Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:33

germie schreef:
JewEmm, en jij hebt kennelijk de keuze. Op pensionstallen moet je soms collectief ontwormen of collectief (lees maandelijks) meedoen aan mestonderzoek.

Gelukkig wel ja. Waar je wel voor zou kunnen kiezen is een wormenkuur die veel selectiever is voor wormen dan voor insecten. Het gaat er in ieder geval om dat je bewust ben van je keuzes.

germie schreef:
30% vind ik meevallen overigens, gaat ook maar om een beperkt oppervlak. Ik zou dan ook willen weten hoe snel een ecosysteem zich herstelt, want dat wordt hierin niet meegenomen. Een strenge winter zal meer dan 30% uitval geven.

Nee, de insecten hebben systemen om de kou te overleven, daarom overleven ze het meestal ook als larve of als pop (heb er een scriptie over geschreven). Dit is ook echt een voorbeeld en denk persoonlijk dat het percentage veel hoger zal zijn. En wat ik ook al zei, het is maar net wat voor waarde je er zelf aan hecht. of je de oppervlakte klein vind ten opzichte van de weide, of denkt: het is toch wel een flinke oppervlakte! Dit voorbeeld is ook maar voor 1 paard. Wij hebben hier 4 lopen, dus zou dat gelijk ipv 30, 120 m2 worden.

Oja... mijn voorbeeld was ook maar voor 1 jaar. De insecten zullen dus exponentieel verminderen.

savath

Re: Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:48

Waar ze nu weer over zeuren.
Ze kunnen hier nog geen eens een sluitende regering vormen,en dan zagen ze over vliegjes.
dan gelijk de spuitbussen voor vliegen en de blauwe lampen maar verbieden,de vogeltjes hebben dan ook meer voeder..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:55

JewEmm schreef:
Oja... mijn voorbeeld was ook maar voor 1 jaar. De insecten zullen dus exponentieel verminderen.

Waarom hebben die kevertjes daar dan niet eerder last van gehad? Of hebben ze besloten om vanaf 2010 pas met z'n allen dood te gaan door ontwormen van paarden?
Hier wordt al heel lang ontwormd en er zijn nog genoeg kevertjes en andere insecten. Heb ook nog geen uitgehongerde vogeltjes gezien.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:50

MarijeR schreef:
Waarom hebben die kevertjes daar dan niet eerder last van gehad? Of hebben ze besloten om vanaf 2010 pas met z'n allen dood te gaan door ontwormen van paarden?
Hier wordt al heel lang ontwormd en er zijn nog genoeg kevertjes en andere insecten. Heb ook nog geen uitgehongerde vogeltjes gezien.

dat is echt zeer kort door de bocht gedacht zeg,..
Heb jij tellingen bijgehouden van je kevers? Anders kun je niets zeggen over het wel of niet besluiten in 2010 uit te sterven... (wat ik sowieso een bizarre opmerking vind) Uitgehongerde vogels zie je niet, die gaan dood.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:10

Waarom hadden de kevertjes 20 jaar geleden dan geen problemen? Dan waren ze nu toch wel uitgestorven als ontwormen van vee zo'n grote impact op kevertjes heeft?

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:15

Een diersoort hoeft niet gelijk uit te sterven om last te ondervinden van een bestrijdingsmiddel. En zoals al eerder vermeld, het gaat niet enkel om 1 soort kevertje maar om de balans in een ecosysteem. 20 jaar geleden waren er ook wel problemen, maar de wetenschap ontwikkeld zich ook constant, 20 jaar geleden werd er nog nauwelijks gebruik gemaakt van internet, moet je na gaan ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:29

Ik denk dat die balans in het ecosysteem eerder om zeep wordt geholpen door bestrijdingsmiddelen in de landbouw :+
Als je ziet wat ze dan over zich heen krijgen. Als ze dan ook nog net de pech hebben om in die ene hoop mest in de 8 weken van een net ontwormd paard terecht te komen...
De kans is groter dat ze een giftige douche krijgen van de aardappelboer hiernaast.

