Zorgen om het huidige fokbeleid van de dressuurpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Zorgen om het huidige fokbeleid van de dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:44

Airborn: waarom zou je lijnenteelt moeten vermijden? Het doel hiervan is juist de goede eigenschappen te verankeren.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:50

Airborn schreef:
trisca schreef:
Is het niet beter om er een goedgekeurde hengst bij te halen ipv een merrie? Naar mijn idee is het juist de hengsten waar het fokbeleid een beetje grip op heeft, niet de merries.

Ik denk dat je daar een goed punt aanhaalt: het fokbeleid zou ook moeten terug grijpen op merries. Nu word een heel groot deel van de veulens nog geboren uit merries die op geen enkele manier aan het fokdoel voldoen. Als juist daar meer controle op komt, zou dat dan niet de manier zijn om de vooruitgang binnen het kwpn te behouden? Mits je goed blijft letten op het vermeiden van "lijnenteelt"(oh wat vind ik die term belagelijk trouwens, maar dat terzijde)

Ook een test voor merrie's? Ik zou het erg fijn vinden als er minstens een karakter en bruikbaarheidstest een correctheidstest en misschien OCD vrij- verklaring bij de merries zou zitten. Veel fokmerries worden nu puur op papier gebruikt..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:11

hoogendroog schreef:
Airborn: waarom zou je lijnenteelt moeten vermijden? Het doel hiervan is juist de goede eigenschappen te verankeren.

Lijnenteelt=inteelt. Echt anderwoord voor precies hetzelfde. Je verminderd daarmee de genetische varieteit, erhmm, de genen van de paarden gaan zo op elkaar lijken dat je niet alleen erfelijke ziektes krijgt die dan naar voren komen. Maar ook de genetische verbetering komt tot stilstand als de genetische varieteit wegvalt. Erhmm, is heel lastig uit leggen, maar je wil in een stamboek graag dat dieren iedere generatie beter zijn dan de vorige generatie. Daarvoor wil je de beste eigenschappen van dieren samenbrengen. Echter, als genetisch gezien alle dieren bijna dezelfde goede eigenschappen hebben, zal een volgende generatie die eigenschappen idd ook hebben, maar niet dat extra, die verbetering, die je graag wil.
Verbetering kan pas als je nieuwe genen kan invoeren die een goed achterbeen NOG beter maken, een goed karakter NOG beter maken! Groen + groen, blijft groen immers.

Het is een heel gewikkelt verhaal, en ik kan het niet echt beter uitleggen, dr is in mn boeken 4 hoofdstukken besteed aan eht uitleggen van dit principe. Maar het is een feit dat je genetische verbetering vastloopt als je te weinig gnetische verschillen krijgt, en dan heb ik het niet over zwart of vos, groot of klein. Die verschillen zijn duidelijk en ziet iedereen, het probleem is de genen die je NIET ziet en waar wél (onbewust) op gefokt word.
En feit is en blijft dat lijnenteelt inteelt is, zijn synonym (das fout gespelt geloof ik?) , en dat inteelt onherroepelijk leidt tot meer erfelijke problemen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:17

Ik kan als medisch bioloog je verhaal enkel beamen Airborn.

Je krijgt ook vergrote risico's dat kleine onvolkomenheden in het DNA door de inteelt naar buiten komen doordat van zowel beide kanten dezelfde kleine foutjes aanwezig zijn. Ze zijn niet voor niks druk bezig met het inteelt-percentage bij de Friezen terug te brengen..

Het grootste probleem is dat je op lange termijn de genenpool terug brengt en dat het erg lastig is om die weer te vergroten. Je ziet nu al dat er bij merries en hengsten staat absoluut Jazz Flemmingh etc vrij. Mijn merrie (Flemmingh x Cocktail x Ulft) zal ik al echt goed moeten zoeken naar een hengst die niet al direct of indirect "familie" is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:22

Tussen lijnenteelt en inteelt zit nog wel wat ruimte...

