Tyfoon breekt beide benen tijdens Outdoor Helvoirt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:00

Moet dit nou hier gebeuren mensen!? Dat jullie hierover gaan discuseren. Lekker respectloos tegenover Jasper en de familie. Denk even na! Als je niks van de eventingsport af weet, vertel dan ook niks.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:08

Jemig het zal je maar gebeuren. heel veel sterkte voor alle betrokkenen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:09

Heel veel sterkte voor de ruiter voor het verwerken van het verlies van zijn paard. En voor alle mensen die het hebben zien gebeuren met het verwerken daarvan.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:15

Echt, wat een reacties weer hier he?

Sterkte Jasper en betrokkenen!! Y;(

Roxxiejj

Re: Tyfoon breekt beide benen tijdens Outdoor Helvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:59

Bokt is weer LEKKER bezig....
Hoewel ik het niet gezien heb en er volgens mij geen beelden van zijn (misschien maar goed ook! := ), lijkt het uit de geschreven woorden een verschrikkelijk ongeluk te zijn geweest.

Sterkte aan de betrokkenen en vooral Jasper...

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:31

Wat afschuwelijk! In de eerste plaats voor Jasper, maar ook voor de organisatie en de aanwezige toeschouwers!
Namens P&PSV Princenhage sterkte!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:40

geerke schreef:
misschien is wat sterkte/medeleven voor het paard in kwestie ook op zijn plaats?

Het paard is niet meer toch? En daarnaast, die kan niet lezen?

Heel jammer dat zo'n ongeluk is gebeurd! Sterkte voor de betrokkenen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:00

Mensen, laten we alsjeblieft hier geen discussie voeren over hoe goed of slecht eventing wel niet is, daar kunnen jullie een ander topic voor openen. Laten we hier ons medeleven betuigen aan Jasper zelf en zijn familie. Een dergelijk ongeluk gaat je niet in de koude kleren zitten. En iedereen heeft een gevoel van medeleven voor het paard, maar het beestje heeft er helaas niets meer aan. Jasper des te meer.
@geerke, je hebt absoluut gelijk wat je laatste opmerking betreft, het is vreselijk dat het paard zoveel pijn heeft geleden, maar godzijdank is het niet lang geweest. Troost je, mijn eerste gedachten gingen ook uit naar het paard.

Iedere tak van sport heeft z'n risico's, die zijn onderling ook niet te vergelijken, dus laten we daar ook niet mee beginnen nu :n. Het paard in kwestie was goed getraind en zeer ervaren, maar sprong in zijn enthousiasme te vroeg af, dat is helaas iets dat kan gebeuren en wat gelukkig weinig voorkomt. Laten we het hier alsjeblieft netjes houden, als er de behoefte is om te discussiëren dan kan diegene daar een nieuw topic over openen.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:25

Wat een vreselijk bericht. Ik wens Jasper en alle betrokken veel sterkte met het verwerken van deze tragische gebeurtenis.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:33

Heel veel sterkte voor Jasper en voor degenen die het paard goed kenden.
Wat een akelig ongeluk moet dat zijn geweest :\

Een picknicktafel is in feite niets meer en minder dan een oxer, als je een gewone parcourshindernis (een oxer) over een dergelijke hindernis zou bouwen dan zul je eigenlijk nog zien dat het vooral een erg 'optisch lastig voor de ruiter' type hindernis is, maar eigenlijk vrij makkelijk voor een paard.

Wat een akelig ongeluk :\

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:39

Zoek voor de lol eens wat filmpjes op Youtube van ruiters/paarden die akelig ten val komen doordat een parcours oxer alle balken alle kanten op laat vallen. Meer dan genoeg combinaties die ten val komen doordat er losse balken tussen de benen van het paard komen.

Een picknicktafel, of willekeurige andere vaste hindernis, is voor een paard eigenlijk nog makkelijker. Indien nodig is het altijd nog mogelijk voor een paard om nog even af te zetten op de hindernis of om 'eroverheen te klauteren'.

(niet dat dat ideaal is uiteraard, alleen maar om aan te geven dat een oxer ook niet even veilig is).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:42

geerke schreef:
gatver....die vaste hindernissen ook...maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk..

