Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:12

Elke winter weer hetzelfde: Nieuws over het onnodig lijden van de wilde dieren in de Oostvaardersplassen :O

Eerst natuurliefhebbers, omwonenden en onderzoekende studies. Nu dierenartsen. Ze zijn het allemaal met elkaar eens dat het natuurlijke beheer met zo min mogelijk ingrijpen van de mens door Staatsbosbeheer op de Oostvaadersplassen niet kan in de winters.

Ik ben het wel (deels) met ze eens. Die dieren kunnen nergens heen wanneer het voedsel op is in het (veel te kleine!) natuurgebied; de Oostvaardersplassen. En daar waar je een hek omheen zet moet je het ook verzorgen vind ik. Of dat nou natuurlijk beheer is zonder menselijk ingrijpen, of 'onnatuurlijk', met menselijk ingrijpen..

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:30

Therocker schreef:
@ Lusitana: Wat voor paardenrassen lopen daar dan?
Ik vraag me namelijk af of er in Nederland vraag zou zijn naar "getemde" konikpaarden?

Bij mij op school liep een getemde konikpaardje, echt een onwijs leuk en lief beestje!!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:34

Er staan nog 3000 paarden te koop op marktplaats. Als je daar nog is 300 paarden uit de oostvaardersplassen bij optelt. Lijkt me geen goed idee.

Het slachthuis in Nijkerk heeft het al redelijk druk enne een edelhert breng je daar niet zo even heen.

Een beetje jager verstaat z'n vak wel hoor. Die kiezen voor zwakke dieren of gewonde dieren. Jager ben je niet zomaar, ze zijn goed in het helpen van de natuur.

Laten rotten van de dieren in de plassen vind ik dan geen goed idee. Maar ze zijn straks heus prima geschikt voor kroketten en frikandelen. Brengen we meteen het aandeel vlees uit canadese slachthuizen wat naar beneden. 2 vliegen in 1 klap.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:13

Fijn dat ze er eindelijk achter zijn dat er teveel paarden enz zijn en het onnodig veel leed veroorzaakt :roll:

Ze hebben er wel een potje van gemaakt zeg..

Denk dat afschieten idd het meest humaan is.
Het principe van duitsland vind ik ook wel wat, maar daar is de markt waarschijnlijk te slecht voor nu?

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:15

Cassidy schreef:
Mercedes1969 schreef:
:(
Weer menselijke fouten welke de dieren WEER moeten ontgelden !!!!!
Goh , na jaren zijn er opeens teveel , dat had je toch van tevoren kunnen bedenken
dat er alleen maar meer komen.
Als ze direct controle hadden gehouden, hadden ze de populatie in de hand kunnen houden ,
nu zijn ze weer veel telaat.
Ze leven niet eens in het wild (achter hekken)dus controle is mogelijk.
Nee afschieten is de makkelijkste weg , doen we gewoon over een aantal jaar weer , want
dan zijn er plots weer teveel , BELACHELIJK :(
Arme dieren , s'winters geen eten en nu worden afgeschoten , echt weer het "fiets"
Nederlandse beleid op en top!!!!!!!!!!
Ik walg hiervan :(

Heb je de laatste winter onder een steen geleefd of zo? Deze discussie is al eerder langsgeweest, ja er staat een hek omheen en nee dan kun je het geen natuur meer noemen. En afgelopen winter zijn ze VERHONGERD, dus dan vind ik afschieten dan nog veel humaner.
Maar ik blijf - vooral bij de paarden - erbij dat de veulens of jaarlingen/tweejarigen dan weer niet perse doodmoeten of hoeven.

Nee , heb NIET onder een steen geleefd ofzo :(
Maar doordat ze achter hekken leven is de controle toch ook makkelijker tedoen , eerst even goed lezen
en dan met je reactie komen.
Afschieten humaner dan verhongeren , laat me niet lachen , hier in Nederland hoeven ze niet teverhongeren toch , wij als mens hebben ze er toch ingestopt , kunnen er blijkbaar niet oppassen!!
Bij mij in het dorp hebben ze ook een groot reservaat waar alleen koeien lopen , die worden nu al bijgevoert , het kan dus echt wel hoor.
Prikpil lijkt mij het meest logischer om het bestand in toom tehouden. En waarom dan niet de jonge beesten afschieten , is dat minder erg dan ofzo !!

