Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:52

Huertecilla schreef:
Besef verder dat de personen welke het betereft wél de vlag van NL zwaaien en vertegenwoordigen op internationaal niveau, dé voorbeeldfunctie hebben naar de modale ruiterij in NL.
Fraai voorbeeld. Dát is de kern.

Klopt, maak ik me zelf ook ernstig zorgen over ja.
Gister was toevalligerwijs op het Nederlandse journaal; "zoveel meer miljoenen aan belastingcenten naar de NCOF, willen we in 2020 zeker 40 medailles moeten halen op de Olymp.Spelen".
"...want sport is een zeer belangrijk element in onze NL samenleving"
En aldus gaat onze regering (wanneer deze eindelijk eens geinstalleerd is) zich over deze vraag buigen en kijken of deze miljoenen idd richting de sporters gaan.

En vooralsnog zijn we klaarblijkelijk enorm trots op de tig medailles van Van Grunsven, ja toch? En klaarblijkelijk moet dit zeker gecontinueerd worden.
Vraag ik me af of de ingeslagen weg van Van Grunsven dan een standaard wordt voor opvolgende kampioenen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:53

Ik ben geen voorstander van de rollkur,maar wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat er zoveel ophef word gemaakt over de dressuur..waar men over het algemeen voorzichtig met de paarden om gaan en ze zo goed en fijn mogelijk proberen te rijden.Terwijl als je dan bij sommige springruiters kijkt bijvoorbeeld er de scherpste bitten in hangen waar vrolijk aan getrokken en gehangen word in het parcour en daar hoor je niemand over..

juval

tja, als dat DE manier is om medailles te halen, dan moet het maar. alles voor het GOUD!

sans6

Ze zijn hier blijkbaar zo mee begaan, dat een uitzending van RTL Boulevard nota bene de aanleiding is om hier onderzoek naar te gaan doen?
Dat was nog niet bekend?
En RTL Boulevard (waar niemand enig verstand had waar het over ging :?), leuk tijdverdrijf hoor, maar weinig met paardensport te doen imo.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:54

HC grijpt ieder topic over paardenhouderij, dierenwelzijn, buitenrijden, bitten, etc. aan om zijn stantpunt te verkondigen. Ik snap niet dat HC zelf nog op een paard zit. Dat is namelijk vanuit zijn optiek ook al dierenmishandeling. Hij heeft een zeer uitgesproken visie op paardenhouden en paardrijden. Dit is niet het gemiddelde inzicht van de gemiddelde paardenliefhebber in Nederland.

Niettemin is zijn reactie wel weer vergezocht imo, zoals ik wel vaker vind.
Ik snap de link naar schenden van mensenrechten ook niet.

En uiteraard hebben onze topruiters een voorbeeldfunctie, maar zoals al door mij en meerderen hier gezegd, komt er genoeg kritiek vanuit de paardensector zelf en kan dit prima 'intern' opgelost worden. Mensen zijn niet gek en zien ook wel dat zulke omstreden trainingsmethoden niet gewenst zijn. Daar hebben we de politiek niet voor nodig. Maar dit is slecht een voorbode. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat de volgende Kamervragen van PvdD gaan over paarden die te veel op stal staan en in te kleine stal en zonder sociale contacten. Er zijn al onderzoeken gaande over dat paarden in groepshuisvesting met voldoende bewegingsmogelijkheden gehouden moeten worden.

Densil schreef:
Dient de politiek zich niet met de grote lijnen bezig te houden, in plaats zich bezig te houden met details.
Beetje vreemd in mijn ogen....

Dan zul je 9 van de 10 Kamervragen van PvdD vreemd vinden. Want dat doen ze. Heeft het met dieren te maken, dan kun je het zo gek niet bedenken of Thieme of Ouwehand stellen wel een Kamervraag. Ieder bericht in de krant, stellen ze een Kamervraag over. Vaak ook gewoon over incidentele gevallen. Zoals een 'vermoord schaap in een kofferbak'. Het ging over een geslacht schaap, ik vind de term 'vermoord' dan al gelijk subjectief en misleidend. Maar goed... zo zijn er nog wel ontelbare non-vragen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:56

Huertecilla schreef:
Jullie missen de betekenis.

