Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:08

Ik ben blij dat wij besloten hebben om ergens anders te gaan staan vanwege de drukte en het slechte zicht daar.
5 minuutjes voor dit ongeluk stonden wij hier...

sterkte voor de mensen die gewond zijn....
en natuurlijk sterkte voor de koetsier!!

Afbeelding
bron: veenendaalse krant.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:41

willemieke schreef:
Mijn cob krijgt ook met een veeg zijn menhoofdstel af. Er zit al een veiligheidsriempje tussen neus en keelriem, ook zijn zijn manen al een stuk afgeschoren. Daarom men ik ALTIJD, ook voor een klein ritje, met een vastgebonden hoofdstel. Even het eerste plukje manen invlechten, veter meevlechten, en vastknopen die boel!!
Er gebeuren zoveel menongelukken door afgeschoten hoofdstellen.

Ik ken het probleem idd met veel manen, kleine oortjes en met schuren zo een hoofdstel kwijt zijn. Daarom vlecht ik de voorpluk 2 kanten langs de windriemen en lekker strak, zo krijgt pony zijn hoofdstel niet af.

Voor alle betrokken veel sterkte.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:16

Ik was er ook , maar heb het ongeluk niet zien gebeuren. Ik stond wat verderop en op een gegeven moment zag ik iedereen verderop heen en weer rennen en toen werd er ook wel wat omgeroepen. Beterschap gewenst aan alle gewonden! :(:)

naomi_s

Re: Gewonden bij ringsteken op Oud Luntersedag in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:21

er is een ongeluk gebeurt tijdens het ringsteken. er is een paard op hol gegaan. en dan moet het ringsteken verboden worden? dus wanneer de volgende keer op een CH een paard op hol slaat dan moet het ook verboden worden? ik vind dat het ringesteken hiermee onnodig in een slecht beeld gesteld wordt.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:22

Oorzaak schijnt toch een gebroken bit te zijn geweest, kan me zo voorstellen dat een veiligheidsriempje het hoofdstel dan ook niet op zijn plek houdt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:46

Daar helpt inderdaad niks aan.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:15

Ik vraag me alleen af, hoe een bit in goede staat, kan breken?
Want als je de openbare weg opgaat neem ik aan dat je tuig en dus ook bit, in orde is...

kikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:46

Tja er gaan meteen heel veel verhalen rond, toen het ongeluk gebeurde...maar zoals altijd maakt iedereen zijn eigen verhaal en komen de meeste aparte verhalen naar boven :?

Wat ik me van alles kan herinneren is dat we stil stonden op het plein. De tweespan van deze mensen ook.Meestal houd idd iemand de paarden wel vast. Ze mennen al jaren met deze span en hebben al vaak trouwerijen en gelegenheden gemend en da ging altijd goed.Als we lang stilstonden ga k er altijd af om paard vast te houden voor het geval da er wat gebeurd, maar gister stonden ze dus heel even stil want ze waren al weer bijna aan de beurt.Dus hoefde niemand de paarden vast te houden.Toen opeens in een flits de menner zag da hoofdstel afging en ons riep(zat in de kar erachter met enkel span en de vrouw op hun koets kon door de jurk nie snel van die hoge bok af springen wat ook niet lukte want het peerd rende al in volle draf gevolgd door galop weg) dus ik als een gek erachter gerent klompen meteen uut geschopt maar als een paard zat in galop en da kon k nie bijhouden want da peerd had alle vrijheid zo zonder hoofdstel. De Menner probeerde (da zag je ook echt) de peerden nog te stoppen maar da wou nie baten. Mensen waarschuwde elkander maar het ging zo snel. Andere probeerde peerden nog tegen te houden maar da lukte echt nie. Als je kijkt naar de verwondingen van peerd zie je dat ze ook is uitgeleden over de klinkers wat wel wilt als de paarden ook ijzers hebben want aan één kant heeft ut peerd strepen/grootte schaafwonden op de kont waarvan de huid weg is..ziet er niet uut net als op de borst en benen en onder de staart wonden zaten die gehecht moesten worden.

