Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:40

zonnetje1903 schreef:
Laten wij dan ook eens gaan klagen over alle voetgangers die met mooi weer op onze ruiterpaden lopen en weigeren aan de kant te gaan!

ja, of mountainbikers. Ben vorige keer zowat met m'n 26-jarige opa-paardje aangereden door zo'n idioot met z'n mountainbike die "even" de hoek om kwam scheuren. En die gozer nog klagen dat IK in de weg reed ook!! :(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:35

haski schreef:
Hier dan een berichtje van de betreffende ruiter.
Doordat er veel onduidelijkheid bestond over het wel of niet over het Paddenpad mogen rijden, en omdat het bordje "verboden voor paarden" weg was, namen een aantal ruiters het Paddenpad als het ruiterpad in het bos onbegaanbaar was, zoals dus de afgelopen weken. Er lag ook nog een omgevallen boom over het pad dus we konden er echt niet door.
Er was mij ter oren gekomen dat de gemeente ruiters via het Paddenpad gedoogde, omdat ze van de slechte situatie van het ruiterpad op de hoogte is/was en tot dat het nieuwe ruiterpad aangelegd is zo een alternatief kon bieden.
Komt bij dat het Paddenpad veel veiliger is dan de Meerweg dus dan is de keus niet zo moeilijk.
De meneer die mij aanviel was volgens mij ergens in de 80. Misschien dichter bij de 90. Ik kon mezelf er niet toe zetten om die man te gaan slaan. Hoe agressief hij ook was, en hij was NIET dement. Echt niet.
En inderdaad, ik heb een IJslander met een IJslands hoofdstel, dus zonder keelriem en met een losse neusriem. Die man trok eerst hard vlak bij het bit waardoor hij het bit door de mond trok en de neusriem af ging. Toen mijn paard ook ging terugtrekken kwam de rest makkelijk van zijn hoofd af. Paard gelukkig niet gewond.
Al met al een rottige ervaring. De gemeente is gebeld voor duidelijkheid en die is er nu voorlopig. Niet via het Paddenpad dus meer, maar via een bospad thv de Lijtweg. Wij vragen ons af waar we meer "schade" aanrichten maar goed. Het is nu eenmaal zo.
En nu maar hopen dat dat ruiterpad er gauw komt zodat het gezeur weer een beetje minder wordt.

Groetjes Ingvild

Dat dacht ik al :) was de enige verklaring die ik kon bedenken voor het feit dat het hoofdstel er af getrokken werd...
Maar goed al was het hoofdstel blijven zitten, zo'n ervaring is nooit leuk.

Annetje

Re: Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:46

Brr.... ik moet er niet aan denken als iemand mijn paard bij het hoofdstel zou pakken en het eraf zou werken hoor :oo Ik weet niet of ik dan nog in het bos zou durven daarna, veel te bang om weer zo iemand tegen te komen.

Wij hebben met het ruiterbewijs jaren terug geleerd dat je officieel bestuurder bent en dus op de weg hoort, maar als het de veiligheid van meerdere weggebruikers waaronder jezelf ten goede komt, mag je ook op het fietspad of de fietsstrook. Niet op de stoep of het voetpad.

Bij ons in het bos is er ook een pad wat onbegaanbaar is door de vele traktoren die er met dit natte weer overheen gegaan zijn. Ik ga dan ook op het fietspad dat er direct naast ligt. Gelukkig zijn de mensen die ik laatst tegenkwam op dat pad wel begripvol. Zij zien ook dat het pad niet veilig is.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:21

tja de slimheid van de gemeente he ;)

secricible

Re: Slecht ruiterpad zorgt voor gevaarlijke situaties op voetpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:45

dat verklaart al een hoop :) Lastig, al die onduidelijkheid, daar mag de gemeente wel wat aan doen.
En mensen horen inderdaad van je paard af te blijven, een hoofdstel aftrekken is absurd natuurlijk.