Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:17

zipje71 schreef:
Ik geef Laura B. van GB ook wel een kansje

Als ze zo door gaat, zeker (zoals in London 2012?). In de GP Landenwedstrijd was ze al heel dichtbij.
Maar voor deze competitie waren Adelinde en Parzival volgens mij toch de enigen die in staat waren om Edward en Totilas het vuur na aan de schenen te leggen. Daarom vond ik het inderdaad ook heel bitter voor Adelinde; ik had het haar best gegund na Las Vegas...

Maargoed; dat heeft verder natuurlijk weinig te maken met het feit dat Edward Gal gewoon geschiedenis heeft geschreven op deze editie van de wereldruiterspelen. Ik vind het helemaal geweldig voor hem en het is hem ook zeer gegund.
Ik had alleen graag gezien dat er in Nederland, buiten de paardenliefhebbers om, meer aandacht aan deze prestatie werd besteed: De items op de Nederlandse televisie waren minimaal en in de (sport)krant was het voornamelijk voetbal wat de klok sloeg; de WEG kregen slechts een klein kolommetje ergens achterin en het nieuws was niet echt up-to-date.
Dan heb je weer eens een wereldkampioen in dit kleine kikkerlandje; weet een groot deel van de bevolking niet eens wie hij is of wat hij gepresteerd heeft! Terwijl ik het idee heb dat het nieuws met iedere andere sport breed uitgemeten zou zijn en niemand eraan zou kunnen ontkomen!

Verder n.a.v. de opmerkingen over de Spaanse deelnemer: Zijn optreden was misschien wat 'over-the-top', maar ik heb er toch stiekum wel van genoten, hoor! Ik ben sowieso fan van Iberische paarden en dit was volgens mij ook wel een prachtexemplaar om te zien. Ze hebben daarnaast van nature aanleg voor oefeningen als de passage en de piaffe; dat zag je naar mijn mening ook wel en daarom is het ook leuk om zo'n paard op dit niveau te zien meedraaien tussen al die warmbloed-paarden. (De Belgische Peter Spahn met zijn Fries vind ik zo bijvoorbeeld ook altijd leuk om te zien)
Wat betreft het grote 'show'-gehalte; daar houdt het Amerikaanse publiek nou eenmaal van (een Europees publiek had ongetwijfeld meer gereserveerd gereageerd) en die Spanjaard liet zich daar natuurlijk door opzwepen, want dat ligt waarschijnlijk ook in zijn aard.
Het is natuurlijk de vraag of de jury zich liet beïnvloeden door de (overweldigende) reactie van het publiek; maar ik herinner mij een behoorlijk nette kür zonder grove fouten, die tegelijkertijd ook zeer expressief was...

Amaryllis

Re: Edward Gal eerste ruiter die drie keer goud wint op WK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:34

Tsja, je kunt de proef van Fuego en Spanjaard met Lange Naam show noemen ja. Maar ondertussen is hij wel in de bovenste regionen van de resultaatlijsten geëindigd in het meest prestigieuze paardenevenement ter wereld. En dát met een paard waarvan sommige mensen de capabiliteit ter discussie stellen. En dat, dat vind ik echt azijnpíssen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:35

Ik ben blij dat de meesten mijn mening delen, het schoot me even in het verkeerde keelgat vanochtend,leuk dat er veel op gereageerd wordt en ik niet de enige was die beledigd was over die opmerking.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:37

Proficiat voor Edward en Totilas, hartstikke goed gedaan! Maar om dit nou af te schilderen als een circusact/artiest?? Nee.. van wie die benaming ook komt, ik vind het bijzonder respectloos.

Heb even gezocht (topiberian werkte niet mee) en dit:

vind ik echt geen circusact :n Maar een ontzettend goede en vooral speelse combinatie. Het is zeker geen perfectie, maar ik zie liever dit dan een strakke combinatie waar geen ruimte is voor wat dan ook.
Voor mij is het in ieder geval een proef die mij véél meer doet dan de proeven van Edward Gal en Totilas. Doe mij dit maar :j

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:38

Talida schreef:
Wij hebben het vanaf de tribune meegemaakt en de Spanjaard was geweldig, vandaar dat hij in de top van het veld eindigde. Van de wereld! Maar er zaten dressuurmatig gewoon wat dingetjes in die minder waren, geen verlenging in de galop (alleen maar naar boven) en stap, achterwaarts tijden het groeten. Hij was gewoon niet de beste maar absoluut het leukst! Dat iemand dat dat als circus betiteld is zijn probleem, nogmaals anders had hij echt niet boven de 80 procent gescored!

Helemaal waar!!! en handen niet stil...maar wat ik supergaaf vond was dat hij zijn paard ook regelmatig beloonde met zijn hand!! erg simpathieke ruiter!! Ge-wel-dig!! :D
Je zag ook dat zijn paard extra zijn best deed door de ruiter...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:40

hopen dat ze op deze speelse manier door blijven trainen zodat ze een speelse perfecte en correcte proef kunnen neer zetten tijdens de OS of een ander kampioenschap. dan kunnen we een mooie strijd verwachten met hem, edward, laura, analinde en de andere

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:52

Noem mij dom:P, maar ik kan de laatste proef van edward nergens vinden, heeft er iemand een link voor mij??

