Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:20

juline schreef:
Kan er geen fokverbod worden uitgeroepen voor de komende 5 jaar ofzo en eerst eens de huidige aanbod markt uit dunnen?
Er staan al zoveel "schattige" veulentjes op marktplaats en dergelijke. Laat die penny's die dan maar kopen en naar de vernieling rijden omdat ze zonodig een pony moeten. En laat mensen eerst eens goed nadenken voor ze een paard kopen.

Ik zou ook wel een eigen paard willen en tja aanschaf zou misschien wel lukken maar dan.. Nee ik ben zo wijs om er niet aan te beginnen tot ik het me echt kan veroorloven. En misschien moet er ook minder luxe verwacht worden van pensionstallen zodat de prijzen daar ook naar beneden kunnen...

Als ik hier een paard zou willen stallen praat ik al over minstens 200 euro in de maand. Maar van mij hoeft er geen solarium te staan en hoef ik geen 2 binnenbakken en een super gedraineerde buitenbak. Een paard hoeft dit ook niet. Een paard is veel gelukkiger in een weiland met vriendjes..lijkt mij..

Ook zouden mensen beter na moeten denken of ze tijd voor een paard hebben. Zodat het beestje niet voor de volle mep geld op een pensionstal hoeft te staan waar alles gedaan wordt.

Maar zo kan ik nog lang doorgaan en of het zinnig is weet ik niet haha

Zo'n fokverbod is dus weer slecht voor de economie... Wil je de paardensector uitbannen ofzo???

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:24

Cayenne schreef:
Een korte zoektocht op een van de vele veilingsites leert dat je al voor 500 euro een ‘prachtig luxe hengstveulen’ van nog geen half jaar oud kunt kopen. Wil je echt de show stelen dan schrijf je een cheque uit voor 25.000 euro. Maar dan heb je wel je eigen dressuurpaard.

Nou daar wil ik er wel twee van... of is het een tikfout??

Maar het is wel erg triest dat je door geldgebrek genoodzaakt bent om je onverkoopbare paard naar de slacht moet brengen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:24

Nee juist niet, maar het artikel zegt al dat er teveel aanbod is. Zorg dan dat dat aanbod verkocht wordt voor je nieuw aanbod gaat maken.

Het klinkt misschien heel raar allemaal.
Maar stel je hebt je voerton vol met voer dan maak je dat toch eerst op voor je nieuw voer besteld?

Eerst opmaken wat er is en dan pas aan nieuw denken.
Er loopt zoveel potentieel paard rond hier in nl kijk daar eerst eens naar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:25

Suzanne F. schreef:
8nnemiek schreef:
Waarom moet het doel van fokken alleen winst behalen zijn? Mensen fokken (al dan niet stamboek)veulens omdat het leuk is, niet omdat ze er rijk van willen worden, want dat gaat niet lukken bij fjorden en hafjes en tinkers en friezen en belgen enzo. Nu niet, maar ook niet vóór de economische crisis. Een koudbloed zal nu eenmaal nooit 10.000 gaan opbrengen. Moet je daarom maar helemaal stoppen met fokken?

Nee maar er zijn teveel paarden en te weinig mensen om ze te kunnen onderhouden. Dus... ook al brengen ze weinig op en lijd je er flink verlies op (goh leuk, paardjes fokken) dan nog is de kans om tegenwoordig gedumpt of bij de slager te belanden groter dan vroeger.

Ik bedoel dus, fokken met stamboek paarden :) Twee tinkers met een eerste premie bijvoorbeeld. Zo'n veulentje zal normaal gesproken nooit méér dan 3000 euro opbrengen, dus je maakt er nooit winst op. Toch kun je zo'n paard makkelijk verkopen. Dan is er toch niets op tegen?

Fokken met slecht gebouwde paarden of warmbloeden zonder papier of iets speciaals vind ik ook fout trouwens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:25

juline schreef:
Nee juist niet, maar het artikel zegt al dat er teveel aanbod is. Zorg dan dat dat aanbod verkocht wordt voor je nieuw aanbod gaat maken.

Het klinkt misschien heel raar allemaal.
Maar stel je hebt je voerton vol met voer dan maak je dat toch eerst op voor je nieuw voer besteld?

