Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:03

Ik dacht dat er een verbod was op keuringen voor gecoupeerde dieren, maar ik zag eerder dit jaar dat er inderdaad gecoupeerde veulens op de keuring rond liepen.
Van het getal wat de minister zegt klopt volgens mij niet zo veel, ik heb in Dordrecht op de keuring diverse veulens zonder staart gezien, en dat zouden er al 11 geweest kunnen zijn. Dordrecht was niet de enige keuring.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:26

Urko schreef:
Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.

Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.

haha, wat een onzin!!!!!!!

Edit: ze bedoelen ook de keuring op de nationale tentoonstelling in Den Bosch Neonlight, vanuit KVTH

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:04

Maar er zijn er meer op de regionale keuringen aangeboden, en veel meer zonder staart.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:06

Ik snap je standpunt :j ik stond op de nationale ook al meteen te tellen, de veulens.
De hengsten waar wij mee rijden (met staart!) stonden tussen de dekhengsten, werd toch met regelmaat heel verbaast naar gekeken, dat ze nog een staart hadden!

8nnemiek

Re: Minister Verburg telt dertig trekpaardveulens met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:11

Ik heb al eens eraan gedacht om flyers te maken, en die op te hangen bij evenementen en keuringen :D Als er vanuit het publiek meer kennis en begrip komt, en toeschouwers begrijpen dat ook die paarden een staart moeten hebben, dan krijgen de fokkers meer en meer commentaar erop en zullen ze over een paar jaar toch maar de staartjes eraan houden :D
Toch? :Y)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:12

Ik vind dieren met een gecoupeerde staart sowieso niet mooi, het haalt heel de fier van een dier weg. Een dikke staart kun je ook goed bijhouden, en schoonhouden. Je kunt er altijd een stuk vanaf halen. Een paard zonder staart vind ik geen paard

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:52

Cayenne schreef:
In een brief stellen de drie afgetreden bestuursleden dat er binnen de Nederlandse landsgrenzen illegaal gecoupeerd wordt.

Verburg: ''In een nader gesprek heb ik het landelijke bestuur van de KVTH om opheldering gevraagd over deze zaak. Het aftreden betreft hier vooral een interne bestuurszaak van de afdeling Limburg over meerdere onderwerpen. Van het illegaal couperen van paardenstaarten binnen de Nederlandse grenzen is de KVTH niets gebleken. Er zijn tot op heden door controlerende instanties geen overtredingen met betrekking tot het coupeerverbod in Nederland geconstateerd.''
Wel wijst ze dus op een toename van het aantal veulens met een staart. Ook meldt ze dat de KVTH het aantal staarten zal blijven ''monitoren''. Verder gaat ze in Brussel opnieuw laten weten dat ze voorstander is van een Europees coupeerverbod.

:roll: Gaan we weer, lekker verder struisvogelen... Ik denk dat iedereen in de trekpaardenwereld wel weet dat er in NL gewoon nog gecoupeerd wordt. Trekt er eens iemand zijn mond open, wordt dat weggewuifd... Op de NT verschenen veulens aan de voet van hun moeders zonder staartjes, je maakt mij niet wijs dat die samen met moeders naar Frankrijk op en neer zijn geweest. Het was een schaamteloze vertoning en al draag ik het ras een zeer warm hart toe, ik ga niet meer naar een keuring of NT toe.

@ Urko, weet niet wat die paarden dan te eten kregen? Mijn paard staat buiten en heeft nooit stront in zijn staart. Vanwege de enorme hoeveelheid haar houd ik de staart kort, tot op de sprong.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:02

het word ieder jaar een stukje beter, maar zolang de paarden zonder staart, nog altijd bovenaan eindigen worden de eigenaren nog altijd gemotiveerd om te couperen....

als er nou minpunten voor gegeven zouden worden...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:28

Dat zijn er als nog 11 te weinig. Ze moeten veulens met gecoupeerde staart gewoon verbieden op een keuring anders is het nooit klaar!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:09