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:53

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:21

Over welke uitspraak van Edward wordt nou zo afgegeven? Ik zie persoonlijk nergens iets verkeerds staan, en mis het even in jullie berichten?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:23

Was denk ik een interpreteerfoutje van 1 van de lezers, die dacht dat Edward gezegd had dat de Spanjaard een circusact was

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:23

En daar gaat iedereen dan meteen zo op door?
Leuk weer, het leesniveau van de gemiddelde bokker..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:24

Het artikel is niet eenduidig in wie nou precies vind dat de proef meer een circusact/ de ruiter een circusartiest was. Dat doet er ook niet zo heel veel toe, het is gewoon een -imo- lage uitspraak. En dat heeft niets met leesniveau te maken. Als je goed leest ;) zie je ook dat mensen niet vallen over het feit wíe het gezegd heeft, maar dát het gezegd is.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:26

Ik zie toch meerdere malen staan dat mensen het laag vinden van Edward, maar oké.
Ik vind dat ze beiden erg netjes gereden hebben :)

nakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:41

Hij heeft het super gedaan! :D

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:44

Ik las het niet als zijnde een uitspraak van Edward, die is volgens mij juist hartstikke sympathiek, geloof nooit dat die dat zou zeggen.
Dit is gewoon zo'n denigrerende opmerking van de een of andere journalist of analist/commentator, die wrs als ideaalbeeld een KWPNer voor ogen heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:05

Ach het WAS ook meer spektakel dan de meeste mensen gewend zijn van dressuur :) maar is dat meteen erg dan? Dat stijve hoeft van mij echt niet ;) ik zie veel liever zoiets als deze Spaanse combinatie! Ik heb er van genoten, hoe hij zijn paard ook even tussendoor beloonde af en toe en het plezier dat er vanaf straalde. :D

Marjoow schreef:
Ik heb net de proef gezien, en moet zeggen, ben het 100% eens met wat er in de opening staat.

Dit is geen Kur meer, maar idd een show. Een grote show. Ik vond het er rommelig uitzien. Vooral hoe de ruiter zat, met zijn handen deed.
Nee, het gaf mij geen ontspannen gevoel van een mooie Kur op muziek.

Wat wil jij dan zien? Dressuur is show. Zonder show kom je er niet ;) als Totilas zijn benen niet optilt ziet het er ook een stuk minder indrukwekkend uit hoor, het oog wil ook wat, daar gaat het tenslotte om. En de Spanjaard maakte heus nog wel wat foutjes ;) en ook ik vond het soms wat slordig, maar zijn proef gaf me een gevoel en dat miste ik bij Edward en de andere proeven die ik gezien heb (heb 5 hoogste gezien). Het is misschien nog niet helemaal geperfectioneerd, maar je kan imo echt niet zeggen dat hij maar wat deed. :n En dan ook nog met 'n paard wat veel mensen niet geschikt achten voor dit niveau... nee, doe mij er maar meer van deze. :D

Dat publiek bij die eerste uitgestrekte draf. :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:08

Helemaal mee eens Bente, niets meer aan toe te voegen :)

Hoop deze combinatie graag terug te zien bij de OS!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:16

Ik denk ook niet dat Edward dit gezegt heeft die weet namelijk hoeveel werk het is om een paard op zon niveau te krijgen , Fuego heeft afgelopen jaar een blessure gehad en pas in Aken weer aan de start gekomen , paard komt steeds meer in form dus we hopen (in Spanje) op de EK en OS en dan is Norte (de andere PRE hengst) ook wat ouder en wijzer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:18

Het is toch ook gewoon zo geschreven door de schrijver van dit stuk? Geen idee wie er dacht dat 't van Edward afkwam maar het is geen citaat. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:49

ik heb genoten van onze toppers! en eerlijk is eerlijk,deze spanjaard zal ik in elk geval niet gauw vergeten,heb met een glimlach zitten kijken.Genieten!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:59

Bente: Idd, een proef moet show zijn, maar nog wel een kur op muziek blijven. Ik had bij de spanjaard meer het gevoel van een show op muziek, en niet het gevoel van een kur.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:12

Wauw, wat een prestatie! :D En ook ik vind die opmerking over circusact niet kunnen, bah. van mij mogen ze de journalist die dat gezegd heeft even flink op zn lazer geven :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:51

De opmerking circusact vind ik ook zwaar tekort doen aan de prestatie.
Maar zoveel show hoeft van mij persoonlijk niet, al heb ik wel met een brede grijns zitten kijken wat die spanjool allemaal uitspookte in de kür :))
Hij had er in ieder geval vreselijk veel plezier in +:)+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:18

Enorm goed, heb echt onwijs genoten van zijn rijden, zoals altijd. Wauw, prachtig! :+:

Wel weer beetje jammer dat ze die spaanse combinatie niet serieus nemen,
beetje triest het een "circusact" te noemen. Kom op, hij rijdt niet voor niets op dat nivo.
:n

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:37

Ik vind het fantastisch voor Edward en voor Totilas! Geweldig gedaan, prachtig gereden en heerlijk om daarvoor zoveel erkenning te krijgen!

Wat betreft juan & fuego... petje af! Dressuur IS show, zo'n geweldige combinatie van een spetterende show en dan zo correct dressuur rijden, dat is pas écht knap, daar kunnen zich vele nog een voorbeeld aan nemen. Het is toch geweldig dat iemand op 1 hand wissels om de pas kan rijden? Ik vind dat echt mooi!
Ik vond het echt heerlijk om naar deze combinatie te kijken! Edward en totilas dansen ook, een mooie prachtige klassieke dans, maar deze juan en fuego, die dansen een passievolle tango/samba/whatever, heerlijk dat vuur! En prachtig hoe het paard geniet en zich laat opzwepen door het gejuich, hij laat zich er echt door aanmoedigen om nog net wat extra te geven!