Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:59

Ik vind het maar verwarrend, want onze stal is ook niet lid van het FNRS.

Eigenlijk best wel krom dat je dan bij hogere klasses zonder cap mag starten aangezien je dan niet verzekerd bent voor hoofdletsels

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:00

Flevolander schreef:
Heel goed bezig bij het Aequor.. denk dat mensen nu helemaal niet meer aan hun stage plek kunnen komen :)

Nou inderdaad.. dat geneuzel van Aequor

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:27

Aieshja schreef:
Elk bedrijf met Eaquor nummer is verplicht zo'n certificaat te halen, dus ook handelstallen, sportstallen etc etc etc. Dit moet binnen 2 jaar, wij hebben toevallig de brief en de certificaat kost geen geld mits je het binnen die 2 jaar doet, zo niet, dan is het op eigen kosten.

Lees ik hier goed dat je als eaquor bedrijf geen kosten hebt aan het veuligheidscertificaat? Is dit alleen om in het bezit ervan te komen, of ook voor de jaren die volgen?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:31

Klopt, als je binnen 2 jr het certificaat haalt heb jij hier geen kosten eraan.
Na de 2jr moet je dus zelf voor het certificaat betalen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:41

Moderatoropmerking:
Offtopic is verwijderd, het lijke me duidelijk dat het hier niet om de foto gaat, maar om het artikel. Daarom is het ook niet nodig om de foto te bespreken. Bedankt :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:41

A_Pallieter schreef:
Ik heb bij heel wat bedrijven stage gelopen,
maar ben ten alle tijden blij geweest dat ze erkend moesten zijn! Heb wat bedrijven gezien die niet erkend waren, en dat was vaak ook duidelijk waarom.

Tijdens het behalen van het certificaat word er ook gekeken of het wel een juiste werkplek is voor een stagaire, ik ben er zelf bij geweest toen er iemand van de aeqor kwam om een bedrijf te bekijken en ze kijken daadwerkelijk naar alle veiligheid, is er iets niet in orde dan moest dat worden verbeterd.

dat kan natuurlijk verschillen per regio, maar hier ben ik blij dat het er is!
daarbij helpen ze je ook goed zoeken naar een juiste stage als je de site een beetje door hebt, scheeld je een hoop bladeren in een telefoonboek ( al moet ik eerlijk zeggen dat ik bij veel stageplaatsen de aeqor heb laten aanvragen )

Ik ben er ook bijgeweest dat ze van Aeqor kwamen.. Ze hebben even snel gekeken naar de stallen, bak, stapmolen.. 10 min. gepraat en zijn toen weer doorgegaan..
Vond het niet van je het..

Edit mede dankzij Niels :

Niels zegt:
*het is ik vond het niet je van het :P

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:46

Het eisenpakket zal misschien ook wel veranderen willen die certificaten worden gegeven.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:54

Het eisenpakket om een aequor nr te vekrijgen word niet veranderd op een aantal administratieve nr's na, maar daar merk je vrij weinig van.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:19

Bij ons op school mag je ook alleen maar op bedrijven stage lopen die erkent zijn bij de Aequor.. Dat is wel fijn natuurlijk. Maar wel goed dat de maatregelen strenger worden want volgens mij krijgen mensen toch wel heel makkelijk dat certificaat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:26

Mootje schreef:
En er is weer een melkkoe gevonden :+
Net alsof stagaires ineens zichtbaar minder risico lopen wanneer een bedrijf het 'veiligheidscertificaat' heeft behaald / gekocht.

mee eens.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:28

Aieshja schreef:
Klopt, als je binnen 2 jr het certificaat haalt heb jij hier geen kosten eraan.
Na de 2jr moet je dus zelf voor het certificaat betalen.

En hoe zou het dan zitten bij aequor bedrijven die het certificaat al hebben, omdat ze dit via de knhs al moesten regelen? Die hebben wel een paar honderd euro neergelegd hiervoor en moeten ook jaarlijks nog een bedrag betalen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:44

lailapri schreef:
Mootje schreef:
Net alsof stagaires ineens zichtbaar minder risico lopen wanneer een bedrijf het 'veiligheidscertificaat' heeft behaald / gekocht.

mee eens.

Inderdaad, hier los je het probleem (ongelukjes) toch niet mee op?!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:49

ow sorry hoor...
maar dit is toch werkelijk zo'n bullshit :n
het was nog niet lastig genoeg een geschikt stage bedrijf te vinden met alle eisen van school...
nu wordt het bijna onmogelijk :n
daarnaast, ieder willekeurig bedrijf kan zo'n beetje voor minsten 1 jaar een "proef"nummer aan vragen...

en zo wie zo,
ik heb ook ongelukken gehad op bedrijfen die wel zo'n nummer hadden...
je werkt nu eenmaal met levende dieren :n

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:53

saskiakefie schreef:
xNOUSS schreef:
Oh goed zo!
Ik heb een paar weken op een stal stage gelopen (heb nu gelukkig een ander adres), en het is me echt een raadsel dat ze überhaupt erkent zijn door Aequor.. :n

Helemaal mee eens... Pff wat zijn er slechte bedrijven..

