Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:55

Ariebren schreef:
Paarden zijn net mensen.

Wij hebben het koud, dus ons paardje heeft het ook koud.
Dekentje, stalletje, lekker trutten.
En als extra nog onze snoep behoefte toepassen.

Mensen waar zijn we mee bezig.

Hoe bedoel je? er zijn zat paarden die gehouden worden als paard en niet vermenselijkt worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:54

Idd pba_ :j

Die van mij houd ik ook zonder deken, ze kunnen 24/7 naar buiten, maar ze kunnen ook in hun stal gaan staan. En ze maken er dankbaar gebruik van. Wat heeft een schuilstal met vermenselijking te maken? Het dier kan zelf kiezen om te schuilen of niet. Dat vind ik een natuurlijkere manier van houden dan een schuilmogelijkheid ontzeggen, omdat dat tegen de natuur zou zijn :) Nu heeft het dier de keuze.

lidaju

Re: Partij voor de Dieren maakt zich sterk voor schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:01

In de natuur heeft een paard ook schuil mogelijkheden bij bomen ofzo, doordat wij ze op de wei zetten hebben ze die niet, en dan vertrutten we onze paarden door ze een schuil mogelijkheid te bieden?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:03

Mijn paardjes maken dolgraag gebruik van de schuilstallen die ze hebben. Heel vaak zie ik ze erin staan doezelen, 1 merrie staat bij warm weer heel graag onder de luifel in de schaduw, een ander zie ik vaak liggen, of het nu mooi weer is of heel slecht, die van mij maken er veel gebruik van.
Een paard de keuze bieden om te schuilen of niet is altijd beter dan geen keuze geven denk ik. En het ene paard zal er misschien meer gebruik van maken dan een ander. Naast mij staan Fjorden en volgens mij maakt die het echt niet uit wat voor weer het is, ik zie ze eigenlijk nooit schuilen. Dan zijn die van daar wel mietjes bij vergeleken hahaha
Ik vind het een goede zaak dat schuilstallen worden toegestaan al mogen ze daar van mij wel bepaalde (uiterlijke) voorwaarden aan stellen, want ik zie ook weleens bouwsels staan die zo landschapvervuilend zijn :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:36

Mooi. Ik hoop dat andere gemeentes snel volgen. Mijn ponies staan in Abcoude en daar mag je al amper een tent voor jezelf neerzetten of de gemeente loopt al te janken.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:20

Ik vind het een prima vooruitgang. Hopelijk doen alle gemeentes straks mee net zoals in België. Hier is het al gelegaliseerd. De bouwpakketten uit "de levende Haven" zijn mooi en goed toepasbaar. "Mogen" bouwen betekent niet dat je er een krotje of een vakantieverblijf van kunt maken. Er zijn gemakkelijk regels voor te maken, nét zoals bijvoorbeeld voor het zetten van een tuinhuisje. Dit betekent dat het wel aan algemene regels moet voldoen (passen in het landschap en goed gebouwd) maar dat het verbod op schutstallen wordt opgeheven.

Bedenk ook dat het niet alleen iets is voor de paarden, maar ook voor alle andere dieren. Ik heb in juli al heel wat koeien en schapen zien staan wegsmelten in de hete zon.
Dit betekent ook voor de dierenbescherming dat ze daar straks een einde aan kunnen maken.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:28

Heino schreef:
SchuilSTAL hoeft van mij niet persé, schuilMOGELIJKHEID wél. Dan kan ook een groepje bomen zijn, bij wijze van :)

mee eens... ik vind het wel fijn dat er aandacht wordt besteed aan het houden van paarden, want eerlijk is eerlijk, volgens mij heeft de meerderheid nog steeds niet begrepen dat je paarden niet in een stal zou moeten houden, maar dat leven op 2 ha ook niet te vergelijken is met leven in het wild... :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:08

Staat de PvdD er ook bij stil dat er op deze manier [verplichte schuilstal] mensen zijn die daardoor hun weiland kwijt raken?
Sommige boeren of gemeente's willen op bepaalde weilanden absoluut geen schuilstal op hun land.Als het verplicht gaat worden zal men zeggen:zoek maar een ander land,ik wil geen stal op mijn land.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:16

Er staat nog niets over verplichten, althans niet zoals ik het lees.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:17

Nee nóg niet,maar dat komt vast nog wel.
Er staat ook áls het verplicht gaat worden.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:16

hoeveel paarden zie je wel niet in de zomerdagen zonder schaduw , gewoon bij 30 graden in de velle zon

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:20

mistral69 schreef:
hoeveel paarden zie je wel niet in de zomerdagen zonder schaduw , gewoon bij 30 graden in de velle zon

inderdaad vind dat veel kwalijker als in de winter ofzo.
mijn paard staat zomers veel meer binnen als inde winter.
dan staat ze het liefst buiten te soezen. s zomers staat ze het liefst binnen, tegen de zon maar ook tegen de vliegen.
ze heeft dus een schuilstal en kan zelf kiezen. deur, er zit geeneens een deur in.
de shet, haar grote kleine vriend, staat daar waar zij ook staat

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:21

Ik vind het een goed initiatief, maar voor mijn paard hoeft het volgens mij niet zo en voor onze koeien ook niet. De hele zomer hebben ze de mogelijkheid om de grote stal in te lopen en waar staan ze bij wat voor weer dan ook?
Indd buiten, haha ben wel eens midden in de nacht met onweer wezen kijken of alles wel goed met ze ging en of ik ze niet naar binnen moest halen. Staan ze lekker te grazen en me aan te kijken van wat doe jij nou hier?

Die van mij moet geen regendeken, (die krijgt die binnen no time uit) en vliegen maskers vindt die ook maar niks. Ben de hele zomer meer bezig geweest dat ding te zoeken in het weiland dan dat die hem om heeft gehad. :D