Weg met de achterbeenbeschermers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:10

lovelyd schreef:
Hmmm dit wist ik ook niet..

Ik heb net een paar weken geleden van die pro beschermers gekocht voor op wedstrijden... (mooi zwart voor bij de set..)

Ik heb ook altijd het probleem met gewone beschermers dat ze gaan draaien... Deze dingen zijn ideaal en ook ik merk geen verschil met springen..

HElaas... heb ik ze dan voor korte tijd gekocht... Dan meoten we maar weer zonder bescherming springen...

Rij je dan alleen maar jonge paarden wedstrijden :S

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:17

mi praat je dan niet meer over beenbescherming maar over een trainingmateriaal. zoals longeersingel, longeerlijn....
tenminste als ik dat pdf document lees, en die kappen bekijk.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:20

Hmmm raar, heb sinds kort de pro's van BR omdat de normale strijklappen achter rond draaien, vind ik juist levensgevaarlijk. Dan gaan ze hetgeen wat wel blijft zitten verbieden? :o

Verschil merk ik er absoluut niet mee mn paarden springen of ze springen niet, met of zonder die dingen ik merk geen verschil en zie ze er niet van hoger opgooien.

En vindt het onzin om te zeggen dat sommige paarden daar gevoeliger voor zijn. Wat is dan het nut om het te verbieden??? dan zouden ze per paard moeten controleren in hoeverre ze er gevoelig voor zijn. Weet niet meer wie dat gezegd heeft maar beetje broodje aap verhaal.

Kan op mn werk helaas het pdf niet openen, thuis eens kijken

silverbrumby

Re: Weg met de achterbeenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:26

Het gaat hier NIET om de normale stijklappen of die kogelbeschermers die we allemaal doorgaans gebruiken... ;)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:30

Goh nooit geweten dat zoiets kon maar klinkt logisch..

ik heb ook de Pro beschermers, vind het juist hele fijne dingen omdat de achterbeschermers ook rondom de kogel gaan en dus beschermen.
aan de achterkant zijn ze hoger uitgesneden dus belemmeren daar de kogel niet om te buigen.
mijn paard loopt er totaal niet anders door, maar spring dan ook niet en trek ze ook niet strak aan, wellicht maakt dat het verschil.

wat ik me bij die leren wel kan voorstellen als ze helemaal om de kogel gaan (dus ook aan de achterkant) dat dat niet erg prettig is als ze de het been buigen.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:27

maar als ik het goed begrijp mogen de normale van BR ook niet want daar zit elastiek in...

citaat: De vasthechting moet niet-elastische ‘Velcro’ zijn (geen haken of gespen)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:38

de pdf doet het niet bij ij...

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:00

ik doe de stallen op Jumping kapellen ( Belgisch kampioenschap ) , ik heb daar een leuk zicht op de inrijpiste en elk paard moet voorbij mij komen. Zo was het me opgevallen dat veel ruiters enkel de peesjes van de pro's hebben en niet de achter beschermers! Na er dan heel de dag op gelet te hebben en niets anders als dat gezien heb heb ik het maar even gevraagd aan een ruiter, Marc van Dijck. Die vertelde me zowat hetzelfde wat boven al vermeld is, dat het het springen erg beinvloed. Door hard aan te spannen komt er druk op de kogel en flappen ( even antwerps woord , kan zo snel geen AN woord vinden, :o ) ze dus harder met hun achterbenen. Tijdens ons gesprek waren er eveneens nog een paar andere ruiters bijkomen staan, en die bevestigden dit eveneens ;) hiervoor wist ik ook totaaaaaal niet dat er een "effectje" op zulke achtergetten zat .

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:10

Ik dacht dat beenbescherming (pees en strijklappen) er voor waren als het paard zichzelf aantikt of als het paard een balkje of boom raakt met de voorbenen om de eerste klap op te vangen...

Deboortjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:16

dit zijn niet de strijklappen die bedoeld worden,

en zijn leren kapjes met klittenband aan de binnenkant de ruiters scheren de benen van de paarden en als ze die kappen dan om krijgen voelen ze het geprik en reageren dan daar dus op. daar door gaan ze hoger springen om dat ze ze er vanaf willen slaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:34

Lijkt me niet heel humaan dan!
Maar ben wel benieuwd hoe ze eruit zien en waar je zoiets koopt? Overigens ben ik niet van plan ze te kopen..

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:58

pirouetje schreef:
En bij de kempische regionale wordt er ook op gecontroleerd.
Ik vind het eigenlijk ook allemaal niet nodig, wat ik wel flauw vind is dat je in België ook geen strijklappen aan mag doen die sluiten dmv van een pinnetje.

en

SofieBeau schreef:
ook bij de LRV jonge paarden waren ze verboden en werd er gecontroleerd inderdaad...

