'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: 'Dure winter op komst door enorm veel verloren hooi'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:59

mariskalove schreef:
2 weken terug 100 baaltjes hooi (1,90 de baal, thuis gebracht)!

Wow!! Da's supergoedkoop zeg!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:00

hilden1971 schreef:
Wen er maar aan wordt weer een strenge winter en zitten we volgend jaar weer met hetzelfde probleem.

Ben jij meteoroloog ? Eerst zien dan geloven

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:26

hooi kan ik in grote ronde balen kopen voor 21 euro per baal en thuis gebracht wanneer ik nodig heb.

alleen op zoek naar kleine balen en goedkoopste wat ik gevonden heb is 3.50 per baal en heb er minimaal nodig.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:42

Ben ik blij met mijn leverancier. Heb al weer 300 besteld voor volgend jaar. 3 euro per baal. Hooi dan. Dit jaar 300 baal hooi en 10 grote rollen kuil. 150 pak stro voor de winter. Denk toch dat ik wel dat ik de winter door moet komen.

Hoorde vanavond nog dat het hooi heel schaars wordt hier in de buurt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:42

Mn vader was gister hooi halen, wij hebben kleine baaltjes en de prijs was nu 5 Euro :oo De leverancier waar wij het halen vreesde dat hij in januari al geen hooi meer zou hebben. Ze hebben idd een zeer slechte oogst gehad.
Dus mocht er iemand nog goedkope (uiteraard wel kwalitatief goede ;) ) baaltjes hooi in de omgeving Hoofddorp/Schiphol weten, ik hou me ten zeerste aanbevolen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:51

180 baaltjes hooi liggen al thuis.
Voor 1 paard, 2 mini's en een mini veulen.
Hoor het meer van die gekke prijzen.
Maar bijna ieder jaar weer is er zo'n "roep".
Maar misschien is het dit jaar wel iets erger dan andere jaren.

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:56

Marloes schreef:
Ik vind het ook erg lastig inschatten hoeveel hooi we de paarden moeten geven deze winter.
Vorig jaar heeft alleen die van mij hooi gehad, de eigenaar van die andere twee wilde ze niet bijgevoerd hebben.
Deze winter worden ze gewoon met z'n drieën gevoerd, en moet ik dus gaan verzinnen hoeveel hooi ze nodig hebben.
Sanne kreeg 's winters 1 baal per dag (het land is 's winters een grote zandbak)
Dus nu zouden er 3 balen per dag in moeten, maar is dat niet ontzettend veel?
Dat zouden dan 21 balen per week zijn :=

Edit: Paarden staan dag&nacht buiten zonder deken. Een Haflinger&2 IJslanders

een baal per paard ? wew das mega veel man . kwart plak is genoeg lijkt mij 0o . als ze ook nog brok of bix bij gevoert krijgen . ik weet niet hoeveel je rijd maar maar 1 baal is genoeg voor drie paarden volgens mij 0o .

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:59

merk er hier weinig van, meer dat ze de prijs wat opschroeven om mee te gaan met de rest dan dat het komt door schaarste.

las dat iemand 60 baaltjes voor 3 paarden de winter door komt?
vind dat heel weinig en eerlijk gezegt niet echt realistisch.

damn, wij voeren in de winter zo'n 1,5 tot 2 baaltjes per paard per dag op.

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:02

maj nou ik weet het niet ik loop stage op manege lelystad maar ik snap nu geloof ik niet meer wat mensen verstaan onder een baal hooi :S wij verdelen een plak kuil meestal onder 3 of 4 paarden .

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:04

was te verwachten,ook lange winter gehad!
de aardappels zijn ook schaarsdat vindt ik niet zo erg,lekker vaak pasta eten :D
Alleen zal de patat dan ook wel duurder worden :o

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:05

brightness schreef:
maj nou ik weet het niet ik loop stage op manege lelystad maar ik snap nu geloof ik niet meer wat mensen verstaan onder een baal hooi :S wij verdelen een plak kuil meestal onder 3 of 4 paarden .

kuil of voordroog? voordroog voeren wij 2 dikke plakken per dag (van de 600kg balen)

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:11

@pashon

Verschilt per paard bij ons. sommige krijgen alleen kuil sommige alleen hooi.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:12

brightness schreef:
@pashon

Verschilt per paard bij ons. sommige krijgen alleen kuil sommige alleen hooi.

oke dat snap ik, maar dan nog vind ik het erg weinig. maar dat is mijn mening

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:12

Afgelopen winter heb ik 150 balen hooi gebruikt voor een shet en een haf.

Ik heb er nu nog een extra haf bij daarom deze winter 3 balen silage extra. Ik heb ook nog zelf een weide gemaaid en dat ligt ook in de schuur.

Stro waar een keer de regen overheen is geweest absorbeerd beter. Vorig jaar mooi goudgeel haverstro (0,70 per baaltje), nu heb ik triticale wat een keer nat is geweest.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:13

wat een gel*l zeg.... de prijzen van mijn hooileveranciers zijn ook nog gewoon 2.50 - 3.00 en over komende tekorten heb ik ze ook nog niet gehoord. :? ik vermoed ook weer dat de media gebruikt wordt om paniek te zaaien en prijzen op te voeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:14

brightness schreef:

Hoe groot is je baal dan?
Ik heb balen voordroog van 350 kilo, dat is hier 2 plakken per paard en dat twee keer daags.

