Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urko schreef:Ik heb eerder medelijde met die 30 die wel een staart hebben. Pure ellende betekend die staart voor dit ras. De staart is zo dik en dat ze hem amper op kunnen tillen om vliegen te verjagen, vaak kunnen ze hem niet eens hoog genoeg optillen voor te mesten of plassen, waardoor heel de staart vol komt te zitten met uitwerpselen en dat trekt ontzettend veel vliegen aan. Heb het zelf al 3x meegemaakt dat ik zo'n staart heb moeten "behandelen" bij belgen die wel een staart hadden. In alle 3 de gevallen heb ik de staart voor de helft uitgedunt, de uitwerpselen er letterlijk uitgeknipt omdat wassen gewoon weg niet meer ging en heb ik de staarten bijna voor de helft afgeknipt zodat ze een stuk van hun gewicht verloren.
Een paard hoort een staart te hebben, maar voor onze trekpaarden gun ik toch echt een leven zonder.
Als er vanuit het publiek meer kennis en begrip komt, en toeschouwers begrijpen dat ook die paarden een staart moeten hebben, dan krijgen de fokkers meer en meer commentaar erop en zullen ze over een paar jaar toch maar de staartjes eraan houden
Cayenne schreef:In een brief stellen de drie afgetreden bestuursleden dat er binnen de Nederlandse landsgrenzen illegaal gecoupeerd wordt.
Verburg: ''In een nader gesprek heb ik het landelijke bestuur van de KVTH om opheldering gevraagd over deze zaak. Het aftreden betreft hier vooral een interne bestuurszaak van de afdeling Limburg over meerdere onderwerpen. Van het illegaal couperen van paardenstaarten binnen de Nederlandse grenzen is de KVTH niets gebleken. Er zijn tot op heden door controlerende instanties geen overtredingen met betrekking tot het coupeerverbod in Nederland geconstateerd.''
Wel wijst ze dus op een toename van het aantal veulens met een staart. Ook meldt ze dat de KVTH het aantal staarten zal blijven ''monitoren''. Verder gaat ze in Brussel opnieuw laten weten dat ze voorstander is van een Europees coupeerverbod.
Gaan we weer, lekker verder struisvogelen... Ik denk dat iedereen in de trekpaardenwereld wel weet dat er in NL gewoon nog gecoupeerd wordt. Trekt er eens iemand zijn mond open, wordt dat weggewuifd... Op de NT verschenen veulens aan de voet van hun moeders zonder staartjes, je maakt mij niet wijs dat die samen met moeders naar Frankrijk op en neer zijn geweest. Het was een schaamteloze vertoning en al draag ik het ras een zeer warm hart toe, ik ga niet meer naar een keuring of NT toe.
maar helaas niet waar
Neonlight schreef:Ik dacht dat er een verbod was op keuringen voor gecoupeerde dieren, maar ik zag eerder dit jaar dat er inderdaad gecoupeerde veulens op de keuring rond liepen.
Ik zeg niet dat het stamboek bang is dat die mensen een eigen stamboek oprichten, ik zeg alleen wat een gevolg kan zijn
De KVTH houd zich netjes aan de wet.
De overheid kan dit probleem oplossen, zoals ik al eerder vermelde, door paarden na een bepaalde datum geboren zonder staart niet mogen mee doen aan evenementen, keuringen, demo's, wedstrijden etc.