Als ik die site zo lees heb ik ook meer het idee dat het is om je paard zijn weerstand tegen wormen te ondersteunen dan echt als kuur wanneer je paard een ernstige worminfectie heeft. Ik zou er niet zonder mestonderzoek blindelings op vertrouwen. En ze noemen het feit dat een paard dat eerder besmet was, later wormvrij was. Dat heb ik ook in een eerdere post gemeld, dat dat bij mijn paard gebeurd was, maar dan zonder middel toe te dienen.
Bij het gezamenlijk mestonderzoek bij ons op stal wordt wel van elk paard mest afgenomen, maar van 5 paarden bij elkaar onderzocht. Als er een besmetting gevonden wordt weet je dus niet zeker welk paard van de 5 het is. Hier worden dan wel alle paarden ontwormd. (dus niet alleen die 5) Ze lopen ook echt met de hele kudde op de wei. Bij die vriendin op stal werden alle paarden los onderzocht en soms waren daar 2 paarden met een besmetting, terwijl de rest helemaal niets had.
En op mijn vorige stal, waar stevig preventief ontwormd werd heb ik ook een hoop mest gevonden die vol zat met levende wormen, en dat was van een paard dat regelmatig ontwormd werd. Ik schrok er wel van, sta ik daar met mijn "cleane" paard naast. Het leek voor mijn stalgenoten soms wel alsof ik minder voorzichtig was omdat ik niet vanzelfsprekend ontworm, maar ik was ook de enige daar die wist wat zich in het lichaam van mijn paard bevond op wormgebied. Als mensen die preventief ontwormen denken dat hun paard nooit wormen heeft dan heb je het mis. Bovendien, waarom zou je ontwormen als je zeker weet dat je paard geen wormen heeft? (hiermee bedoel ik de ontwormers)
germie schreef:Op pensionstallen moet je soms collectief ontwormen of collectief (lees maandelijks) meedoen aan mestonderzoek.
Bij mijn vorige stal moest ik voor men daar collectief ging ontwormen (om de 12 weken) aantonen dat mijn paard wormvrij was. Maar ze waren er niet zo happig op en ik denk niet dat ze tegen nieuwe pensionklanten zeggen dat deze mogelijkheid er is. Dus als je op een pensionstal staat waar collectief ontwormd wordt, ga dan eens een serieus gesprek met de stalhouders aan waarin je je zorgen over het ontwormen aangeeft (zie bijv. hieronder) en vraag of je paard niet ontwormd hoeft te worden als je de uitslag van het mestonderzoek laat zien.
Op die stal ging ook het gerucht dat een bepaalde worm niet te vinden is met mestonderzoek. Ik heb het nagevraagd bij wormbestrijding.nl en werd duidelijk geinformeerd dat deze worm wel gewoon in de mest teruggevonden wordt.
JewEmm schreef:Nog even kort 1 keer over onze keuze van mest onderzoek ipv ontwormen. Voor ons zijn er eigenlijk 3 redenen: Liever geen gif in mijn paard, wormen worden resistent door veelvuldig gebruik en het gif komt ook weer in de wei terecht.
Met die drie redenen ben ik het helemaal eens!
En voor de mensen die de kosten van ontwormen willen afwegen tegen de kosten van mestonderzoek: de testkits kosten als je er 6 koopt 14,50 per stuk, en als je in een groter aantal koopt 13,50.