Slechte bedrijven wat dacht je van die hopeloze figuren die stage komen lopen laat ze eerst dat nivo maar eens opkrikken iedere muts die ooit al eens de penny heeft gezien meent tegenswoordig al dat ze alles van paarden weet. Probeer jij met deze mensen maar eens te werken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:04

sorry hoor stoffel,
maar daar ben je een stage bedrijf voor, om mensen wat te leren...
als jij vind dat je daar niet mee om kunt gaan dan moet je geen stage bedrijf zijn :n

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:15

Volgens mij worden hier bepaalde dingen door elkaar gehaald ,het gaat alleen om paard gerelateerde bedrijven die het certificaat moeten hebben , en niet om het aequor nummer.
Voor het Aequor nummer is het gewenst om een cursus te volgen maar niet verplicht.

Door dat er verenigingen van mijn accommodatie gebruikmaken was ik verplicht om aan het certificaat te voldoen.
Het veiligheidscertificaat verplicht je als accommodatie houder niet om lid te worden van KNHS of FNRS.
Ik vind dat het certificaat zeker bijdraagt aan de veiligheid, want iedere keer als je het er over hebt maakt het je bewuster.
Door het certificaat moest ik ook de twee oudste deuren verbreden(er moest een stuk uit de muur gezaagd worden), paardenstal geweest vanaf 1930 (had dus niets met de verenigingen uit te staan) kozijnen waren nog goed en best veel werk ,dus gebeurde het gewoon niet nu dus wel,maar iedere dag merk ik weer hoe veel beter (veiliger) het is.
En dan is dit maar een zichtbaar iets.

KNHS en FNRS eisen het veiligheidscertificaat als je wat onder hun vlag wil doen.

En nu aequor dus .
Tijdens de stage ben je volgens mij via aequor verzekerd.
Letsel schade is de duurste schade die er is,verzekering technisch zat het er gewoon aan te komen.
Er hoeft maar een onderzoek plaats hebben gevonden op dat punt en je kunt het wel raden.

Nog iets.
Waarom is er eigenlijk geen veiligheidshoedje,moet toch niet zo moeilijk zijn,gewoon een cap met van zacht materiaal het model eraan maken of moet ik hier patent op aanvragen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 02:40

Zijn er al bekend wat de veiligheidseisen worden? Ik denk dat het voor sommige bedrijven wel heel verstandig is. Ik heb geen slechte ervaringen met onveilige situaties, maar ken wel verhalen van verschillende stallen.

Maar goed, moet er gedacht worden aan het veiliger maken van de accommodatie? Of aan manier van omgaan met de dieren? Laatste lijkt me toch een stuk lastiger...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 02:43

De veiligheidseisen zijn allang bekend hoor, die horen gewoon daarbij. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 02:57

Ik vindt het weer een typisch staaltje van Nederlandse regelzucht.
Als je met paarden werkt, of wilt gaan werken, dan is de opleiding verantwoordelijk voor de veiligheidsbeginselen en anders dekt een goede verzekering de ongevallen.
Ik moet er niet aan denken dat ik een stagiair krijg die niet weet wat de risico's zijn van het werken/verzorgen van paarden. Een stage bedrijf hoort de fijne kneepjes aan een leerling door te geven, niet elementaire zaken zoals bedrijfsveiligheid, dat is een taak van de opleiding.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 03:34

TurdusMerula schreef:
De veiligheidseisen zijn allang bekend hoor, die horen gewoon daarbij. :)

Heb je ergens een lijstje?
Ik ben wel benieuwd :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:26

Ik ben ook wel benieuwd of dat lijstje ergens staat

M_D_H schreef:
sorry hoor stoffel,
maar daar ben je een stage bedrijf voor, om mensen wat te leren...
als jij vind dat je daar niet mee om kunt gaan dan moet je geen stage bedrijf zijn :n

Mee eens, maar toch vind ik dat je wel een bepaald basisniveau zou moeten hebben voor je toegelaten wordt op een paardenopleiding.. ik doe zelf dan geen paardenopleiding maar voor dier algemeen, maar als je soms hoort wat voor mensen d'r op een paardenopleiding zitten
Niet bedoeld om manegemensen af te kraken maar hoeveel je ook op de manege rondhangt, vaak weet je toch niet precies wat er allemaal speelt rondom een paard, terwijl een ubergroot deel van de mensen op de paardenopleiding op mijn school toch alleen maar manegeervaring heeft

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:29

Ik snap wat jij bedoeld, alleen het enigste probleem daarbij is, waar moeten ze die ervaring op doen? Er is natuurlijk een reden waarom die meiden geen andere ervaring hebben dan op de manege ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:32

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:39

Flevolander schreef:
Heel goed bezig bij het Aequor.. denk dat mensen nu helemaal niet meer aan hun stage plek kunnen komen :)

helemaal mee eens
het is sowieso al moeilijk om en beetje leuk adres te vinden in de paarden, waar je niet alleen hoeft te uit mesten en andere klusjes hoeft te doen.
ik ben bijna de hele zomervakantie bezig geweest voor 1 stage adres met Aequor erkenning
die ook nog en beetje haal baar is qua afstand....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:45

Mootje schreef:

Helemaal mee eens! Zelf laten ze in Alkmaar op school de leerlingen met paard en wagen na 1 of 2 lessen de straat op gaan, leren dat een paard ACHTER je moet lopen i.p.v naast ( paar passen achter)
Leraren die pas een jaar of 2 in de paarden zitten geven les, hoe bont maak je het!
Breek me de bek niet open over deze opleiding!
Ik ben er inmiddels mee gestopt. Op een enkeling na heb ik allemaal penny's gehad op stage.
En geloof mij, de goede komen er ook wel zonder deze school!
Wat een wassen neus is die opleiding!
Zonde van je geld!