zipje71 schreef:Ik geef Laura B. van GB ook wel een kansje
Als ze zo door gaat, zeker (zoals in London 2012?). In de GP Landenwedstrijd was ze al heel dichtbij.
Maar voor deze competitie waren Adelinde en Parzival volgens mij toch de enigen die in staat waren om Edward en Totilas het vuur na aan de schenen te leggen. Daarom vond ik het inderdaad ook heel bitter voor Adelinde; ik had het haar best gegund na Las Vegas...
Maargoed; dat heeft verder natuurlijk weinig te maken met het feit dat Edward Gal gewoon geschiedenis heeft geschreven op deze editie van de wereldruiterspelen. Ik vind het helemaal geweldig voor hem en het is hem ook zeer gegund.
Ik had alleen graag gezien dat er in Nederland, buiten de paardenliefhebbers om, meer aandacht aan deze prestatie werd besteed: De items op de Nederlandse televisie waren minimaal en in de (sport)krant was het voornamelijk voetbal wat de klok sloeg; de WEG kregen slechts een klein kolommetje ergens achterin en het nieuws was niet echt up-to-date.
Dan heb je weer eens een wereldkampioen in dit kleine kikkerlandje; weet een groot deel van de bevolking niet eens wie hij is of wat hij gepresteerd heeft! Terwijl ik het idee heb dat het nieuws met iedere andere sport breed uitgemeten zou zijn en niemand eraan zou kunnen ontkomen!
Verder n.a.v. de opmerkingen over de Spaanse deelnemer: Zijn optreden was misschien wat 'over-the-top', maar ik heb er toch stiekum wel van genoten, hoor! Ik ben sowieso fan van Iberische paarden en dit was volgens mij ook wel een prachtexemplaar om te zien. Ze hebben daarnaast van nature aanleg voor oefeningen als de passage en de piaffe; dat zag je naar mijn mening ook wel en daarom is het ook leuk om zo'n paard op dit niveau te zien meedraaien tussen al die warmbloed-paarden. (De Belgische Peter Spahn met zijn Fries vind ik zo bijvoorbeeld ook altijd leuk om te zien)
Wat betreft het grote 'show'-gehalte; daar houdt het Amerikaanse publiek nou eenmaal van (een Europees publiek had ongetwijfeld meer gereserveerd gereageerd) en die Spanjaard liet zich daar natuurlijk door opzwepen, want dat ligt waarschijnlijk ook in zijn aard.
Het is natuurlijk de vraag of de jury zich liet beïnvloeden door de (overweldigende) reactie van het publiek; maar ik herinner mij een behoorlijk nette kür zonder grove fouten, die tegelijkertijd ook zeer expressief was...