Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:15

Ze laten de natuur ook totaal niet de vrije loop..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:18

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:20

8nnemiek schreef:
Pepper1 schreef:
Ik denk als het met dieren kan, kan het met mensen ook... (daar moet ik dus niet aan denken)

Theoretisch gezien is een eeneiige tweeling hetzelfde als een kloon. Ze hebben allebei hetzelfde DNA :j Een kloon van jezelf zou dus gewoon een soort tweelingzusje/broertje zijn. Ziet er bijna hetzelfde uit, maar van binnen kunnen ze heel anders zijn.

Klopt, maar dat is iets natuurlijks...

sporter

Re: Springpaard Okidoki wordt mogelijk gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:24

Ach leuk.

Goed voor de economie voor de rest zet het toch geen zoden aan de dijk.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:27

sporter schreef:
Ach leuk.

Goed voor de economie voor de rest zet het toch geen zoden aan de dijk.

Inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:33

Kempkes schreef:
Dat klonen gedoe moeten ze met welk levend organisme mee nokken. Dat heet nou knoeien met de natuur.

Ik vraag het nog een keer: dus jij wilt ook geen planten stekken? En jij vindt eeneiige tweelingen knoeien met de natuur?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:36

Enige grote nadeel aan klonen vind ik dat de chromosomen al oud zijn en de dieren dus minder lang zullen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:37

assie schreef:
^^ Wat bijdehandje zegt ;)
Verder klopt het wat je zegt hoor Mindim, maar dat genetische evenbeeld van Okidoki gaat dan dus nageslacht produceren :) . En dat gaat inderdaad om het geld. Maar ook wel om liefde voor de sport (denk ik, misschien heel naief).

Heeft Okidoki ooit gedekt? Volgens mij niet toch? Dus eigenlijk weet men helemaal niet wat en hoe hij vererft. Dus nu willen ze een kloon om zijn dna door te geven? Hoe vererft een kloon eigenlijk.
De veulens zijn kinderen van de kloon, want okidoki is daar weer geen opa van. Zo'n kloon wordt alleen gemaakt om als dekhengst of fokmerrie te dienen? Want volgens mij kun je van een kloon niet verwachten dat hij hetzelfde als oki presteert. Die verwachting hangt ook aan eventuele nakomelingen van de kloon.
Hoe wordt dat in papieren eigenlijk aangeduid, moeder??? is er niet (ja oma) en vader??? (Oki is geen vader, is evenbeeld genetisch). Of krijgen we een soort van kloonstamboek.

Pfff, ik ben anti-klonen :D

@Ibbel, eeneige tweelingen worden ook spontaan geboren hoor, dat gaat niet kunstmatig en is dus eigenlijk niet vergelijkbaar. En weer iets anders is ivf.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:39

Deze kloon zal inderdaad genen hebben die beginnen bij de leeftijd die Okidoki had. Hij zal neem ik aan gevoeliger zijn voor mutaties en eerder doodgaan. Eigenlijk hadden ze het embryo van de originele Okidoki meteen op kweek moeten zetten om een echte tweeling (kloon) te genereren. Wat er nu uitkomt zal best iets kunnen zijn als wat je in die link ziet (niet iets om over naar huis te schrijven op het eerste gezicht).

Anoniem

Ibbel schreef:
Kempkes schreef:
Dat klonen gedoe moeten ze met welk levend organisme mee nokken. Dat heet nou knoeien met de natuur.

Ik vraag het nog een keer: dus jij wilt ook geen planten stekken? En jij vindt eeneiige tweelingen knoeien met de natuur?

Ben jij voorstander van klonen? Mag ik vragen waarom, puur uit interesse?

8nnemiek

Wat ik mij dan wel afvraag.. hoe gaat dat met stamboekregistratie :Y)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:42

8nnemiek schreef:

Ik gok, inschrijven als Pipo de Kloon?

Sander, die kloon van ET lijkt inderdaad nergens naar. Het is een jong paard wat je daar ziet, maar wel met ruim 20 jaar oude genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:43

8nnemiek schreef:

Dat zeg ik ook in een post hierboven, wat moet je idd vermelden? Hoe komt okidoki in dat papier. Want vader is kloon, moeder is er niet (draagmoeder telt niet voor stamboekpapier en heeft er genetisch niets mee van doen) Of de ouders van okidoki, maar eigenlijk komt okidoki er niet in voor lijkt me toch?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:44

Ibbel schreef:
Kempkes schreef:

Ja planten en Dieren is inderdaad bijna het zelfde :+
eeneiige tweelinge komen gewoon voor in de natuur dus wat je hier nu mee wil zeggen?

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:46

De Echte komt helaas nooit meer terug |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:47

bijdehandje1 schreef:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/03/062.shtml

Op deze link zie je de gekloonde versie van ET (bekend met Hugo Simon)
Ik vind hem niet zo goed gelukt. Dat hij er niet uit ziet, schijnt inderdaad een gevolg te zijn van "oude" genen.

