Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:03

Wat erg zeg :( !

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:32

hyppolyte schreef:
Citaat:
@hyppolyte : Zullen we de paarden maar helemaal afschaffen, aangezien er altijd een risico aanwezig is op een blesure..
Welke takt van sport dan ook, ook recreatie?

Jullie snappen het ook echt niet he :n.

@Kyla, jij snapt het ook niet, niets is heilig, dus ook dressuur eens niet. Mijn standpunt is JUIST bewust net zo overtrokken als al die andere reacties als het een andere tak van sport betreft, maar als het om een andere tak gaat dan is die reactie zogenaamd heel normaal. Nu draai ik het eens een keertje om en blijken jullie toch precies hetzelfde te reageren als de voorstanders van de andere takken van sport.

Kortom, de paardensport levert per definitie risico op voor zowel paard als ruiter. Bij de takken waar een hoger risico aan kleeft, gebeuren niet per definitie ook meer ongelukken, sterker nog, bij de relatief 'veilige' onderdelen, raken paarden vaker geblesseerd. Zou leuk zijn als mensen daar eens vaker aan gaan denken voordat ze beginnen met rellen en dingen af willen schaffen zonder dat ze enig benul hebben.

DUs, experiment geslaagd :D

Mijn god, wat ben jij hypocriet. Veel verstand van deze zaken lijk jij niet te hebben.

ElCamino

Re: Groot verlies Portugese dressuurwereld door overlijden Util

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:08

Mijn paard had hetzelfde en heeft het net aan overleefd.
Paard had een AB kuur nodig vanwege een wond.
We prikken de paarden altijd zelf in de borst, intramusculair.
En nu geen discussie over wel/net zelf prikken, daar gaat het niet om..

Je prikt en zuigt de spuit iets terug om te zien of je in een ader zit. Als dat NIET het geval is kun je langzaam de AB inspuiten, langzaam omdat het er anders zo weer uitloopt en teveel spanning geeft. Het lichaam neemt de AB op.

Bij mijn paard kwam er géén bloed mee maar ws heeft de AB of de naald zó dichtbij een ader gezeten dat het toch in de bloedbaan kwam.
Acuut na prikken werd het paard instabiel, tolde door de box, deed zijn best om niet te vallen, was heel naar gezicht !!! Da gelijk gebeld en die zei meteen: ik kan er niks aan doen, ik kom eraan maar óf hij valt zo dood neer of hij red het.... gelukkig heeft hij het gered maar je weet njiet wat je meemaakt. Paard mag deze AB nooit meer hebben, dan gaat het geheid mis!

Dus als dit paard om een reden AB heeft gehad kan het zomaar misgaan en in shock raken.... niemand kan dan nog wat doen...heel jammer en sterkte voor de eigenaren !!!!

En wat eerder gemeld wordt over takken van paardensport en blessures, ongevalle heeft hier dus imo niks mee te maken!!!

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:15

Wat zonde van zo'n mooi dier! :oo

Usha2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:20

ongeloofelijk ;( dood zonde hij was zo mooi en goed |(

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:35

Wat een gaaf paard zeg. En nog maar 8 jaar en dan al zo'n niveau lopen.
Heel tragisch om zo afscheid te moeten nemen van je paard.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:37

Oh wat zonde!!! Zo'n ontzettend gaaf paard!!!
Gecondoleerd en sterkte aan alle betrokkenen!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:43

[/quote]

Jullie snappen het ook echt niet he :n.

@Kyla, jij snapt het ook niet, niets is heilig, dus ook dressuur eens niet. Mijn standpunt is JUIST bewust net zo overtrokken als al die andere reacties als het een andere tak van sport betreft, maar als het om een andere tak gaat dan is die reactie zogenaamd heel normaal. Nu draai ik het eens een keertje om en blijken jullie toch precies hetzelfde te reageren als de voorstanders van de andere takken van sport.

Kortom, de paardensport levert per definitie risico op voor zowel paard als ruiter. Bij de takken waar een hoger risico aan kleeft, gebeuren niet per definitie ook meer ongelukken, sterker nog, bij de relatief 'veilige' onderdelen, raken paarden vaker geblesseerd. Zou leuk zijn als mensen daar eens vaker aan gaan denken voordat ze beginnen met rellen en dingen af willen schaffen zonder dat ze enig benul hebben.

