Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Re: Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 05:00

Hoe kan je nou een kwartiertje stappen tellen van een paard en daarmee berekenen hoeveel hij per dag loopt. Dat is toch onzin. Je moet 24 uur stappen tellen. Dat een week of zelfs maand lang. En dan het gemiddelde berekenen, dan heb je aardig betrouwbare informatie. Bovendien zijn 18 paarden te weinig om het een onderzoek te noemen. Dus waarom staat dit op de voorpagina?

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:38

Er spelen nog meerdere factoren mee wat betreft het welzijn van een paard.Daar is beweging maar een van. Ik denk dat men met een dergelijk onderzoek vooral een verschil heeft willen ontdekken....??

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:57

JoviBan schreef:
Citaat:
Paarden blijken in de box vrijwel letterlijk geen stap te verzetten; gemiddeld 30 stappen per kwartier. Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.

Ja, beweeglijker gedurende die korte tijd (uurtje?). Lijkt me logisch.
Paarden die de hele dag in de wei lopen, bewegen gedurende de dag natuurlijk meer dan paarden die eventjes in een kleine weide of paddock worden gezet en de rest van de dag in een stal staan.

ja dit wilde ik net zeggen, als je opgehoopte energie hebt zul je meer bewegen dan als je als paard weet dat je iedere dag de hele dag buiten komt.

Mijn jonge paard kwam al veel (8 uur) buiten op haar vorige stal (heb de paarden nu aan huis) maar nu dus ruim 12 uur per dag en ze is er echt braver op geworden. Ofja braver... ze was altijd al braaf maar het is wel een druktemaker, er zit nu meer rust in. En mijn tweede paard heb ik net 4 maanden, die was niet meer dan 4 uurtjes buiten gewend (in de zomer, in de winter minder) en had ook wat stereotype gedrag in de vorm van hoofdschudden, dat is er echter helemaal uitgegaan en ik geniet van haar verandering van watjespaard dat bij twee regendruppels al bij het hek stond te mieren naar pluisbuitenpaard dat gepaneerd en wel door de modder scheurt :D.

Overigens ben ik wel benieuwd naar zo'n onderzoekje onder honden, want daar speelt hetzelfde, 2 keer per dag een kwartiertje wandelen is voor veel honden bij lange na niet genoeg met al het vervelende gedrag in huis tot gevolg. Ik sta iedere keer weer met grote ogen te kijken naar de Dog Whisperer, hoe is het mogelijk dat die mensen het een groot inzicht vinden dat ze met de hond moeten wandelen :wow: :roll: ...

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:12

Dat paarden in een weiland misschien minder bewegen kan ik snappen.
Ze kunnen dag en nacht lopen, spelen en doen wat ze willen.
En als ze in een stal zijn, zijn ze blij dat ze eruit mogen, en gaan ff hun joligheid eruit gooien
en dat leverd dus meer stappen op.
Maar als ze telkens maar een kwartiertje tellen, kan je er niet heel veel van zeggen.
Het eerste kwartier kunnen ze gek zijn in de bak en daarna niks meer.
En de beweging in het land, misschien eten ze net op dat moment, en nog geen uur later gaan ze ff lekker
uit hun plaat.
Vind het een beetje een raar artikel, natuurlijk als je ze veel beweging geeft verminderd dat ongewenst gedrag.
Maar niet altijd hoeft het aan de beweging te liggen.
Het kan ook iets zijn wat in het paard zit, of aangeleerd is door iemand die geen overwicht op het paard had.
Ze staan hier gelukkig dag en nacht buiten, in de zomer in het land en de winter in de paddock met 2 aanliggende containerboxen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:12

What´s new..?? :)

Imo weinig nieuws aan de horizon!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 02:34

Ninx schreef:
Weinig mensen lijken verbaasd door de uitslag, maar evengoed staan er honderden paarden dag in dag uit op stal... met hooguit een uurtje paddock en een uurtje onder de man....
Tsja...

Je haalt de woorden uit mijn mond. Hoeveel paarden staan er niet op stal of op een wei/paddock zo groot als een postzegel? Het paard aanschaffen is voor een hoop mensen blijkbaar geen probleem. Het daarna als een paard laten leven is een ander verhaal.
Paarden hebben ruimte EN soortgenoten nodig. Ga dan nog maar eens kijken hoeveel ze bewegen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:38

Century5 schreef:
Ik vond dit wel verrassend:
Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.
Op zich wel logisch, maar het leek me altijd beter een paard 24/7 buiten te hebben in een weiland. Maar voor beweging maakt het niet uit dus? Het lijkt me wel beter om andere redenen (communicatie met andere paarden e.d.)

hoe bedoel je dat? in een paddock of kleine weide kunnen ze toch ook communiceren met andere paarden etc? mits er maar andere paarden bij staan, maar dat is imo altijd ene vereiste...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:59

GaelleS schreef:
No shit. Was er daarvoor echt onderzoek nodig?
Denk dat het duidelijk is dat wat voor levend wezen ge ook opsluit gek wordt in gevangenschap.

Dat de uitkomst nauwelijks opmerkelijk te noemen valt neemt toch niet weg dat het erg mooi is dat dit nu via een onderzoek is vastgesteld? Daar kun je verder onderzoek mee doen en/of als stok achter de deur gebruiken om het welzijn van paarden te vergroten.

GaelleS

Re: Dagelijkse beweging vermindert ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:06

Daar hebt ge wel gelijk in!
Kvind het gewoon jammer dat het blijkbaar nog niet duidelijk was en dat er daarvoor onderzoek nodig is om mensen te overtuigen :P

Smokey08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:23

Tja wat moet ik ervan zeggen? Gewoon mee eens! Logisch, gewoon.
Dat hoeft niet bewezen te worden om te weten dat het waar is?
Jij gaat toch ook in je neus peuteren als je je verveelt?
En geloof me nou er zijn dus mensen die dit niet snappen,he. Beetje jammer voor die dieren.:(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:35

ikenindi schreef:
Century5 schreef:
Ik vond dit wel verrassend:
Paarden die één- of tweemaal per dag in een kleine weide of paddock worden gezet, blijken beweeglijker dan paarden in een box of paarden die de hele dag in een grote weide staan.
Op zich wel logisch, maar het leek me altijd beter een paard 24/7 buiten te hebben in een weiland. Maar voor beweging maakt het niet uit dus? Het lijkt me wel beter om andere redenen (communicatie met andere paarden e.d.)

hoe bedoel je dat? in een paddock of kleine weide kunnen ze toch ook communiceren met andere paarden etc? mits er maar andere paarden bij staan, maar dat is imo altijd ene vereiste...

Ja, dat klopt. Ik kwam niet helemaal goed uit mijn woorden. Ik vind het wel natuurlijker als een paard 24/7 op een weiland staat. Maar ik begrijp ook dat dat niet altijd kan. Contact met soortgenoten is idd sowieso erg belangrijk.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:27

dan zet ik ze toch 3 uur per dag in de molen, voor die 15.000 stappen te halen :P
belachelijk, gewoon lekker de hele dag in de weide, kunnen ze bewegen hoe ze willen. paard weet zelf wel wat het beste voor hem is lijkt me........... bokken rennen rollen zoals ze zin hebben.