Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:16

bijdehandje1 schreef:
alison_belle schreef:
super, dank je voor de tips.
Er zitten er wat bij die ik nog niet kende ;)
Voer en bodem is al aangepakt.
brooddrank....nooit eerder van gehoord.....ga ik proberen.
Woensdag ook DA even om raad vragen maar dat was ik al van plan.

Heeft je paard witte aftekeningen aan de aangedane benen? (dat schoot me nog te binnen)
Verder geen dank en geen hulde. Het zou fijn zijn, als je het kunt oplossen met simpele middelen.

ja helaas, drie halve witte benen, op het bruine been heeft ze het nooit gehad.
Alle drie hebben ze helemaal open gelegen ;(

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:39

Oké.
Het is een bekend probleem met witte voeten of benen maar dan is het vaak geen mok. Maar het heet fotosensibiliteit. Het tast, in samenwerking met bepaalde planten, witte benen aan.
Ik denk, dat je de komende weken extra moet opletten. Er komt weer dauw in het gras en dat kan het erger maken.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... arden.html

Ik heb dit gevonden, maar er is vast nog meer over te vinden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:30

dank je voor de link, ik heb het even gelezen.
Moet er dan denk ik ook bij vertellen dat ze nu behandeld word voor leverbotbesmetting.
Dat de lever verstoord is is duidelijk.
Mok is daar inderdaad een bijkomende factor in.
Wie weet is het toch al die tijd al de leverbot geweest die roet in het eten gooide.
Die besmetting kon ze al jaren hebben volgens DA.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:37

Quir schreef:
wendietjuhhh schreef:
Ik heb op een MRSA afdeling gelegen en werk zelf ook regelmatig met MRSA patienten op de ok. Mij is verteld dat de bacterie er weer "af waait". Na een tijdje in de buitenlucht verdwijnt deze weer. Ik maak me er helemaal geen zorgen over. Bovendien als je zelf niet ziek bent, doet de bacterie je niets...

Dat is niet waar, eenmaal MRSA altijd MRSA. Of je moet een behandeling onder gaan, maar dan nog is het de vraag of je er vanaf komt. Dat wordt vaak ook niet gedaan, omdat de kans veel te klein is dat het weg gaat en heel erg veel mensen MRSA of de niet resistente bacterie bij zich dragen.

Tja tis toch echt zo hoor! Ook zonder AB kun je de MRSA bacterie weer kwijtraken. Dat is de reden dat je de ene keer wel positief test na de swab-test en later niet meer. Mensen die er niet vanaf komen zijn drager, maar hebben hier vaak geen last van.
Idd MRSA is een gewone huidbacterie die heel veel mensen met zich meedragen. (Zuid- Europeanen tot wel 80%!)

Daarom vind ik t erg jammer dat t toen t bekend was dat varkens de MRSA bacterie (overigens vaak niet de ziekenhuis MRSA Maar een ander subtype) bij zich droegen, er meteen in de media opgedoken werd en paniek werd gezaait onder de burgers. Immers er is intensief contact nodig om een eventuele besmetting over te dragen. En daarbij kan iedere diersoort (dus ook honden en katten!) besmet zijn met de MRSA bacterie.

Dus geen nieuws dat paarden t ook bij zich kunnen dragen, is idd al langer bekend.
Alleen een beetje vreemd dat nu er over paarden wordt gesproken t ineens "allemaal wel meevalt". Bij varkens ging iedereen door t lint en werd je bv.als varkenshoudster niet echt fijn behandeld als je in het ZH aankwam omdat de bevalling thuis niet wilde vlotten, en daar moest gaan bevallen... en dan druk ik me nog zacht uit.

Raak niet in paniek bij t woordje MRSA, er zijn veeeeel besmettelijkere bacterien en virussen waarbij de lethaliteit vele malen hoger ligt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Bijna 10 procent paarden op kliniek Utrecht besmet met MRSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:00

Omdat het allang bewezen is dat MRSA helemaal niet zo "erg" is, als toen gezegd werd...

Daarnaast hebben niet 80% MRSA.....
Dat is 33%

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:14

Quir schreef:
Omdat het allang bewezen is dat MRSA helemaal niet zo "erg" is, als toen gezegd werd...

Daarnaast hebben niet 80% MRSA.....
Dat is 33%

svp goed lezen. Staat Zuid - Europeanen. Daarmee worden mensen woonachtig in Italie, Spanje, Griekenland etc bedoeld. ( in zuid - europese landen ligt dus dit percentage veel hoger als in Nederland!) Bedoel dit niet negatief, zijn gewoon de cijfers.

In NL zal dat idd wel rond de 30% liggen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:34

Vorige maand had mijn paard en ook zijn gezelschapsmaatje mrsa. Uitte zich in eerste instantie bij de gezelschapspony in bultjes op de benen die open gingen en er een vochtig goedje uit kwam. Het lijkt op het eerste oog idd op mok. Mijn Haflinger had het een week later ook en niet alleen op zijn huid maar ook op zijn slijmvliezen. Ze zijn beiden met een nosode behandeld en de plekjes heb ik gesmeerd met zwavel/zink pasta van de Groene Os.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:36

geerke schreef:
Mizz_mol schreef:
Nou kijk maar uit, straks haalt minister verburg het nog in der hoofd om nu maar eens de Paarden te ruimen.

ik denk dat Verburg zelf maar eens geruimd moet worden :(

+:)+ :j _/-\o_ *\o/*