze allemaal heerlijk binnen te slapen, verder staan ze zo goed als altijd buiten.
Maar als er ook maar íets regen valt, staat er 1 van mij vaak binnen, en dan met zo'n kop "ik háát regen' :D 's Zomers zie je hem niet :)

Bij mij is het juist omgekeerd.

Zo ongeveer de hele zomer staan ze van 11.00 tot 17.00 uur in of voor de schuilstal. Met name lekker in de schaduw. Maar zodra er een daas in de buurt was, gingen ze ook in volle galop richting stal :+ 's winters juist niet, omdat ze de schuilstal niet veilig vinden zodra het regent of waait. Helaas voor hun, zodra het slecht weer is, voer ik binnen. Maar dan lopen ze constant met een hap hooi richting de uitgang om te kijken of de kust nog veilig is.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:35

Wij hebben het eerste jaar geprobeerd om zonder schuilmogelijkheid (ja wat bomen) te pogen, kregen een zeer mager paard aan het eind van de winter daar mee terug.
Nu staan wij op de perfecte stalling (voor ons dan) Ze mogen buiten blijven alwaar een groot gedeelte van de paddock is verhard en een grote schuilstal staat (kunnen 7 paarden makkelijk in).
Maar voor ons paardje bleek toch beter om haar in de avond naar binnen te halen, haar eigen stekkie, daar doet ze het prima op.
Als het erg waait of regent staan ze toch echt in de schuilstal ;)
Denk dat het heel erg afhankelijk is van het soort paard, maar volgens mij wil iedereen wel voor zijn paardje een schuilplekje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:42

Mijn verzorgpony's hebben een wei met schuilstal, gan vooral naar binnen als ze eten krijgen, in die stal, of bij erge regen soms. Ik denk wel dat ze het nodig hebben, het zijn Shetten, maar toch.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:47

wat ik mij afvraag waar in Amirika is dit onderzoek gedaan
met welke klimatologische omstandigheden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:51

Staat er bij hoor, in Michigan.
Maar je wilt toch niet beweren dat de laaglanden nou zo lekker van klimaat zijn voor paarden?
Paarden schuilen vooral tegen harde wind, hagel en slagregens.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-11-10 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:52

Hier staan ze ook graag in de schuilstal. Om hem kapot te maken welteverstaan. Iemand enig idee wat ik daar nu uit op moet maken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:54

Ligt eraan of ze dat met de hoeven doen of met de tanden of met hun lijf, alleen of in team of dat het simpelweg gebeurt als een van een ander wil vluchten bv.
Over het algemeen is slopen, (puber)baldadigheid uit verveling.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:35

Haha, nu chase heeft er kennelijk lol in om de balken die het schuilhok in twee delen (wel elkaar kunnen zien maar niet schoppen ivm voernijd van een pony) gewoon op te eten. Die dingen verdwijnen serieus.
Ook leuk: Als de waterton (zo'n plastic bak) bijna leeg is, die op gaan tillen aan dat randje, gaat ie stuk van. Of... Gewoon als je baldadig bent een balk door midden schoppen. Tegen het hek schuren, oeps toen viel het gewoonweg uit z'n scharnieren.
En ga zo maar door. :') Ze staan overdag op de wei, altijd, en s'nachts hebben ze een ruime paddock, met onbeperkt hooi, en als het niet te nat is de bak erbij. Verwende krengen. :+

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:36

hehe toch niet voor niets een grote stal gebouwd ;) ,
mijne slaapt er volgens mij in! want als ik daar ben om 6.30 in de zomer, dan staat hij altijd in of bij zijn stal!

en vaak vind ik hem acher de stal, alhoewel ik daar niet zo blij mee ben.
hij haalt alles overhoop!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:41

Ik moet zeggen dat ik het met dit weer niet eens zo noodzakelijk vind dat paarden moeten kunnen schuilen. Zou natuurlijk fijn zijn als ze de mogelijkheid hadden om te kiezen, maar noodzakelijk.. nee.
In de zomer vind ik echter dat een paard beschutting móet hebben. Paarden volop in de zon vind ik niet kunnen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:22

Citaat:
En dat is best groot voor een schuilstal, let wel schuil-stal. 3x 10 meter.
WE hebben een gewone stal waarvan de deuren altijd open staan, is 2.5 x 6 meter, voor drie pony's. Is meer dan genoeg. Ik heb nog een stuk erbij van 3x4 meter maar die heb ik altijd dicht en gebruik voor opslag, hebben ze echt niet nodig. Ze staan er graag in met vooral felle zon en veel wind al dan niet in combi met regen. Een van de pony's, net als die bij Lacuna, staat met regen altijd onder dak :+

Pony's slapen niet in de schuilstal, tenminste, heb ze dat nog nooit zien doen. Ze slapen altijd op de paddock, lekker zand en in de luwte van de stal. Want die luwte vinden ze dus ook heel fijn. En als je een schuilstal van 3 x 10 of 5 x 6 , whatever centraal op het land neerzet, kunnen ze aan alle kanten schuilen.

Voor een drietal pony's is dat groot genoeg, maar voor een stel paarden echt niet :n. Ze moeten ook enigszins de ruimte hebben om elkaar te ontlopen, als je 5 paarden hebt staan dan passen ze wel kont tegen kont tegen elkaar aan in een stalletje van 5x6, maar als er dan eentje is die het zat is, dan kunnen ze geen kant op, zeker niet als die dingen dan nog dicht zijn ook. Wij hadden een schuilstal van 5x8 en die was helemaal open, dus daar konden ze ook gewoon in rondlopen.