Onze warmbloedpaarden zijn helaas niet vrij van inteelt en zullen dat ook nooit worden, het is een utopie om daar naar te streven. Tja, en dat je moeite hebt met het vinden van een Flemmingh/Jazz etc vrije hengst, dat had je je moeten realiseren voordat je de vader koos.... Er waren nog altijd meer hengsten die je kon gebruiken behalve Jazz c.s.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 16-11-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:22

helaas hoogendroog, dat is een leuk fabeltje, maar lijnenteelt en inteelt is echt PRECIES hetzelfde.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:28

Ik weet ook wel dat dat precies hetzelfde is, het gaat erom in welke mate... Nogmaals alle warmbloeden zijn (ver weg) aan elkaar verwant, dat is niet meer terug te draaien.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:45

Nee, maar je kan wel voorkomen dat het erger word ;) En ik denk zowieso dat de inbreng van geheel nieuw bloed ook wel een goede is. Denk aan volbloed, arabier, zoiets.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:54

er zijn leuke duits gefokte hengsten die nu ook bij het KWPN goed gekeurd zijn, dat vind ik wel een goede ontwikkeling :j

hoogendroog schreef:
Tja, en dat je moeite hebt met het vinden van een Flemmingh/Jazz etc vrije hengst, dat had je je moeten realiseren voordat je de vader koos.... Er waren nog altijd meer hengsten die je kon gebruiken behalve Jazz c.s.

De vader van je merrie? het probleem is dat zulke merries voor de verkoop als sportpaard meer geld op brengen dan een die breed gelijnt gefokt is en dat een 3 jarig sportpaard over het algemeen meer oplevert dan een fokmerrie. Fokkers fokken over het algemeen toch met het idee dat de nakomeling te verkopen moet zijn en gebruiken dan toch graag de comercieel aantrekkelijke hengsten....

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:07

trisca schreef:
Fokkers fokken over het algemeen toch met het idee dat de nakomeling te verkopen moet zijn en gebruiken dan toch graag de comercieel aantrekkelijke hengsten....
Niet iedereen.... ;)

Mijn merrie is overigens ook een ''product van lijnenteelt .(reina stam)
Veel goede paarden/stammen zijn goed ,juist doordat de genetisch sterke(sportprestaties /fokresultaten) nakomelingen meerdere malen voorkomen in meestal de merrielijn. Niet voor niets ;de goede eigenschappen worden verankerd.Er kleven dus niet slechts nadelen aan lijnenteelt .

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:11

Niet alleen maar, dat is helemaal waar. Alleen zijn momenteel niet alleen goede fokkers lijnenteelt aan het doen, maar ook jan met de pet en zn gekke buurman. Lijnenteelt is alleen verantwoord en effectief als het met heel vele beleid gebeurt, en laten we eerlijk wezen, 80% van de fokkers heeft daarvoor echt niet genoeg kennis van zaken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:13

Airborn schreef:
Niet alleen maar, dat is helemaal waar. Alleen zijn momenteel niet alleen goede fokkers lijnenteelt aan het doen, maar ook jan met de pet en zn gekke buurman. Lijnenteelt is alleen verantwoord en effectief als het met heel vele beleid gebeurt, en laten we eerlijk wezen, 80% van de fokkers heeft daarvoor echt niet genoeg kennis van zaken.

Klopt. :j

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:17

Airborn schreef:
synonym (das fout gespelt geloof ik?) ,
en niet alleen synoniem... ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:20

hehe, sorry, last van dyslexie, en al mn posts door spellings check halen is me veel te veel werk :P

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:42

ik lees hier wel heel goed uitgelegde reacties, ik bedoel duidelijker dan de uitleg groen x groen = groen kan toch niet :P
nee serieus, zo wordt het voor iedereen wat duidelijker.
en ik denk niet dat inteelt verder weg heel veel kwaad kan, maar het is nu met veel paarden al in de tweede of derde generatie, soms zelfs al bij de eerste generatie, dit vind ik een kwalijke zaak.

en idd, nieuw bloed bij het kwpn zal zeker geen kwaad kunnen, maar daar gaan ze toch niet aan beginnen, zeker niet omdat ze al jaar en dag denken goed bezig te zijn.
iedereen ziet dat het de verkeerde kant op gaat, behalve hun zelf en gaan vrolijk op de zelfde voet verder.

en ja het is jammer maar waar, maar veel fokkers willen hun veulentje voor veel geld verkopen en grijpen dan naar de populaire hengsten omdat veel ruiters jammer genoeg ook graag rijden op een papier!