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:16

Waarom denkt iedereen toch dat een 'wild' paard nooit in handen van mensen kan komen?
Mijn paard bijvoorbeeld, kwam als 3 jarige hengst uit een natuurgebied, en is met tijd en geduld gewoon in de hand gekomen.
Hij is nu 7 en een echt sportpaard.
Niemand die gelijk denkt, ah, daar heb je weer zo'n wilde.
Vind het grote onzin, die hele zogenaamde natuur die ze daar willen nadoen.
Het ís geen natuur, er staat gewoon een hek omheen dus ze zijn niet vrij.
Niks natuur, gewoon zorgen voor je eigen beesten, moeten wij ook allemaal.
Wij zullen ons paard is laten verhongeren, en uiteindelijk maar afknallen.
Komen wij ook niet zomaar mee weg, want dan staat ome agent gelijk op de stoep, en terecht.
Maar waarom doen mensen dan alsof dit zo natuurlijk is? :?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:01

Onze Tom komt bij Natuurmonumenten vandaan, eerlijk en braaf paard.
Daar halen ze dus ook elk jaar de hengsten eruit met 2/2,5 jaar en die worden verkocht.
Zo'n round-up kan wat betreft de paarden prima.

Het afschieten van de herten en runderen lijkt mij dan het beste idee.

Hoe je het ook went of keert: deze situatie is door de mens ontstaan en de mens zal ook weer moeten ingrijpen.
Maar waarom het allemaal zo lang moet duren..?
Bijna een jaar lang woorden, maar geen daden.
De winter komt er weer aan, ik hoop dat ze nu wat gaan doen om de situatie van vorig jaar te voorkomen.
De sterksten overleven, dat is de natuur... jaja, maar niet achter hekken de dieren laten verhongeren. >;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:02

Cayenne schreef:
Ik denk dat afschieten wel het meest humaan is.
.

Humaan.... terwijl je over dieren praat? :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:09

Therocker schreef:
@ Lusitana: Wat voor paardenrassen lopen daar dan?
Ik vraag me namelijk af of er in Nederland vraag zou zijn naar "getemde" konikpaarden?

ik wilde me net melden om een konik op te vangen.
heb al een exmoor die vroeger in een natuurgebied liep en heel "wild" was :P
konik vind ik wel leuke aanvulling.

heb ik 2 van die eigenwijze vreterds :P

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:54

afschieten lijkt me idd het beste
Vlees gaat naar de dierentuinen voor de groote roofdieren.Dus voor niets sterven doen ze dan niet.
2 jaar geleden was er ook veel over te doen, ik dacht zelfs dat het vlees niet goed genoeg was voor menselijke concumtie (niet lekker). Maar dat weet ik niet zeker meer.
Ik vraag me alleen af,waarom als het over een paardachtige gaat,het niet afgeschoten mag worden,want dan is het zielig en moet ze een tehuis krijgen. Terwijl als de runderen herten afgeschoten worden het niet uit maakt :?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:57

Eerst alles neerzetten, want ja, wij gaan een eigen natuur bouwen.
Zelf veel te kort over nagedacht.

En laten we dan nu eens de rest gaan neerschieten, zijn er toch wel teveel.

Ja, word weer lekker over nagedacht van te voren :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:02

Sabin_e schreef:
Elke winter weer hetzelfde: Nieuws over het onnodig lijden van de wilde dieren in de Oostvaardersplassen :O

Eerst natuurliefhebbers, omwonenden en onderzoekende studies. Nu dierenartsen. Ze zijn het allemaal met elkaar eens dat het natuurlijke beheer met zo min mogelijk ingrijpen van de mens door Staatsbosbeheer op de Oostvaadersplassen niet kan in de winters.