Ja hoor mag je wel zeggen,ikzelf heb er ook niks mee,kan er niet naar kijken en als ik kijk hou ik bij iedere sprong m'n hart vast en sla een diepe zucht van verlichting wanneer alles weer heel op de grond terecht komt!
Dus nee geen ontspanning voor mij deze discipline,en loop ik maar gauw door naar het dressuurterrein of kraampjes,strodorp of de biertent,waar ze overigens ook gewoon fris schenken :P

Alsnog heel erg voor de omstanders,eigenaren,organisatoren de ruiter en vooral het paard dit mee te moeten maken!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:44

wat zonde
en dat zoveel mensen het hebben moeten zien..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:52

ach mensen schei toch uit, denk je nou werkelijk dat je met een paard die dat niet leuk vind die hindernissen springt? Ik ben er ook geweest de dag dat het dressuur onderdeel was, en heb de hindernissen ook gezien. Flinke jongens, maar die ruiters zijn niet voor niks op internationaal niveau bezig en als een paard daar zich niet voor 100% voor in wil zetten begin je er echt niet aan.. Zon ongeluk gun je helemaal niemand! Overigens heb ik ook wel een gehoord dat een paard zijn been brak bij een B dressuurproefje omdat er een konijnenhol in de ring zat...Ongeluk zit in een klein hoekje, en ik denk dat de ruiter zelf er al kapot genoeg van is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:02

sterkte voor de betrokkenen....

Geen vaste hindernissen voor mij...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:05

De parcoursbouwer heeft een prachtig en heel eerlijk parcours neergezet, voor zover mijn informatie strekt zijn er ook vrijwel geen valpartijen geweest.
@geerke, als het paard op dezelfde manier in een oxer terecht was gekomen, dan had het ook beide benen gebroken (ok, misschien 'maar' 1), hij kwam er namelijk tussenin terecht, dus dan had ie een balk tussen de benen gehad.

Het is inderdaad wel een discussieforum, maar we weten onderhand toch allemaal dat een nieuwstopic niet bedoeld is om in te discussiëren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:06

Zonde dat het topic zo moet evolueren..

Veel sterkte aan alle betrokkenen!

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:09

Sterkte voor de eigenaar,Ruiter,het paard,de betrokkenen en iedereen die dit ongeluk heeft zien gebeuren,

Rust Zacht Tyfoon!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:11

Heel veel sterkte voor Jasper en zijn familie. Wat een naar ongeluk.

Feit dat alle andere deelnemers deze hindernis foutloos hebben gesprongen zegt wel dat het geen moeilijke hindernis was. Het was gewoon een ongeluk. Paard was te enthousiast, ging vroeg af en het ging mis. Dit had iedereen kunnen gebeuren. Dat zegt degene in het filmpje ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:20

Tja, achteraf is makkelijk praten, maar ik ben het met Snoekiej eens. Het feit dat er weinig gebeurt is in het parcour geeft duidelijk aan dat het een rotongeluk is geweest. Bericht geeft ook duidelijk aan dat het paard veel te vroeg afgezet heeft, waardoor dit kon gebeuren.
Ik heb weinig verstand van springen, heb geen idee in hoeverre de ruiter het had kunnen voorkomen, maar ik ben er van overtuigd dat niemand dit wil voor zijn paard en dat deze ruiter gek is geweest op zijn dier, anders kan je nooit zoveel vertrouwen hebben om dit soort dingen te doen.
Ik heb altijd bewondering voor de moed van samengestelde wedstrijdruiters, dat ze dit soort hindernissen durven springen, juist door dit soort dingen die kunnen gebeuren. Anderszinds heeft Apple natuurlijk ook een punt, ook in een normaal parcours kunnen ongelukken gebeuren, door balken die ongelukkig terecht komen.

Paardrijden is een sport met veel risico's, iets wat je moet accepteren als je er aan begint. Al deze crossruiters nemen zoveel voorzorgsmaatregelen, door goede bescherming voor zowel paard als ruiter, door de voorbenen in te smeren voor het geval het mis gaat en meestal helpt dit. Helaas mocht het in dit geval gewoon niet baten. Dat is hard, heel hard, vooral voor de ruiter die zich er ongetwijfeld afschuwelijk onder voelt.

