Paintlinger schreef:Overal is haat en nijdt te vinden...............maar daar hoeven we natuurlijk niet aan mee te doen
Juistem.
Wie goed doet, goed ontmoet... Zo schijnt.... Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nibbit schreef:Als je de titel zo leest verwacht je toch eigenlijk een heel ander stukje?

astridklomp schreef:Ik denk dat je bedoeld met sukkelig dat de westernpaarden op een andere manier verzameld lopen dan de dressuurpaarden. Een dressuurpaard wordt korter (meer bij elkaar) gereden dan een westernpaard, deze loopt verzameld aan een lange teugel dus heeft een dan iets lagere halslijn. En western staat bekend om zijn 'relaxed' rijden, het moet er allemaal makkelijk uitzien.
Ik heb 20 jaar dressuur(wedstrijden) gereden en rijd sinds 14 jaar western, heb nog 15 jaar dressuurwedstrijden gejureerd terwijl ik al western reed, en geef nu nog steeds dressuurles. Dressuur en western ligt echt niet zo ver uit elkaar, het grootste verschil is dat je in de dressuur je paard verzameld en daarbij contact met de mond houd, in de western verzamel je met een losse teugel, dus zonder contact. Ook in de western moet het paard zijn achterhand eronder brengen om de oefeningen te kunnen uitvoeren.
Zo hoor ik dressuurruiters vaak zeggen dat westernpaarden niet hoeven te 'werken', omdat het er door de losse teugel dus relaxed uitziet. Dat de westernruiters wel respect hebben voor dressuur komt doordat de meeste westernruiters zelf dressuur hebben gereden, maar de dressuurruiters weten vaak te weinig van western om te weten wat het inhoud. Ze gaan dan met hun mening alleen af op wat ze denken te zien. En dat is jammer.......
Hé Rumpleteaser wat een goed idee zeg zo'n kennismakingsarrangement westernrijden voor dressuurruiters! Super!
Rumpleteaser schreef:Hoi Lielle,
Dat kan bij Lone Star Western Stable in Alphen aan den Rijn.
Zie voor info m'n topic: [EA-CO] Kennismakingsarrangement Western Paardrijden
In het Alphense Huiskamertopic kun je naar ervaringen vragen.
En je kunt natuurlijk altijd bij mij terecht
Rumpleteaser schreef:Hoihoi, hier een ex-dressuurruiter die 5 (?) jaar geleden is overgestapt naar western.
Eigenlijk bij toeval, omdat ik goede verhalen had gehoord over de manege (zie onderschrift).
En persoonlijk ben ik helemaal om. En ik heb ook heel erg veel geleerd.
Rondom western is bij dressuurruiters en andere mensen nog veel onbekend.
En door die onbekendheid zijn er best wel wat vooroordelen, of misverstanden over de westernsport![]()
Dus ik vind het juist leuk dat er op Bokt aandacht aan wordt besteed!
Tuurlijk kun je het hebben over de gebruikte taal, maar western-jargon is voor leken gewoon niet zo duidelijk.
Ik vind western rijden fantastisch en ik hoop dat het nog veel bekender wordt!![]()
En dat dus veel onwaarheden over de sport daarmee worden opgelost.
By the way: op onze stal hebben we een speciaal
kennismakingsarrangement westernrijden voor dressuurruiters
Heb ik met een aantal Alphense dressuur-bokkers gedaan en dat was super leuk!
Dus kom het een keertje ervaren zou ik zeggen!
Rumpleteaser schreef:Hoi Lielle,
Dat kan bij Lone Star Western Stable in Alphen aan den Rijn.
Zie voor info m'n topic: [EA-CO] Kennismakingsarrangement Western Paardrijden
In het Alphense Huiskamertopic kun je naar ervaringen vragen.
En je kunt natuurlijk altijd bij mij terecht
Rumpleteaser schreef:Hoihoi, hier een ex-dressuurruiter die 5 (?) jaar geleden is overgestapt naar western.
Eigenlijk bij toeval, omdat ik goede verhalen had gehoord over de manege (zie onderschrift).
En persoonlijk ben ik helemaal om. En ik heb ook heel erg veel geleerd.
Rondom western is bij dressuurruiters en andere mensen nog veel onbekend.
En door die onbekendheid zijn er best wel wat vooroordelen, of misverstanden over de westernsport![]()
Dus ik vind het juist leuk dat er op Bokt aandacht aan wordt besteed!
Tuurlijk kun je het hebben over de gebruikte taal, maar western-jargon is voor leken gewoon niet zo duidelijk.
Ik vind western rijden fantastisch en ik hoop dat het nog veel bekender wordt!![]()
En dat dus veel onwaarheden over de sport daarmee worden opgelost.
By the way: op onze stal hebben we een speciaal
kennismakingsarrangement westernrijden voor dressuurruiters
Heb ik met een aantal Alphense dressuur-bokkers gedaan en dat was super leuk!
Dus kom het een keertje ervaren zou ik zeggen!
Weet bij god niet meer wat voor paard, het enige wat ik onthouden heb is dat er barrelraces mee gereden werden. Dacht hem even wat langzamer in tempo te rijden vanuit een volle galop door een klein ophoudinkje te maken. Wist ik veel. Gelukkig kon ik me nog net aan de knop op het zadel vasthouden anders had ik 20 meter verder in de katoenvelden gelegen. 
( nu heb ik er wel eentje die het ook nog leuk vind om te doen). En hoe je wilt westernrijden ook per persoon verschillend is. Ieder het zijne zou ik zeggen.