Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:58

Ik vind het er eigenlijk best saai uitzien..
qua rijden dan.
Dat paard is echt prachtig! Maar ik mis toch de power en perfectie die je bij de Nederlandse ruiters wel terugvindt.

Het geheel is nogal nonchalant vind ik..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:59

Thats_Me schreef:
Er wordt hier een voorbeeld gegeven natuurlijk. Er had ook een andere kur gebruikt kunnen worden met bijvoorbeeld klasieke muziek om daar maar even op in te haken. Het gaat er om dat muziek zo geknipt en aanelkaar geprutst wordt dat er geen zuivere overgang is. Dus echt van de hak op de tak. Dat je dat bij de amateurs en semi-top tegen komt ok maar bij de echte top ruiters zou je toch mogen verwachten dat ze niet alleen het paard maar ook de muziek perfect voor elkaar willen hebben om zo ook daadwerkelijk een top prestatie te kunnen leveren.

Ik mocht willen dat ik mijn overgangen zo vloeiend kreeg :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:00

Daar gaat het normaal om Ayasha... maar bij een kür op muziek mag je verwachten dat de muziek in harmonie is met wat je ziet.

Het gaat er hier niet om hoeveel küren Wibi op zijn naam heeft staan. Zelfs met geen enkele kür gemaakt te hebben heeft hij recht van spreken.

Ik vind het niet in harmonie, of mag ik dat niet zeggen omdat ik nog nooit een kür heb gemaakt? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:01

IMO draait het niet om de muziek maar om het paard en de proef, de muziek is een leuke bijkomstigheid en misschien een extra moeilijkheidsgraad. Maar topruiters zijn dat omdat ze kunnen rijden, niet omdat ze Mozart II zijn. Of je de muziek leuk vind of niet en of je het vind passen of niet is smaak. :)
En over smaken valt niet te twisten. Ik denk dat Wibi de definitie van smaak ook nog eens moet opzoeken. :)

Air

Re: Soerjadi: 'Bij deze kür stoort het geluid alleen maar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:05

Maar bij een kür is de muziek er een onderdeel van.
Als het dat niet was konden ze net zo goed Sieneke op zetten :+

Het gaat niet om de muziek leuk vinden. Ik vind de muziek leuk, hoe het in elkaar gezet is alleen niet. Het klopt niet.
En het gaat niet over smaak, maar over kennis.

Maar zelfs ik hoor het dat die overgangen niet mooi zijn en de verschillende muziek niet bij elkaar past.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:07

sjaantje schreef:
Lekker belangrijk wat Joost en Wibi van de muziek vinden.. Het gaat erom dat het publiek het kan waarderen. Met zulke mensen in de jury, zou het betekenen dat iemand met een minder mooi gemaakte (en waarschijnlijk minder dure) kür geen medaille kan winnen.

Het gaat erom dat op de wereldruiterspelen (een soort wk...) de top wordt nagestreeft en het ultieme wordt benaderd. Als je dan amateuristische muziek hebt, mag je daar wat mij betreft juist wel op afgestraft worden. Het gaat er om dat de beste wint, in het geval van de kur OP MUZIEK heeft de muziek daar ook een, niet onbelangrijk, aandeel in de totale presentatie en prestatie.
Als de muziek niet vakkundig wordt beoordeeld, kan de organisatie beter 3FM op de achtergrond laten meelopen....
Om nog heel ff jouw citaat aan te halen: dat zou ook inhouden dat mensen met een minder goed (duur) paard geen medaille kunnen winnen in deze rubriek, met bijv. hun haflinger, is dus eigenlijk ook heel onterecht? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:10

Ik vermoed dat hij daar ook op afgestraft wordt als de overgangen zo dramatisch zijn. :+

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:15

Ik vind Anky haar kür waarin ze zingt juist verschrikkelijk goed! Die kur past echt perfect bij Salinero :) Die ze met Wibi heeft gemaakt is dan weer niet echt mijn ding :o

Ik kan de kur van Steffen Peters nou ook niet echt geweldig vinden. Denk dat deze ook in het niet gaat vallen bij veel küren hier uit West-Europa :Y) (En dan heb ik het niet over het rijtechnische, maar hoe de muziek bij het paard aansluit)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:44

Ik vind op sommige stukken erg mooi, hij komt precies op bepaalde muzieken uit, dat is natuurlijk ook wel de bedoeling, maar het is altijd afwachten of dat ook gebeurd!!!

