Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:58

We nemen nu het voorbeeld kind of lantaarnpaal maar wat nou als daar i.p.v een paard een hert had gestaan?? Die beesten lopen overal vrij rond en soms ook op de weg, betaald staatsbosbeheer dan ook een schadeclaim aan de nabestaanden??

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:03

Een collega van mij is nog op hert geknald met zijn wagen, gelukkig alleen materiële schade. Maar dat heeft hij mooi zelf kunnen betalen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:04

Het wel of niet omvallen met een motor is heel erg persoonlijk denk ik.
Er zijn mensen die stomdronken nog over een evenwichtsbalk kunnen lopen maar totaal geen vlot reactievermogen meer hebben en er zijn mensen die nog niets eens op een fatsoenlijk manier RICHTING evenwichtsbalk kunnen lopen maar wel in staat zijn snel te handelen.

Maar goed ik begrijp dus echt niet wat de nabestaande nou zo aantrekkelijk vinden van aan een schadevergoeding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:08

wendyashley schreef:
We nemen nu het voorbeeld kind of lantaarnpaal maar wat nou als daar i.p.v een paard een hert had gestaan?? Die beesten lopen overal vrij rond en soms ook op de weg, betaald staatsbosbeheer dan ook een schadeclaim aan de nabestaanden??

aan de nabestaanden weet ik niet....
maar toen afgelopen winter Rambi tegen de auto van mijn echtgenoot gerend is, is die schade wel vergoed.
Politie erbij gehad, jachtopziener heeft Rambi gezocht maar niet gevonden (dier is zelfstandig verder gelopen) PV is er opgemaakt en daarmee naar de verzekering geweest. Keuirg vergoed allemaal.

@easygoing: het is de wet, die bepaald de hoeveelheid alcohol die terug te vinden mag zijn..... en of je nu met 1 vat bier van alles kunt of helemaal niets.... doet niet ter zake..
Laatst bijgewerkt door Alane op 23-09-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ann3l03s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:09

Het is wel een raar verhaal.
Zelf heb ik een beetje Nederlands strafrecht gehad, en het zit vaak echt raar in elkaar. Zelf als een ongeluk helemaal jou fout is kan de ander toch nog (gedeeltelijk) aansprakelijk gesteld worden. Het is in dit geval dus ook niet zo simpel. Dat ze te veel alcohol op heeft wil zeker nog niet zeggen dat ze zelf schuldig is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:10

In dit soort gevallen gaat het meestal niet om het bedrag van de schadevergoeding, maar meer om een soort genoegdoening, een schuldkwestie. Het is echt vreselijk hoor om iemand door een verkeersongeval te verliezen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:11

easygoing schreef:
Het wel of niet omvallen met een motor is heel erg persoonlijk denk ik.
Er zijn mensen die stomdronken nog over een evenwichtsbalk kunnen lopen maar totaal geen vlot reactievermogen meer hebben en er zijn mensen die nog niets eens op een fatsoenlijk manier RICHTING evenwichtsbalk kunnen lopen maar wel in staat zijn snel te handelen.

Maar goed ik begrijp dus echt niet wat de nabestaande nou zo aantrekkelijk vinden van aan een schadevergoeding.

Mijn vriend rijdt ook met de moto en hij heeft een vriend die agent is. Die gaf zelf toe dat men motorijders meestal laten rijden bij een alcoholcontrole, omdat ze er vanuit gaan dat als iemand echt te veel gedronken heeft, niet met zo'n zwaar ding kan rijden. Om ze vallen gelijk om bij het opstappen ;) of ze zwieren over de baan. Ik weet niet of je ervaring hebt met motorijden, maar bij het minste zwieren die dingen over de baan hoor ;) .

@ Alane: mijn collega is ook naar de politie geweest, maar die heeft volledig naar enige cent kunnen fluiten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:12

In onze streken lopen geen herten los of het zijn ook uitgebroken exemplaren. Dus in dit geval is dat niet relevant. En de Belgische wetgeving is soms anders dan de Nederlandse. :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:17

petraaken schreef:
In onze streken lopen geen herten los of het zijn ook uitgebroken exemplaren. Dus in dit geval is dat niet relevant. En de Belgische wetgeving is soms anders dan de Nederlandse. :)

Daar zou je nog van verschieten. Ik woon in het Waasland en daar lopen er wel degelijk een heleboel rond! Opgepast dus als je onze richting uitkomt ;) .

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:18

Alane schreef:
wendyashley schreef:

aan de nabestaanden weet ik niet....
maar toen afgelopen winter Rambi tegen de auto van mijn echtgenoot gerend is, is die schade wel vergoed.
Politie erbij gehad, jachtopziener heeft Rambi gezocht maar niet gevonden (dier is zelfstandig verder gelopen) PV is er opgemaakt en daarmee naar de verzekering geweest. Keuirg vergoed allemaal.