Ik geloof best dat er wat diertjes moeite hebben met ontwormingsmiddelen. Hopelijk iig de wormen...
Maar om nu zo dramatisch te doen over wormenmiddelen, nee dat gaat mij te ver hoor :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:41

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ivermectine

Hier staat het een en ander.

Ivermectine zal bij vogels, als het gaat om besmette ongewervelde dieren waarschijnlijk niet gauw tot problemen leiden. Dus de risicos die er eventueel voor een ecosysteem zijn liggen op ander vlak.

Moxidectine (dat ook verwant is aan ivermec) is eveneens zeer giftig voor vissen en in het water levende organismen, maar wordt gebruikt bij de bestrijding van parasieten op vogels.

Praziquantell wordt zowel gebruikt voor de bestrijding van parasieten op vogels, als bij vissen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:06

Nicolletje schreef:
Bedankt, interessant. Ik heb het even doorgelezen. Voor jullie informatie: het is op basis van verschillende kruiden, wordt in vloeibare vorm toegedient over het eten of drinken, en je moet het drie dagen achter elkaar geven, elke maand, het hele jaar door. Schijnt dat het zoiezo goed is voor de algehele conditie van het paard.

Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met mestonderzoek i.p.v. ontwormen doordat een vriendin van me op een stal kwam te staan waar ze dat zo deden. Ik had er nog nooit aan gedacht maar vond het een goed idee en ben het zelf ook gaan doen. Toen bracht ik m'n mest nog in een plastic bekertje naar de locale dierenarts en belde de volgende dag of ze eitjes gevonden hadden. Na een paar jaar ben ik naar een andere stal gegaan waar ze eigenlijk liever preventief ontwormen, maar als je schriftelijk kon aantonen dat je paard geen eitjes in z'n mest had hoefde je paard niet mee te doen. Dat kon niet meer met een telefoontje naar de locale dierenarts en toen ben ik het via http://www.wormbestrijding.nl gaan doen. Dat is ook hartstikke handig. Je besteld mest-onderzoek-kits. Bestaat uit o.a. een plastic buisje, een handschoentje, een speciale envelop en een tegoedbon voor een wormeitelling. Binnen 2 dagen krijg je de uitslag per mail. Nu ben ik in juli verhuisd naar een nieuwe (biologische) stal waar de stalhouder een gezamenlijk mestonderzoek doet.
(ik heb trouwens nog een paar test-kits over, dus als iemand het eens wil proberen mag je ze van me overnemen)

Op Ned. 1 is nu een toepasselijk programma "How many people can live on planet Earth" over hoe de dingen in ons wereldwijde ecosysteem invloed op elkaar hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:39

Wat me opvalt in de link van Nicolletje is dat er boerenwormkruid in het mengsel zit.
Dat is een kruid dat al van oudsher gebruikt wordt voor ontwormen, vlooienbestrijding en bestrijding van schurft.

Het grote nadeel van dat kruid is dat je niet heel zeker bent van de werking, bij jonge plantendelen moet je maar afwachten of ze wel werkzaam genoeg zijn, de oudere plantendelen zijn behoorlijk giftig. Dodelijk zelfs.

Bij ons thuis werd vroeger de grap gemaakt dat het boerenwormkruid niet alleen de wormen, maar ook de boeren doodde.

Middelen op basis van dit soort kruiden hebben wel degelijk een gevaar van overdosering in zich, omdat het werkzaam bestanddeel schadelijker voor de gastheer is dan in de moderne wormmiddelen.
Dat er geen bijwerkingen kunnen optreden in het genoemde mengsel (wat overigens niet waar kán zijn, iedere stof die ook maar iets in het lichaam doet kan bij bepaalde individuen ongewenste effecten opleveren) is eerder een teken dat er zo weinig van de werkzame stof aanwezig is, dat het nauwelijks effect kan hebben...

http://www.anthemis.nl/aroma/boerenwormkruid.htm

Wij gebruiken zelf ook kruiden voor allerlei kwaaltjes en veel van de kruiden en groenten in het mengsel in de link passen we toe. Maar ik zou dus niet zomaar vertrouwen op de werkzaamheid van dit middel in geval van een wat serieuzere wormbesmetting.