Eerst opmaken wat er is en dan pas aan nieuw denken.
Er loopt zoveel potentieel paard rond hier in nl kijk daar eerst eens naar.

Maar zo steekt de economie niet in elkaar... :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:26

Kajanus schreef:
Cayenne schreef:
Een korte zoektocht op een van de vele veilingsites leert dat je al voor 500 euro een ‘prachtig luxe hengstveulen’ van nog geen half jaar oud kunt kopen. Wil je echt de show stelen dan schrijf je een cheque uit voor 25.000 euro. Maar dan heb je wel je eigen dressuurpaard.

Nou daar wil ik er wel twee van... of is het een tikfout??

Maar het is wel erg triest dat je door geldgebrek genoodzaakt bent om je onverkoopbare paard naar de slacht moet brengen.

Dat kan natuurlijk ook een verkoopadvertentie zijn geweest waarbij de eigenaar van een shetlanderveulen deze als "prachtig luxe hengstveulen" heeft bestempeld :D

juline

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:27

Nee maar die economie ligt al op zijn gat omdat er te veel aanbod is. Dus wat maakt dat dan nog uit?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:28

:D dat zal het dan wel zijn.. jammer :P= reactie op Cayenne
Laatst bijgewerkt door Kajanus op 31-08-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:28

juline schreef:
Nee maar die economie ligt al op zijn gat omdat er te veel aanbod is. Dus wat maakt dat dan nog uit?

Beter opletten op school ;)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:31

Suzanne F. schreef:
Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Wat is er mis mee om uit je eigen merrie een veulentje te fokken, gewoon omdat je dat leuk vindt. Volgens mij helemaal niks, zolang je ook maar de verantwoordelijkheid draagt voor dat veulen. Wil je het voor jezelf houden, is daar denk ik niks mis mee. Kan je het leuk verkopen ook niet.

Datzelfde is van toepassing op de fokkers met ster- en prokmerries. Zij leveren dan misschien hoogwaardigere producten af, maar hier is ook lang niet altijd markt voor. De prijzen dalen, het zorgvuldig gecreerde veulen wordt niet verkocht, en hoppa, daar staat het hoogwaardige fokproduct op de paardenmarkt. Ik ben het met je eens dat fokken bewust moet gebeuren, maar niet alle veulens zijn dan ook kwalitatief goed genoeg. Die komen net zo goed in de salami terecht, maar is dat dan beter dan iemand die gewoon een leuk veulen wil fokken voor zichzelf?

Ik vind dat je bij fokken altijd de verantwoordelijkheid hebt voor het leven wat je op de wereld gaat zetten. Zie je dat de markt instort, moet je je denk ik afvragen of het handig is om te fokken, hoe goed (of slecht) je merrie ook is. Dat geldt imo voor degenen die vermeerderen met shetjes en tinkers, maar ook voor de zogenaamde 'professionele' fokkers met stermerries.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:32

Janine1990 schreef:
juline schreef:

Beter opletten op school ;)

o maar ik heb wel degelijk opgelet op school hoor en ik weet hoe krom het in elkaar zit en dat het nooit uitvoerbaar zou zijn maar het lijkt in mijn ogen de beste oplossing :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:33

WesseLady: Ervaring met dat tweede???

Veulen van de merrie die ik reed was in no-time verkocht. Ondanks dat het geen veulen van bekende fokker was, en slechts uit een stermerrie...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:34

Jep, zie er elk jaar weer staan op de paardenmarkt.
Ongetwijfeld mindere aantallen dan de salami-shetjes, maar ze staan er wel degelijk.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:35

8nnemiek schreef:
Waarom moet het doel van fokken alleen winst behalen zijn? Mensen fokken (al dan niet stamboek)veulens omdat het leuk is, niet omdat ze er rijk van willen worden, want dat gaat niet lukken bij fjorden en hafjes en tinkers en friezen en belgen enzo. Nu niet, maar ook niet vóór de economische crisis. Een koudbloed zal nu eenmaal nooit 10.000 gaan opbrengen. Moet je daarom maar helemaal stoppen met fokken?

ligt maar helemaal aan de afstamming en prestaties

vorig jaar een fries verkocht die geen predikaten had gehaald op de keuring, geen premie's helemaal niks. ook niet zo'n bijzonder goede afstamming. en die is toch verkocht voor 5000

dus ik denk dat onze ster merrie met vol papier, als ze preferent is (wordt ze als nog 1 van haar dochters ster gekeurd wordt) wel redelijk in de buurt komt ;)

de prijzen voor friezen zijn de laatste tijd flink gestegen ;)
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 31-08-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:36

WesseLady schreef:
Jep, zie er elk jaar weer staan op de paardenmarkt.
Ongetwijfeld mindere aantallen dan de salami-shetjes, maar ze staan er wel degelijk.