Op Kapaza staan normaal veel advertenties met hooi en voordroog maar nu bijna allemaal gezocht ;(
Heb wel een adres waar ik goede balen in kan slaan maar ik vraag me af waar ik terecht kan voor transport met de vrachtwagen, want het is een flinke afstand.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:15

Er is hier afgelopen week volop stro geperst.

Helaas met enorme stortbuien tussendoor.

Sommige hadden het te laat binnen. Al die mooie rondbalen helemaal veregend.
Het graan stond dit jaar ook een stuk lager.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:16

Voor de liefhebbers, kennis van me gaat nog een tweede snede silage maken voor de verkoop.
Omgeving Eifel.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:21

Pashon schreef:
merk er hier weinig van, meer dat ze de prijs wat opschroeven om mee te gaan met de rest dan dat het komt door schaarste.

las dat iemand 60 baaltjes voor 3 paarden de winter door komt?
vind dat heel weinig en eerlijk gezegt niet echt realistisch.

damn, wij voeren in de winter zo'n 1,5 tot 2 baaltjes per paard per dag op.

dit heb ik hier in de buurt ook gehoord. dat ze de prijs zef hoog houden maar dat er geen tekort is :?

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:22

Urielle schreef:
brightness schreef:

Hoe groot is je baal dan?
Ik heb balen voordroog van 350 kilo, dat is hier 2 plakken per paard en dat twee keer daags.

Op Kapaza staan normaal veel advertenties met hooi en voordroog maar nu bijna allemaal gezocht ;(
Heb wel een adres waar ik goede balen in kan slaan maar ik vraag me af waar ik terecht kan voor transport met de vrachtwagen, want het is een flinke afstand.

pff geen flauw idee. is allemaal 1 pot nat in lelystad ik weet niet hoeveel kilo ze zijn . overal waar ik stage heb gelopen werden die plakken zo verdeelt. maar ze worden bij ons wel bijgevoert met bix. En een aantal paarden bij ons zijn enorm dik en die geven we dus ook minder en er zijn er aantal die zijn echt idioot dun daar schrok k best van dus die krijgen ook gewoon meer van mij ( was maandag mijn eerste dag op dit adres) .

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:28

Pellie schreef:
wat een gel*l zeg.... de prijzen van mijn hooileveranciers zijn ook nog gewoon 2.50 - 3.00 en over komende tekorten heb ik ze ook nog niet gehoord. :? ik vermoed ook weer dat de media gebruikt wordt om paniek te zaaien en prijzen op te voeren.

Nou idd, hier in groningen/drenthe is er zát hooi...wij hebben 3 snedes binnen dit jaar; de laatste 2x voordroog en 1x kuil evenals alle andere boeren hier in de omgeving.
wij hebben gelukkig meer als genoeg iig

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:31

brightness schreef:
pff geen flauw idee. is allemaal 1 pot nat in lelystad ik weet niet hoeveel kilo ze zijn . overal waar ik stage heb gelopen werden die plakken zo verdeelt. maar ze worden bij ons wel bijgevoert met bix. En een aantal paarden bij ons zijn enorm dik en die geven we dus ook minder en er zijn er aantal die zijn echt idioot dun daar schrok k best van dus die krijgen ook gewoon meer van mij ( was maandag mijn eerste dag op dit adres) .

Ik denk dat iedereen brok bijvoerd.
Bij ons krijgen de paarden, brok meusli en lucerne bij in de winter en in de zomer geen lucerne buiten het hooi om.
Een paard korten op hooi is nooit goed. als ze moeten afvallen meer beweging geven en minderen in brok nooit in hooi!
grote balen heb je in verschillende gewichten althans bij ons 350/400 kilo en 600 kilo en je hebt ze zelf ook nog van 150 kilo

brightness

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:36

Pashon schreef:
brightness schreef:

Ik denk dat iedereen brok bijvoerd.
Bij ons krijgen de paarden, brok meusli en lucerne bij in de winter en in de zomer geen lucerne buiten het hooi om.
Een paard korten op hooi is nooit goed. als ze moeten afvallen meer beweging geven en minderen in brok nooit in hooi!
grote balen heb je in verschillende gewichten althans bij ons 350/400 kilo en 600 kilo en je hebt ze zelf ook nog van 150 kilo

Ik denk dat wij die van 350 kilo hebben dan . maar een aantal paarden zijn kreupel . 1tje had een been gebroken hij is wel weer geheelt en kan wel weer aan de hand stappen maar is nu nog steeds aan het revalideren dus die kan niet gereden worden en staat al op minimum kwa brok (om maar even een voorbeeld te noemen) . en naja ik ben een nieuweling daar ,ik zit nog niet in die collega kring zegmaar dus ik heb daar nog niets te vertellen over het voedingspatroon .

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:01

Wildgirl schreef:
Pellie schreef:

Nou idd, hier in groningen/drenthe is er zát hooi...wij hebben 3 snedes binnen dit jaar; de laatste 2x voordroog en 1x kuil evenals alle andere boeren hier in de omgeving.
wij hebben gelukkig meer als genoeg iig

Kuil en voordroog is toch geen hooi.

Kuil genoeg te krijgen mooi hooi nee hoor.

LanitaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:02

Het hooi word bij ons al 3,00 per baaltje ipv 2,50................