Ik vond het storend de manier hoe hij het paard aanspoorde onzettend veel wiebbelige benen vooral als hij overgaat in stap krijgt hij rare bewegingen.. ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:14

Mijn muzieksmaak is erg uiteenlopend en ik luister dus ook graag naar klassieke muziek. Helaas voor Wibi zit zijn muziek daar niet tussen voor mij. Imke's kur valt nog mee vooral dat stuk waarop ze haar wissels om de pas rijdt maar die van Anky vind ik qua muziek om te huilen. Haar vorige kür waarop ze zelf zong vond ik stukken beter. Ook de kur van Totilas is niet mijn smaak. Veel te veel bombarie. Voor mij hoeft kurmuziek niet altijd herkenbaar te zijn als het maar leuk klinkt en past bij je paard en proef. Het is natuurlijk nog een stuk leuker als je de muziek ook herkent. Vond de Queen Kur van Laurens met Ollright altijd super heerlijk om naar te kijken. Klassieke muziek kan erg mooi zijn bij een kur maar je mag er niet van willen weglopen of zin hebben om de knop van het geluid uit te zetten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:51

carley schreef:
ik vind het dus wel leuk :o
beetje spannende muziek onder een dressuurkur,
ik vind het alleen maar spectaculairder worden.
maar,, ik moet toegeven dat ze de muziek dan niet te hard meoten zetten...

Ik vind de muziek en de kur van Steffen dus ook leuk. Een keer weer wat anders en de muziekstukken zijn netjes aan elkaar gezet vind ik. Ik vind de opmerkinge nvan de heren ook wat uit de hoogte. Sorry, maar zoveel mensen, zoveel smaken. ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:26

Cees en slings (of hoe heetten die heren ook al weer waar Anky vroeger haar kuren liet maken?) hebben erg mooi werk geleverd indertijd met de Song song blue kür geloof ook dat Anky's vorige kür met Salinero van hun hand was. Anky liet Wibi een kur maken omdat Imke erg veel bijval kreeg met haar kur en dus een geduchte concurrente werd.

Ik zie al alle topruiters op dezelfde muziek rijden. Het zou maar saai worden hoor. Kan je dan net zo goed de kür afschaffen. :+

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:34

De song song blue kür was niet van Slings en v.d. Kerkhof???. Die was van good old ..... (kom nu even niet op zijn naam Arie ?? ).
Slings en co hebben er wel op uitdrukkelijke verzoek en eis van Anky de Kür: Something old, Something new van/mee gemaakt. Slings en co vonden het zelf geen goed idee, maar het moest!
Edit: Ali Schöneburg

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:57

Ow ik dacht dat zij altijd al met Slings en Co had gewerkt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:06

Bij het artistieke gedeelte in de proef wordt de proef beoordeeld zoals deze in elkaar geknutseld is qua onderdelen en niet de muziekkeuze. Dat kan ook niet want de muziekkeuze kun je als jury zijnde niet beoordelen.
Er wordt hier heel zwaar over gedaan maar zoals ik al eerder zei: de kur is alleen maar in het leven geroepen als publiekstrekker want er kwam geen hond meer naar de grote wedstrijden destijds. Het is een stukje show in een serieus jasje. Het technische gedeelte en de choreografie van de proef is belangrijk, de muziekkeuze in mijn ogen niet. De muziek moet uiteraard wel passend zijn bij de gangen van het paard.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:14

Ik vind de kur van Steffen en Ravel niet verkeerd, vind de coldplay stukjes erg leuk!
De overgangen van de muziek vind ik niet helemaal vloeiend gemixed zeg maar :+
De kur van Imke doet mij weinig.
Ja hoe ver de ruiterij ook vooruit gegaan is...... Bonfire en Song song blue blijft <3

Helaas kan ik niks meer vinden van de proef van Alex en Saint urus d olympe, die kur had zoveel
speelzigheid dankzij de disney muziek :D

En trouwens de kur van Ferro en farbenfroh in zijn toptijd vond ik ook geweldig!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:03

Denk dat Wibi nog niet helemaal doorheeft dat het toch voor 99,9% om het paardrijden gaat en niet om de muziek.