De ruiterij is duidelijk géén diervriendelijke omgeving én ze wil de buitenwereld censureren hierover.

Onder de streepschittert de vraag: waarom zou een paardenliefhebber niet vóór welzijnsgaranties voor het paard zijn??
De ruiterij laat keer op keer zien dat haar eigen ruiterbelang elk standpunt van haar corrumpeert en dat er vanuit de ruiterij geen enkel paardbelang vertegenwoordigd wordt.
Sterker nog, de ruiterij wil het liefst mensenrechten schenden om haar ruiterbelang te beschermen.

De PVD verwoordt wél een maatschappelijke ontwikkeling mbt het bewustzijn van dierenwelzijn. Deze ontwikkeling heeft een solide ethische basis.

Mbt de vergelijking met honden: op de laatste prikband-gebruikers wordt verbeten jacht gemaakt door de DB. Die prikband is exáct hetzelfde als een bit, milder zelfs.
De ruiterij is echt een anachronisme mbt dierenwelzijn, houdt daarover oogkleppen op en wil de buitenwereld verbieden te kijken.

Mee eens! (tot op zekere hoogte)
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-08-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:57

Duke schreef:
HC grijpt ieder topic over paardenhouderij, dierenwelzijn, buitenrijden, bitten, etc. aan om zijn stantpunt te verkondigen. Ik snap niet dat HC zelf nog op een paard zit. Dat is namelijk vanuit zijn optiek ook al dierenmishandeling. Hij heeft een zeer uitgesproken visie op paardenhouden en paardrijden. Dit is niet het gemiddelde inzicht van de gemiddelde paardenliefhebber in Nederland.

Ik léés het al niet eens meer, wat een verspilde energie ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:57

wat zit iedereen hier nou te zeuren over van grunsven?
als van anky echt haar paarden dwong, had ze nooit dit niveau kunnen hand haven...!!!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:00

Duke schreef:

En uiteraard hebben onze topruiters een voorbeeldfunctie, maar zoals al door mij en meerderen hier gezegd, komt er genoeg kritiek vanuit de paardensector zelf en kan dit prima 'intern' opgelost worden. Mensen zijn niet gek en zien ook wel dat zulke omstreden trainingsmethoden niet gewenst zijn. Daar hebben we de politiek niet voor nodig. Maar dit is slecht een voorbode. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat de volgende Kamervragen van PvdD gaan over paarden die te veel op stal staan en in te kleine stal en zonder sociale contacten. Er zijn al onderzoeken gaande over dat paarden in groepshuisvesting met voldoende bewegingsmogelijkheden gehouden moeten worden.

Densil schreef:
Dient de politiek zich niet met de grote lijnen bezig te houden, in plaats zich bezig te houden met details.
Beetje vreemd in mijn ogen....

Dan zul je 9 van de 10 Kamervragen van PvdD vreemd vinden. Want dat doen ze. Heeft het met dieren te maken, dan kun je het zo gek niet bedenken of Thieme of Ouwehand stellen wel een Kamervraag. Ieder bericht in de krant, stellen ze een Kamervraag over. Vaak ook gewoon over incidentele gevallen. Zoals een 'vermoord schaap in een kofferbak'. Het ging over een geslacht schaap, ik vind de term 'vermoord' dan al gelijk subjectief en misleidend. Maar goed... zo zijn er nog wel ontelbare non-vragen.

Als dat wél het gemiddelde inzicht zou zijn van de nederlandse paardenliefhebber, zouden er niet zo veel mensen paardrijden ;-) En bovendien: waarom reageren we zo verdedigend als het gaat om trainingsmethoden? Het is toch voor mens en dier goed om uiteindelijk te weten wat wel en wat niet goed is voor het dier? wellicht komt er als antwoord op de kamervragen wel een positief geluid, waardoor de discussie voor eens en voor altijd uit de wereld zou kunnen zijn. En als er een negatieve conclusie getrokken wordt nav onderzoek, dan vindt ik dat we het de dieren verplicht zijn hier iets mee te doen.