@easygoing: het is de wet, die bepaald de hoeveelheid alcohol die terug te vinden mag zijn..... en of je nu met 1 vat bier van alles kunt of helemaal niets.... doet niet ter zake..

Ik doelde niet op de regelgeving maar om het feit of je met alcohol op wel of niet je motor rechtop kan houden. ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:19

een paard kan altijd uitbreken al is je omheining nog zo goed. Alleen dat komt uit als de politie komt kijken. Ziet alles er keurig uit en op 1 plek zie je echt uitbreksporen (die je vaak ziet bij een paard door een glijpartij of angst door het hek/draad gegaan) of een omheining die met rotte paaltjes wat gaas en weet ik veel wat aan elkaar genknoopt is.

Dus als het zo slecht is vindt ik dat er ook een verantwoording bij de eigenaar van het paard ligt.

Vergelijking met kinder/lantarenpalen zijn in mijn ogen iets heel anders.

Herten. als ik er hier 1 aanrij moet ik het niet melden dan krijg ik nog een proces aan mijn broek voor het aanrijden. Dus inladen en naar de poelier brengen en een lekker biefstukje eten.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:21

Bloodymary schreef:
In dit soort gevallen gaat het meestal niet om het bedrag van de schadevergoeding, maar meer om een soort genoegdoening, een schuldkwestie. Het is echt vreselijk hoor om iemand door een verkeersongeval te verliezen.

Ja tuurlijk is het vreselijk, het is altijd vreselijk als je iemand verliest.
Maar ik vraag me af hoever je in hierin door kan schieten.
Een schadevergoeding is in mijn ogen heel wat anders dan een schuldkwestie.
Naar ik aanneem zal het hier niet over een klein bedrag gaan.

Kijk ik vind het wat anders als er een ander verkeersdeelnemer roekeloze dingen gedaan zou hebben en daarmee een dodelijk slachtoffer veroorzaakt, dan snap ik volledig dat men het onderste uit de kan wil halen.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 23-09-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:24

Die vrouw heeft er zelf voor gekozen en teveel te drinken icm deel nemen aan het verkeer, met alle gevolgen van dien...
Har beoordelingsvermogen was dusdanig ingeperkt dat ze én met te weinig licht én niet aangepaste snelheid over die weg is gereden,die volgens het eerder bericht niet onbekend was voor haar...
En dan daarop de eigenaren van een paard aanspreken en verantwoordelijkhouden,.
Zou ze een alcoholcontrole hebben gehad, had ze niet verder mogen rijden...

een paard in het donker zie je amper, kijk naar te tragische voorbeelden de afgelopen tijd in Duitsland waar paarden uitgebroken/losgelaten/ontsnapt zijn... Als je ze ziet in het donker ben je gewoonweg te laat....

ben btw wel benieuwd naar uitspraak.

@Dana82: Aan de auto van manlief was te zien dat hij geramd was door een hert... en dat was voldoende om een PV om te maken en mee naar onze eigenverzekering te gaan, die dieren zijn verzekerd :j (tenminste in Duitsland, in NL of BE weet ik het niet)

@easygoing: maakt niet uit of je het wel of niet kunt, het mag niet. Als ik soms zie hoe mensen amper de sleutel in het slot kunnen krijgen... en dan toch met de motor wegrijden of thuiskomen.... er zit een wezenlijk verschil tussen net over de toegestane grens of het licht uit de ogen gezopen... die net over de grens is net zo min toegestaan als compleet van de wereld....

easygoing

Re: Eigenaren paard aansprakelijk voor veroorzaken ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:26

Alane ik ben het helemaal met je eens hoor laten we dat vooropstellen. Er zijn hier mensen die denken dat het slachtoffer niet te veel op gehad kan hebben en daar doelde ik op.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:27

easygoing schreef:
Bloodymary schreef:

Ja tuurlijk is het vreselijk, het is altijd vreselijk als je iemand verliest.
Maar ik vraag me af hoever je in hierin door kan schieten.
Een schadevergoeding is in mijn ogen heel wat anders dan een schuldkwestie.
Naar ik aanneem zal het hier niet over een klein bedrag gaan.

Kijk ik vind het wat anders als er een ander verkeersdeelnemer roekeloze dingen gedaan zou hebben, dan snap ik volledig dat men het onderste uit de kan wil halen.

