Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:32

Kim90 schreef:
o, dus omdat jij vind dat hij een dierenvriend is moeten wij het maar laten en denken dat het nou eenmaal wel eens voor komt, nou mooi niet dus!
Al was diegene op het paard een totaal onbekende, dan nog zou ik er kwaad om worden.
Het is gewoon dierenmishandeling, en als meneer Harry de reputatie als dierenvriend wil houden, zou hij die sporen af moeten doen en niet meer verder rijden!
Schrammen uit de wei zijn niet expres toegedient, wij mensen vallen ook weleens of hebben wondjes, een ander verhaal is het als iemand die wonden bij jou heeft toegebracht omdat je niet hard genoeg doorliep.

Ja dat vind ik,
want dit is ook niet expres toegebracht.
Heb jij nog nooit een paard gehad met een druk/schuur/schaafplek van een dekje, deken, halster, tuigage, beschermers, trailerrit, etc?
Volgens is dat iedereen wel eens overkomen en ben je zo schijnheilig als de pest als je dat ontkent.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:34

bijdehandje1 schreef:
Mijn voorspelling is, dat met dank aan de media ná de dressuursport, nu ook de polosport wordt zwartgemaakt.

Ik sta verder wel achter jouw post, Lusitana. Tabloids, riooljournalisten en sensatiefotografen maken meer kapot dan ons allemaal lief is.

ik ga hier helemaal in mee. Maar overigens hoort het niet dat een paard zo'n wonden heeft door sporen. Dat is pure onkunde van de ruiter..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:36

Toch wel opmerkelijk dat mensen die (net als ik trouwens) niet de eerste letter van de sport kennen, alweer de eersten zijn om het allerluidst te gaan staan roepen...

Niemand weet blijkbaar hoe het gegaan is, hoe de wonde is ontstaan... maar iedereen wil er wel weer zijn/haar zegje over doen en een sport en/of persoon gaan be- en veroordelen.

Het wordt stilaan een zeer zielige bedoening hier.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:36

ja dat heb ik wel eens gehad, maar ik doe er ook wat aan om het te voorkomen, en om er niet mee door te rijden.
Meneer harry in dit geval niet, die prikt nog ff lekker door als het paard niet hard genoeg gaat en het gat er al zit. Dat zou ik niet doen, maar afstappen, geen sporen meer omdoen, leren van je fouten.

edit: dus omdat ik de regels niet ken mag ik niet zeggen dat ik belachelijk vind dat harry niet afstapt en zich om zijn paard bekommerd?
dat is net zoiets van: deze hond heb ik gefokt met 1 been, en dan zou een ander die geen honden fokt niet mogen zeggen dat hij het achterlijk vind?
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-09-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:38

Een paard met bloed in de vacht, dat kan iedereen overkomen.
Ik kan me bij polo ook nog voorstellen, dat iemand met een onderbeen klem kan komen zitten tussen twee paarden in, en dan is een wondje zo gepiept. Doe er wat zweet bij, op een schimmel en het lijkt al snel een bloedbad :Y)
Het verschil is, dat als míjn spoor uitschiet, dit niet in de krant komt. Maar als je Prins van Wales bent, heb je de pech dat het wereldwijd wordt uitgemeten.

Een wondje met een spoor kan per ongeluk ontstaan Renatevb.

Kim90, kom eens met het bewijs dat Prins Harry dóórprikte, en bewijs eens dat hij dit wondje wel had gemerkt, maar bewust doorreed?

moelly

ach, wat verschrikkelijk!

Lusitana

Kim90 schreef:
ja dat heb ik wel eens gehad, maar ik doe er ook wat aan om het te voorkomen, en om er niet mee door te rijden.
Meneer harry in dit geval niet, die prikt nog ff lekker door als het paard niet hard genoeg gaat en het gat er al zit. Dat zou ik niet doen, maar afstappen, geen sporen meer omdoen, leren van je fouten.

Was je er bij?
Dat is wat ze willen laten geloven, maar hoeft helemaal niet de waarheid te zijn!

Verder heeft de dynamiek van de sport niks met rijden te maken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:40

Lusitana schreef:
Kim90 schreef:

Was je er bij?
Dat is wat ze willen laten geloven, maar hoeft helemaal niet de waarheid te zijn!

Verder heeft de dynamiek van de sport niks met rijden te maken.