Hoe je het ook wendt of keert, eerst dienen de feiten boven tafel te komen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:00

_daf_ schreef:
Bijvoorbeeld, hoewel offtopic misschien: Kooieieren maken wordt in NL verboden (mee eens.. absoluut, wij zijn volop aan het omschakelen.. liever gisteren dan vandaag maar goed.. je moet natuurlijk vanuit diezelfde regering die wel voor omschakelen is wél wachten op alle vergunningen) máár dat wil niet zeggen dat het éten en gebruiken ervan ook verboden wordt. Dus dan halen we toch gewoon een vrachtschip uit het buitenland waar het wel mag... En voor de boeren die wel omschakelen en nog steeds geen betere prijs krijgen... pech gehad.

Goed punt Daf.

Ook een goed voorbeeld.
Dat in een ánder land andere ethische maatstaven gelden is geen excuus om zélf niet integer volgens de 21ste eeuwse westerse ethiek te leven.

Je hebt een goed en steekhoudend argument voor een verbod op de import van dergelijke eieren. Géén argument voor het zelf ook maar in hokken proppen van kippen.
Ook geen argument voor het sturen van kippenbevrijdings-troepen naar China.
Hou je eerst zélf aan de princies die je uitdraagt. Dus verbod op kooi-eieren. Zowel productie als import. Goed voorbeeld. Kan naadloos op het onderwerp toegepast worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:01

M_D_H schreef:
als van anky echt haar paarden dwong, had ze nooit dit niveau kunnen hand haven...!!!!

De meeste mensen hier die Anky in de mond nemen, weten niet eens meer ruiters te noemen die LDR gebruiken...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:01

Duke schreef:
En uiteraard hebben onze topruiters een voorbeeldfunctie, maar zoals al door mij en meerderen hier gezegd, komt er genoeg kritiek vanuit de paardensector zelf en kan dit prima 'intern' opgelost worden.

Dat vraag ik me af hoor. Het dressuurwereldje is sterk "meezwemmen-of-verzuipen". Daarbij een hoop vriendjespolitiek gekonkel et voila... rollkurr is opeens een stuk minder wreed dan dat je paar maanden geleden nog dacht, want hey... aan verzuipen doen we niet he ;-)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:02

Om maar te zwijgen over bijvoorbeeld "ganzenlever" op de menukaart.... Maar goed, ff-topic.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:02

Janine1990 schreef:
M_D_H schreef:

De meeste mensen hier die Anky in de mond nemen, weten niet eens meer ruiters te noemen die LDR gebruiken...

True!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:04

ze kennen alleen haar omdat zij erverder mee is gekomen ;)
beetje jammer dat wij nederlanders nou nooit eens trots kunnen zijn op de prestaties van ons team...
maar ja, dat is weer een andere discussie...

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:04

Met dank aan alle PvdD stemmers weer 200.000 euro er doorheen gejaagd met onzinnige vragen en waarschijnlijk nog onzinnigere antwoorden. Ouwehand lult gewoon het publiek na en weet helemaal niks over dieren en het welzijn. Gewoon een fundamentalist die tegen is zoals de gehele partij voor de dieren. Ik zou zeggen "ach mens ga toch koken"

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:07

Elisa2 schreef:
Ik ben geen voorstander van de rollkur,maar wat mij een beetje tegen de borst stuit is dat er zoveel ophef word gemaakt over de dressuur..waar men over het algemeen voorzichtig met de paarden om gaan en ze zo goed en fijn mogelijk proberen te rijden.Terwijl als je dan bij sommige springruiters kijkt bijvoorbeeld er de scherpste bitten in hangen waar vrolijk aan getrokken en gehangen word in het parcour en daar hoor je niemand over..