Ok da wist ik dus niet met zekerheid, maar vermoede het dus wel ;-) , ik weet het enkel met zekerheid van wvur en hrov daarom dat ik ook niet meer durfde te vernoemen ;-)

Pirouetje: Ik vind het ook jammer dat je geen strijklappen met pinnetjes mag gebruiken, dat wil namelijk zeggen dat ik mijn mooie veredus strijklappen in de kast zou moeten laten als ik een jonge paarden reeks start :Y)

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:05

Exponent schreef:
ik doe de stallen op Jumping kapellen ( Belgisch kampioenschap ) , ik heb daar een leuk zicht op de inrijpiste en elk paard moet voorbij mij komen. Zo was het me opgevallen dat veel ruiters enkel de peesjes van de pro's hebben en niet de achter beschermers! Na er dan heel de dag op gelet te hebben en niets anders als dat gezien heb heb ik het maar even gevraagd aan een ruiter, Marc van Dijck. Die vertelde me zowat hetzelfde wat boven al vermeld is, dat het het springen erg beinvloed. Door hard aan te spannen komt er druk op de kogel en flappen ( even antwerps woord , kan zo snel geen AN woord vinden, :o ) ze dus harder met hun achterbenen. Tijdens ons gesprek waren er eveneens nog een paar andere ruiters bijkomen staan, en die bevestigden dit eveneens ;) hiervoor wist ik ook totaaaaaal niet dat er een "effectje" op zulke achtergetten zat .

wat doen ze dan vanachter? Was het enkel bij de jonge paarden dat ze de achterbeschermers achterwegen lieten of vonden ze het ook een nadelig effect hjebben op de oudere ?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:05

Het lijkt mij niet echt lekker voor het paard..
Gewoon lekker met normale beenbeschermers springen of anders zonder. Ik ben meer voor natuurlijke bewegingen en uiterlijkheden bij paarden. :o

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:09

Deboortjje schreef:

en zijn leren kapjes met klittenband aan de binnenkant de ruiters scheren de benen van de paarden en als ze die kappen dan om krijgen voelen ze het geprik en reageren dan daar dus op. daar door gaan ze hoger springen om dat ze ze er vanaf willen slaan.

Ik denk niet dat het over deze gaat, want dat is dan nog een ander middeltje...

Nogmaals, hier in België mag je tijdens een jongepaarden-proef ook niet de gewone PRO-peesbeschermers gebruiken... Volgens het FEI-reglement ook niet meer... Dus het gaat hier wel degelijk om de gewone pro-peesbeschermers.
Lannaken is ook een wereldkampioenschap VOOR jonge paarden dus daar wordt het ook verboden om met de pro's te rijden, en om met peesbeschermers te rijden met een niet toegelaten "aanspansysteem"
Zo zijn zelfs gewone peesbeschermers niet toegelaten.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:11

M__ schreef:
wat doen ze dan vanachter? Was het enkel bij de jonge paarden dat ze de achterbeschermers achterwegen lieten of vonden ze het ook een nadelig effect hjebben op de oudere ?

Het zorg niet persé voor een nadelig effect, velen gaan daardoor het achterbeen uitzwaaien ipv onder zich trekken.
Het is alleen niet toegestaan bij jonge paarden-proeven...
Ik denk dat het vooral is om het paard zijn natuurlijke sprong te houden... De ene heeft nu eenmaal een betere techniek dan de andere en in die proeven zijn ze allemaal evenoud, iedereen gelijk voor de wet? dus maar gewone beschermers, zoiets? ;-)
Laatst bijgewerkt door Pops op 21-09-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:14

oud nieuws ja!
al 2 jaar lang mag je bij rubrieken voor 4 jarigen geen achter kapjes meer om ofwel strijklappen,ook bij het vrijspringen voor jonge paarden is het al enige tijd verboden.
en niet omdat het zielig is of wat ook,maar omdat sommige paarden er op reageren en van achter meer gaan openen op de sprong,sommige paarden geven er niks om,en er zijn ook paarden die juist afbreken op de sprong.
dus een paard is lastiger te beoordelen met kapjes om,want zonder kapje springt het paard van achter mischien iets minder,paarden die er baat bij hebben zijn de paarden die de eerste passen hun been hoger optillen als je de kapjes om doen,zo van hey er zit ook wat om mijn achter been.
er zijn zat ruiters die zowel in het springen als dressuur met die kapjes thuis rijden en het helemaal niet weten.
het zijn gewone strijklappen maar dan lopen ze rond om de kogel in mijn profiel zie je er wel een paard mee springen,dat paard reageerde echt op de kapjes.
dus ja voor degene die het zielig en zo vinden de meeste van jullie rijden er thuis gewoon mee in de bak!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:16