Ik heb het ook nergens over slapen, dat doen paarden sowieso niet (hooguit dutjes), en al helemaal niet binnen :n.
En met laatste zin wijs je nog een probleem aan wat ik zag in die notitie, je mag ze namelijk alleen maar in een hoek, aan de rand van een land neerzetten. Als het land grenst aan het huis mag het ook niet, maar midden in het land kun je dus vergeten. Verder worden er ook heel veel eisen gesteld aan de materialen, waardoor je dus ook weer op een vrij duur grapje uitkomt geloof ik. Golfplaten mogen bijvoorbeeld ook niet als dak.

In de gemeente waar ik werk worden schuilstallen wel toegestaan, ze gaan nu ook het bestemmingsplan wijzigen als ik het me goed herinner. Ze gaan richtlijnen aanbieden op de website, zodat je de verrommeling zoveel mogelijk tegengaat.
In de gemeente waar mijn paard staat zijn schuilstallen niet toegestaan, maar er wordt gelukkig niet al te streng gecontroleerd. Je mag hier alleen iets neerzetten als het verplaatsbaar is. Wat je dan wel kunt doen is een kleine keet in het midden zetten, zodat ze in ieder geval beschutting hebben. Die van mij staat nu op een land waar een hele grote bomenrij naast staat (en een huis), dus die kunnen daar heel fijn uit de wind staan. Ik heb ook wel gemerkt dat dat toch wel de voornaamste reden is om te schuilen, die regen redden ze wel, maar met wind erbij gaan ze toch uit de wind staan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:45

Wij hebben ook schuilstallen in het land staan en de paarden 24/7 buiten. De kudde is gemengd met koud- en warmbloed, jong en oud. Als het slecht weer is (vooral regen en wind combi) staan ze allemaal in of voor de stallen. Het eerste jaar dat ze er stonden gingen de paarden er amper in maar nu ze er wat jaartjes staan gebruiken ze hem zowel in de womer tegen de warme uurtjes en dus met regen en wind. 2 paarden gebruiken ze vaker en staan er ook met gure wind in. Ook hebben we nog een schutting staan en daar wordt ook gretig gebruik van gemaakt.

De gemeenten hebben idd de standaard maten van 30m2. Een verplaatsbare stal (elke 29 dagen moet ie verlaatst worden...heoveel staat er niet bij ;-)) is in heel veel gemeente's geoorloofd.
In de link in de OP naar de Levende Have en dan naar de link: sleepstal.......daar zie je een van onze stallen staan. In die stal staan ze vaak met 3 (uit zichzelf) en dze kan dus van het ene naar het andere lland gesleept worden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:18

hier zelfde. mag niets hoger dan een meter helaas.

mijn fjord staat meeste in schuilstal dus ook koudbloeden hebben er last van.
met regen en wind staat bij mij alles te schuilen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:18

Goede zaak dat er onderzoek naar gedaan wordt.

Onze shetten staan 24/7 buiten. maar de helft van de dag staan hun in hun stal.
Paarden op een wei zonder stal vindt ik niet kunnen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:49

Ik vind de titel wat aan de straffe kant voor de conclusie van het onderzoek, dat klopt niet helemaal.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, ongeacht het seizoen of het weer. Wel hebben ze beschutting van de schuren op het stuk waar ze in de winter staan. Die breken de wind en ook de ergste regen.

Ik heb mijn merrie nou 8.5 jaar dag en nacht buiten staan, zonder schuilstal of dekens. Paard is kerngezond en wil zelfs als ze erg ziek is nog niet op stal staan. Dat wordt zonder meer duidelijk geuit door het slopen van de box, ongeacht de hoeveelheid voer, aanwezigheid van haar zoon of wat dan ook.

Voor mijn eigen idee zou ik het wel fijn vinden, een schuilstal. Net zoals dat ik huiverend naar buiten kijk met dit vieze weer met de gedachte dat zij er buiten in staan. Maar mijn paarden? Die zijn tevreden. Dikke vacht, dikke speklaag, soortgenoten om mee te spelen en voor de veiligheid en genoeg eten om te verbranden zodat ze warm blijven.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:12

Wij hebben 3 pony's van verschillende rassen ( Fjord, appaloosa en NF x NRPS)
We hebben 3 boxen die uitlopen op een verhard terras met daarachter een paddock, het weiland mogen ze alleen in de zomer gebruik van maken omdat ze anders alles kapot lopen.
We voeren binnen hooi om wegwaaien te voorkomen en dat is dan ook de enige keer dat ze binnen staan, als er eten is en als er gemest of geplast moet worden, verder staan ze vrolijk in weer en wind tot over hun kogels in de modder of in de brandende zon buiten.
Wij zouden dus eigenlijk genoeg hebben aan een windscherm.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:53

Inderdaad paarden hebben een schuilstal nodig.
Wij krijgen bij de gemeente nog steeds niet rond dat wij een schuilstal mogen plaatsen. :( :Y) :( :(
Met als gevolg onze paarden staan in een zeer natte wei.(inmiddels modder)
Gewoon schandalig.
Het bezorgt ons slapeloze nachten.
En wij kunnen wel janken hierom.
En waarvoor omdat de gemeente haar poot stijf houdt :( :( :( }:)