Knoflook gebruiken wij ook voor enkele zaken en van uien en knoflook is idd een wormafdrijvende werking bekend (misschien door het zwavelgehalte in deze planten?) maar of je er een bestaande wormbesmetting adequaat kan aanpakken is ook weer de vraag...

Ik vraag mij trouwens ook af wat het gebruik van thujon (werkzaam bestanddeel boerenwormkruid) op de omgeving voor invloed zou hebben bij grootschalig gebruik.

Biologisch betekent niet onschadelijk, en al helemaal niet onschuldig in de omgeving voor gebruik buiten het de eigenlijke plaats in de biologische keten om.
Uiteindelijk heb je gif nodig om bepaalde organismen te bestrijden.

Gezamenlijk wormonderzoek vind ik zelf linke soep, omdat de individuele wormgevoeligheid enorm verschilt.
Als je uit een koppel toevallig de mest van 5 dieren neemt die een heel hoge weerstand tegen wormen hebben, of die toevallig wel besmet zijn maar op het moment van onderzoek geen ei-uitscheiding hadden, dan krijg je een heel vertekend beeld...

Dan zie ik meer heil in de aanpak van HC, zelf het materiaal aanschaffen (dat overwegen we nu, de aanschaf van de microscoop heb je er zo uit). Maar dan moet je ook individuen monitoren, en rekening houden met leeftijd en andere 'life-events' :P bij het paard. Rondom de zwangerschap reageren bepaalde wormen bijvoorbeeld op hormonen door actief te worden.

JewEmm

Re: Deel ontwormingsmiddelen voor paarden schaadt biodiversiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:34

Waar je heel goed bij moet opletten met het zelf zoeken naar wormen in de mest, is dat er misschien wormen zijn die niet schadelijk zijn voor het paard en dat ze in meerdere stadia in de mest kunnen voorkomen. Daarom geven wij de mest ook aan de dierenarts, die weet het wel. En de mest zal altijd vers moeten zijn, en inderdaad, van elk paard verschillend.
En inderdaad ook mee eens: biologisch betekent niet onschadelijk.
Nog even kort 1 keer over onze keuze van mest onderzoek ipv ontwormen. Voor ons zijn er eigenlijk 3 redenen: Liever geen gif in mijn paard, wormen worden resistent door veelvuldig gebruik en het gif komt ook weer in de wei terecht.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:06

JewEmm: de informatie over de voor het paard schadelijke parasieten, hun levenscyclus, verschijningsvormen, wanneer er een situatie ontstaat waarin ingrijpen noodzakelijk is, is allemaal van het net te halen, als je internet een beetje doorzoekt. En anders kan je misschien ook wel een medisch handboek bestellen waarin het allemaal staat.

Ik ben geen VA en mis sowieso de vaardigheden die die mensen tijdens hun studie leren. Kennis van een deelgebiedje van dat hele vakterrein is echter heel haalbaar voor de meeste mensen hoor, en het praktisch toepassen van die vaardigheid ook.

Trouwens, 'ze zullen (er) wel meer verstand (van) hebben dan ik,' zou mijn moeder een paar jaar geleden het leven gekost hebben of op zijn minst zwaar invalide gemaakt hebben. Op zulke momenten zeg ik: Thank Gooood for the internet!!
Wat betreft een heel aantal ziekten die ernstig op het leven ingrijpen, kunnen mensen dankzij internet nu gefundeerde keuzes maken wat betreft wel/niet behandelen en hoe dan. Goede artsen zouden die info natuurlijk ook moeten geven, maar ze zijn niet altijd onafhankelijk en ook niet altijd goed.