Weet nog dat er ooit zo'n super vage beschrijving van zijn visie op zijn kür van Anky op de KNHS-site stond..

Dit: http://www.knhs.nl/news.asp?ID=10255

Citaat:
LONDEN (KNHS) - De nieuwe Kür van Anky van Grunsven is muzikaal gecomponeerd door Wibi Soerjadi, die daarvoor een symfonie orkest van zeventig mensen samenstelde. Alle muzikanten waren zich bewust van het feit dat zij de gecomponeerde muziek slechts op één wijze dienden te interpreteren. Die interpretatie is zich in dienst te stellen van de Kür van Van Grunsven en Salinero. "Soms hoor je even de contrabas een enkele noot spelen, maar exact gedurende het moment dat een hoef van IPS Salinero aan de grond staat", zegt Soerjadi. Toch hecht hij er aan te melden dat, ondanks het feit dat de interpretatie van zijn compositie en de speelstijl aangepast zijn aan de bewegingen van paard en amazone, er geen enkele muzikale concessie is gedaan. De première van deze Kür vindt plaats op dinsdag 18 december, tijdens de wereldbeker wedstrijd in het Londense Olympia.

De muzikale interpretatie van de Kür van Anky is er één die in 25 verschillende onderdelen uiteen valt. Toch is het een samenhangend muzikaal verhaal, dat is samengesteld uit negen nieuw gecomponeerde thema's, die ieder voor zich weer een afgeleide zijn van elkaar. Daarbij hebben de gangen en de expressie van bewegingen van Salinero niet alleen als bron van inspiratie gediend, maar ook als uitgangspunt. Bij de galopwissels gaat Soerjadi de muzikale diepte in, want dan zijn maar liefst 16 muzikale motieven tegelijkertijd te horen, om op die wijze de karakteristieken van de wissels muzikaal te belichten. "Diepte, veerkracht, souplesse, allure en verhevenheid laat ik muzikaal horen", zegt Wibi, en hij vervolgt: "In de gehele compositie zijn er continue lagen verwerkt van lange melodieën, ritmische motieven en een krachtige en juiste puls. Door deze gelaagdheid komt de dynamiek naar voren en ontstaat er als vanzelf een vloeiende en krachtige muzikale beweging. Mede daardoor ademt de muziek net zoveel als het ritme en de bewegingen van Anky en Salinero, een natuurlijk en muzikaal rubato, wat alleen te realiseren is als de musici zich in hun vertolking uitsluitend laten leiden door de Kür".

Wibi Soerjadi is gepassioneerd bezig geweest om dit meesterwerk te componeren, want zo mag de compositie "Dance of Devotion" genoemd worden. Soerjadi is namelijk razend trots op deze compositie, waarin hij zijn ziel en zaligheid in heeft gelegd. Na de binnenkomst van Anky en IPS Salinero volgt heel snel een piaffe en Soerjadi vertelt over de muziek die daarbij hoort: "Het thema wordt door de piano voortgezet en begeleid door triolen (figuur van 3 noten - red). Het is pure begeleiding van de muziek en spanningsopbouw om de verheven bewegingen van de piaffe zo mooi mogelijk te belichten. Er is geen sterke ritmische puls op de zware maatdelen, om de muziek als het ware te laten zweven op die prachtige en krachtige beweging".
Wibi Soerjadi is moeilijk te stoppen als hij eenmaal aan het vertellen is. Zo heeft hij het over "De verheven piaffe wordt verklankt met een melodie van intensiteit en puurheid in Bes groot". Over de pirouette zegt Soerjadi: "In de pirouette wordt de 6/8 maat in 2en gespeeld en dus in 3/8 neergezet om de elegantie van de pirouette mooier uit te laten komen. De pure expressiviteit wordt belicht door alleen de strijkers hartstochtelijk te laten spelen. De cello speelt met volle expressie de tegenmelodie voor blijvende stuwing in deze elegante beweging. Zwaartepunten en articulaties in de melodieën zitten precies zo dat de benen altijd los zijn van de grond, gelijk met de melodie. De piano speelt arpeggio (waarbij de tonen van een akkoord zo gespeeld worden dat ze niet gelijk, maar na elkaar klinken - red.) om de op- en neergaande beweging te accentueren. Door de lichte dynamiek in de arpeggio's blijft de beweging vloeiend en het begin van elk arpeggio is een galopsprong".