We mogen spreken van geluk want als de paarden ''''de baan'''' waren opgerent dan stonden er nog meer mensen die er nog helemaal niks van afwisten. En had het erger kunnen zijn. Gelukkig hielpen de mensen snel.Paarden moesten gekalmeerd worden en blijven staan en liggen waar ze stonden en lagen omdat er een meisje (wat ik me nog kan herinneren) onder het hek lag met het paard er half op. Gelukkig lag het hek op een verhoging (want de boom van de koets was tegen een boom aan gereden om die boom is het verhoogd.Dus het hek was op die stoep om de boom gevallen waardoor we het meisje er toch makkelijker uit kregen. Toen k omkeek om de paarden los te maken van de koets waren de paarden al los en werd de koets weggebracht naar plein. De paarden waren in handen van paardenmensen en de slachtoffers, die meteen werden geholpen in handen van EHBO's. Over de slachtoffers maakte we ons wel meer zorgen want zij zijn de duppe ervan geworden.

En andere mensen hielde de kudde mensen tegen want plots wou iedereen helpen en kieken wat er gebeurd. K liep mee met de mensen die de paarden vasthadden, hen ben k ook heel erg dankbaar dat zij meteen in de buurt waren.

Paarden naar plein gelopen en toen waren er de raarste verhalen rond gegaan....
iederen die op en in de koets zat mankeert niks behalve dat die vrouw op de bok op een één of andere manier wel eraf is gekukkelt maar alleen last/beschadigd van de hand en knie heeft dat had erger kunnen zijn maar ze weet zelf ook niet meer hoe ze eraf is gevallen alleen dat toen ze opstond ze op de stoep stond en niet meer op de bok zat.

Paarden op stal werden meteen de wonden verzorgt enz. De paard waarvan hoofdstel dus eraf was mankeert niks ws alleen geschrokken en wou als een gek naar stal. Het andere paard wel, die heeft schaafwonden maar gelukkig ws de veearts er snel bij.Aan dat paard zag je ook echt dat ze veel pijn had....vreselijk.Maar nu gaat het weer helemaal goed met de. De wonden waren gister gehecht en ze had dus pijnstillers gekregen dus die stond de hele avond suf in de stal.Maar vandaag ff buiten gestapt en gedraaft aan de hand. En ze liep , nog een bietje stijfjes maar verder al aardig oké.

Maar goed jullie vragen allemaal dus af hoe kan da nou. En ik zal ut eens vertellen''ik heb geen idee en durf er niks meer over te zeggen want het ging zo vlug'' de politie en ook de politieruiters waren gister urenlang met zijn vele op stal geweest om dat allemaal uit te zoeken en te ondervragen en foto's te maken van alles van koets,tuig tot de paard zijn verwondingen.

Beterschap voor de slachtoffers en met name dat meisje , want ik hoorde dat die waarschijnlijk de vingertop moet missen. Maar dat is nog niet zekker... vreselijk!!! Maar we mogen spreken van toch nog een bietje geluk dat er verder geen ernstige gewonden zijn gevallen(uitzondering van dat meisje na)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 00:44

Ik hoorde het van vrienden, wat ontzettend naar zeg!
OLD ringsteken is echt een soort traditie geworden, zou jammer zijn! Maar ontzettend rot dat dit gebeurd is, sterkte voor de betrokkenen!

Monrisque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:50

@ Kikie, ben jij dislectysch of zo? Zo ja, dan kan je er niets aan doen, maar zo nee... Ik stoor me echt aan hoe jij je berichten schrijft!

kikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:44

Monrisque schreef:
@ Kikie, ben jij dislectysch of zo? Zo ja, dan kan je er niets aan doen, maar zo nee... Ik stoor me echt aan hoe jij je berichten schrijft!

Sorry voor mijn ABN.Ik heb inderdaad problemen met me nederlands, op school ook altijd gehad en hulp gekregen. Mijn excuses hiervoor. :o
Volgende keer zou ik het wel via Microsoft Office Word doen. Dan valt het wel mee met me fouten en taalgebruik.