Degenen die er meer verstand van hebben kunnen het ook wel eens fout hebben, voortschrijdend inzicht en dwaalwegen en zo... Zaak dus om ook zelf van een aantal zaken op de hoogte te willen zijn!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:37

Als ik die site zo lees heb ik ook meer het idee dat het is om je paard zijn weerstand tegen wormen te ondersteunen dan echt als kuur wanneer je paard een ernstige worminfectie heeft. Ik zou er niet zonder mestonderzoek blindelings op vertrouwen. En ze noemen het feit dat een paard dat eerder besmet was, later wormvrij was. Dat heb ik ook in een eerdere post gemeld, dat dat bij mijn paard gebeurd was, maar dan zonder middel toe te dienen.

Bij het gezamenlijk mestonderzoek bij ons op stal wordt wel van elk paard mest afgenomen, maar van 5 paarden bij elkaar onderzocht. Als er een besmetting gevonden wordt weet je dus niet zeker welk paard van de 5 het is. Hier worden dan wel alle paarden ontwormd. (dus niet alleen die 5) Ze lopen ook echt met de hele kudde op de wei. Bij die vriendin op stal werden alle paarden los onderzocht en soms waren daar 2 paarden met een besmetting, terwijl de rest helemaal niets had.
En op mijn vorige stal, waar stevig preventief ontwormd werd heb ik ook een hoop mest gevonden die vol zat met levende wormen, en dat was van een paard dat regelmatig ontwormd werd. Ik schrok er wel van, sta ik daar met mijn "cleane" paard naast. Het leek voor mijn stalgenoten soms wel alsof ik minder voorzichtig was omdat ik niet vanzelfsprekend ontworm, maar ik was ook de enige daar die wist wat zich in het lichaam van mijn paard bevond op wormgebied. Als mensen die preventief ontwormen denken dat hun paard nooit wormen heeft dan heb je het mis. Bovendien, waarom zou je ontwormen als je zeker weet dat je paard geen wormen heeft? (hiermee bedoel ik de ontwormers)

germie schreef:
Op pensionstallen moet je soms collectief ontwormen of collectief (lees maandelijks) meedoen aan mestonderzoek.

Bij mijn vorige stal moest ik voor men daar collectief ging ontwormen (om de 12 weken) aantonen dat mijn paard wormvrij was. Maar ze waren er niet zo happig op en ik denk niet dat ze tegen nieuwe pensionklanten zeggen dat deze mogelijkheid er is. Dus als je op een pensionstal staat waar collectief ontwormd wordt, ga dan eens een serieus gesprek met de stalhouders aan waarin je je zorgen over het ontwormen aangeeft (zie bijv. hieronder) en vraag of je paard niet ontwormd hoeft te worden als je de uitslag van het mestonderzoek laat zien.
Op die stal ging ook het gerucht dat een bepaalde worm niet te vinden is met mestonderzoek. Ik heb het nagevraagd bij wormbestrijding.nl en werd duidelijk geinformeerd dat deze worm wel gewoon in de mest teruggevonden wordt.

JewEmm schreef:
Nog even kort 1 keer over onze keuze van mest onderzoek ipv ontwormen. Voor ons zijn er eigenlijk 3 redenen: Liever geen gif in mijn paard, wormen worden resistent door veelvuldig gebruik en het gif komt ook weer in de wei terecht.
Met die drie redenen ben ik het helemaal eens!

En voor de mensen die de kosten van ontwormen willen afwegen tegen de kosten van mestonderzoek: de testkits kosten als je er 6 koopt 14,50 per stuk, en als je in een groter aantal koopt 13,50.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:43

Motje11 schreef:
Als ik die site zo lees heb ik ook meer het idee dat het is om je paard zijn weerstand tegen wormen te ondersteunen dan echt als kuur wanneer je paard een ernstige worminfectie heeft. Ik zou er niet zonder mestonderzoek blindelings op vertrouwen. En ze noemen het feit dat een paard dat eerder besmet was, later wormvrij was. Dat heb ik ook in een eerdere post gemeld, dat dat bij mijn paard gebeurd was, maar dan zonder middel toe te dienen.

