'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:08

haan schreef:
Ik lees hier met verbazing hoe mensen (te) gek zijn met hun dieren. Huisdierenbegraafplaats gaat me te ver, mijn katten worden gecremeerd als ze dood gaan, omdat ik ze 1. niet in de tuin wil laten rotten en 2. niet in de container van de dierenarts wil achterlaten. Een beetje waardig afscheid mag best, maar een urn of sierraad met as, :n dat gaat me te ver.
Mijn paard ben ik nog niet over uit, maar ik hoop pas dat ik daar over 20 jaar een antwoord op moet verzinnen, maar die 5 speciekuipen met as hoef ik ook weer niet in de tuin _O-

Lia_ schreef:
Wat ik me afvraag, krijg je dan na de crematie 5 speciekuipen met as mee naar huis?????

Hoezo "te gek"met hun huisdieren? Denk dat dit voor iedereen anders is. Ik ben trots op mijn sierraad, en dat ik mijn maatje symbolisch gezien heel de dag bij me heb. Blijkbaar heb je zelf geen idee om hoeveel as het gaat. Maar van een groot paard blijft maar weinig over. Een tuintje ermee bezaaien gaat je net niet lukken.
Doet me meer zeer dan dat ik dacht als mensen je eigenlijk voor belachelijk uitmaken als je voor je eigen gevoel iets goed doet.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:12

LeenC schreef:
Wellicht kunnen zij die ervaring hebben met crematie ons wel vertellen over hoeveel as het ongeveer gaat. Ik hoorde voor een groot paard ongeveer 20kg? Dat valt nog best mee.

Ik ga zeker en vast ook voor een crematie als m'n 22-jarige merrie sterft. Ze verdient dat waardig afscheid gewoon. Dat ik daarmee minder fondsen heb voor een volgende paard is mijn probleem dan maar. Ik sluit me helemaal aan bij de anderen die hier zeggen dat de uitlating: "paard is dood, dus wat maakt het nog uit" niet zomaar opgaat. Het gaat om het respect dat jij je dier wil tonen, net als de ceremonie en de symboliek die je gebruikt wanneer mensen sterven. Het is uiteraard een heel persoonlijke keuze hoever je daarin wil gaan. Hoeft het niet of kan het financieel niet, dan is Rendac er. Niets mis mee als dat je keuze is. Net als de discussie slacht of inslapen: een persoonlijke beslissing. Maar dat crematie nu sinds een paar jaar mogelijk is, is een heel goede zaak en wil ik niet afdoen als 'zuiver commerce'. Het is gewoon een nieuwe optie.

We kwamen deze zomer heel dicht bij die fatale dag. Gelukkig leeft ze nog na die koliekoperatie. Beetje zelfde overweging trouwens: heb ik alles bij elkaar €5000 over om m'n 22-jarige paard die nu al niet meer ten volle kan 'presteren' hopelijk nog een paar mooie jaren te bezorgen? Ik denk dat ik van Ama een deeltje as in een hangertje zou bewaren. Het overige ben ik niet helemaal uit: zou haar graag uitstrooien op zee in Normandië, waar ze vandaan komt en we zo vaak rustig of op volle snelheid met de manen in de wind over het strand galoppeerden. Symbolisch haar de eeuwige vrijheid teruggeven. Ofwel de urne in een pot begraven met een gedenksteen erover in haar eigen weide, onder de grote eiken boom. Vergeten zal ik haar nooit en elke keer ik aan haar denk, zullen de tranen opwellen in mijn ogen (nu ook trouwens), want onze band is gewoon de meest speciale die ik in mijn leven al had. Een plaatsje om haar 'plechtig' te gedenken hoort daar voor mij bij.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. _/-\o_

MamboBeach

Re: 'Voor een waardig afscheid van een overleden paard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:19

Mijn vriendin heeft haar pony laten cremeren en ze had 2 van die grote potten staan, vazen eerder gezegd. Heb wel eens zo'n pot geopend en met mijn vinger in die as gezeten. Vond het heel bijzonder maar zal niet mijn keuze zijn.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:01