Zangersheide fokt straks niet meer normaal joh, laatst ook al 3 klonen van ratina Z, nu weer een kloonhengst van ET. Waar zijn die mensen in vredesnaam mee bezig.
Zangersheide heeft toch een goede naam, met klonen doen ze afbreuk aan zich zelf.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:49

Mindim schreef:
bijdehandje1 schreef:
http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/03/062.shtml

Op deze link zie je de gekloonde versie van ET (bekend met Hugo Simon)
Ik vind hem niet zo goed gelukt. Dat hij er niet uit ziet, schijnt inderdaad een gevolg te zijn van "oude" genen.

Zangersheide fokt straks niet meer normaal joh, laatst ook al 3 klonen van ratina Z, nu weer een kloonhengst van ET. Waar zijn die mensen in vredesnaam mee bezig.
Zangersheide heeft toch een goede naam, met klonen doen ze afbreuk aan zich zelf.

Bah, ik heb niet meegekregen dat ze drie klonen hebben gemaakt van Ratina Z. Ik vraag me af waar ze mee bezig zijn, net als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:54

@Bijdehandje1, ze hebben er zelfs nog meer,
3 klonen van Ratina Z
1 kloon van ET
1 kloon Levisto Z
1 kloon Air Jordan Z

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:03

Ik neem aan dat Zangersheide in een experimentele fase verkeert (waarom zou je het niet uitproberen, als je geld hebt en nog meer wilt verdienen? Als de ethische bezwaren je niets kunnen schelen bedoel ik dan)

Wanneer zij merken dat nakomelingen van klonen en de klonen zelf van mindere kwaliteit zijn, zal het wel doodbloeden totdat de techniek verbeterd is.

Mindim, de vader en moeder zijn feitelijk die van Okidoki. Alleen weet ik niet of dit ook zo in het papier gezet kan worden, misschien met een aparte notitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:07

Sander_ schreef:
Ik neem aan dat Zangersheide in een experimentele fase verkeert (waarom zou je het niet uitproberen, als je geld hebt en nog meer wilt verdienen? Als de ethische bezwaren je niets kunnen schelen bedoel ik dan)

Wanneer zij merken dat nakomelingen van klonen en de klonen zelf van mindere kwaliteit zijn, zal het wel doodbloeden totdat de techniek verbeterd is.

Mindim, de vader en moeder zijn feitelijk die van Okidoki. Alleen weet ik niet of dit ook zo in het papier gezet kan worden, misschien met een aparte notitie.

Dus op papier heeft Okidoki er niets mee van doen, dan zijn de veulens volle broers en zussen van hem.
Heeft Okidoki eigenlijk volle broers of zussen? Zijn ouders zijn onbekend en komen geloof ik helemaal niet uit een geweldige bloedlijn. Dus op papier zijn de veulens eigenlijk niet interessant.
Op papier vallen zowel de kloon en okidoki weg, moeten ze er dus even een apart papiertje bij doen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:15

Mindim schreef:
Ben jij voorstander van klonen? Mag ik vragen waarom, puur uit interesse?

Ik sta er neutraal tegenover, vanuit mijn opleiding (ik ben bioloog) vind ik e.e.a. wel interessant. Ik houd gewoon niet zo van zwart-wit opmerkingen waar in mijn ogen weinig over nagedacht is. Planten worden al eeuwenlang 'gekloond' alleen noemen we dat stekken. Daar heeft niemand een probleem mee, en veel voedsel kan niet eens meer via zaad worden vermeerderd (wat ook weer problemen geeft, natuurlijk) en kan alleen via stekken worden geproduceerd. Bananen, appels en peren zijn een mooi voorbeeld, en aardappelen.

Ik vind gewoon dat je alleen een mening over klonen kunt hebben als je er ook enig verstand van hebt. Er worden hier nogal wat stellige uitspraken gedaan die niet onderbouwd zijn. Alleen maar omdat het 'eng' is, maar het is 'eng' omdat je er geen verstand van hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:16

Mindim schreef:
Dus op papier heeft Okidoki er niets mee van doen, dan zijn de veulens volle broers en zussen van hem.

Nee, de kloon is een volle (ééneiige tweeling-)broer van Oki, de kinderen van die kloon zijn - als je er al een familieband aan wilt geven - neven en nichten.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:40

Het "probleem" van gemodificeerde planten/vruchten die wij eten is denk ik in potentie kleiner dan het probleem waarmee men zich in deze situatie geconfronteerd ziet, namelijk de modificatie van dieren. Hierbij speelt onder anderen mee dat tomaten geen bewustzijn en pijn voelen en paarden wel. Alleen daarom al is een vergelijking IMO niet mogelijk, en moet er voorzichtiger mee omgesprongen worden.

edit: eerste zin verwijderd, dit klopte niet.
Laatst bijgewerkt door SanderD op 02-09-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:44

Gemodificeerd is iets heel anders dan gestekt. Dat bedoel ik nou...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:49

Ik heb het inderdaad niet over stekken, maar over een stap verder, en daar doelde jij niet op zie ik nu, verkeerd gelezen. ;)