Bij het gezamenlijk mestonderzoek bij ons op stal wordt wel van elk paard mest afgenomen, maar van 5 paarden bij elkaar onderzocht. Als er een besmetting gevonden wordt weet je dus niet zeker welk paard van de 5 het is. Hier worden dan wel alle paarden ontwormd. (dus niet alleen die 5) Ze lopen ook echt met de hele kudde op de wei. Bij die vriendin op stal werden alle paarden los onderzocht en soms waren daar 2 paarden met een besmetting, terwijl de rest helemaal niets had.
En op mijn vorige stal, waar stevig preventief ontwormd werd heb ik ook een hoop mest gevonden die vol zat met levende wormen, en dat was van een paard dat regelmatig ontwormd werd. Ik schrok er wel van, sta ik daar met mijn "cleane" paard naast. Het leek voor mijn stalgenoten soms wel alsof ik minder voorzichtig was omdat ik niet vanzelfsprekend ontworm, maar ik was ook de enige daar die wist wat zich in het lichaam van mijn paard bevond op wormgebied. Als mensen die preventief ontwormen denken dat hun paard nooit wormen heeft dan heb je het mis. Bovendien, waarom zou je ontwormen als je zeker weet dat je paard geen wormen heeft? (hiermee bedoel ik de ontwormers)

germie schreef:
Op pensionstallen moet je soms collectief ontwormen of collectief (lees maandelijks) meedoen aan mestonderzoek.

Bij mijn vorige stal moest ik voor men daar collectief ging ontwormen (om de 12 weken) aantonen dat mijn paard wormvrij was. Maar ze waren er niet zo happig op en ik denk niet dat ze tegen nieuwe pensionklanten zeggen dat deze mogelijkheid er is. Dus als je op een pensionstal staat waar collectief ontwormd wordt, ga dan eens een serieus gesprek met de stalhouders aan waarin je je zorgen over het ontwormen aangeeft (zie bijv. hieronder) en vraag of je paard niet ontwormd hoeft te worden als je de uitslag van het mestonderzoek laat zien.
Op die stal ging ook het gerucht dat een bepaalde worm niet te vinden is met mestonderzoek. Ik heb het nagevraagd bij wormbestrijding.nl en werd duidelijk geinformeerd dat deze worm wel gewoon in de mest teruggevonden wordt.

JewEmm schreef:
Met die drie redenen ben ik het helemaal eens!

En voor de mensen die de kosten van ontwormen willen afwegen tegen de kosten van mestonderzoek: de testkits kosten als je er 6 koopt 14,50 per stuk, en als je in een groter aantal koopt 13,50.

Bij ons doe je mee aan het mestonderzoek, of je ontwormt gewoon 4 keer per jaar. Ik heb voor het laatste gekozen. Reden:ik heb nog voor 3 jaar in voorraad. En de kosten. 8 keer per jaar mestonderzoek (want dat moet volgens de veearts) is gewoon te duur.
Kostenwormen kuur ivermectine: 6-7 euro als je ze per 10 stuks inkoopt. Die gebruik je 3 keer per jaar. Dan doe je nog 1 keer Equest of evt. de Pramox.
Van het verschil kun je de inentingen weer betalen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:13

@Motje: dat er bij een ontwormingsschema ook levende wormen kunnen voorkomen in de mest is helemaal niet zo vreemd.
Ten eerste zijn veel mensen zich er niet van bewust dat bepaalde wormmiddelen niet meer werken op bepaalde typen wormen, zo zijn spoelwormen in veel gevallen resistent tegen ivermectine. Voor de veulenworm is ook resistentie aangetoond tegen ivermec.
Daar werkt pyrantel tegen, maar pyrantel pakt weer bloedworm weer niet aan.