Ik ben het wel (deels) met ze eens. Die dieren kunnen nergens heen wanneer het voedsel op is in het (veel te kleine!) natuurgebied; de Oostvaardersplassen. En daar waar je een hek omheen zet moet je het ook verzorgen vind ik. Of dat nou natuurlijk beheer is zonder menselijk ingrijpen, of 'onnatuurlijk', met menselijk ingrijpen..

ze beginnen nu tenminste VOOR de winter reeds te roepen
wie weet gebeurd er ook iets voor de winter en voordat er weer honderden verhongeren of erger de langzame
hongerdood gestorven zijn

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:27

even een reactie voor de 1e pagina (ben te lui om verder te lezen := );
op mijn manege staat ook een paard wat uit de natuur is geplukt. daar rijd nu een 10 jarig meisje op.
ik ben voorstander van de prikpil. ik vind wel dat dit al veel eerder bedacht kon worden, dus het is hun eigen schuld geweest.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:41

Hengstveulens weghalen heeft weinig zin mi, een hangst kan practsich alle merries bevruchten als hij de tijd heeft..als je al een kudde wilt verkleinen zul je de merries weg moeten halen lijkt me..
Afschieten klinkt al een stuk humaner dan ze laten verhongeren. Een pennydroom om ze allemaal te redden en te beleren...wat moet je ermee? Er zijn al zoveel paarden en ponies wara niemand iets mee kan dan wel wil..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:58

Hengstveulens weghalen heeft wel zin, omdat het vermindering is van de kudde. Hengstveulens gaan als jaarling eigen vrijgezellen kuddes vormen en zorgen als ze ouder worden oa voor conflicten met de gevestigde hengst en roven merries weg om een eigen kudde te vormen.
Als er een ding voorkomen moet worden is het de aanmaak van meer kuddes.
Een merrie krijgt maar 1 veulen per jaar, waarvan 50% hengsten zullen zijn per kudde, dus de aanwas is minder groot als de hengsveulens worden weggeghaald.
Het weghalen van de dekhengst is natuurlijk nog beter, dan komt er in elk geval niks meer bij (als je tenminste de manlijke veulens wegneemt die nog verwekt waren).
Maar dat is geen subiete oplossing.

Er is iets vreselijk mis in de planning en het beheer.

boeflover

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:10

ik vind het wel goed dat er nu vóór de winter al over wordt nagedacht, maar waarom niet gewoon bijvoeren en idd selectie maken, hengstveulens eruit halen en desnoods nog wat merries als er echt zoveel te veel zijn, deze kun je veilen of evt naar de slager doen.
afschieten ben ik zowiezo tegen, vanmiddag nog jagers gezien die 'kundig' zijn; kortom, konijn in dit geval moesten ze later nog dood slaan omdat ze niet goed raak kunnen schieten...
in de meeste natuurgebieden doen ze de dieren toch ieder jaar inenten en bekappen? tenminste hier in de buurt doen ze dat wel. voor deze beurt moeten de paarden ook verzameld worden in een paddock en tijdens deze beurt worden ook gelijk de hengstveulens eruit gehaald, ms goed idee om dit daar ook te gaan doen? hebben de paarden maar 1x stress van het vangen en sla je 2 vliegen in 1 klap.

daarnaast vraag ik me idd ook af waarom ze niet gewoon de 'wilde' paarden opruimen en het perceel verhuren aan een opfokbedrijf/biologische koeienboer etc. daar moet toch echt wel animo voor zijn!

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:13

ze kunnen toch ook gewoon hooi ofzo neerleggen en verspreiden zo hebben ze tenminste iets te eten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:19

AGarcia schreef:
Dat is idd zo.. je kunt ook castreren, bijvoeren en wat de vogels betreft... van een vissenkweker ofzo veel vis kopen en die in het water gooien? das ook bijvoeren.

Weleens een wilde vogel gezien die zich laat tegenhouden door een hek? :D :D :D
Die vogels zoeken de vissenkweker zelf wel op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:21

Liever afschieten dan laten creperen i.i.g.
Maar een goed geboortebeleid zou ook al wonderen doen.
Helaas is staatsbosbeheer dan het 'speelgoedje' kwijt. Dus ze zullen het wel niet gaan doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:26

Mensen die het over bijvoeren hebben.
Er lopen wel rond de 1200 paarden in dat gebied en nog eens 600 runderen. Verder nog een onbekend (maar zeker hoog) aantal edelherten.
Van de eerste 2 groepen sterft elk jaar zo'n 25%.
Het gebied is maar 6000hectare groot. Als je bijvoert neemt dat aantal per jaar toe... Het gebied kan het nu al niet aan en dan zeker niet.