Ik heb drie trekpaarden. Waarvan twee zonder staart en één met staart (is bij mij geboren) Alle drie hebben ze last van vliegen maar, de meeste vliegen zitten op het hoofd rond de ogen. Waar de staart dus niet bij kan. Ik vind zonder staart mooier maar het mag niet meer dus ik doe het ook niet. Het paard met staart heeft geen last van strond of urine in zijn staart en als dat wel zo is dan maak ik dat schoon. Het is dus onzin dat een lange staart altijd onder de mest zit! Ook ik ben op de keuring geweest met een blokstaart. Met de uitslag stond ik achter een langstaart dus dat een bloksaart altijd achteraan staat is ook niet waar!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:39

Als je gaat opperen dat trekpaarden een zware staart hebben en daarom gecoupeerd worden dan kan je inderdaad wel heel veel rassen couperen. Friezen, Tinkers, Cobs, Haflingers, Shetlanders noem maar op.
Onderhoud is een schone zaak natuurlijk.
Er zou ik heel de EU een verbod op moeten komen. Dan is de verleiding om naar bv Belgie te gaan ook weg.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:40

En na de keuring kunnen ze er net zo leuk weer mee naar Frankrijk kachelen en hem er alsnog afhalen. Laat ze is wachten tot ze als 3jarige weer terugkeren op de keuring en dan de situatie nog eens bekijken voordat ze dit gaan roepen..

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:42

Urko wat een onzin!
Ik verzorg al een aantal jaren een trekpaard met een prachtig lange, volle staart en zij tilt hem ook hoog op wanneer ze gek in de bol is en gaat rennen als een arabier zo trots.
En als je paard dan een vieze staart heeft, dan hoort er bij de verzorging dat je dat schoonmaakt en bij knipt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:47

hahahahha Urko geweldig :') maar helaas niet waar :P

ik vind een belg zonder staart ook mooier.. maar voor het dier is het beter om toch een staart te hebben...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:21

Even voor de duidelijkheid. Vaak gaan de dieren zelf niet eens naar Frankrijk, maar alleen de papieren gaan "even" heen en weer.
Een paar jaar geleden is er in België (waar ze eigenlijk nog strenger zijn op het couperen) een veearts opgepakt die wel 1400 staarten van Belgen had gecoupeerd.
Dat was zogenaamt nodig omdat er een "onsteking" in zat of omdat de staart tussen een deur of laadklep had gezeten.

Dat er nog steeds veulens en jonge Belgen op keuringen staan zonder staart vind ik nog niet het ergste. Maar dat ze ook nog eens vooraan eindigen. Als met een Belg mét staart kom, weet je van te voren dat je veel minder kans maakt. Die oudjes (keurmeesters) zien nml. liever een Belg zonder staart.
De meesten dan he, er zijn natuurlijk uitzonderingen maar op dit moment is het helaas nog wel zo.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:48

Hier in de buurt staan 2 veulens, zonder staart... Vind het zo ondiervriendelijk! Volgens mij heeft Verburg alleen de centrale keuring geteld, en niet de regionale....

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:51

liberty schreef:
Vind het zo ondiervriendelijk!

Of dieronvriendelijk? :Y) haha sorry! Moest erom lachen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:55

Neonlight schreef:
Ik dacht dat er een verbod was op keuringen voor gecoupeerde dieren, maar ik zag eerder dit jaar dat er inderdaad gecoupeerde veulens op de keuring rond liepen.

Was het maar zo, dan bereikten we tenminste nog wat...
Maar na dreiging vanuit een deel van het KVHT durven ze het niet door te drukken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:26

Hmm.....waarom verbaast me dat niets ? Snap niet dat er nooit eens iemand daar de knuppel flink in het hoenderhok gooit (en niet alleen daar) Laat die vastgeroeste, kortzichtige hoenders maar eens flink fladderen, misschien worden ze dan wakker. Eigenbelang, en eigen voorkeur ondanks wat dan ook....boven het welzijn van een levend dier stellen door delen weg te nemen van dat levende wezen.......brrr.... En wat een slappe hap hebben we toch als regering, waar moet dan mee gedreigd worden wat enig nadeel oplevert ? En jammer dat er niet meer trekpaardeigenaren, fokkers en liefhebbers op de barricades springen gezamelijk.

