Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:09

Als jaren roep ik op dit forum dat mensen vooral particulieren die in pension staan niet moeten fokken en dat dat aan banden gelegt moeten worden. Deze mensen riepen al jaren neeeee geen probleem ik kan het betalen bla bla bla....tja en zie nu ze moeten weg en waar belanden ze....

ik hoop echt dat mensen nu meer gaan nadenken als ze een paard kopen of gaan fokken...uiteindelijk zijn ALTIJD de dieren de klos.

Ene kant is deze massale opruiming goed voor de markt en uiteindelijk de paarden is hard maar het beste blijft over waar we opnieuw mee kunnen beginnen en misschien wat kinderziektes kwijt kunnen raken....

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:10

IK denk dat de markt inderdaad flink overspoeld is, maar dat zal vast wel weer minder worden als mensen minder te besteden hebben.

Wbt papier ben ik het totaal niet mee eens. ALs ik alleen al kijk naar het gemiddelde kwpn wat nu gefokt wordt mankeren die toch wel regelmatig wat. Of zijn om de haverklap kreupel van het minste of geringste. (Niet iedere natuurlijk maar het valt me wel op dat hun gezondheid en hardheid toch gemiddeld wat minder is als die van een fjord bijvoorbeeld.)

Momenteel heb ik er 3 lopen, 2 zonder papier (shet en welsh) en een fjord met papier. Heb aan de fjord vroeger nog de meeste kosten gehad (heeft leververgifitiging gehad). maar de afgelopen 10 jaar heb ik praktisch geen da bij de paarden gehad, behalve voor de normale dingen als entingen of eens een klein dingetje. MAW ze zijn zo gezond als wat.

Maar als ik het over 21 jaar uitspreid valt het me reuze mee. De shet is als veulen ziek geweest en daarna 20 jaar amper, gaat 1 x per jaar naar de smid, ik zie niet in wat daar mis mee is?? Als hij goed op zijn voeten staat, omdat hij ze zelf afslijt, dan hoeft ie echt niet iedere 8 weken naar de smid hoor ;)

detour

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:11

japielover, toch zijn die er ook; trek het je niet aan, zo komen de praatjes de wereld in. je weet zelf het beste waarom en hoe je handelt, trek je er niks van aan. :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:15

detour schreef:
japielover, toch zijn die er ook; trek het je niet aan, zo komen de praatjes de wereld in. je weet zelf het beste waarom en hoe je handelt, trek je er niks van aan. :)

Trek het me ook niet persoonlijk aan maar het zijn van die voorordelen waardoor mensen snel een stempel krijgen...

bijvoorbeeld bij ons op stal..

Daar werd vorig jaar een jong paardje weg gebracht hele hijsa dat ze er meer aan had moeten doen blabla..
Breng ik en vorige week en van 25 weg niemand die iets zegt..
Behalve tja het was een oud beestje beter dit dan een lange lijdens weg..
Terwijl niemand weet wat de rede was...

Dat is waarom ik er dus een hekel aan heb dat mensen zulke dingen roepen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:16

Welcome in Pennyland, meis, zo gaat het in paardenland. ;)
gewoon een scherm om je heen bouwen en het van je af laten glijden.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:20

Yuri schreef:
Wbt papier ben ik het totaal niet mee eens. ALs ik alleen al kijk naar het gemiddelde kwpn wat nu gefokt wordt mankeren die toch wel regelmatig wat. Of zijn om de haverklap kreupel van het minste of geringste. (Niet iedere natuurlijk maar het valt me wel op dat hun gezondheid en hardheid toch gemiddeld wat minder is als die van een fjord bijvoorbeeld.)

Als je met papier fokt wilt natuurlijk ook niet zeggen dat er meteen verantwoord gefokt word.
Ik weet niet hoe het met het inteeltpercentage zit in het KWPN (ik zit totaal niet in het KWPN), maar hier op bokt zie ik steeds weer dezelfde namen voorbij komen.
Kleine beetjes inteelt kunnen ook al voor problemen zorgen, lijkt mij.

edit; dit heeft natuurlijk niet alleen met inteelt te maken.. Maar beenproblemen enzo kunnen sowieso makkelijk doorgegeven worden..