Ja daar zeg je wat! Helemaal mee eens.... Als een leek naar een springwedstrijd op tv kijkt, zal ie wellicht eerder tot de conclusie komen dat er sprake is van "mishandeling" dan wanneer hij of zij naar een dressuurwedstrijd kijkt. Maar wat is mishandeling? Want dat is volgens mij de term waar onenigheid over bestaat? de een vindt iets wel kunnen, de ander niet. Ik zou graag op basis van feiten (bijvoorbeeld dmv onderzoek door dierenartsen oid) willen weten wat wel en wat niet het welzijn van het paard schaadt.

Overigens vind ik de rensport ook niet prettig om naar de kijken, steeple chase en dat sort dingen daar draait mijn maag van om.

Mijn mening is over het algemeen in ieder geval dat wij als gebruikers van het paard voor allerlei sport- en hobbydoeleinden de verantwoordelijkheid hebben om goed na te gaan of onze handelingen en methoden geen schade aanrichten. Het hoort niet vanzelfsprekend te zijn dat we op een paard zitten en er dingen van vragen...
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-08-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:08

sommige springruiters ja...
maar bitten zijn niet erg zolang je er maar mee omkunt gaan...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:09

M_D_H schreef:
sommige springruiters ja...
maar bitten zijn niet erg zolang je er maar mee omkunt gaan...

En waar baseer je dat laatste dan op?

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:09

Citaat:
Je hebt een goed en steekhoudend argument voor een verbod op de import van dergelijke eieren. Géén argument voor het zelf ook maar in hokken proppen van kippen.
Hou je eerst zélf aan de princies die je uitdraagt. Dus verbod op kooi-eieren. Zowel productie als import. Goed voorbeeld. Kan naadloos op het onderwerp toegepast worden.

zoals ik zei.. ik ben bijzonder vóór het omschakelen en hou mij dan ook absoluut aan dat komende verbod... no issue, daar hoor je mij verder niet over, écht niet alle intensieve veehouders zijn tegen omschakelen hoor. Zoals ik al zei, als alles meewerkt had wat mij betreft alles allang losgelopen. Mij hoor je wél over het feit dat ik nergens wat kan lezen over een importverbod.. jij wel?

Dat kippenbevrijdings-troepen naar China heb ik nog niks over gehoord? what happened?

Los weer daarvan ben ik het met M_D_H eens dat ik niet geloof dat paarden zo goed kunnen blijven presteren als ze het zo slecht zouden hebben.. maar idd.. dan wordt het weer een kwestie van: definieer 'slecht'.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:12

_daf_ schreef:
Citaat:

zoals ik zei.. ik ben bijzonder vóór het omschakelen en hou mij dan ook absoluut aan dat komende verbod... no issue, daar hoor je mij verder niet over, écht niet alle intensieve veehouders zijn tegen omschakelen hoor. Zoals ik al zei, als alles meewerkt had wat mij betreft alles allang losgelopen. Mij hoor je wél over het feit dat ik nergens wat kan lezen over een importverbod.. jij wel?

Dat kippenbevrijdings-troepen naar China heb ik nog niks over gehoord? what happened?

Los weer daarvan ben ik het met M_D_H eens dat ik niet geloof dat paarden zo goed kunnen blijven presteren als ze het zo slecht zouden hebben.. maar idd.. dan wordt het weer een kwestie van: definieer 'slecht'.

Chinese meisjes die van jongs af aan afgebeuld en dubbelgevouwen zijn om in de turnsport medailles te halen, presteren uitermate goed op de olympische spelen. Dat ze na de gouden medaille in een rolstoel belanden, daar spreekt niemand over. Het presteren staat los van of het al dan niet schadelijk is op het moment, of naderhand. Enige verschil met de paarden is dat die meisjes een stem hebben, en paarden niet kunnen spreken. Uit het niet tonen van verzet leiden wij af dat het paard er niet onder lijdt, maar is dat de juiste graadmeter? Waarmee ik NIET wil zeggen DAT het schadelijk is. Ik zeg alleen dat we de verantwoordelijkheid hebben om het te onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door gummie op 30-08-10 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:14

gummie schreef:
Ja daar zeg je wat! Helemaal mee eens.... Als een leek naar een springwedstrijd op tv kijkt, zal ie wellicht eerder tot de conclusie komen dat er sprake is van "mishandeling" dan wanneer hij of zij naar een dressuurwedstrijd kijkt. Maar wat is mishandeling? Want dat is volgens mij de term waar onenigheid over bestaat? de een vindt iets wel kunnen, de ander niet. Ik zou graag op basis van feiten (bijvoorbeeld dmv onderzoek door dierenartsen oid) willen weten wat wel en wat niet het welzijn van het paard schaadt.