Maar goed,ik realiseer me dat ik spreek van uit een heel andere beleving in het houden van paarden. Ik heb nml. geen enkel belang bij financiele aspecten er van of sport of prestatie laat staan uiterlijke voorkeuren. ;)

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:35

Perrokai: fokkers dreigen bijv. te stoppen met fokken..

Tja, dan stoppen ze maar denk ik dan...

Het is opzich heel simpel, geen korte staarten meer toelaten op keuringen....

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:51

Nogmaals: de schuld ligt niet bij het KVTH maar bij de overheid zelf.... De KVTH kan wel veulens met gecoupeerde staarten gaan weigeren op de keuring, maar dan verplaatst het probleem zich alleen maar doordat die mensen dan een eigen stamboek opgaan richten.....
Volgens de overheid is het legaal om een staart te couperen mits je er een papiertje bij hebt.... mevr. Verburg kan wel lekker met de vinger naar de KVTH wijzen, maar de oplossing voor dit probleem ligt toch echt bij haar/overheid....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:04

Haha....dan stoppen ze toch lekker inderdaad, daar hebben ze zichzelf dan toch mee en getuigt gelijk van de ondermaat aan liefde voor het ras.

Kaisa, ik heb 0,0 verstand van stamboeken en fokken omdat ik daar geen belang bij heb of zie voor mezelf dan. Maar je kunt dan een ander stamboek op richten en daar geld dan toch hetzelfde verbod ? Of gaan ze dan lekker in frankrijk zitten dus dan verplaatst het zich naar frankrijk ?
Als het KVTH dreigt heeft het KVTH ook schuld maar ben het met je eens dat met je vingertje wijzen geen zoden aan de dijk zet....vandaar slappe hap....dus kom op met het verbod.

Waarschijnlijk krijgen we niet genoeg fokkers/eigenaren/liefhebbers bij elkaar om een petitie aan te kunnen bieden ? Waarschijnlijk omdat de meesten aan hun eigen belang blijven denken ? Daar draait het uiteindelijk toch allemaal om denk ik ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:20

En toch ben ik het daar niet mee eens. Als je zelf als KVTH ballen in je broek had, dan had je het verbod er al lang doorgedrukt. Maar nou zijn ze bang dat de groep kwekkerds op gaat stappen en een eigen stamboek op gaan richten. Nou eerst zien dan geloven. Das een hoop blabla maar als het er eindelijk op aan komt maar eens zien hoeveel leden die nog krijgen.... Want half NL is dan blij met de KVTH en alle pijlen worden gericht op de TPZS (Trekpaard Zonder Staart).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:46

Het KVTH kan er niks aan doen, omdat de gene die de staarten couperen zich aan de wet houden. De wet zegt dat het legaal is als je er een papiertje bij hebt....

@ Iris82: lezen is ook een vak ;) Ik zeg niet dat het stamboek bang is dat die mensen een eigen stamboek oprichten, ik zeg alleen wat een gevolg kan zijn ;) De KVTH houd zich netjes aan de wet.
@ Perrokai: als je een petitie wilt gaan aanbieden, doe dat dan bij de overheid en niet bij het KVTH ;) De overheid kan dit probleem oplossen, zoals ik al eerder vermelde, door paarden na een bepaalde datum geboren zonder staart niet mogen mee doen aan evenementen, keuringen, demo's, wedstrijden etc. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:47

Tuurlijk kan het KVTH er wel wat aan doen. Zij zijn echt wel vrij om dit in hun voorwaarden op te nemen.