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:23

Handelaren en Hengshouders hebben jaren goed gehad

Toen wij van de gulden naar de euro gingen blijven de prijzen stijgen in EURO,S

Jaren lang was buitenland goed verkoop voor dikke prijzen

Nu buitenland minder aan neemt en Nederland al jaren vol zit worden de prijzen stuk en stuk minder

Voor die net met paarden wilt beginnen kan top klasse kopen voor klein prijs

Goed dressuur paard en goed bereden pony is nog vraag en wordt ook wel voor betaald

Maar hierin wordt de prijzen ook minder

Iemand met veel ster of model / kroon had duur paarden staan nu zijn deze ook stuk minder waard

Fokken is niet dat alleen gedaan wordt door hengst van de buurman

Fokken is kijken in de toekomst

Veulen verkopen of houden en wel bloedlijn

Dwerg groei, zomer exceem noem maar op heb je in veel rassen

En komt ook voor in de top laag

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:30

Wamhorse schreef:
In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.

wat bedoel je met "hobbyfok" ?? ik fok zelf hobbymatig minipaardjes , met goed papier, juiste hengstenkeuze, om een zo goed mogelijk paardje te fokken, wat voor mijn part aan banden gelegd mag worden zijn de "boertjes" die fokken met "de shethengst van de buren"

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:51

geerke schreef:
kynshiri schreef:
eigen schuld dikke bult! ik wacht hier eerlijk gezegd al een paar jaar op en hoop ergens stiekem dat de paardenwoede een klein beetje gaat willen afnemen in de nabije toekomst. dat men het maar eens houdt bij behoorlijke paarden fokken voor mensen die weten dat je beter wat meer betaald voor een deftig gefokt paard en dat de rest zich maar onthoudt.

waarom heb ik een 'deftig' gefokt en peperduur paard nodig als ik alleen een bosritje wil maken en absoluut geen wedstrijdambities heb?
Behalve topruiters zijn er ook 'gewone' mensen die niet aan de olympische spelen willen meedoen.
En een bosrit maak je niet op een goed papier...

helemaal mee eens er moeten ook gewone recreative paarden blijven bestaan daar is niks mis mee als maar niet te veel mensen z,n veulen fokken en ja als dat gebeurd heeft de slager meer werk opzich ook niks mis mee er zijn genoeg mensen die wel paardenvlees eten en ja die man moet ook werk hebben!
klinkt voor velen mischien naar maar is wel gewoon realiteit!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:12

jolandje schreef:
Wamhorse schreef:
In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.

wat bedoel je met "hobbyfok" ?? ik fok zelf hobbymatig minipaardjes , met goed papier, juiste hengstenkeuze, om een zo goed mogelijk paardje te fokken, wat voor mijn part aan banden gelegd mag worden zijn de "boertjes" die fokken met "de shethengst van de buren"

Met hobbyfok bedoel ik de mensen die voor de fun een aantal veulens fokken maar ze dan niet kwijt raken hetgeen je ook ziet bij honden, katten, konijnen etc. Voor de rest ben ik voorstander van recreatie paarden zoals eerder gemeld heb ikzelf ook een merrie zonder indrukwekkende papieren en ben er toch heel blij mee en ben van mening dat men best een veulen mag fokken als het maar binnen de perken gehouden word.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:15

Jammer dat het laten slachten hier weer als dumpen afgeschilderd wordt. Dit doet me erg zeer, want helaas breng ik komende vrijdag m'n merrie naar van Veen toe. Paard heeft al 4 jaar een chronische blessure, heeft de afgelopen jaren lekker als fokmerrie in het land gestaan, maar laat nu zien dat ze pijn heeft. Vandaar dat ik het besluit genomen heb dat het genoeg is geweest. Tsja, is dat dan dumpen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:18

nee, dumpen is denk ik bedoeld: een gezond paard niet meer kunnen betalen en het dan naar de slager brengen omdat het niet meer op te brengen is het te verzorgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:23

Is dat niet altijd zo dat in de winter het aanbod van paarden groter is? Ivm winter stalling etc. In de winter kunnen veel paarden niet meer 24/7 buiten, en raken stallen vol dus moeten er vaak paarden het veld ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:26

Poe zeg, lekkere discussie!