Hierbij wou ik ook melden dat het met alle slachtoffers goed gaat op de blauwe plekken en rugklachten na. Het meisje heeft de vingertop gelukkig kunnen houden!!!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:54

kikie schreef:
Monrisque schreef:

Sorry voor mijn ABN.Ik heb inderdaad problemen met me nederlands, op school ook altijd gehad en hulp gekregen. Mijn excuses hiervoor. :o
Volgende keer zou ik het wel via Microsoft Office Word doen. Dan valt het wel mee met me fouten en taalgebruik.

Hierbij wou ik ook melden dat het met alle slachtoffers goed gaat op de blauwe plekken en rugklachten na. Het meisje heeft de vingertop gelukkig kunnen houden!!!

Ik herken een lekker veluws dialect!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:02

Dat boerse accent heerst daar wel op stal he. :D ;)

Het is jammer dat mensen hier denken dat de menner geen ervaring had, of het tuig niet in orde was. Alletwee klopt dat namelijk zeker niet!
Wat ik begreep vanavond is dat het met de kinderen allemaal goed gaat.
Zoiets als dit kan helaas altijd gebeuren, met dieren, maar ook als je in de auto zit oid.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:10

Wat zal iedereen vreselijk geschrokken zijn...
Sterkte voor al deze mensen.

Ik moet wel zeggen dat ik het wel heel erg vind dat het hoofdstel blijkbaar zomaar is afgegaan. Dat mag in geen enkel geval gebeuren....

Zelf zet ik mijn hoofdstel altijd vast aan een vlecht..en ik rij alleen maar de paden op en de lanen in..je kunt ook een verbinding maken tussen de keelriem en de neusriem dmv een sporenriempje..

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:04

Ik wou even zeggen dat het hoofdstel af geraakt is en dat de paarden op hol geslagen waren stond dr namelijk naar met me paard toen ze gingen we hebben alles geprobeerd maar je weet als een paard gaat dan gaat die gewoon. en ik rijd zelf ook met een van de paarden van die man dus .

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 09:05

met 2 kinderen gaat het idd goed en met hun moeder ook, wel bont en blauw maar dat is alles. (die kinderen zitten bij mijn kinderen op school, de jongste zit bij mijn dochter in de klas)
Van die vader hoorde ik dat een ring van het bit door gebroken was en daardoor het bit eruit ging en het paard onbestuurbaar werd.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:27

Klopt, het bit was inderdaad op hoogte van de bitring gebroken. Mijn vader had een foto gezien.

iloveshets3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:15

Ik ga elk jaar ook naar de oud lunterse dag..
Maar dit jaar is het helemaal goed gegaan!
Vorig jaar moest mijn tante ook naar het ziekenhuis omdat ze zwanger was gelukkig is er niets ernstig en heeft ze een mooi zoontje gekregen.....Maaar het had erger kunnen zijn want wat ik zeg::: HET ZIJN EN BLIJVEN BEESTEN......

OLD 2011 wass zooooo geweldig! <3

iloveshets3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:19

kikie schreef:
Tja er gaan meteen heel veel verhalen rond, toen het ongeluk gebeurde...maar zoals altijd maakt iedereen zijn eigen verhaal en komen de meeste aparte verhalen naar boven :?

Wat ik me van alles kan herinneren is dat we stil stonden op het plein. De tweespan van deze mensen ook.Meestal houd idd iemand de paarden wel vast. Ze mennen al jaren met deze span en hebben al vaak trouwerijen en gelegenheden gemend en da ging altijd goed.Als we lang stilstonden ga k er altijd af om paard vast te houden voor het geval da er wat gebeurd, maar gister stonden ze dus heel even stil want ze waren al weer bijna aan de beurt.Dus hoefde niemand de paarden vast te houden.Toen opeens in een flits de menner zag da hoofdstel afging en ons riep(zat in de kar erachter met enkel span en de vrouw op hun koets kon door de jurk nie snel van die hoge bok af springen wat ook niet lukte want het peerd rende al in volle draf gevolgd door galop weg) dus ik als een gek erachter gerent klompen meteen uut geschopt maar als een paard zat in galop en da kon k nie bijhouden want da peerd had alle vrijheid zo zonder hoofdstel. De Menner probeerde (da zag je ook echt) de peerden nog te stoppen maar da wou nie baten. Mensen waarschuwde elkander maar het ging zo snel. Andere probeerde peerden nog tegen te houden maar da lukte echt nie. Als je kijkt naar de verwondingen van peerd zie je dat ze ook is uitgeleden over de klinkers wat wel wilt als de paarden ook ijzers hebben want aan één kant heeft ut peerd strepen/grootte schaafwonden op de kont waarvan de huid weg is..ziet er niet uut net als op de borst en benen en onder de staart wonden zaten die gehecht moesten worden.