En dan vraag je bij elk paard naar de papieren en bekijk je even uit wat voor ouders ze komen???

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:37

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.

Inderdaad! Iedereen fokt maar raak met van alles en nog wat.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:37

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens,deels wel want je hebt ergens wel gelijk
maar aan de andere kant, dan is het straks nietmeer haalbaar om een gewoon
leuk paardje aan te schaffen..
Of een gezelschapsshet, ik noem maar wat, dan word het een hobby voor rijke stinkers
en kan de gewone man helemaal geen paard/pony meer houden...!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:38

Nee, niet bij elk paard, ik doe geen vergelijkend warenonderzoek. ;)
Maar als ik iets leuks zie, wil ik daar nog wel eens naar vragen. En dan blijkt dat er regelmatig paarden met een prima papier op de markt staan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:38

Ik zie het probleem niet zo echt, buiten de situatie die Kajanus beschrijft, en dat komt altijd wel voor, crisis of geen crisis.

Ik zie gewoon een markt die een tijdje boven zijn stand heeft geleefd en nu weer moet inkrimpen. Ja, de handelaren raken hun middenklasse paarden aan de gewone ruiter die B of L wil rijden moeilijker kwijt omdat het aanbod (vooral particulier) zo groot is. Maar de slachterijen doen nu weer goede zaken. De een zijn door is de ander zijn brood.
Voor de professional is dit natuurlijk tandenknarsen. Je fokt of handelt met verstand van zaken en een hele hoop recreanten strooien roet in het eten met hun 'superdeluxe hengstenveulen'.
Maar als de recreant (ik gebruik doelbewust niet de term idioot) zijn fokproduct aan de straatstenen niet kwijt raakt, zullen er een hoop afdruipen.
Verder zijn er de laatste jaren veel hobbyisten bij gekomen die dachten het warm water te hebben uitgevonden en hun paard op de meest vreselijke manier houden en behandelen.
Ik vind het niet erg dat deze mensen een koude financiële douche krijgen.
Als je echt in hart en ziel van je dieren houdt, zoek zich eerst de pleuris naar een andere oplossing dan slachten of voor een bodemprijs aan een onbekend iemand meegeven (die ene procent daargelaten die echt geen uitweg meer ziet, werkloos is, kinderen heeft en zonder auto in het duurste stallingsgebied woont zonder weilanden met een paard dat wat ziekelijk is en zonder medische hulp en speciaal beslag niet gezond kan rondlopen)
En zoals gezegd, slachten is voor ons een vreselijk begrip, maar niet voor het paard zelf.

Belgengek, je zal altijd wel iets kunnen kopen, maar je zal niet meer de belachelijk grote keus hebben die je nu hebt. Je zal dus iets echt naar waarde kopen. Maar een 4-jarige beleerde topknol van 2000 euro? Dream on...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:40

WesseLady schreef:
Nee, niet bij elk paard, ik doe geen vergelijkend warenonderzoek. ;)
Maar als ik iets leuks zie, wil ik daar nog wel eens naar vragen. En dan blijkt dat er regelmatig paarden met een prima papier op de markt staan.

En dat zullen niet toevallig oudere mannen/handelaren zijn die geen behoefte aan internet hebben??? Want zo ken ik er wel één, die gaat trouw elk jaar naar de Zuidlaardermarkt, en echt niet met de minste ponies... Maar vooral uit traditie, omdat hij er zoveel plezier aan beleeft.

En die zullen ook gewoon mee terug naar huis gaan als ze niet verkocht worden...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:44

Tja, dat kan. Ik zie er ook wel eens met zo'n mooie sticker op de kont naar Italie verdwijnen. Vorig jaar nog 2 hele chique hengstjes met een hele beste afstamming, kon ze samen voor 600 euro krijgen. Het is dat ik geen hengsten kan houden, anders had ik het graag gedaan!

