Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
detour schreef:japielover, toch zijn die er ook; trek het je niet aan, zo komen de praatjes de wereld in. je weet zelf het beste waarom en hoe je handelt, trek je er niks van aan.

Yuri schreef:Wbt papier ben ik het totaal niet mee eens. ALs ik alleen al kijk naar het gemiddelde kwpn wat nu gefokt wordt mankeren die toch wel regelmatig wat. Of zijn om de haverklap kreupel van het minste of geringste. (Niet iedere natuurlijk maar het valt me wel op dat hun gezondheid en hardheid toch gemiddeld wat minder is als die van een fjord bijvoorbeeld.)
Wamhorse schreef:In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.
geerke schreef:kynshiri schreef:eigen schuld dikke bult! ik wacht hier eerlijk gezegd al een paar jaar op en hoop ergens stiekem dat de paardenwoede een klein beetje gaat willen afnemen in de nabije toekomst. dat men het maar eens houdt bij behoorlijke paarden fokken voor mensen die weten dat je beter wat meer betaald voor een deftig gefokt paard en dat de rest zich maar onthoudt.
waarom heb ik een 'deftig' gefokt en peperduur paard nodig als ik alleen een bosritje wil maken en absoluut geen wedstrijdambities heb?
Behalve topruiters zijn er ook 'gewone' mensen die niet aan de olympische spelen willen meedoen.
En een bosrit maak je niet op een goed papier...
jolandje schreef:Wamhorse schreef:In principe ben ik ook geen voorstander van hobbyfok, maar om maar meteen te zeggen dat alleen een deftig "duur"gefokt paard goed kan zijn gaat mij ook te ver. Zelf heb ik ook een lekker dier met papieren en eentje zonder goede papieren maar de een doet niet onder voor de ander hoor! Wel ben ik het eens met de stelling dat de hobbyfok wat ingeperkt mag worden.
wat bedoel je met "hobbyfok" ?? ik fok zelf hobbymatig minipaardjes , met goed papier, juiste hengstenkeuze, om een zo goed mogelijk paardje te fokken, wat voor mijn part aan banden gelegd mag worden zijn de "boertjes" die fokken met "de shethengst van de buren"
, die vervolgens verwaarloosd werd omdat zoonlief of dochterlief er niet meer naar omkeek, zo'n dier is dan slecht af hoor! Het beestje verdwijnt naar de wei maar wordt dan op zeker moment te duur en gaat naar de markt of nog erger het slachthuis, schande!
russel schreef:5 euro per dag voor stallen paard aan huis? Dat ben ik zeker niet kwijt voor 1 paard. 40 euro vlas per maand, 30 euro hooi (in de winter, in de zomer amper 10 euro), 20 euro brok (alleen in de winter) en dat voor paard en 2 shetten......
Beetje overdreven deze bedragen.
Dan wordt ik vaak scheef aangekeken als ik vertel dat ik paarden heb, die zijn zo ontzettend duur, dus daar zal wel geld met bakken binnen komen....weer de andere kant van het verhaal...dat ik voor amper 100 euro paarden aan huis heb en hypotheek met stalgeld net zo duur was als nu hypotheek zonder stalgeld, dat snappen de meeste leken weer niet.
japielover schreef:Beetje jammer dat er gezegd word jongest paard was 5 maanden oudste was 36 je krijgt dan een beetje het idee dat het jongeste beestje weg gedaan was omdat ze hem niet meer wilde en niet kwijt konden.
Echter was dat een bekend veulen van ons en was hij dus danig gewond dat hij niet verder kon leven.
Van Veen zei toen ook nog nou dit is het jongste beeste wat we in een aantal maanden geslacht hebben....
randie schreef:Is dat niet altijd zo dat in de winter het aanbod van paarden groter is? Ivm winter stalling etc. In de winter kunnen veel paarden niet meer 24/7 buiten, en raken stallen vol dus moeten er vaak paarden het veld ruimen.