Ik lees dat men wil weten om hoeveel as het gaat?
Op 8 mei heb ik dus mij merrie van 31 jaar laten cremeren.
We waren bijna 30 jaar bij elkaar.
Ik heb 1 strooiblik vol met as, zelfde blik als je ook krijgt van je hond een grotere hond.
Dan 1 grote doos vol as.
De doos is ongeveer zo groot als een laarzen doos
qua gewicht ongeveer goed 40 kilo, de doos dan.
Op 1 novenmer word ze begraven in mijn oude wei waar ik ben begonnen met het fokken van paarden.
Waarom deze dag?
Omdat wij dan precies 31 jaar samen zouden zijn geweest.
Mijn merrie was een NRPS E-Pony met veel arabisch bloed, bijna volbloed, en ze was 1.54mtr hoog.
Ik hoop jullie zo voldeonde te hebben geantwoord.
oh ja, als je wilt zien hoe een paard in de trailer word gedaan, dan mag je op mijn hyves komen kijken.
zoek dan naar
monika ruepert borne.
maar voeg me even toe als vriend dan accepteer ik je wel.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:46

Ik lees dat men wil weten om hoeveel as het gaat?
Op 8 mei heb ik dus mij merrie van 31 jaar laten cremeren.
We waren bijna 30 jaar bij elkaar.
Ik heb 1 strooiblik vol met as, zelfde blik als je ook krijgt van je hond een grotere hond.
Dan 1 grote doos vol as.
De doos is ongeveer zo groot als een laarzen doos
qua gewicht ongeveer goed 40 kilo, de doos dan.
Op 1 novenmer word ze begraven in mijn oude wei waar ik ben begonnen met het fokken van paarden.
Waarom deze dag?
Omdat wij dan precies 30 jaar samen zouden zijn geweest.
Mijn merrie was een NRPS E-Pony met veel arabisch bloed, bijna volbloed, en ze was 1.54mtr hoog.
Ik hoop jullie zo voldeonde te hebben geantwoord.
oh ja, als je wilt zien hoe een paard in de trailer word gedaan, dan mag je op mijn hyves komen kijken.
zoek dan naar
monika ruepert borne.
maar voeg me even toe als vriend dan accepteer ik je wel.[/quote]

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:22

Famke_93 schreef:
haan schreef:
Ik lees hier met verbazing hoe mensen (te) gek zijn met hun dieren. Huisdierenbegraafplaats gaat me te ver, mijn katten worden gecremeerd als ze dood gaan, omdat ik ze 1. niet in de tuin wil laten rotten en 2. niet in de container van de dierenarts wil achterlaten. Een beetje waardig afscheid mag best, maar een urn of sierraad met as, :n dat gaat me te ver.
Mijn paard ben ik nog niet over uit, maar ik hoop pas dat ik daar over 20 jaar een antwoord op moet verzinnen, maar die 5 speciekuipen met as hoef ik ook weer niet in de tuin _O-

Hoezo "te gek"met hun huisdieren? Denk dat dit voor iedereen anders is. Ik ben trots op mijn sierraad, en dat ik mijn maatje symbolisch gezien heel de dag bij me heb. Blijkbaar heb je zelf geen idee om hoeveel as het gaat. Maar van een groot paard blijft maar weinig over. Een tuintje ermee bezaaien gaat je net niet lukken.
Doet me meer zeer dan dat ik dacht als mensen je eigenlijk voor belachelijk uitmaken als je voor je eigen gevoel iets goed doet.

Dat bedoel ik dus. Als je als eigenaar kiest voor crematie, dan vind ik het verschrikkelijk dat anderen (in het bijzonder als het over andere paardeneigenaren gaat, want je hoopte van hen sneller begrip te krijgen dan van paardenleken die je de speciale band met je dier niet kunt uitleggen) dit niet respecteren en je erop aanspreken dat 'Je gek bent: weet je wel hoeveel dat kost???'. Lijkt me alsof jij de enige bent die dat daadwerkelijk ten volle beseft: het is immers jouw geld en jouw bankrekening. :j Idem dito voor dure operaties of behandelingen voor een ouder paard of eentje zonder kans op volledig herstel (niet meer geschikt voor werk). Alsof het niet genoeg is dat je achterblijft met al je verdriet na het verlies van je dierbare vriend... Het laatste wat je dan kan gebruiken is mensen die geen respect hebben voor jouw rouwproces. Ik heb er geen probleem mee dat mensen zeggen nooit zoveel geld te willen uitgeven aan dergelijke dingen: dat is hun goed recht. Maar accepteer dan omgekeerd dat anderen ook het recht hebben het wel te doen...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:20