Ten tweede grijpt een ontwormmiddel in in de cyclus van de worm, maar doodt niet alle stadia van een worm in het paardenlichaam en de wormen die zich buiten het paardenlichaam bevinden pakt het al helemaal niet aan. Gevoelige dieren worden weer besmet en die help je dan met een ontwormmiddel.

Eenzijdig ontwormen, of op de verkeerde momenten met een bepaald middel leidt niet automatisch tot een goede ontworming.

Motje schreef:
Citaat:
En ze noemen het feit dat een paard dat eerder besmet was, later wormvrij was. Dat heb ik ook in een eerdere post gemeld, dat dat bij mijn paard gebeurd was, maar dan zonder middel toe te dienen.

Het paardenlichaam is in staat een infectie te bevechten, maar houdt er ook rekening mee dat bepaalde wormen in bepaalde stadia van hun cyclus ei-uitscheiding hebben.
Dat je niet altijd eitjes vindt, zegt dus niet dat het paard niet onder de wormen zit...

Als je paard op een bedrijf staat met een vrij hoge infectiedruk (weinig weiland, weilanden die ieder jaar door paarden beweid worden en niet eerst gemaaid worden voor de paarden erop gaan, jonge dieren op het bedrijf, wisselende populatie enz) dan kan je er wel van op aan dat een deel van de paarden last heeft van wormen.
En preventief ontwormen is dan net zo handig als mestonderzoek laten doen, en daarna ontwormen....

Trouwens nog wat interessante links over wat ivermectine voor invloed op de omgeving heeft, waarbij je het met de abstract moet doen (of je moet betalen natuurlijk)

http://www.springerlink.com/content/387363451x5k227w/

http://www.springerlink.com/content/387363451x5k227w/

En deze is gratis: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ieam.96/pdf

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:23

randalinpony schreef:
@Motje: dat er bij een ontwormingsschema ook levende wormen kunnen voorkomen in de mest is helemaal niet zo vreemd.
Ten eerste zijn veel mensen zich er niet van bewust dat bepaalde wormmiddelen niet meer werken op bepaalde typen wormen, zo zijn spoelwormen in veel gevallen resistent tegen ivermectine. Voor de veulenworm is ook resistentie aangetoond tegen ivermec.
Daar werkt pyrantel tegen, maar pyrantel pakt weer bloedworm weer niet aan.

Ten tweede grijpt een ontwormmiddel in in de cyclus van de worm, maar doodt niet alle stadia van een worm in het paardenlichaam en de wormen die zich buiten het paardenlichaam bevinden pakt het al helemaal niet aan. Gevoelige dieren worden weer besmet en die help je dan met een ontwormmiddel.
Dat vind ik ook niet vreemd, dat dachten de ontwormers daar. Zoals ik al zei, als je er (als ontwormer) van overtuigd bent dat je paard geen wormen heeft (door het ontwormen) zou je dus niet hoeven te ontwormen. Dat idee maakt zichzelf dus onnodig zeg maar. Maar ik, als tester, reageer daar natuurlijk een beetje heftig op omdat ik daar tussen de ontwormers een beetje als nonchelant/besmet gezien werd terwijl hun eigen paard dus helemaal vol zat en ik er als enige wel bewust van ben wat zich in het lichaam van mijn paard bevind. (genoemde uitzonderingen daargelaten)

randalinpony schreef:
En preventief ontwormen is dan net zo handig als mestonderzoek laten doen, en daarna ontwormen....
Daar ben ik het niet mee eens om eerder genoemde redenen om zo min mogelijk te ontwormen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:32

Tja, ook zonder testen weet ik zeker dat bepaalde besmettingen op ons bedrijf spelen dus dan heeft het testen weinig zin vind ik zelf. :)
Ik denk dat het per houderij verschilt wat nodig is.

Ben trouwens blij dat ik niet meer op pensionstallen sta, ook vanwege het soort redeneringen dat jij aanhaalt...