Ja idd. Je vernielt ook die mensen hun leven door hun een schadevergoeding te vragen. Meestal zijn die zo hoog dat die mensen voor niets anders nog kunnen leven dan die te betalen. En waarom? Omdat een vrouw met een te hoog promille tegen hun paard is opgereden? Moest het paard een kind zijn geweest dan zou de nabestaanden van de "dronken" vrouw wel eens een forse vergoeding mogen betalen, het omgekeerde dus.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:32

Dana82 schreef:
Een collega van mij is nog op hert geknald met zijn wagen, gelukkig alleen materiële schade. Maar dat heeft hij mooi zelf kunnen betalen!

Hier precies hetzelfde. Schade werd niet vergoed.
bumper kapot en een lamp.

Beest was dood, had een gebroken nek en verbrijzelde poot. was een jaarling. Hij smaakte verders goed :Y) dekte de kosten nog een beetje.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:33

Het geval van die schadevergoedingen was in principe al opgelost zoals ik het lees. Normaal gesproken valt dat gewoon onder je wa-verzekering en lijden de eigenaren van het paard daar verder niet echt van. Zij zijn nu juist degene die de rechtszaak aan gaan spannen en de vuile was buiten gaan hangen van iemand die overleden is. Dat vind ik nogal pijnlijk. Ik begrijp dat iedereen hier automatisch de kant van het paard kiest, het is tenslotte een paardenforum. Maar ik vind het nogal cru.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:34

:? Lekker dan........

Dana82 schreef:
Mijn vriend rijdt ook met de moto en hij heeft een vriend die agent is. Die gaf zelf toe dat men motorijders meestal laten rijden bij een alcoholcontrole, omdat ze er vanuit gaan dat als iemand echt te veel gedronken heeft, niet met zo'n zwaar ding kan rijden. Om ze vallen gelijk om bij het opstappen ;) of ze zwieren over de baan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:36

Bloodymary schreef:
Het geval van die schadevergoedingen was in principe al opgelost zoals ik het lees. Normaal gesproken valt dat gewoon onder je wa-verzekering en lijden de eigenaren van het paard daar verder niet echt van. Zij zijn nu juist degene die de rechtszaak aan gaan spannen en de vuile was buiten gaan hangen van iemand die overleden is. Dat vind ik nogal pijnlijk. Ik begrijp dat iedereen hier automatisch de kant van het paard kiest, het is tenslotte een paardenforum. Maar ik vind het nogal cru.

Nee hoor ik en ik denk de meeste kiezen niet automatisch de kant van het paard.
Feit blijft dat rijden met alcohol op gewoon niet mag en dat is niet voor niets zo, of dit ongeluk nu was gebeurd door dit paard, een vrachtwagen, een kind, een boom of een gracht dan nog had zij nooit op de motor mogen stappen.Basta!!!
Overigens moet ik even het nieuwsbericht goed terug lezen want ik maakte er niet uit op dat de paardeneigenaren de vuile was van het slachtoffer buiten hangen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:37

VDB schreef:

Dana82 schreef:
Mijn vriend rijdt ook met de moto en hij heeft een vriend die agent is. Die gaf zelf toe dat men motorijders meestal laten rijden bij een alcoholcontrole, omdat ze er vanuit gaan dat als iemand echt te veel gedronken heeft, niet met zo'n zwaar ding kan rijden. Om ze vallen gelijk om bij het opstappen ;) of ze zwieren over de baan.

Hahahaa ja idd dat dacht ik ook ;).

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:41

VDB schreef:

Dana82 schreef:

Wel ja, zo is het wel. Grootscheepse controle, iedereen aan de kant en mijn vriend mocht vrolijk verder rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ding van hem nog niet eens zo recht krijg als het stilstaat en ik ben meestal nuchter ;) . Ik geraak amper aan de handvaten :D !
Let wel, ik keur dit niet goed van de politie en allicht zullen er wel degelijk motorijders gecontroleerd worden. Maar dat is nu eenmaal wat die agent tegen hem zei.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:42

De eigenaren van het paard gaan alleen in hoger beroep omdat familie van de overledene een schadevergoeding eist!
ik zou ook in hoger beroep zijn gegaan als degene op de moter zo`n hoog alcoholprommilage zou hebben.
verder vind ik ook dat de schuld bij de overledene ligt zij had gewoon niet moeten drinken!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:22

Bloodymary schreef:
Het geval van die schadevergoedingen was in principe al opgelost zoals ik het lees. Normaal gesproken valt dat gewoon onder je wa-verzekering en lijden de eigenaren van het paard daar verder niet echt van.

Misschien is het juist hun WA-verzekering die de aansprakelijkheid niet accepteert en daarom in beroep gaat.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:49

Jeetje wat een complexe zaak :\ Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke uitspraak van de rechter.

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:11

Apart verhaal....