Ik wil dan ook vooral hem heel veel sterkte wensen, maar ook alle omstanders die het ongeluk hebben moeten zien gebeuren en de afschuwelijke strijd die Tyfoon geleverd heeft na deze hindernis. Ook de organisatie zal een rotdag hebben gehad...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:46

JulieDR schreef:

Dat is ook mijn gedachte....

Iedereen heel veel sterkte

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:59

JulieDR schreef:

Nee...zonde dat dit paard is verongelukt...

Dat deze tak van sport hierdoor weer even ter discussie wordt gesteld is ieders recht en drukt iedereen weer met de neus of het feit dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat sporten met paarden risico's met zich meebrengt.... Ook de ruiter had zijn nek kunnen breken....
Kortom...houdt iedereen scherp!!!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:20

Wat onwijs erg dit.
Heel veel sterkte aan iedereen, en speciaal de ruiter natuurlijk.

En gatverdamme, ik weerhoud mezelf er altijd van om mee te discuseren met dat doelloze geblaat op bokt, maar dit soort dingen maken me echt kwaad.

Men traint naar iets toe, we fokken onze paarden speciaal op de sport.
We kunnen de huidige paarden niet meer in het wild laten leven hoor, daar zijn ze niet meer voor gemaakt.
En nou weet ik ook wel dat jullie dat niet bedoelen, maar om maar even aan te geven hoe serieus er met de sport om wordt gegaan.

En bovendien, een picknicktafel is 1 van de vriendelijkere hindernissen voor een paard, hij is oplopend, overzichtelijk en goed te springen. Een van mijn favorieten.
Tuurlijk het zit vast, en geeft niet mee. Maar zoals al gezegd, gekleurde balken zijn een stuk lastiger voor paarden om te springen, en die kunnen alle kanten opvliegen.

Frozen schreef:
Het feit dat een paard zich dood kan rennen voor de mens zegt al genoeg over paarden..

Wij mensen vinden die hindernissen leuk , en het dier doet wat er van hem word gevraagt..niks minder

Een paard doet wat er van hem gevraagd wordt, maar ook meer. Paarden vinden het leuk om te crossen. Natuurlijk zijn er paarden bij die het niet leuk vinden, maar die komen zelden aan de finish. Waar men in het springparcours nog weg komt met een onwillig paard, heb je in de cross echt eentje nodig die meewerkt, en zijn ruiter helpt.

Ik hoop dat jullie nu ophouden met jullie eeuwige ongevraagde mening. Wíj kiezen voor de eventingsport, en als jullie het er niet mee eens zijn, prima. Maar ga dan niet in dit soort topics reageren alstjullieblieft.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:40

Afschuwelijk dat dit gebeurd is, veel sterkte voor betrokkenen. Ik hoop in ieder geval dat het paard snel uit zijn lijden kon worden verlost.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:51

Wat een afschuwelijk ongeval zeg. Word er naar van als ik er een beeld bij denk.

Ik heb tijdens een crosstraining ook een paard over de kop zien slaan. En dat was helemaal geen megahindernis maar een klein balkje van zo'n 50 cm. Paard was toen ook enthousiast, kwam uit en kuil omhoog galopperen en boven gekomen stond dit minisprongetje. Dit paard was te enthousiast waardoor het "struikelde" over de hindernis. Paard lag er vast tussen. Heel naar om te zien. Bleek later dat hij zijn nek gebroken had en ingeslapen moest worden. Ik zal het niet weer vergeten. Hebben daarna nog wel een aantal sprongetjes gedaan maar we waren behoorlijk geschrokken. Dat paard vond crossen gewoon helemaal geweldig en was overenthousiast. Met een paard dat het niet leuk vind kan je niet crossen.

Het ongeluk zit in een klein hoekje. Zoals iemand al eerder zei, een paard kan ook door een stom ongeval, een konijnehol oid zijn been breken.

Sterkte aan alle betrokkenen.