Wat ik hiermee maar wil aangeven, is dat de term 'stermerrie' niet altijd garant staat voor de verkoop van het veulen. Ik vind dat je daarin je verantwoordelijkheid hebt te nemen als fokker. Is er markt, voorzie je dat je je veulen goed kwijt kan? Dan kan je fokken. En datzelfde geldt voor degene met een shet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:45

Suzanne F. schreef:

Ach, schei uit, daar geloof je toch zeker zelf niet in. Er komen ook ontzettende baggerpaarden uit zulke paarden. Als je zelf fokt moet je dat toch weten. Het is ook geen garantie dat deze paarden gezond en goed zijn. Paardjes worden natuurlijk dan ook ontzettend duur en is paardrijden alleen weggelegd voor de rijken onder ons.
Dit is een voorbeeld van dat mensen tegenwoordig teveel willen.
Wees jij lekker blij met je Totilas en iemand anders met zijn paard van de schillenboer.
Misschien een idee om te gaan fokken in deze wereld met de mensen, allemaal op papier, wel goed, niet goed.

Ach, er zal meer aanbod zijn. En? Omdat het paarden zijn is het nu zielig, iedere dag worden er ik weet niet hoeveel kippen geslacht en nu is dit opeens zielig?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:46

Dat kan dan wel zo zijn, maar je hoeft niet meteen te doen alsof ik achtelijk ben hoor.
Ik volg zelf ook een degelijke opleiding en snap echt wel wat van de economie. Alleen ik ben iemand die in oplossingen denkt geen doemdenker zoals vele hier. Want ondertussen zal er geen oplossing komen voor de instortende paardenmarkt en kunnen we allemaal miepen aaa al die sieluge paardjes moeten naar de slacht.. Iedereen moet dan maar in een slachtofferrol rond gaan lopen maar oplossingen bedenken ze niet. En als ik dan iets bedenk wat misschien niet compleet uitvoerbaar is dan wordt ik bestempeld als een 14 jarige.....

Dan zou ik maar eens heel goed gaan opletten op die school van je en eens een cursus sociale omgang gaan doen..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:46

Moeni11 schreef:
Suzanne F. schreef:
[

Dat zijn altijd smoesjes van mensen die willen fokken met een merrie die niet aan die eisen voldoet.
Ik zei al dat er altijd uitzonderingen zijn maar doorgaans filtert een Ster Prok predikaat het kaf wel van het koren.

Pluis de ranking maar eens na. En zie hoeveel sportpaarden uit simpele stamboekmerries komen.

Stal Roelofs bijv. komt nooit op de keuring met een merrie en dus geen een merrie voldoet aan het sterpredikaat. Die mogen niet fokken van jou?

Bingo moest ik even vermelden het enige juiste antwoord.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:48

Janine1990 schreef:
juline schreef:
Ow gaan we gemeen doen?????
Zoek het dan lekker zelf uit pff

Je oplossing gaat gewoon nergens over... Ik leer dat elke dag opnieuw op mijn opleiding... Mag toch hopen dat ik onderhand toch wel voldoende kennis heb om een dergelijk idee te beoordelen.

Moet Janine helaas gelijk geven, een totaal fokverbod doet meer kwaad dan goed.
En de professionele fokkers, die zien de bui al hangen en zijn duidelijk wakker geschud en gaan nadenken.
Het aantal dekkingen en veulens in 2010 is al beduidend minder.
Volgens mij hebben een aantal fokkers nu eindelijk ingezien dat het geen goed idee is om ELK jaar X aantal veulens te fokken 'zoals we altijd doen' en is er ook nog eens zeer kritisch gekeken naar wat de vorige fokproducten gepresteerd hebben en zo een aantal merries gust hebben gelaten of te koop hebben gezet (wat natuurlijk ook niet helpt met het aanbod).

Maar jan met de pet, die zal niet snel stoppen met fokken, die is er in eerste instantie van overtuigd dat ie goed zit, want de markt is goed 'er staan zoveel advertenties op internet toch!'
Tot 'ie zelf merkt dat niemand zijn 'luxe hengstenveulen' van 500 euro blieft.

Juline, je zegt zelf dat je idee niet haalbaar is, waarom gooi je het dan online?