Het grote risico van te veel dieren is niet alleen dat ze sterven in de winter. Maar op een gegeven moment gaan ze losbreken ?(van de winter al gebeurd) en zich buiten de gebieden ophouden. Dan word het risico op aanrijdingen en dergelijke wel groot. Beter voor de dieren om de populatie gewoon te halveren...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:29

Afschieten om uit te dunnen....ja klinkt logisch maar haal dan gelijk de hengsten weg........zonder hengst ook geen veulens!
Of ruinen??? en er een paar ruinen erbij laten lijkt het toch nog echt.
Vind het wel goed dat ze voor menselijke consumptie weg gaan en de rest....naar de dierentuin ermee :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:34

Je wordt toch simpel van die "natuur"organisaties !?
Het overschot afschieten of slachten is idd een betere optie dan al die dode beesten laten liggen rotten.
Maar dan nog; als er meer dan 2 weken sneeuw ligt (zoals afgelopen jaar), zullen ze toch bij moeten gaan voeren, anders verhongeren ook de dieren die blijven lopen.

Het is geen "wild" en "natuur", daar is het in NL te klein voor, dus in mijn ogen mogen ze het ook niet zo noemen en zeker niet zo behandelen! Het is in NL niet meer dan wildbeheer, en dat komen de natuurorganisaties nu grotendeels niet na. Zo mogen er 3 jaar lang geen zwijnen of herten afgeschoten worden en dan ineens moeten er duizenden in 1 jaar afgeschoten worden. Laten ze dat dan doseren en ieder jaar gewoon de zwakke en/of oude dieren er uit halen (schieten, slachten, vangen en verkopen - mij om het even).....en de dieren bijvoederen in tijden dat dat nodig is (en niet als het te laat is). Vroeger ging het toch ook zo? Wat was er mis met vroeger?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:36

Er blijkt maar weer dat het ideaal van paarden maar losgooien in een natuurgebied niet ideaal is ;)
Dieren zijn niet gemaakt om vegetatie in specifieke gebieden kort te houden. Dat ze het doen is handig, maar er zit wel wat meer aan vast dan ze er simpelweg loslaten.

Wat is er trouwens mis met het gebied gewoon te laten verwilderen?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:42

Leuke oplossing van de dierenartsen! :) Alleen jammer dat dit nu niet mag volgens de wet. De dieren van de Oostvaardersplassen zijn niet geregistreerd (geen chips en oormerken) en mogen daardoor het gebied nooit meer levend verlaten en niet dienen voor menselijke consumptie.

@Veulen, mee eens! :j

Ik las ook nog iets over het wegvangen van de jonge dieren. Dat is een mogelijkheid, alleen blijven de sociale structuren van de kudde dan niet in stand, dat vind ik jammer. En het hoeft ook niet. Wat ik een betere oplossing vind, is paarden verplaatsen naar nieuwe natuurgebieden in binnen- en buitenland. Er is momenteel in Oost Europa veel vraag naar harde, sobere paardjes voor natuurlijke begrazing. En laat de Konik hier nu erg geschikt voor zijn. :)

@Lusitana, het gebied mag niet verwilderen, omdat het gebied juist open moet blijven. Het is erg rijk aan ganzen en die houden van open, moerasachtige gebieden met veel water.
Natuurlijke begrazing geeft vaak juist geweldige natuurresultaten. Ik heb het dan met name over de begrazing waarbij de druk wordt aangepast aan de grootte en variatie van het gebied. Dan krijg je behalve mooie, open stukken, ook ruigtes en hier en daar wat bosospslag.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:47

Ik hoorde vandaag op de radio dat Wilders er voor wilde gaan om juist deze paarden en andere paarden in uitgezette gebieden van de winter bij te voeren.