DUs, experiment geslaagd :D[/quote]

Ik zag je eerste reactie en wist het meteen :+

Ik vind het zeer triest voor dit schitterende paard, maar HL heeft wel degelijk een punt.
Alle berichten dat paarden overlijden op rodeo's, eventing ed worden zo overtrokken en nu doet HL precies wat andere bokkers in zulk soort nieuwsberichten doen en voila, het domino eeffect is in werking.

Blijkbaar zijn dressuur en springen altijd takken van paarden houden/rijden waar je geen vraagtekens bij mag zetten.

Pesoonlijk vraag ik mij af waar Utl AB voor ndig heeft zo kort voor WEG. En nee dat is geen speculatie, gewoon iets wat ik mij afvraag.[/quote]

Maar het paard is niet overleden door wat voor tak van paardensport dan ook maar door een allergische reactie!!!! Ik ben toevallig allergisch voor peniceline en als de dokter me dat geeft lig ik ook op apegapen. Ik snap werkelijk niet wat jullie punt is. Bij sterfgevallen bij bijv. de Grand National is de dood van een paard rechtstreeks te linken aan de sport. In dit geval niet. Maar vooral doorgaan met onzin verkondigen, wellicht kan je de politiek in

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:52

hyppolyte schreef:
Levensgevaarlijke sport die dressuur, snap niet dat ze dat niet afschaffen, zoveel paarden die sterven :n.

wat is dit nou voor een reactie _O-

anyway doodzonde dit! wat een supergaaf beest was het!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:01

Ontzettend zonde.
Net als bepaalde reactie's trouwens..........

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:09

Bah wat een narigheid! Dat wens je niemand toe.
Daarnaast krijg ik er toch wel enigsinds de kriebels van. Ik zal de volgende keer als mijn paard een AB spuit krijgt wel 2x slikken,brrr!

Het paard kon trouwens wel prachtig passageren en piafferen zeg!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:35

Wat ontzettend jammer zo'n mooi paard

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:43

Wat triest zeg!
Wat was het een top combinatie.
Maar 8 jaar geworden...

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:57

Dood zonde van zo'n prachtig paard...
Wens de mensen om hem heen heel veel sterkte met die grote verlies...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:03

Wat een vreselijk bericht. Wat ik me afvraag is waarom hij antibiotica kreeg? Maar het maakt er het nieuws niet minder om! Condoleances voor allen die betrokken waren bij dit mooie talentvolle paard!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:53

wat doodzonde zeg, wat 'n prachtpaard! heel triest..
maar, niet stom bedoeld maar ben ik nou de enige die 't filmpje bekeken heeft en dit absoluut niet te vergelijken vind met de dressuurcombinatie's van bijv. ons of duitsland ofzo.. ik bedoel ik vind het er goed uitzien, zeker voor 'n 8jarige. maar met langerna niet zo netjes als bij ons? ik vind zelfs de amazone's/ruiters die bij ons niet naar de WEG gaan(bijv. anky met painted black) er 'n heel stuk beter uitzien als dit.. of steken wij er gewoon met kop en staart bovenuit vergeleken met andere landen? marja 't blijft natuurlijk heel erg!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:21

Zipje. Ze heeft helemaal geen punt gemaakt. Dan had ze een heel ander verhaal neer moeten typen. Die meer onderbouwd was, wellicht met verwijzingen en niet zo overdreven.

Nu is het meer kinderachtig gezeur. En ik snap wel wát ze bedoelt met voorgaande reacties, maar op deze manier kun je niet discussieren. En daar is het ook het topic niet naar.

Er is een paard overleden door een reactie op antibiotica, en die AB heeft NIKS te maken met de dressuur ansich. Dus houdt alsjeblieft je mond, laat dit paard gewoon in zijn waarde en zoek een ander topic.

En lees je dan gelijk beter in.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:52

jasmijn78 schreef:
Ontzettend sneu dat de amazone op deze manier en op zo'n waardeloos moment (zo vlak voor de WEG) haar paard moet verleizen. Dat gun je echt niemand...

(hoewel ik het ontzettend knap van de amazone vind wat ze met het paard bereikt heeft, denk ik niet dat ze op we WEG opgewassen zouden zijn tegen het nederlands, duits, amerikaans en engels dressuurgeweld... Het paard/ras heeft een fantastische mooie uitstraling, dat dan weer wel) Maar dat verder terzijde. Het lijkt mij als ruiter alleen al een fantastisch mooie ervaring als je daar mag starten, en als dat op deze manier aan je voorbij gaat is dat heel zuur.

