Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hyppolyte schreef:Citaat:@hyppolyte : Zullen we de paarden maar helemaal afschaffen, aangezien er altijd een risico aanwezig is op een blesure..
Welke takt van sport dan ook, ook recreatie?
Jullie snappen het ook echt niet he.
@Kyla, jij snapt het ook niet, niets is heilig, dus ook dressuur eens niet. Mijn standpunt is JUIST bewust net zo overtrokken als al die andere reacties als het een andere tak van sport betreft, maar als het om een andere tak gaat dan is die reactie zogenaamd heel normaal. Nu draai ik het eens een keertje om en blijken jullie toch precies hetzelfde te reageren als de voorstanders van de andere takken van sport.
Kortom, de paardensport levert per definitie risico op voor zowel paard als ruiter. Bij de takken waar een hoger risico aan kleeft, gebeuren niet per definitie ook meer ongelukken, sterker nog, bij de relatief 'veilige' onderdelen, raken paarden vaker geblesseerd. Zou leuk zijn als mensen daar eens vaker aan gaan denken voordat ze beginnen met rellen en dingen af willen schaffen zonder dat ze enig benul hebben.
DUs, experiment geslaagd
jasmijn78 schreef:Ontzettend sneu dat de amazone op deze manier en op zo'n waardeloos moment (zo vlak voor de WEG) haar paard moet verleizen. Dat gun je echt niemand...
(hoewel ik het ontzettend knap van de amazone vind wat ze met het paard bereikt heeft, denk ik niet dat ze op we WEG opgewassen zouden zijn tegen het nederlands, duits, amerikaans en engels dressuurgeweld... Het paard/ras heeft een fantastische mooie uitstraling, dat dan weer wel) Maar dat verder terzijde. Het lijkt mij als ruiter alleen al een fantastisch mooie ervaring als je daar mag starten, en als dat op deze manier aan je voorbij gaat is dat heel zuur.
Citaat:Volgens de internationale veterinaire dopingregelgeving van de FEI, is het verboden om medicamenten toe te dienen aan paarden. De FEI gaat uit van het zogenaamde “Nul-principe”. Dat houdt in dat geen enkele vorm van medicinale behandeling is toegestaan. Paarden mogen tijdens wedstrijden geen sporen van medicijnen in het lichaam hebben, anders is sprake van een dopingovertreding. Het verschil met de humane dopingregels is dat bij mensen een aantal medicijnen wel is toegestaan. Voor paarden gelden alleen de wormenkuur en vliegenspray als uitzondering op de regel. Bij mensen wordt bovendien onder meer gekeken naar de prestatiebevorderende werking van middelen, voor paarden geldt dat alles verboden is, ongeacht de invloed op de prestatie. Uiteraard mogen paarden wel om gezondheidsredenen behandeld worden, maar de toegediende medicamenten moeten tijdens wedstrijden uit het lichaam verdwenen zijn. Het probleem daarbij is dat vaak niet precies is aan te geven hoe lang de sporen van bepaalde middelen nog in bloed dan wel urine te detecteren zijn. Van nieuwe of verbeterde detectiemethoden zijn ruiters vaak niet op de hoogte.
Citaat:Een in de paardenwereld veel gehoord bezwaar tegen de strenge regels, is dat daardoor nog geen aspirientje zou zijn toegestaan. Formeel gezien is dat is niet helemaal waar. Zo kent de FEI reglementering uitzonderingen voor wat betreft het gebruik van (verboden) middelen en medicijnen. Als voorwaarde voor dergelijk gebruik geldt dat voorafgaand aan de behandeling van het paard, toestemming moet worden gevraagd aan de Veterinaire Commissie. Dit geldt tevens voor bepaalde medicijnen die uitsluitend gebruikt mogen worden als ze op een bepaalde wijze worden toegediend. Ook in geval van medische noodzaak kan achteraf nog toestemming worden verleend. In alle gevallen bekijkt de Veterinaire Commissie of de medicatie noodzakelijk is/was en of deze geen oneerlijk effect heeft op de prestaties van het paard. Iedere zaak wordt daarbij afzonderlijk beoordeeld.