Grootschaligheid schaadt dat blijkt maar weer, het doet elke agrarische sector zo ongeveer bij een hoop dierenhouders de nek om!

De kleine boer is verdwenen door de grootschaligheid, alles moest groter, luxer en sneller en het resultaat!? De kleine boer die het financieel niet meer kon bolwerken en zijn spul van de hand moest doen en zeer grote varkenshouders,kippenboeren en veehouders waar om de haverklap ziektes uitbreken en waar het economisch belang dan in eens weer een hoop boeren de nek om draait, waar je vroeger een koe met mond en klauwzeer apart zette en behandelde wordt nu de hele veestapel vernietigd, dag bedrijf!

De kleine paarden fokker is echt niet slechter dan zijn grote concurent met hoog in het bloed staande paarden.

Bovendien wordt hier iets niet vermeld, namelijk dat er veel meiden/jongens zijn waar papa en mama lief een pony en/of paard voor kochten :( , die vervolgens verwaarloosd werd omdat zoonlief of dochterlief er niet meer naar omkeek, zo'n dier is dan slecht af hoor! Het beestje verdwijnt naar de wei maar wordt dan op zeker moment te duur en gaat naar de markt of nog erger het slachthuis, schande! |( :(

Bezint eer ge begint lijkt hier op zijn plaats!

Mijn inziens is er een overschot aan hoog in het bloed staande paarden/pony's.

Groetjes Rinda :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:38

Moet ook eerlijk zeggen dat het eigenlijk niet erg is dat het op z'n gat ligt. De prijzen rezen de pan uit voor een eenvoudig paard. Tja vervelend voor sommige mensen maar paarden kosten nu eenmaal veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:40

russel schreef:
5 euro per dag voor stallen paard aan huis? Dat ben ik zeker niet kwijt voor 1 paard. 40 euro vlas per maand, 30 euro hooi (in de winter, in de zomer amper 10 euro), 20 euro brok (alleen in de winter) en dat voor paard en 2 shetten......

Beetje overdreven deze bedragen.

Dan wordt ik vaak scheef aangekeken als ik vertel dat ik paarden heb, die zijn zo ontzettend duur, dus daar zal wel geld met bakken binnen komen....weer de andere kant van het verhaal...dat ik voor amper 100 euro paarden aan huis heb en hypotheek met stalgeld net zo duur was als nu hypotheek zonder stalgeld, dat snappen de meeste leken weer niet.

5 euro per dag is toch maar 150 euro per maand, daar kom jij met hoefsmid en dierenarts, zadelmaker etc dan toch ook aan. Dus eigenlijk klopt het juist erg goed
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:45

Ik kom bijna op een tientje per dag uit inc verzekering etc, etc. Dus erg rieel hoor.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:47

Citaat:
Mijn inziens is er een overschot aan hoog in het bloed staande paarden/pony's

Daar ben ik het helemaal mee eens: een eenvoudige goede betrouwbare kinderpony of fijn rijpaard is nauwelijks te vinden: de strakke en mooie sportpaarden en pony's waar een beginner niet mee gekomt zijn er te over!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:53

japielover schreef:
Beetje jammer dat er gezegd word jongest paard was 5 maanden oudste was 36 je krijgt dan een beetje het idee dat het jongeste beestje weg gedaan was omdat ze hem niet meer wilde en niet kwijt konden.

Echter was dat een bekend veulen van ons en was hij dus danig gewond dat hij niet verder kon leven.

Van Veen zei toen ook nog nou dit is het jongste beeste wat we in een aantal maanden geslacht hebben....

Zulke dingen gebeuren ook. Ze doen nu net alsof er allemaal super paarden naar de slacht gaan omdat mensen em niet meer kunnen betalen en er geen markt voor is. Maar ik heb het vermoeden dat vooral de "onderkant van de markt" nu naar de slacht gaat (dus de paarden waar al iets mis mee was, maar waar er in goede tijden nog wel een baasje voor te vinden was) Voorbeeld is mijn bejaarde pony. Ze krijgt een supplementje en doet het daar super op, zonder heeft ze geen plezierig leven. Maar dat poedertje kost me dik 50 euro in de maand. Ik kan dat goed ophoesten, maar snap best dat als iemand bijv zijn baan is kwijtgeraakt/krap zit etc etc. ze dat niet meer kunnen betalen. Een markt is er niet voor die pony (en dan nog de vraag of je dat het dier aan wil doen!) en dan is de keuze slacht iets sneller gemaakt lijkt me...

randie schreef:
Is dat niet altijd zo dat in de winter het aanbod van paarden groter is? Ivm winter stalling etc. In de winter kunnen veel paarden niet meer 24/7 buiten, en raken stallen vol dus moeten er vaak paarden het veld ruimen.