Ben ik niet met je eens...
Ik vind dit paard juist beter lopen dan onze in kapot gereden KWPN'ers...
Moet je eens kijken hoe dit paard zijn achterhand eronder zat, en er niet achter aan sleept.
Ja sommige oefeningen zouden wat contstanter mogen zijn maar ik zie liever dit dan een Totilas...
Daarbij geeft zij bijna zichtbare hulpen, kunnen veel topruiters (oa Anky) een puntje aan zuigen. Die zwiepen met de benen heen en weer bij de wissels waar zij ze gewoon stil houdt.

Jammer van zo'n mooi en goed paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:53

Voor de duidelijkheid: het paard had geen blessure, maar iets wat elk paard op kan lopen: MOK (bron:www.equisport.pt)

Een beetje overdreven behandeling, lijkt mij, maar als hij er bv kreupel van was, moet je wat.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-09-10 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:55

Ja, als je echt zo'n enorme Mokuitbraak hebt dan kan ik me het nog enigszins voorstellen.

Als je ineens van die hele dikke benen hebt, suf paard ed.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:57

Maar kun je dan 20 dagen voor de WEG wel AB geven, ik bedoel ivm dopingcontrole?
Nooit geweten dat AB wordt gegeven voor MOK...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:10

AB verdwijnt na een paar dagen uit het lichaam, dus een paard kan tot een paar dagen voor een wedstrijd AB krijgen.
Het doodt ziektekiemen en mok is uiteindelijk een infectie. Die daar dus mee behandeld kan worden (met alle risicos van dien, vandaar dat men eerder alleen uitwendig behandeld).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:16

Daar zullen ze wel rekening mee hebben gehouden. En dus een AB wat niet positief getest kan worden???

Gok ik zo.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:17

Nouja, niet alle AB werkt maar enkele dagen, je hebt ook langdurige AB. Maar hoe dat verder allemaal precies zit weet k niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:24

Ik weet niet eens of anti-biotica wel onder doping valt, daar een paard er echt niet beter van gaat presteren en je kunt er ook geen pijn mee maskeren, het is geen pijnstiller of prestatie verbeterend middel.
Ik denk dat een acceptabele hoeveelheid die klopt bij een doorgelopen behandeling van voor de wedstrijd, geaccepteerd wordt, maar dat zou ik verder uit moeten zoeken.
Maar ik neem aan de de begeleidende arts daar prima van op de hoogte was.

*edit
Citaat:
Volgens de internationale veterinaire dopingregelgeving van de FEI, is het verboden om medicamenten toe te dienen aan paarden. De FEI gaat uit van het zogenaamde “Nul-principe”. Dat houdt in dat geen enkele vorm van medicinale behandeling is toegestaan. Paarden mogen tijdens wedstrijden geen sporen van medicijnen in het lichaam hebben, anders is sprake van een dopingovertreding. Het verschil met de humane dopingregels is dat bij mensen een aantal medicijnen wel is toegestaan. Voor paarden gelden alleen de wormenkuur en vliegenspray als uitzondering op de regel. Bij mensen wordt bovendien onder meer gekeken naar de prestatiebevorderende werking van middelen, voor paarden geldt dat alles verboden is, ongeacht de invloed op de prestatie. Uiteraard mogen paarden wel om gezondheidsredenen behandeld worden, maar de toegediende medicamenten moeten tijdens wedstrijden uit het lichaam verdwenen zijn. Het probleem daarbij is dat vaak niet precies is aan te geven hoe lang de sporen van bepaalde middelen nog in bloed dan wel urine te detecteren zijn. Van nieuwe of verbeterde detectiemethoden zijn ruiters vaak niet op de hoogte.

Citaat:
Een in de paardenwereld veel gehoord bezwaar tegen de strenge regels, is dat daardoor nog geen aspirientje zou zijn toegestaan. Formeel gezien is dat is niet helemaal waar. Zo kent de FEI reglementering uitzonderingen voor wat betreft het gebruik van (verboden) middelen en medicijnen. Als voorwaarde voor dergelijk gebruik geldt dat voorafgaand aan de behandeling van het paard, toestemming moet worden gevraagd aan de Veterinaire Commissie. Dit geldt tevens voor bepaalde medicijnen die uitsluitend gebruikt mogen worden als ze op een bepaalde wijze worden toegediend. Ook in geval van medische noodzaak kan achteraf nog toestemming worden verleend. In alle gevallen bekijkt de Veterinaire Commissie of de medicatie noodzakelijk is/was en of deze geen oneerlijk effect heeft op de prestaties van het paard. Iedere zaak wordt daarbij afzonderlijk beoordeeld.