Precies, lekker makkelijk om dat zo vanachter de computer te schreeuwen... Als of die jongen elke 30 seconden naast zijn paard moet gaat staan om te kijken of het dier wat mankeert! Het is waarschijnlijk pas opgemerkt bij het afstijgen, niet iedereen zit met dikke lensen op de loer om maar fouten te kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:43

De Engelse bladen doen niets anders dan opzettelijk mensen prikkelen tot kwaadheid.
Spreek maar eens iemand bij de "Sun" bv. Dat is nl wat verkoopt.

Je ziet nu ook hoe boos mensen worden terwijl een ander soort verslaggeving een andere reactie had gegeven.

BV:
"Prins Harry onfortuinlijk.
Prins Harry heeft in de afgelopen polomatch door een onverwachte manoeuvre zijn paard ongewild opengehaald.
Een en ander zag er niet prettig uit, maar het paard maakt het goed."

Eens zien of mensen dan nog komen met wat voor een dierenbeul hij is en dat hij geschorst moet worden etc.

Echt, het heeft te maken met hoe het wordt verteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:45

Wat een l*l zeg.. :x

Edit; Jeetje, ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit goed praten.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:47

KoudbloedKim schreef:

Dit vind ik tot nog toe de meest waardevolle reactie in het hele topic!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:50

bijdehandje1, ik heb je pb gestuurd voor je offtopic bericht ;)

Als die man zo naar 1 kant gehangen heeft en zich vastgezet heeft met zijn sporen, dan kijk je daarna toch even of het goed zit. Maar kennelijk is hij zo fantiek dat hij dat niet doet.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:52

Kim90 schreef:
bijdehandje1, ik heb je pb gestuurd voor je offtopic bericht ;)

Als die man zo naar 1 kant gehangen heeft en zich vastgezet heeft met zijn sporen, dan kijk je daarna toch even of het goed zit. Maar kennelijk is hij zo fantiek dat hij dat niet doet.

Je speculeert weer, Kim. Er staat nergens, dat hij zich heeft vastgezet met de sporen. Of kun jij ook kijken op tijdstippen voor en na de foto? De kans is groot, dat hij het zelf niet eens heeft gemerkt maar ga nu niet net doen, of je er bij was.
En verbeter de wereld, begin bij je zelf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:53

KoudbloedKim schreef:

Edit; Jeetje, ik kan niet geloven dat er mensen zijn die dit goed praten.

Het gaat niet om goed praten. Het gaat om of we wel willen geloven wat er is geschreven en willen vallen voor hoe het is geschreven. Lees mijn post boven je eens. Als het zo was vertelt als in mijn voorbeeld, had je hem dan nog zo'n beul gevonden?
Als iemand die tegen hem is zegt dat hij geprikt heeft, maar collegas zeggen dat het niet zo is, wie moet je dan geloven? Automatisch maar de bladen die zo graag willen dat iedereen opstandig is, of de mensen die erbij waren?

Citaat:

Denk je echt dat je tijdens een polomatch ergens naar kijkt? Laat je je team in de steek om te kijken of je paard een wondje heeft?

De dynamiek van de sport, nogmaals heeft niets met rijden te maken. Je probeert punten te scoren met de bal, niet met je paard.

Daarbij bestaat een match uit 4 chukkers van elk 7 minuten. Er wordt steeds van paard gewisseld, dus er worden vier paarden gebruikt en zo'n paard loopt dus maar een paar minuten met zo'n wond, die hij zelfs in de laatste seconde opgelopen kan hebben.

Daarna wordt een en ander verzorgd door groom en/of DA.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:00

Kim90, jij maakt wel heel kromme vergelijkingen... (honden fokken met 1 been en zo :Z )

Men kan ook zijn/haar mening ventileren op een manier die enigzins een meerwaarde geeft aan het topic.
Met speculeren, gissen en meteen het slechtste over iemand te gaan denken is niemand gebaat. En al zeker niet om beschuldigingen te uiten naar personen over hun manier van rijden, of hoe ze een wonde hebben veroorzaakt, terwijl je niet weet wat er ècht is gebeurd.

