Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Airborn schreef:trisca schreef:Is het niet beter om er een goedgekeurde hengst bij te halen ipv een merrie? Naar mijn idee is het juist de hengsten waar het fokbeleid een beetje grip op heeft, niet de merries.
Ik denk dat je daar een goed punt aanhaalt: het fokbeleid zou ook moeten terug grijpen op merries. Nu word een heel groot deel van de veulens nog geboren uit merries die op geen enkele manier aan het fokdoel voldoen. Als juist daar meer controle op komt, zou dat dan niet de manier zijn om de vooruitgang binnen het kwpn te behouden? Mits je goed blijft letten op het vermeiden van "lijnenteelt"(oh wat vind ik die term belagelijk trouwens, maar dat terzijde)
hoogendroog schreef:Airborn: waarom zou je lijnenteelt moeten vermijden? Het doel hiervan is juist de goede eigenschappen te verankeren.
En ik denk zowieso dat de inbreng van geheel nieuw bloed ook wel een goede is. Denk aan volbloed, arabier, zoiets. 
hoogendroog schreef:Tja, en dat je moeite hebt met het vinden van een Flemmingh/Jazz etc vrije hengst, dat had je je moeten realiseren voordat je de vader koos.... Er waren nog altijd meer hengsten die je kon gebruiken behalve Jazz c.s.
trisca schreef:Niet iedereen....Fokkers fokken over het algemeen toch met het idee dat de nakomeling te verkopen moet zijn en gebruiken dan toch graag de comercieel aantrekkelijke hengsten....
Airborn schreef:Niet alleen maar, dat is helemaal waar. Alleen zijn momenteel niet alleen goede fokkers lijnenteelt aan het doen, maar ook jan met de pet en zn gekke buurman. Lijnenteelt is alleen verantwoord en effectief als het met heel vele beleid gebeurt, en laten we eerlijk wezen, 80% van de fokkers heeft daarvoor echt niet genoeg kennis van zaken.