Dat is ook zo! Dit jaar is het misschien iets extremer vanwege de crisis, maar ik vind het nog steeds niet abnormaal eigenlijk. Kijk naar de huizenmarkt. Ik kom uit een klein dorpje waar huizen super snel verkocht werden. Totdat de crisis kwam en nu staan er iets van 10 huizen te koop (en dat is extreem voor hier)
Zogaat het ook met paarden. Mensen willen wel van hun dier af, maar kunnen geen kopers vinden :(:)

Kijk hier maar eens op bokt hoe vaak er bij staat in prijs verlaagd, koopje, met spoed etc etc bij de advertenties van de paarden en pony's. Dat is nu veel vaker als eerst.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:54

klinkt niet erg fijn...

maar het schijnt ook zo te zijn dat het slacht pecentage van af de krediet crises met 150% is gestegen,dan alleen van paarden!
dat is wel erg....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:55

ik vind het meest erge de broodfokkers , die zoveel mogelijk veulens per jaar hebben en daar ook zoveel mogelijk op willen verdienen, een paard of pony moet alleen gefokt worden uit gezonde ouders, met of zonder papier, exceem is ook erfelijk, met een merrie met exceem moet niet gefokt worden, ook merries en hengsten met onderbeten bijvoorbeeld moeten niet ingezet worden voor de fok. als dáár al eerst eens rekening mee gehouden word , word er al een boel narigheid voorkomen volgens mij. praat ik nog niet eens over nare karaktertrekken, losse knieeen enz.enz.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:03

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:04

Dat denk ik ook Rianneke, de onderkant van de markt gaat naar de slacht.
Het oude paard wat eerst nog op een pensioenplaats stond voor 150,- in de maand, plus bijkomende kosten, is na baan verlies toch te duur. Begrijpelijk.

De shetjes en ander spul zonder papier ging in het najaar al altijd naar de slacht. Op de paardenmarkten probeerde zie die nog te verslijten en dan zag je op het einde van de dag de vrachtwagens vol geladen worden naar het buitenland. Dat is de andere kant altijd al geweest van de hobby fok met de merrie zonder papier en de hengst van de buurman, want een veulen is zo leuk.
Dit waren vaak de soort paarden die gekocht werden door de mensen die het allemaal net-net konden betalen. Die mensen vallen nu weg. Dus zullen er een paar vrachtwagens meer vertrekken.

Paarden met een goede afstamming gaan niet snel naar de slacht. Behalve als ze wat mankeren en nu eerder als eerst. Zie mijn eerste kopje. Maar de rest wordt gewoon verkocht.
Alleen de belachelijke prijzen zijn er nu wat sneller vanaf. Een braaf leuk basis sportpaard kost weer 3000,- i.p.v. de belachelijke 6000 die ze er eerst voor vroegen.
En nu krijgen we hopelijk weer een normale markt, i.p.v. de hoog opgekrikte markt.
En hopelijk gaan mensen nu beseffen dat je niet moet fokken als je zelf de plek niet hebt en bij geen snelle verkoop het veulen niet kunt betalen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:08

dat de prijzen zakken is helemaal niet zo erg want die waren de laatstejaren aan de hoge kant en mogen best gekorigeerd worden
overigens ken ik in mijn omgeving niemand die zijn paarden weg doet vanwege de crisis..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:08

papagroom schreef:
dat de prijzen zakken is helemaal niet zo erg want die waren de laatstejaren aan de hoge kant en mogen best gekorigeerd worden
overigens ken ik in mijn omgeving niemand die zijn paarden weg doet vanwege de crisis..

ik heb het ook maar gelezen ;)