Wist ik niets van :o
Wist alleen van dresuur wereld dat er ook weleens wat met bandages geklo*t word (Prik spul etc)

Maaar jullie bedoele n: Afbeelding dit toch niet hea? := Anders ben ik ook slecht :') heb altijd strijklappen om omdat ze ... strijkt :P achter ;)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:16

Deboortjje schreef:

Dat is volgens mij iets van "voor de oorlog" !!
Tegenwoordig is er veel controle op de beenbeschermers,dus dingen als velcro aan de binnenkant van de kappen gaat geen enkele serieuze springruiter meer proberen :-)
Hier in België mogen bij de wedstrijden jonge paarden enkel gewone strijklappen gebruikt worden zoals bv :

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4002321/84

Dus geen strijklappen die vanachter rond de kogels zitten en die vastzitten met een pinnetje of elastisch riempje.
De beruchte kappen zijn ook niet die van Lamicel,die geven maar een matig effect.

Het zijn deze : http://www.horseridersclassics.nl/beenb ... rmers-doda die echt het effect geven.

En zoals Shanna_W zei,sommige paarden zijn ermee geholpen.Een jong paard kan bv door enkele keren met die kapjes leren om zijn achterbeen naar achter en boven te brengen ipv onderin.
Maar het is iets waar enkel prof's mee zouden moeten die goed weten bij welk paard het kan,hoe lang,hoe vast aantrekken en niet een doorsnee amateur die 's zondags eens een proefje van 1m gaat rijden...

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:21

Afbeelding

mogen deze nou wel of niet
en beinvloeden deze nou wel of niet
Er zijn zoveel verschillende meningen dat ik het niet meer zo goed volg

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:29

Deze beinvloeden inderdaad en mogen dus niet, maar nogmaals, alleen bij jonge paarden mag het niet, in de gewone rubrieken, waar iedereen door elkaar rijdt, wordt er niet gecontroleerd.

Deze pro's beinvloeden dus wel, maar matig (ook te zien hoe je ze bevestigd en hoe hard..), die doda beschermers die giotto hierboven nog eens toont, beinvloeden nog een stuk meer en zoals giotto ook zegt, zouden die eigenlijk enkel door kenners en profs mogen gebruikt worden, maar ja... Hoe controleer je zoiets he?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:32

Shanna_W schreef:
Deze beinvloeden inderdaad en mogen dus niet, maar nogmaals, alleen bij jonge paarden mag het niet, in de gewone rubrieken, waar iedereen door elkaar rijdt, wordt er niet gecontroleerd.

Deze pro's beinvloeden dus wel, maar matig (ook te zien hoe je ze bevestigd en hoe hard..), die doda beschermers die giotto hierboven nog eens toont, beinvloeden nog een stuk meer en zoals giotto ook zegt, zouden die eigenlijk enkel door kenners en profs mogen gebruikt worden, maar ja... Hoe controleer je zoiets he?

bedankt :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:34

Lauraennala schreef:
Afbeelding

mogen deze nou wel of niet
en beinvloeden deze nou wel of niet
Er zijn zoveel verschillende meningen dat ik het niet meer zo goed volg

Balen ;) vind die veeeul sjieker staan dan die strijklappen
omdat deze ''aansluiten'' en die strijklappen zijn zo ... Ja houtje touwtje (heb ze zelf ook hoor :9

Maar me pony is 7 (net) zou dit een probleem worden??
WIl haar absoluut niets omdoen wat schadelijk voor haar zou zijn of waardoor ze ''anders moet lopen''

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:36

RhealLover schreef:
Hmmm raar, heb sinds kort de pro's van BR omdat de normale strijklappen achter rond draaien, vind ik juist levensgevaarlijk. Dan gaan ze hetgeen wat wel blijft zitten verbieden? :o

Verschil merk ik er absoluut niet mee mn paarden springen of ze springen niet, met of zonder die dingen ik merk geen verschil en zie ze er niet van hoger opgooien.

En vindt het onzin om te zeggen dat sommige paarden daar gevoeliger voor zijn. Wat is dan het nut om het te verbieden??? dan zouden ze per paard moeten controleren in hoeverre ze er gevoelig voor zijn. Weet niet meer wie dat gezegd heeft maar beetje broodje aap verhaal.

Kan op mn werk helaas het pdf niet openen, thuis eens kijken

Als jij deze achterkappies eens extra-extra-extra aansnoert (zeker een versie met leren riempies) dan merk je al bij het wegstappen wat voor een proces er gaande is ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:37