We mogen spreken van geluk want als de paarden ''''de baan'''' waren opgerent dan stonden er nog meer mensen die er nog helemaal niks van afwisten. En had het erger kunnen zijn. Gelukkig hielpen de mensen snel.Paarden moesten gekalmeerd worden en blijven staan en liggen waar ze stonden en lagen omdat er een meisje (wat ik me nog kan herinneren) onder het hek lag met het paard er half op. Gelukkig lag het hek op een verhoging (want de boom van de koets was tegen een boom aan gereden om die boom is het verhoogd.Dus het hek was op die stoep om de boom gevallen waardoor we het meisje er toch makkelijker uit kregen. Toen k omkeek om de paarden los te maken van de koets waren de paarden al los en werd de koets weggebracht naar plein. De paarden waren in handen van paardenmensen en de slachtoffers, die meteen werden geholpen in handen van EHBO's. Over de slachtoffers maakte we ons wel meer zorgen want zij zijn de duppe ervan geworden.

En andere mensen hielde de kudde mensen tegen want plots wou iedereen helpen en kieken wat er gebeurd. K liep mee met de mensen die de paarden vasthadden, hen ben k ook heel erg dankbaar dat zij meteen in de buurt waren.

Paarden naar plein gelopen en toen waren er de raarste verhalen rond gegaan....
iederen die op en in de koets zat mankeert niks behalve dat die vrouw op de bok op een één of andere manier wel eraf is gekukkelt maar alleen last/beschadigd van de hand en knie heeft dat had erger kunnen zijn maar ze weet zelf ook niet meer hoe ze eraf is gevallen alleen dat toen ze opstond ze op de stoep stond en niet meer op de bok zat.

Paarden op stal werden meteen de wonden verzorgt enz. De paard waarvan hoofdstel dus eraf was mankeert niks ws alleen geschrokken en wou als een gek naar stal. Het andere paard wel, die heeft schaafwonden maar gelukkig ws de veearts er snel bij.Aan dat paard zag je ook echt dat ze veel pijn had....vreselijk.Maar nu gaat het weer helemaal goed met de. De wonden waren gister gehecht en ze had dus pijnstillers gekregen dus die stond de hele avond suf in de stal.Maar vandaag ff buiten gestapt en gedraaft aan de hand. En ze liep , nog een bietje stijfjes maar verder al aardig oké.

Maar goed jullie vragen allemaal dus af hoe kan da nou. En ik zal ut eens vertellen''ik heb geen idee en durf er niks meer over te zeggen want het ging zo vlug'' de politie en ook de politieruiters waren gister urenlang met zijn vele op stal geweest om dat allemaal uit te zoeken en te ondervragen en foto's te maken van alles van koets,tuig tot de paard zijn verwondingen.

Beterschap voor de slachtoffers en met name dat meisje , want ik hoorde dat die waarschijnlijk de vingertop moet missen. Maar dat is nog niet zekker... vreselijk!!! Maar we mogen spreken van toch nog een bietje geluk dat er verder geen ernstige gewonden zijn gevallen(uitzondering van dat meisje na)

Ik heb er geen problemen mee hooor haha ,,, dat hoort gewoon bijj OLD!!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:06

Het is niet de bedoeling om topics van een jaar geleden omhoog te halen.
Ik heb de TEM-knop gebruikt.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:48

Dit is een oud topic, daarom hier een slotje.