Dat de wonde niet meteen het mooiste plaatje oplevert, daar zijn we het geloof ik allemaal over eens.
Maar om gelijk sporengebruik, zweepgebruik en dergelijke te gaan veroordelen... En al zeker een hele sporttak. Da's echt heel kort door de bocht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:00

Ik zie eigenlijk niks meer als een schram, en een paar druppies bloed die door zweet iets uitgelopen zijn op een schimmel, waarschijnlijk hadt niemand dit gezien op een donker paard. :D

Zoiets kan de beste overkomen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:03

ik zou die sporen niet dragen bij zo'n sport, dus mezelf heb ik al verbeterd bijdehandje1, de wond is of door te hard rammen met zijn benen of door hangen naar 1 kant voor de bal, iets anders kan het niet geweest zijn.

Had hij (perongeluk) gehangen naar 1 kant en zijn sporen er in gezet? dan had hij moeten kijken, en af moeten stappen, paard wegzetten en zijn reserve paard moeten pakken en daar zonder sporen op. als er van het paard wordt gevallen wordt de wedstrijd ook even stil gezet.

Heeft hij hard gedramt met zijn benen? dan weet hij dat van zichzelf en is het gewoon een kl*otzak dat hij dat doet en verder rijdt.

De sporttak polo zonder sporen zou ik al een stuk vriendelijker vinden, ik verbied de sport niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:04

Maar het maakt toch helemaal niks uit hóé het gebeurd is?
Ook al is het 'maar' een schram, als je niet met sporen om kunt gaan, moet je ze niet dragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:07

Ow, hij kan niet langs een paaltje zijn gekomen? Geraakt zijn door de stick van een andere speler? Geraakt zijn door een gesp van borsttuig van een paard van een andere speler etc etc etc.

Met sporen om kunnen gaan heeft er niks mee te maken. Het is geen dressuur.

Ik ben het eens dat er geen sporen horen in de sport vanweg de grote bewegingen van de benen van de ruiter. Maar als het mag, tja, dan moet je ook de consequenties gewoon accepteren en niet protesteren tegen de man, maar tegen die sporen toelaat.

Anoniem

Re: Britse Prins Harry geeft paard tot bloedens toe de sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:10

Ja hoor.. dat kan allemaal.. maar als je weet dat die risico's erin zitten, draag dan stompe of kortere sporen.
Bovendien denk ik dat zo'n polo-paard helemaal geen sporen nodig heeft om vooruit te gaan, maar dat is mijn bescheiden mening.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:13

KoudbloedKim schreef:
Ja hoor.. dat kan allemaal.. maar als je weet dat die risico's erin zitten, draag dan stompe of kortere sporen.
Bovendien denk ik dat zo'n polo-paard helemaal geen sporen nodig heeft om vooruit te gaan, maar dat is mijn bescheiden mening.

Hoe weet jij vanachter je computer vandaan nou wat dat polopaard nodig heeft?
Dat kan de grootste polokenner nog niet beoordelen en jij zeker wel?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:16

ja als dat gebeurt was lusitana, dan had hij ook moeten kijken en afstappen naar mijn mening, ze nemen meerdere paarden mee naar zo'n wedstrijd, ook een reservepaard. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:16

Pardon? Er staat toch 'dénk ik'?
Dat is mijn mening, geen feit.. staat duidelijk in de zin.
Mensen lezen wat ze willen lezen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:17

Sjuimpje schreef:
KoudbloedKim schreef:

Hoe weet jij vanachter je computer vandaan nou wat dat polopaard nodig heeft?
Dat kan de grootste polokenner nog niet beoordelen en jij zeker wel?

Bokt.nl heeft gewoon het voorrecht om te beschikken over een groot aantal leden die op alle vlakken en in alle takken van de paardensport jaaaaaaaaren ervaring hebben en dus bijgevolg ook zonder enige twijfel de noemer expert kunnen worden opgekleefd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:19

Je mag je mening geven, maar je mening gaat over iets waarvan we niet weten hoe het gebeurd is terwijl je doet alsof je het wel weet. We protesteren daar tegen, niet tegen je mening.

Ook met een stompe of korte spoor kan een huid opengaan in een snelle beweging als de huid niet mee kan bewegen. En het ziet eruit dat dit dus in beweging is gemaakt (omdat het langwerpig is). Het is zeker niet "geprikt" wat dus wordt beweerd.
We weten totaal niet hoe het gemaakt is.
Dat er "tot bloedens toe geprikt is" is wat de bladen beweren.
En die pakken een foto en verzinnen er een verhaaltje bij (echt ga eens achter de schermen bij zo'n blad kijken, ik weet waar ik over praat).