Overigens vind ik de rensport ook niet prettig om naar de kijken, steeple chase en dat sort dingen daar draait mijn maag van om.

Ik denk dat elke tak van de sport zo z'n eigen ding heeft... Dat wat de kijker niet prettig vind, of wat de kenner niet prettig vind. Maar ik zet mijn vraagtekens erbij...
Ik spring niet, heb er weinig verstand van, ik weet niet hoe zo'n springruiter handelt als hij op zijn paard zit. Misschien is het wel 10 keer minder erg dan het lijkt.
Hetzelfde voor andere sporten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:16

Janine1990 schreef:
gummie schreef:

Ik denk dat elke tak van de sport zo z'n eigen ding heeft... Dat wat de kijker niet prettig vind, of wat de kenner niet prettig vind. Maar ik zet mijn vraagtekens erbij...
Ik spring niet, heb er weinig verstand van, ik weet niet hoe zo'n springruiter handelt als hij op zijn paard zit. Misschien is het wel 10 keer minder erg dan het lijkt.
Hetzelfde voor andere sporten.

Klopt! Misschien is het wel minder erg dan het lijkt. En misschien is het wel erger dan het lijkt. En die "misschien" die moeten we zien weg te halen, zodat we gewoon een seekhoudend antwoord kunnen geven ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:18

scoxxx schreef:
Huertecilla schreef:
Besef verder dat de personen welke het betereft wél de vlag van NL zwaaien en vertegenwoordigen op internationaal niveau, dé voorbeeldfunctie hebben naar de modale ruiterij in NL.
Fraai voorbeeld. Dát is de kern.

Klopt, maak ik me zelf ook ernstig zorgen over ja.
Gister was toevalligerwijs op het Nederlandse journaal; "zoveel meer miljoenen aan belastingcenten naar de NCOF, willen we in 2020 zeker 40 medailles moeten halen op de Olymp.Spelen".
"...want sport is een zeer belangrijk element in onze NL samenleving"
En aldus gaat onze regering (wanneer deze eindelijk eens geinstalleerd is) zich over deze vraag buigen en kijken of deze miljoenen idd richting de sporters gaan.

En vooralsnog zijn we klaarblijkelijk enorm trots op de tig medailles van Van Grunsven, ja toch? En klaarblijkelijk moet dit zeker gecontinueerd worden.
Vraag ik me af of de ingeslagen weg van Van Grunsven dan een standaard wordt voor opvolgende kampioenen?

Je krijgt wat je beloont.

Daarom is het belangrijk om te vragen of Jansen en Co. beloont moeten worden met belastingopbrengsten en of die gouden legbatterij-eieren eigenlijk wel zijn wat de NL samenleving wíl.
Terecht dat de PvdD deze vragen stelt.

Het is daarbij volstrekt irrelevant of de FEI het nu rollkur of ldr noemt. Is wat Jansen en Co. etalleren dat wat de NL samenleving wil subsidieëren? Wil men gouden legbatterij-eieren?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:19

gummie schreef:
Klopt! Misschien is het wel minder erg dan het lijkt. En misschien is het wel erger dan het lijkt. En die "misschien" die moeten we zien weg te halen, zodat we gewoon een seekhoudend antwoord kunnen geven ;-)

Jup, en dan komen we weer op wie dat dan zou moeten doen.
In mijn ogen onafhankelijke dierenartsen, die zelf geen belang hebben bij de uitslag.

En geen mensen die toevallig wat theorietjes hebben bedacht, en die deze bekend willen maken in de wereld. Want dan zit je nog steeds met het probleem dat we vandaag de dag hebben... En dat is GEEN steekhoudend antwoord....