Wanneer hij verwacht dat de gemiddelde paardensport liefhebber dit in die pingel-pangel muziek hoort, dan komt hij toch bedrogen uit!

Zowel de kür van Anky als van Imke doen me helemaal niks :n
De oude kuren van Anky (zowel van Schonenberg als van Kerkhof/Slings) juist weer wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:12

Ik ben ook nog steeds het meest fan van haar oude kür :j Ben het helemaal met je eens manie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:25

Vind ook haar oude kuren nog steeds het mooist. Ik ben al geen fan van pure pianomuziek. Ik ben paardenliefhebber en hoor graag muziek maar van mij moet je niet verlangen dat ik wat welke toonladders er gespeeld worden. Een kur moet leuk zijn om naar te kijken, leuk om te horen en geen stuk waarbij ik zin heb om even naar het toilet te lopen. het publiek moet zin krijgen om ofwel te gaan dansen, mee te zingen of bewegen op hun stoel of bij rustige muziek wel eens een traantje wegpinken van ontroering. Maar geen muziek waarvan ik barstende koppijn krijg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:30

of die goed is om lekker op weg te dommelen :o Want dat effect hebben wibi's küren wel op mij :o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:38

wegdommelen lukt me niet in Mechelen daarvoor staat die muziek veel te hard. Krijg er dus barstende koppijn van. := Wat ik bij de meeste andere kuren niet heb. Hoewel die van Stefan Van Ingelgem ook niet mijn smaak is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:40

Belgen zijn dan ook nog niet zoooo ver kwa küren vrees ik :) Toch niet kwa GP kuren.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:52

ik vind dit een erg leuke combinatie.
vind de ruiter ook erg vriendelijk rijden.
muziek is ieder zijn smaak.ik persoonlijk vind het wel leuk !
een vlotte speelse proef.
oke misschien niet perfect,maar met oefenen denk ik dat ze nog heel ver kunnen komen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:11

@manie:

Ik heb een aantal weken geleden een masterclass bij Wibi Soerjadi mogen volgen, en daar heeft hij ook toelichting gegeven bij 'Dance of Devotion', de kür die hij voor Anky componeerde.
Die vage visie van die pingel-pangel muziek komt erop neer dat de muziek een ondergeschikte functie heeft in de kür. Iedere maat is erop gericht Salinero zo goed mogelijk over te laten komen.

Alleen is het een beetje jammer dat hij op een paardenwebsite enorm de muzikale diepte ingaat... Neem niet aan dat de gemiddelde ruiter een echt idee heeft waar het over gaat, sterker nog, ik snap de helft ook niet...

Vind het wel ontzettend knap wat hij doet, ook als je niet van klassiek of Wibi houd... :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:13

Lady_M schreef:
@manie:

Ik heb een aantal weken geleden een masterclass bij Wibi Soerjadi mogen volgen, en daar heeft hij ook toelichting gegeven bij 'Dance of Devotion', de kür die hij voor Anky componeerde.
Die vage visie van die pingel-pangel muziek komt erop neer dat de muziek een ondergeschikte functie heeft in de kür. Iedere maat is erop gericht Salinero zo goed mogelijk over te laten komen.

Alleen is het een beetje jammer dat hij op een paardenwebsite enorm de muzikale diepte ingaat... Neem niet aan dat de gemiddelde ruiter een echt idee heeft waar het over gaat, sterker nog, ik snap de helft ook niet...

Vind het wel ontzettend knap wat hij doet, ook als je niet van klassiek of Wibi houd... :)

Het zal muzikaal best heel knap zijn hoor, maar wat ik aan wil geven is dat zijn visie op küren, niet bij iedereen de (gewenste) emotie oproept.
Persoonlijk vind ik zijn küren vooral irritant om naar te luisteren.
Dit is ook zeker een kwestie van smaak, en dat is per persoon verschillend.
Om die reden vind ik het dan ook niet terecht dat hij zich op deze manier uitlaat over de kür van een ander.
Dat is wat ik probeer te zeggen ;)