Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
easygoing schreef:LindyH schreef:Er zou een thuis-slachter moeten komen, dat is helemaal ideaal.
Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.
Het ophalen daarna is alleen minder, maarja, dat heb je met inslapen ook.
Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.
Hier zou ik waarschijnlijk ook voor kiezen als de mogelijkheid bestond.
Ik heb 2 keer een paard laten inslapen en de ene keer ging heel erg prima, en de 2e minder. Puur de aard van het dier, beide keren beleefd als erg intens en mooi. Itt slachten waar het zo klaar is.
LindyH schreef:Er zou een thuis-slachter moeten komen, dat is helemaal ideaal.
Ik heb het wel eens op TV gezien, in Engeland geloof ik. Gewoon een man met zo'n schietpin die de wei in loopt, het paard een aai over zijn neus geeft en schiet. Bam, weg.
Het ophalen daarna is alleen minder, maarja, dat heb je met inslapen ook.
Het lijkt mij een gat in de markt. Maar er zal wel een reden zijn waarom het in Nederland niet mag.
Jibbel schreef:Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..
liljebo schreef:Ik heb het helaas allemaal meegemaakt....
paard wat hier met schietpin werd afgemaakt, slacht en spuitje.
Dat laatste... daar zal ik nooit meer voor kiezen.
Nooit zo'n ellende meegemaakt.
Dierenarts was een ervaren man, maar mijn ventje heeft eindeloos lang liggen vechten.
Ik dacht dat ik kapot ging van ellende.
8nnemiek schreef:Cayenne schreef:De Nijkerkse paardenslager wordt in de paardenwereld geprezen om de humane wijze waarop hij slacht. Van de Veen: „Het lijkt wreed zo’n kopschot, maar met een schot in de hersenen gaat voor het paard direct het licht uit. Als je een paard laat inslapen klinkt dat vriendelijker, maar de doodstrijd duurt veel langer.”
Een doodstrijd bij inslapen?? Wat een onzin zeg..!![]()
Inslapen is voor een paard niet anders dan een operatie bijvoorbeeld. En als dat dan in hun eigen weiland kan, bij hun vriendjes, dan is dat toch prachtig?
Van veen probeert een beetje reclame te maken voor zijn eigen zaak hier..
Van mij hoeft dat trouwens ook niet zo op de voorpagina.. al die propaganda voor t slachten van paarden..
Maar goed, hij is dood.
8nnemiek schreef:liljebo schreef:Ik heb het helaas allemaal meegemaakt....
Dierenarts was een ervaren man, maar mijn ventje heeft eindeloos lang liggen vechten.
liljebo, dan deed jou DA het toch verkeerd, dat spuitje, want een DA hoort eerst een narcose te geven waarvan het paard in slaap valt. Daarna komt de echte spuit pas. Zoals ik al zei, dat is niet anders dan een operatie. Je DA heeft dan gewoon iets verkeerds gespoten of niet de goede dosis.
Jibbel schreef:Het kopschot bij slacht, prima, hoe eerder het klaar is, hoe beter. Als je maar een kans hebt dat je paard gaat vechten tegen het middel waarmee hij wordt ingeslapen, zou ik het niet doen.
Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..
Petulan schreef:Jibbel schreef:Het kopschot bij slacht, prima, hoe eerder het klaar is, hoe beter. Als je maar een kans hebt dat je paard gaat vechten tegen het middel waarmee hij wordt ingeslapen, zou ik het niet doen.
Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..
Anderzijds: Je paard naar de weg slepen, onder een stuk plastic en met wat pech zien hoe de Rendac 'm in de vrachtwagen gooit. Daarna bij de Rendac weer eruit gedonderd worden en via de lopende band in de shredder tot minitieuze stukjes gemalen worden.
Natuurlijk is het jouw keuze, maar zoals je merkt niet de mijn
liljebo schreef:Jibbel schreef:Maar het idee dat je paardje, je vriendje z'n hoofd eraf wordt gehakt, geveld wordt, en in stukken wordt geslepen, nee dank je, dat verdient mijn paard dan weer niet en vind ik te onterend en ondankbaar naar het dier toe..
paard krijgt er niets van mee.
liljebo schreef:Hier is die mogelijkheid wel.
Ik heb het helaas allemaal meegemaakt....
Schietpin thuis lijkt ideaal, maar is het niet per definitie. Vergeet niet dat het gepaard gaat met het af laten bloeder (hals doorsnijden) en het echt niet fraaier is dan in het slachthuis.
Daarnaast hoorde/zag ons andere paard het en de gil gaat nog altijd door merg en been.
Slacht vond ik in de situatie die zich toen voordeed een goed alternatief.
Paard mocht een kalmerend middel gebruiken voor transport.
Paard in alle rust opgeladen en weggebracht.
Ter plekke eerst, met paard nog in trailer, papieren met DA overlegd en daarna paard van trailer gehaald.
Er viel van alles te kijken voor haar terwijl ze naar binnen werd geleid. Ze werd regelrecht in een soort stal geleid en meteen afgemaakt met slagpin. Het duurde alles bij elkaar (af laden, binnen leiden, afmaken) nog geen paar minuten en het paard had geen stress. Noch de thuisblijver.
Maar goed... hier gaat het dan wellicht wat anders dan in nl. Je maakt hier een afspraak, brengt het paard zelf smorgens vroeg als nog niets geslacht is en alles schoon is en het paard wordt na het afladen meteen afgemaakt. Geen wachttijden of niets.
Petulan schreef:Jibbel schreef:Het kopschot bij slacht, prima, hoe eerder het klaar is, hoe beter. Als je maar een kans hebt dat je paard gaat vechten tegen het middel waarmee hij wordt ingeslapen, zou ik het niet doen.
Anderzijds: Je paard naar de weg slepen, onder een stuk plastic en met wat pech zien hoe de Rendac 'm in de vrachtwagen gooit. Daarna bij de Rendac weer eruit gedonderd worden en via de lopende band in de shredder tot minitieuze stukjes gemalen worden.
Natuurlijk is het jouw keuze, maar zoals je merkt niet de mijn
Ik zou persoonlijk kiezen voor een crematie, maar alleen omdat mijn merrie ontzettend veel voor mij betekent en onze band erg speciaal is en ik idd niet wil dat ze op wat voor manier dan ook geconsumeerd gaat worden / in stukjes wordt gehakt / geshredderd wordt. imd schreef:Fijn gezicht altijd, rendac met de grijper. Bij koeien vind ik het al ontzettend naar, laat staan bij je geliefde paard.
8nnemiek schreef:liljebo schreef:Ik heb het helaas allemaal meegemaakt....
liljebo, dan deed jou DA het toch verkeerd, dat spuitje, want een DA hoort eerst een narcose te geven waarvan het paard in slaap valt. Daarna komt de echte spuit pas. Zoals ik al zei, dat is niet anders dan een operatie. Je DA heeft dan gewoon iets verkeerds gespoten of niet de goede dosis.
vanitymay schreef:imd schreef:Fijn gezicht altijd, rendac met de grijper. Bij koeien vind ik het al ontzettend naar, laat staan bij je geliefde paard.
Oja vergeten erbij te vermelden, toen gion werd opgehaald lag hij dus nog in het weiland en de vrachtwagen kwam ook nog vast te zitten in de blubber, afgeladen vol met karkassen en gion dus..een uur lang vastgestaan in de wei, ook leuk om mee te maken