Ik val niemand persoonlijk aan maar ik kijk er misschien iets anders tegenaan dan jullie. Ik ben ook heel gek met mijn beesten, ze betekenen echt heel veel voor me, maar denk eens aan deze uitspraak die ik vroeger als kind mee kreeg.
Het is in het achterhuis en niet in het voorhuis.

knip: de opmerking over de 5 specietonnen was alleen maar als grapje bedoeld, maar hier op bokt wordt alles gelijk zo vreselijk serieus genomen :Z

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:43

haan schreef:
Ik val niemand persoonlijk aan maar ik kijk er misschien iets anders tegenaan dan jullie. Ik ben ook heel gek met mijn beesten, ze betekenen echt heel veel voor me, maar denk eens aan deze uitspraak die ik vroeger als kind mee kreeg.
Het is in het achterhuis en niet in het voorhuis.

knip: de opmerking over de 5 specietonnen was alleen maar als grapje bedoeld, maar hier op bokt wordt alles gelijk zo vreselijk serieus genomen :Z

'k Had het dan ook niet op de specietonnen, haan. Die had ik wel door. ;) En wat luchtige opmerkingen moet zeker kunnen. :+

Maar ik bedoel gewoon dat ieder z'n eigen mening heeft over zo'n dingen en dat respect voor ieders mening wel zo leuk is als het over dit soort zaken gaat. Over je 'maar': Sommige mensen in het 'voorhuis' liggen mij minder nauw aan het hart dan die ene in het 'achterhuis'. Neven of nichten vb. zijn allemaal heel leuk, maar als je ze amper nog ziet en de band verzwakt (heb er over de 20, dus das een hele boel)... Uiteraard zou ik het heeeel erg vinden moest één van hen iets overkomen, maar om te zeggen dat mijn persoonlijke verdriet om hen groter gaat zijn dan dat voor mijn paard als ze sterft, zou totaal gelogen zijn. Een harde mening die wellicht een aantal reacties zal uitlokken. Als je echter eerlijk bent met jezelf, denk ik dat er hier nog eigenaars zijn die hetzelfde zou overkomen... En een aantal die dit helemaal niet vinden. (Gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Zou een hele saaie wereld worden.)

Als de ene het nu gewoon zo wil doen, en jij wil het anders doen. Voor mij geen probleem. Het gaat hier niet over een juiste of foute beslissing. Het gaat hier over een persoonlijk aanvoelen en dat is voor iedereen anders. Ik begrijp jouw standpunt en respecteer het.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:25

Citaat:
Wellicht kunnen zij die ervaring hebben met crematie ons wel vertellen over hoeveel as het ongeveer gaat. Ik hoorde voor een groot paard ongeveer 20kg? Dat valt nog best mee

De hoeveelheid die ik meekreeg uit Rotterdam voor een paard van 1.82 van een 600 kilo is zo'n honde voerton (wit met rode deksel) van ongeveer een 30 kilo. Dit paard kon in Roermond niet worden gecremeerd vanwege de grote, hij paste daar niet in de oven.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:18

opzich wel handig :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:03

monika63 schreef:
Op 1 november word ze begraven in mijn oude wei waar ik ben begonnen met het fokken van paarden.
Waarom deze dag? Omdat wij dan precies 31 jaar samen zouden zijn geweest.

Wel een mooi gebaar met die achterliggende gedachte. :j
Stilletjes had ik dat ook wel gewild voor die oude paarden van me, maar in het weiland staat één enkele, heel oude kastanjeboom, die staat voor mij symbool voor mijn musketiers; daar zijn ze geboren/opgegroeid en sommige ook ingeslapen :o